"Не одобрявам този начин на обучение. Дигиталното обучение е неефективно, цялостната структура на обучението ни се нарушава и трудно успяваме да усвоим учебния материал. Липсват свободните дискусии, не сме добре съсредоточени. Интернет връзката не винаги е силна, това пречи на преподавателите, които също са много претоварени. Не смятам, че ако това онлайн обучение продължи дълго време, след години ще имаме добри лекари, учители и т.н.", обясни Нанси Владимирова от Видин, първокурсничка в Пловдивския университет.
"Повечето колеги сме си по домовете. При онлайн обучението липсва обратната връзка с лекторите. Не е толкова приятно, както присъственото обучение- да си в сградата, да виждаш хората, да контактуваш с тях. Липсата на жива комуникация се отразява и на качеството на образованието. Мисля, че ще ни бъде по-трудно да си вземем изпитите", коментира Радостина Йорданова, студентка втори курс в Софийския университет "Св. Климент Охридски".
Дори и студентите по медицина в момента се обучават онлайн.
"Има предмети, при които загубата заради дистанционното обучение е много голяма. Има голямо притеснение от наша страна, защото вече една година караме така. Как се учи хирургия онлайн или вътрешни болести? Много е важен контактът с пациента. Определено има пропуски в обучението...", е мнението на Борислава Чотрева, студентка в Медицинския университет в Плевен.
Всеки пети студент у нас не е бил доволен от онлайн обучението си, към което е преминал през пролетта- втория семестър на изминалата академична година, показаха проучванията. След като се очертава и настоящата учебна година в голяма степен да премине чрез дистанционно обучение, експертите предполагат, че делът на неудовлетворените от ситуацията студенти ще се увеличи. Как анализират ситуацията представителите на другата страна в учебния процес- университетските преподаватели?
"Безспорно създалата се кризисна ситуация от март месец насам промени изцяло обучителния процес. Предизвикателство е това, че самите преподаватели не бяха достатъчно готови със своите учебни материали да ги представят на студентите. Възрастовите характеристики на част от хабилитирания персонал- доценти и професори, ги постави пред предизвикателството да работят продължително време в електронна среда и да представят своите материали, които до този момент са били на хартиен носител, в интерактивна среда, което води до дискомфорт и от страна на тези, които получават информация и знание, и тези, които предават знанието по този начин. Не бива да забравяме, че университетите са онова социално място, където хората общуват, създават контакти, приятелства...
Трябва да отчетем, че част от обучителните програми не са апробирани и не са адаптирани към работа в електронна среда. Вярно е, че хуманитарните и обществените науки много по-лесно могат да бъдат преподавани в такава среда, но е вярно и това, че при науки като медицина, технологичните, инженерните науки няма как този процес да се осъществява в онлайн среда, защото резултатите от този тип обучение ще дойдат след 5 или 10 години, когато нивото на компетенциите и познанието на хората, които се обучават така, се окаже, че е твърде ниско. Пандемичната криза ще продължи и в следващите месеци, може би и година, а резултатите от нейното въздействие ще бъдат още по-дълги. Моето мнение е, че хибридното обучение и занапред ще бъде част от учебните ни планове, но при всички случаи трябва да бъде дълбоко диференцирано", обясни университетският преподавател проф. Венелин Терзиев.
Как се справят в тази обстановка студентите и преподавателите в Русенския университет "Ангел Кънчев", който има филилал и във Видин?
"Колкото и да имаме постижения в областта на онлайн обучението и Русенският университет да е много напред в тези неща, нищо не може да замени традиционната форма на обучение- присъствената, тъй като в нея студентите имат възможност да работят в екипи, обсъжда се, дискутира се, дават се различни идеи, формират се определени умения, които после ще им бъдат полезни в работата. Желая на студентите по повод днешния празник здраве в тези дни на тежки изпитания, да са жизнени, радостни, целеустремени, да следват мечтите си! Те са нашето бъдеще...", каза ректорът на Русенския университет проф. Христо Белоев.
Повече по темата- в прикачения звуков файл.
И през миналата година продължава тенденцията Северозападът да се обезлюдява . По последни данни на НСИ в област Видин вече живеят малко над 70 000 души, спадът на населението за една година е 1231 човека, което е най-голямото намаление като процент в страната. Област Враца е загубила за година 1617 жители и към декември 2024 година е 146 000 души,..
Отбелязахме 24 май - Денят на светите братя Кирил и Методий, на българската азбука, просвета и култура и на славянската книжовност. "В библията пише "Началото бе словото" и словото на роден език е нещо, което не всеки народ има. А ние като българи би следвало да сме изключително горди с това, че това е празник, който е наш. Празник, в който е..
След дълго пътуване по пътищата на Северозападна България, екипът на радио Видин пристига в село Радовене. То се намира в община Роман, на 4 км е от общинския център. На около 1 км от селото се намира жп спирка на линията София - Варна. С общинския център има и автобусна връзка. Радовене е едно красиво полупланинско село, разположено в..
Утре е вторият задължителен зрелостен изпит за дванадестокласниците. Той е по предмет, който е избран от учениците. В област Видин най-много зрелостници ще се явят на матура по английски език - 156. Следват предпочитанията към изпита по география и икономика, където ще се явят 28 души. 26 зрелостници са пожелали да държат матура по история. Началото на..
Задължителното изучаване на "Религия и добродетели" в училище доведе до напрежение и раздели обществото. Част от него протестира под надслов “Училището не е църква”, а другата - шества начело с патриарха. Какви са аргументите "за" и какви са "против" идеята? Постижимо ли е духовното и морално развитие на децата чрез пряката роля на държавата?..
"Синдикат "Образование" направи няколко проучвания по въпроса. 97% смятат, че образователната система не се справя с възпитателната си функция. Очевидно това не е по вина на учителите, те не са спрели да възпитават през всичките тези години, макар и до голяма степен да им беше ограничено това право или призвание. Крайният резултат е, че нашите ученици,..
Ръстът на доходите в България отново изпреварва този на разходите през първото тримесечие на годината, сочат данни от Националния статистически институт. Тримесечният общ доход средно на лице от домакинство през първото тримесечие е 3271 лв. и нараства с 15.2% спрямо същия период на 2024 година, изчисляват от националната статистика. В..