Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Черногледи ли сме българите?

Снимка: Радио ВИДИН

Черноглед ли е българинът? Имаме ли реална представа за развитието на българската икономика? Отговорите на тези въпроси потърсихме в "Посоките на делника" след широката дискусия "Да извадим успеха от анонимност", организирана от Германо-българската индустриално-търговска камара, Асоциацията на индустриалния капитал в България и Българската стопанска камара, която се състоя преди дни в столицата. 


Инициативата цели законови промени, които да позволят на медиите свободно да назовават успешни фирми и добри бизнес практики в страната, без да се страхуват, че ще бъдат санкционирани от регулаторните органи, които биха сметнали подобен репортаж за непозволена реклама. Идеята е по този начин да се даде по-положителна представа на обществото за българския бизнес и предприемачество, което пък да стимулира младите хора да не напускат страната и да виждат бъдещето си тук. Такива нормативни промени предстоят, увери Тома Биков, зам.-председател на Комисията по култура и медии в НС.


Национално представително социологическо проучване на "Тренд" показва, че българите не са наясно с реалните успехи на българските предприемачи и растежа на икономиката. Една трета са убедени, че у нас не може да се прави успешен бизнес, и че няма добри възможности за професионална реализация.

"Основната цел на тази инициатива е да покажем истинското лице на българския бизнес, защото националното представително проучване показа, че ако питате дали хората познават български фирми, които са успешни на световния пазар, само 20% казват, че познават такива фирми. А на въпрос "кои са тези продукти?", основните отговори бяха: кисело мляко, маслодайна роза, саламурено сирене и пр. Всъщност българският експорт далеч вече не се свързва с тези продукти. България в последните 15 години има с какво да се похвали- машиностроене, автомобилна индустрия, велосипеди и пр. Трябва да може повече да се говори за успехите на българския бизнес. В момента доста често за лицата на българския бизнес разбираме от криминалния контингент. Няма как пример за успешен бизнесмен да бъде Митьо Очите, за когото често се говори по медиите, а да не виждаме хора, които в последните 20 години са направили успешно производство, правят добър бизнес, изнасят в чужбина и никога не са имали проблеми", обясни Димитър Ганев от изследователския център "Тренд" и добави:


"Черногледството е традиционно схващане на българина. По отношение на икономиката има традиционен скептицизъм и недоволство и това най-вече се дължи на това, че на отворен въпрос, когато сме питали "Кой е най-големият проблем в България", винаги на първо място излизат ниските доходи. Когато хората осъзнават своите доходи, като ниски, каквито са, и когато ги питате дали икономиката върви добре, най-нормалното нещо е да кажат, че не върви добре, защото не са доволни от своите доходи. В тази инициатива не става дума да се говори само хубаво за българския бизнес, а да има по-висока степен на информираност."



"У нас нищо не се произвежда. В България няма индустрия." Това е нещото, което най-често четем в социалните мрежи и слушаме по улиците. Всъщност, малко от българите знаят, че България е далеч от над средноевропейското равнище по дял на индустрията в брутната добавена стойност. Малко хора знаят, че първите пера в българския износ са машиностроенето и автомобилостроенето и електротехниката и електрониката - все сектори с висока и средна добавена стойност. Колко българи познават компаниите, които са български и са основание за национално самочувствие и гордост, които са в ТОП 10 в света в своя сектор? Защо преобладава негативното у нас - то ли се харесва повече на хората? Защо успехът и добрите практики са анонимни, а проблемите са назовани поименно? И какъв образ на страната искаме да създадем? Изобщо, черногледството в България специална религия ли е?", заяви председателят на Асоциацията на индустриалния капитал в България Васил Велев.


Модератор на форума "Да извадим успеха от анонимност", който е част от кампанията "Да успеем в България!",  бе бившият социален министър Лидия Шулева, главен координатор на инициативата и председател на Специализираната комисия по икономическо развитие към Германо-Българската индустриално-търговска камара:

"Основната цел на инициативата е да покажем успеха както на фирмите, така и на хората, които работят в тях, и на отделните предприемачи в нашата страна, тъй като акцентът в информационните емисии в нашите медии е поставен преди всичко само и единствено на социални и криминални проблеми. Освен тези има и твърде много икономически събития, за които няма достатъчно информация. И това, разбира се, не е добре, за да може успехът да получи необходимото признание. Важно за нашето общество е да могат да бъдат представени в медиите вдъхновяващи примери на успеха, да бъдат представени предприемачи, които са намерили своята пътека и път към успеха. Това би бил добър модел на подражание особено на подрастващите. Ако се замислим дали в настоящия момент в медиите има достатъчно образи, за които бихме казали на нашите деца: "Този успешен пример може да ти послужи, като модел за поведение в бъдещето", трудно бихме могли да намерим такива примери, а това за подрастващите е много важно."

Приложима ли е тази идея и за жителите на Северозападна България, за която свикнахме да се говори като за "Северозападнала"?

"И в Северозападна България се случват добри неща, но ако ние непрекъснато "набиваме" в главите на хората, че това е "северозападнала България", кой да отиде там да инвестира? Би било по-добре, ако показваме положителните примери на пробив, на хора, които са повярвали, че нещо може да се случи или че нещо е добро да бъде направено и да дадем пример и на останалите да го последват. Непрекъснато повтаряме, че сме най-бедните, най-изостаналите, най-лошите, а ако ние не вярваме в себе си, кой друг ще ни повярва? Докога ще си "набиваме" в главите само негативните неща и да се брандираме дори с тях, вместо да се опитаме дори и малкото хубави неща да ги извадим на показ, за да има на какво да се подражава. Ако една държава непрекъснато се брандира като "най-изостаналата, най-корумпираната, най-лошата...", кой да дойде в тази държава и кой да остане в нея?", е мнението на Лидия Шулева.

Българите биха спрели да напускат страната, а тези в чужбина биха се върнали, ако обществото получава по-достоверна картина за местната икономика, смятат участници в дискусията "Да извадим успеха от анонимност".

Повече по темата и какво е мнението на жители на Северозапада- в прикачения звуков файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

От какви промени се нуждае България?

Политическото бъдеще на България обсъдиха общественици, политолози и социолози в навечерието на предизборната кампания. Нуждаем ли се от смяна на приоритетите и на политическия модел? Иска ли обществото "рестарт на системата"? Необходим ли ни е нов обществен договор? Отговорите потърси Младежки клуб "Има бъдеще"  със съдействието на аналитичен клуб..

публикувано на 17.09.24 в 14:42

Грамотността днес - знания, умения и способности

На първия учебен ден отделяме внимание на грамотността, за да разберем какво означава да си грамотен днес и защо е важно да сме грамотни.  Според Димитър Тодоров - учител по български език и литература, сега пенсионер, г рамотността основно се разделя на две части- едната е базовата, която се определя като умения, способност за четене, писане и..

публикувано на 16.09.24 в 15:24

Полетковци- поредното изчезващо село в Северозапада

Село Полетковци е разположено в хълмиста местност, близо до едноименния язовир. То е най-малкото село в община Кула.  Природата тук е дала много, но дори това не е спомогнало за задържане на хората. Както и в други села от Кулския край, така и тук, жителите му са преселници от Централния Балкан. Знае се, че в края на XVIII и началото на XIX век в..

публикувано на 13.09.24 в 17:05
Александър Михайлов

Александър Михайлов: Партиите да мислят за победа, а не за по-следващия мач

За втори път през тази година и за седми от 2021-ва досега ще избираме парламент.  Кои са реалните фактори, задълбочаващи партийната и политическата криза в страната?  Ще продължи ли тенденцията активността на гражданите да бъде все по-ниска?  Има ли основания да се очаква, че вотът наесен ще приключи изборната спирала?  Действащото..

публикувано на 12.09.24 в 10:00

Забавят ли ръст цените на хранителните продукти?

Пазарът на хранителни продукти на едро в момента е "доста стабилен и равновесен", а пазарът на дребно е по-раздвижен и има своите регионални особености. Това каза в интервю за БНР Владимир Иванов , председател на Държавната комисия за стоковите борси и тържищата. В големите магазини може да се видят трендове, които не са обосновани..

публикувано на 11.09.24 в 10:45

Проблеми с финансирането затрудняват автобусния бранш

Пред множество затруднения е изправен автобусният бранш. Най-актуален към момента е проблемът с финансирането. Липсват компенсациите, с които трябва да бъдат подпомогнати превозвачите за безплатното пътуване на деца до 14-годишна възраст и други правоимащи граждани (ветераните от войните, военноинвалидите, военнопострадалите) в градския транспорт...

публикувано на 10.09.24 в 11:00

В какво състояние са водоемите, речните корита, дерета и канализационна инфраструктура в област Видин

В Конферентния център на Областна администрация- Видин се  проведе заседание на Областния съвет за намаляване на риска от бедствия, свикано по повод заповед на служебния министър-председател Димитър Главчев. Представителите на общините в област Видин отчетоха в какво състояние са язовирите и речните корита.  Извършват се текущи проверки на..

публикувано на 09.09.24 в 16:35