Близо 30 милиона лева са изплатени на български автобусни превозвачи за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19. Те са предоставени по процедурата за подкрепа на микро, малки и средни предприятия. Средствата са от прехвърления още в началото на пандемията финансов ресурс от Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" към Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност", обясни Галина Василева, директор на дирекция "Координация на програми и проекти" в министерството:
"Именно тези средства, от този бюджет, 30 милиона лева беше отделен, съгласуван отново с Европейската комисия и направен дизайна на тази конкретна мярка за целево подпомагане на автобусните превозвачи. За целта Министерство на транспорта стана бенефициент по оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" с основна задача да разпредели средствата към крайните ползватели, съгласно предварително поставените критерии, обявената покана. В изпълнение министерството подготви и обяви процедурата и до крайния срок на кандидатстване, който беше 10 ноември 2020 година, бяха подадени общо 639 заявления. Тези заявления бяха оценени. Оценката беше организирана в две оценителни сесии и в резултат бяха одобрени, т.е фирмите, които отговарят на критериите за административно съответствие и допустимост са 580. Тези 580 фирми получиха вече безвъзмездни средства по сключени договори с Министерство на транспорта. Тези средства бяха получени авансово и те подлежат на доказване с представяне на съответните отчети към Министерството, които ще бъдат проверени."
Безвъзмездната помощ по процедурата за всяка от фирмите е до 450 000 лева:
"Постарахме се кандидатстването по тази процедура да стане по максимално опростени правила предвид големия брой кандидати и различните програми и мерки, по които може да се кандидатства. Кандидатите подадоха изцяло по електронен път своите заявления за подкрепа чрез информационната система ИСУН 2020 и към тези заявления трябваше да приложат минимален брой заявления като декларации, заявления и други. Най-общо критериите за оценка на тези заявления бяха ограничени до оценка на административното съответствие и допустимост."
Помощта е за покриване на текущи разходи:
"Също така допустимите разходи, които евентуално ще декларират в последствие, по време на изпълнение на самите проекти, те трябва да са извършени в периода след първи февруари 2020 година и до крайната дата на изпълнение на проекта, на самото заявление за подкрепа, т.е един предишен период преди кандидатстването и след това."
Парите са жизнено необходими за бранша, каза Петър Захариев, собственик на автобусна фирма от Монтана, председател на Националното сдружение на автобусните превозвачи в България:
"Те помагат. Те спасяват в момента фирми. Въпросът е до кога ще продължи извънредното положение, защото това спасяване е изкуствено дишане за всяка една от фирмите, образно казано. Необходимо ни е да заработим. Добре, хубаво. Благодарим, че ни се помага. Можеше и по-добре да ни се помага, така както в другите европейски държави по-бързо да става, по-лесно да става. Ще бъде и за нас, и за управляващите по-добър начин на взаимодействие, на взаимоотношение."
Дори с помощта от държавата, ако не заработи скоро, браншът ще фалира, казва Петър Захариев:
"След като нищо не работим, а произвеждаме буквално само разходи и загуби, рано или късно процесът ще приключи. Да, помага ни се- 60 на 40, 290 лева, стига се до 80 на 20. Наскоро премиерът спомена 90 на 10. Добре, дори да е така, това са само фонд работна заплата, ами останалите неща за едно нормално съществуване на фирмата? Материали, консумативи, да, тази техника при случайния превоз не работи тотално. Тя закъсва. Всяка една такава сложна машина, тя изисква нормална поддръжка за затова, че стои някъде по улиците. Необходими са средства за резервни части. Необходими са средства за елементарната поддръжка на фирмата, дори най- простите- ток, отопление и така нататък, елементарни разходи, които в момента на се покриват, защото нищо не се работи. За автобусните фирми, които изпълняват линейни превози положението не е по-добре. Там пък със страшна сила се произвеждат ежедневно само загуби."
По процедурата на фирми от Северозападния регион са изплатени 2,5 милиона лева, казаха от Министерството на транспорта и съобщенията.
От 1 януари заведенията и ресторантите у нас вече работят с 20%-на ставка на ДДС. Според съпредседателя на Българската асоциация на заведения та Ричард Алибегов , засега това не е проблем, тъй като през декември бяха проведени срещи с партиите, които през последните 3 години подкрепят 9% ставка. Това са ГЕРБ-СДС, "ДПС-Ново начало", "Възраждане"..
Президентът Румен Радев ще връчи първия проучвателен мандат за съставяне на правителство утре , 15 януари, от 12:00 ч. Радев забави връчването на папката, за да даде шанс на партиите да продължат с преговорите. Очаква се да бъде съставено четирипартийно мнозинство, включващо ГЕРБ, БСП и ИТН, с подкрепата в парламента на Ахмед Доган - "Демокрация,..
Категорично има дефицит на кадри в строителния бранш. От няколко години фирмите изпитват проблеми с намирането на хора. Причините са няколко, заяви Любомир Качамаков, заместник-председател на Камарата на строителите в България /КСБ/ и председател на най-голямото областно представителство на КСБ- София и София област. Радио Видин: Защо се стига..
Дефицит на кадри има в сектор туризъм, проблемът се изостри след ковид. През този период туристическата дейност беше сред забранените и голяма част от хората, които работиха в тази сфера просто се пренасочиха към други професии. Това заяви Павлина Илиева- председател на "Обединение Бъдеще за туризма". Радио Видин: Как се..
Недостиг на кадри на българския пазар на труда има не от днес и не от вчера, а от много години. Това е един от въпросите, за които Българската стопанска камара алармира вече може би 10 години. Продължава да има недостиг на кадри, като вече става въпрос не само за висококвалифицирани кадри, а за всякакъв тип. Изчисленията са, че българската..
Екипът на Радио ВИДИН гостува на Ново село - голямо, красиво и достолепно село, което е общински център. Намира се на брега на река Дунав. Богатството и културата на новоселяни са следствие на търговията с вино и грозде по река Дунав и от съхранените традиции - на децата да се дава образование. В миналото е било изключително богато и с доста..
Държавният глава Румен Радев обяви, че ще даде още време преди връчването на папката за съставяне на редовно правителство, определяйки като безотговорно поведението на политиците. Първият мандат ще отиде в най-голямата парламентарно представена партия ГЕРБ-СДС. Преговорите между партията на Борисов, Демократична България, БСП и Има такъв народ..