Средно училище "Св.св. Кирил и Методий" във видинското Ново село трета година работи по програмата на Министерството на образованието "Иновации в действие", с идеята да се осигури по-високо качество на учебния процес. Според изискванията на програмата училището трябва да има двама партньори от страната – училище, което също използва иновативни методи в своята дейност и училище, което не е иновативно.
В последните две седмици СУ "Св.Св. Кирил и Методий" в Ново село бе домакин на две срещи за обмяна на опит. В навечерието на Деня на будителите то бе посетено от учители от ОУ "Христо Смирненски", в пловдивското Ново село, което е признато за иновативно училище. На срещата присъства и Веселка Асенова – началник на РУО Видин. Двата колектива са разменили групи педагози, които са посетили учебни занятия в различни възрастови групи. В тях се прилагат новости, помагащи за усвояването на българския език, който не е майчин за учениците в двете училища. Новоселското училище демонстрира познанията на своите ученици от горния курс на теста "Какво знаете за живота и делото на българските будители", който се проведе в часа по български език на Петрана Кайцанова. Другият урок бе на тема "Сказуемо" в 4 клас, с класен ръководител Латинка Борисова:
"Децата се справиха добре. Аз и колегите ми използваме много интерактивни игри, които ни подпомагат, за да представяме уроците по раздвижен и приемлив от децата начин, по- близък до тяхното мислене, чрез който да научат трудния български език. Първата игра, която използвахме беше "Вълшебен кръг". С нея подготвяме децата за работа, за тяхната концентрация. Едно дете казва съществително име, а другарчето до него определя род и число. Друга игра, която използваме доста чест,о е така наречената "Светкавица". Тя е за да се концентрират децата и да отговарят много по-бързо на въпросите. С играта "Светофар" проверяваме вярно или невярно. Завършихме учебния час с една игра, която е много важна, а именно "Аз съм". Тя ни показва емоциите на децата по време на часа. На листчетата, на които са написани имената им, те си рисуват тъжни или весели емотикончета, сърчица и ги залепят на точно определеното място на дъската. Една много често използвана интерактивна игра е "Работа по групи". Тук децата се учат да работят в екип, да изслушват другото дете, да са по-толерантни към другите. По този начин децата се раздвижват, не са на едно място, не губят концентрация, а постоянно са заети с нещо, което да правят, да мислят и разсъждават заедно. Така децата, които по-трудно усвояват материала, се увличат от групата и започват и те да вдигат ръка и да се включват активно. Когато бяхме в пловдивското Ново село, там те използваха различни иновации и колегите споделиха, че наистина тези методи помагат много за обучението на децата, особено за деца от ромски произход, които научават българският език малко по- трудно", каза Латинка Борисова.
Впечатленията на гостите от пловдивското Ново село обобщи директорът Ваня Лазарова, която бе и ръководител на групата.
Училището в Белослав, Варненско, е "неиновативно", то гостува на в Ново село 8 ноември. Двете учебни заведения са средни и носят едно име – на солунските братя. Съществена разлика е, че в белославското училище има над 500 ученици, които са от едно селище, а в новоселското учат едва 128 от цялата община и специализираните институции. Новоселското училище предлага и професионална подготовка по специалността "Логистика на товари и услуги", но в белославското в последните години чрез проекти на общината са влезли 1,5 млн. евро. Най-новата придобивка там е изграждането на интерактивен център по природни науки с холограми.
За своите гости от Варненска област учениците от 4 кл. бяха подготвили час на приказките. Те драматизираха народната приказка "Сливи за смет", организираха фабрика за изработване на книжка по приказката, която прочетоха, оцветиха и събраха.
Галя Павлова- ст. експерт от РУО Видин, проследи инициативите по програмата "Иновации в действие". В края на занятието директорката на училището от Белослав Веска Вълканова сподели, че нейният екип е срещнал "новинки", които може да приложи на своя територия.
Агенцията по заетостта продължава с приема на заявки по инициативата "Възможности за повишаване на професионалната компетентност на заети и незаети лица на територията на община Видин". Днес бяха представени програмите по 3 проекта в тази сфера. Инициативата „Започвам работа - Компонент 3 „Заетост“ е насочена към неактивни и безработни лица,..
Община Видин е предвидила в новия общински бюджет средства за възстановяване и реконструкция на училищния двор и спортните салони на бившето училище "Христо Ботев" във видинския квартал "Строител". Идеята е да се разкрият още места, където видинчани ще могат да спортуват, каза заместник-кметът по финансово-стопанска дейност, бюджет и икономическо..
Защо част от учениците, завършили основно образование, не успяват след осми клас? Например, в област Враца през 2023 година има 918 дванадесетокласници, а когато този випуск е завършвал седми клас през 2018 година учениците са били 1943-ма. Този и други въпроси, свързани с явно и скрито отпадане от училище, поставя и търси отговори проучване на..
В Професионална гимназия "Васил Левски" в Мездра ще бъде разкрита първата в Северозападна България паралелка по програмиране на изкуствен интелект . Това се случи с подкрепата на Комисията по заетост на Областния съвет за развитие в област Враца, областния управител Николай Николов и началника на Регионално управление по образованието Лорета..
Не всеки пациент може да бъде протезиран чрез импланти , каза в "Час при зъболекаря" лекарят по дентална медицина д-р Олга Папушева . По думите ѝ, преценката се прави след съответната консултация. "Импланите са вид възстановяване на един или няколко зъба с идеята да се възстанови дъвкателната функция и естетиката в устата. Вече зависи колко..
Днес ще си говорим за самотата. Но по-скоро ще си поговорим за нея, като я погледнем от хубавата страна, защото самотата оставя пространство за самоопознаване. Знаете, когато сме сами, имаме повече шанс да се обърнем към вътрешния си свят без външни влияния. Това е моментът, в който можем да разберем кои сме, какво обичаме, какви са..
ТикТок и други социални медии са въздействащи върху младежите, които често търсят популярност и начин да се харесат на своите връстници. Почти ежедневно в такъв тип платформи добиват популярност екстремни предизвикателства, които насърчават опасно поведение сред младите хора. Такова предизвикателство, нашумяло в последно време, е прекомерната..