Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Черногледи ли сме българите?

Снимка: Радио ВИДИН

Черноглед ли е българинът? Имаме ли реална представа за развитието на българската икономика? Отговорите на тези въпроси потърсихме в "Посоките на делника" след широката дискусия "Да извадим успеха от анонимност", организирана от Германо-българската индустриално-търговска камара, Асоциацията на индустриалния капитал в България и Българската стопанска камара, която се състоя преди дни в столицата. 


Инициативата цели законови промени, които да позволят на медиите свободно да назовават успешни фирми и добри бизнес практики в страната, без да се страхуват, че ще бъдат санкционирани от регулаторните органи, които биха сметнали подобен репортаж за непозволена реклама. Идеята е по този начин да се даде по-положителна представа на обществото за българския бизнес и предприемачество, което пък да стимулира младите хора да не напускат страната и да виждат бъдещето си тук. Такива нормативни промени предстоят, увери Тома Биков, зам.-председател на Комисията по култура и медии в НС.


Национално представително социологическо проучване на "Тренд" показва, че българите не са наясно с реалните успехи на българските предприемачи и растежа на икономиката. Една трета са убедени, че у нас не може да се прави успешен бизнес, и че няма добри възможности за професионална реализация.

"Основната цел на тази инициатива е да покажем истинското лице на българския бизнес, защото националното представително проучване показа, че ако питате дали хората познават български фирми, които са успешни на световния пазар, само 20% казват, че познават такива фирми. А на въпрос "кои са тези продукти?", основните отговори бяха: кисело мляко, маслодайна роза, саламурено сирене и пр. Всъщност българският експорт далеч вече не се свързва с тези продукти. България в последните 15 години има с какво да се похвали- машиностроене, автомобилна индустрия, велосипеди и пр. Трябва да може повече да се говори за успехите на българския бизнес. В момента доста често за лицата на българския бизнес разбираме от криминалния контингент. Няма как пример за успешен бизнесмен да бъде Митьо Очите, за когото често се говори по медиите, а да не виждаме хора, които в последните 20 години са направили успешно производство, правят добър бизнес, изнасят в чужбина и никога не са имали проблеми", обясни Димитър Ганев от изследователския център "Тренд" и добави:


"Черногледството е традиционно схващане на българина. По отношение на икономиката има традиционен скептицизъм и недоволство и това най-вече се дължи на това, че на отворен въпрос, когато сме питали "Кой е най-големият проблем в България", винаги на първо място излизат ниските доходи. Когато хората осъзнават своите доходи, като ниски, каквито са, и когато ги питате дали икономиката върви добре, най-нормалното нещо е да кажат, че не върви добре, защото не са доволни от своите доходи. В тази инициатива не става дума да се говори само хубаво за българския бизнес, а да има по-висока степен на информираност."



"У нас нищо не се произвежда. В България няма индустрия." Това е нещото, което най-често четем в социалните мрежи и слушаме по улиците. Всъщност, малко от българите знаят, че България е далеч от над средноевропейското равнище по дял на индустрията в брутната добавена стойност. Малко хора знаят, че първите пера в българския износ са машиностроенето и автомобилостроенето и електротехниката и електрониката - все сектори с висока и средна добавена стойност. Колко българи познават компаниите, които са български и са основание за национално самочувствие и гордост, които са в ТОП 10 в света в своя сектор? Защо преобладава негативното у нас - то ли се харесва повече на хората? Защо успехът и добрите практики са анонимни, а проблемите са назовани поименно? И какъв образ на страната искаме да създадем? Изобщо, черногледството в България специална религия ли е?", заяви председателят на Асоциацията на индустриалния капитал в България Васил Велев.


Модератор на форума "Да извадим успеха от анонимност", който е част от кампанията "Да успеем в България!",  бе бившият социален министър Лидия Шулева, главен координатор на инициативата и председател на Специализираната комисия по икономическо развитие към Германо-Българската индустриално-търговска камара:

"Основната цел на инициативата е да покажем успеха както на фирмите, така и на хората, които работят в тях, и на отделните предприемачи в нашата страна, тъй като акцентът в информационните емисии в нашите медии е поставен преди всичко само и единствено на социални и криминални проблеми. Освен тези има и твърде много икономически събития, за които няма достатъчно информация. И това, разбира се, не е добре, за да може успехът да получи необходимото признание. Важно за нашето общество е да могат да бъдат представени в медиите вдъхновяващи примери на успеха, да бъдат представени предприемачи, които са намерили своята пътека и път към успеха. Това би бил добър модел на подражание особено на подрастващите. Ако се замислим дали в настоящия момент в медиите има достатъчно образи, за които бихме казали на нашите деца: "Този успешен пример може да ти послужи, като модел за поведение в бъдещето", трудно бихме могли да намерим такива примери, а това за подрастващите е много важно."

Приложима ли е тази идея и за жителите на Северозападна България, за която свикнахме да се говори като за "Северозападнала"?

"И в Северозападна България се случват добри неща, но ако ние непрекъснато "набиваме" в главите на хората, че това е "северозападнала България", кой да отиде там да инвестира? Би било по-добре, ако показваме положителните примери на пробив, на хора, които са повярвали, че нещо може да се случи или че нещо е добро да бъде направено и да дадем пример и на останалите да го последват. Непрекъснато повтаряме, че сме най-бедните, най-изостаналите, най-лошите, а ако ние не вярваме в себе си, кой друг ще ни повярва? Докога ще си "набиваме" в главите само негативните неща и да се брандираме дори с тях, вместо да се опитаме дори и малкото хубави неща да ги извадим на показ, за да има на какво да се подражава. Ако една държава непрекъснато се брандира като "най-изостаналата, най-корумпираната, най-лошата...", кой да дойде в тази държава и кой да остане в нея?", е мнението на Лидия Шулева.

Българите биха спрели да напускат страната, а тези в чужбина биха се върнали, ако обществото получава по-достоверна картина за местната икономика, смятат участници в дискусията "Да извадим успеха от анонимност".

Повече по темата и какво е мнението на жители на Северозапада- в прикачения звуков файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Светлин Тачев

Светлин Тачев: Правителството не може да бъде съборено

В кризисната за света ситуация политическата сцена в България продължава да бъде белязана от напрежение.  Опозицията се обедини с призиви за оставка на министъра на вътрешните работи, а част от нея подготвя и вот на недоверие. Част от обществото продължава да протестира срещу еврото.  На 16 януари мандатът започна с думите, че не очаква..

публикувано на 19.06.25 в 10:00

Готов ли е бизнесът за приемане на еврото?

Освен институциите, бизнесът също се подготвя за присъединяването на страната ни към еврозоната. Много компании вече адаптираха ценовата си политика и започнаха да показват цените на стоките си в двете валути, за да се осигури повече прозрачност около ефекта от въвеждането на еврото. Тази самоинициативност е ясен сигнал, че бизнесът сам е..

публикувано на 18.06.25 в 10:45

Балансирано хранене и спорт за здравословен живот

Едва 6% от българите определят начина си на живот като изцяло здравословен , сочи проучване на изследователски център "Тренд". Почти половината от българите (48%) смятат, че здравословният начин на живот е твърде скъп, а 41% споделят, че имат затруднен достъп до качествена храна. Едва 15% спортуват редовно - ежедневно или няколко пъти в..

публикувано на 17.06.25 в 12:46

Платформа "Антиспекула" ще бори скока на цените с помощта на потребителите

Може ли да се спре поскъпването на живота и могат ли да бъдат контролирани цените в условия на пазарна икономика? Каква е реалната икономическа обстановка у нас преди приемането на еврото и как протече този процес в някои от останалите страни от Еврозоната. На тези и други въпроси отговаря Cтoян Πaнчeв , пpeдceдaтeл нa Бългapcĸoто либepтapиaнcĸo..

публикувано на 16.06.25 в 17:00

Ремонт на църковния храм искат жителите на село Бранковци

Бранковци е село в Северозападна България. То се намира в община Грамада. В миналото в землището му са съществували осем села. По време на социализма Бранковци е достигало до 2 хиляди души, днес  постоянно живеят 40.  В селото няма магазин. Докарват хляб три пъти в седмицата.  Автобус има веднъж седмично до Видин, но няма превоз до..

публикувано на 13.06.25 в 12:00
Страхил Делийски

Страхил Делийски: Демокрацията у нас е застрашена не от пропаганда, а от неспособността да функционира

Вот на недоверие към правителството подготвят от десницата с цел промяна в конкретни политики.  През следващия месец Продължаваме промяната ще избере основната тема на предстоящата парламентарна процедура, докато от Демократична България остават твърдо на позиция, че все още има достатъчно рискове, които могат да попречат на България да стане член..

публикувано на 12.06.25 в 10:00

Да учите или не – кой взима решението за висше образование?

Изборът на висше образование е едно от най-важните решения в живота на човека. То определя бъдещата ви професионална кариера. Много често не знаем или не сме напълно сигурни кой би бил най-правилният път. Всъщност висшето образование не е задължително за всеки. Има прекрасни професии, които могат да се придобият и без да се завърши висше учебно..

публикувано на 11.06.25 в 12:05