Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Рестартирай Европа: По-силна - за теб!

Подкрепа за автобусните фирми за преодоляване последствията от COVID-19

Снимка: БГНЕС

Близо 30 милиона лева са изплатени на български автобусни превозвачи за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19. Те са предоставени по процедурата за подкрепа на микро, малки и средни предприятия. Средствата са от прехвърления още в началото на пандемията финансов ресурс от Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" към Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност", обясни Галина Василева, директор на дирекция "Координация на програми и проекти" в министерството:


"Именно тези средства, от този бюджет, 30 милиона лева беше отделен, съгласуван отново с Европейската комисия и направен дизайна на тази конкретна мярка за целево подпомагане на автобусните превозвачи. За целта Министерство на транспорта стана бенефициент по оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" с основна задача да разпредели средствата към крайните ползватели, съгласно предварително поставените критерии, обявената покана. В изпълнение министерството подготви и обяви процедурата и до крайния срок на кандидатстване, който беше 10 ноември 2020 година, бяха подадени общо 639 заявления. Тези заявления бяха оценени. Оценката беше организирана в две оценителни сесии и в резултат бяха одобрени, т.е фирмите, които отговарят на критериите за административно съответствие и допустимост са 580. Тези 580 фирми получиха вече безвъзмездни средства по сключени договори с Министерство на транспорта. Тези средства бяха получени авансово и те подлежат на доказване с представяне на съответните отчети към Министерството, които ще бъдат проверени."


Безвъзмездната помощ по процедурата за всяка от фирмите е до 450 000 лева:


"Постарахме се кандидатстването по тази процедура да стане по максимално опростени правила предвид големия брой кандидати и различните програми и мерки, по които може да се кандидатства. Кандидатите подадоха изцяло по електронен път своите заявления за подкрепа чрез информационната система ИСУН 2020 и към тези заявления трябваше да приложат минимален брой заявления като декларации, заявления и други. Най-общо критериите за оценка на тези заявления бяха ограничени до оценка на административното съответствие и допустимост."


Помощта е за покриване на текущи разходи:


"Също така допустимите разходи, които евентуално ще декларират в последствие, по време на изпълнение на самите проекти, те трябва да са извършени в периода след първи февруари 2020 година и до крайната дата на изпълнение на проекта, на самото заявление за подкрепа, т.е един предишен период преди кандидатстването и след това."


Парите са жизнено необходими за бранша, каза Петър Захариев, собственик на автобусна фирма от Монтана, председател на Националното сдружение на автобусните превозвачи в България:


"Те помагат. Те спасяват в момента фирми. Въпросът е до кога ще продължи извънредното положение, защото това спасяване е изкуствено дишане за всяка една от фирмите, образно казано. Необходимо ни е да заработим. Добре, хубаво. Благодарим, че  ни се помага. Можеше и по-добре да ни се помага, така както в другите европейски държави по-бързо да става, по-лесно да става. Ще бъде и за нас, и за управляващите по-добър начин на взаимодействие, на взаимоотношение." 


Дори с помощта от държавата, ако не заработи скоро, браншът ще фалира, казва Петър Захариев:


"След  като нищо не работим, а произвеждаме буквално  само разходи и загуби, рано или късно процесът ще приключи. Да,  помага ни се- 60 на  40, 290 лева, стига се до 80 на 20. Наскоро премиерът спомена 90 на 10. Добре, дори да е така, това са само фонд работна заплата, ами останалите неща за едно нормално съществуване на фирмата? Материали, консумативи, да, тази техника при случайния превоз не работи тотално. Тя закъсва. Всяка една такава сложна машина, тя изисква нормална поддръжка за затова, че стои някъде по улиците. Необходими са средства за резервни части. Необходими са средства за елементарната поддръжка на фирмата, дори най- простите- ток, отопление и така нататък, елементарни разходи, които в момента на се покриват, защото нищо не се работи. За автобусните фирми, които изпълняват линейни превози положението не е по-добре. Там пък със страшна сила се произвеждат ежедневно само загуби."


По процедурата на фирми от Северозападния регион са изплатени 2,5 милиона лева, казаха от Министерството на транспорта и съобщенията.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Георги Киряков

Георги Киряков: Обществото е разделено между клиентелизма и надеждата за спасител

С предвещание за високо напрежение започна есенният политически сезон.  Част от опозицията е готова с вот на недоверие на тема "завладяната държава", който поставя фокус върху подчинението на институциите. От Възраждане пък обещават редица протести, които целят сваляне на правителството.  Докато страната все още в очакване да приеме еврото от..

публикувано на 11.09.25 в 10:00

Започнаха дебатите за първия ни бюджет в евро - ще излязат ли сметките?

До края на месеца предстои да започне бюджетната процедура за Бюджет 2026 година. Това заяви министърът на финансите Теменужка Петкова на брифинг в Министерския съвет. Има определен нормативен ред, свързан с изготвянето и с процеса, по който преминава бюджетната процедура за Бюджет 2026 г. Предстои да бъде даден старт на тази процедура, да..

публикувано на 10.09.25 в 10:45

Индекс мери общественото напрежение на българите

Индекс на общественото напрежение ще измерва степента на тревожност и спокойствие на българите.  Ще се изготвя от Центъра за анализ и кризисни комуникации (ЦАКК) и социологическа агенция "Мяра" на всеки три месеца.  Ще предвижда и реакциите на хората, каза  доцент Александър Христов от Център за анализ и кризисни комуникации. "Ще..

публикувано на 09.09.25 в 12:33

Ще бъде ли решен проблемът с манипулираните километражи

Проблемът с манипулираните километражи засяга голям процент от автомобилите втора ръка у нас.  Потърпевши от измамата са собствениците, коментира за Радио ВИДИН евродепутатът от ГЕРБ/ЕНП Андрей Новаков, който е пряко ангажиран с намирането на решение на проблема. Освен финансовата загуба, която търпят собствениците, под въпрос е и..

публикувано на 08.09.25 в 11:00

Жители на Раковица: Живеем със спомени, но и с поглед напред

В рубриката "Добро утро, кмете" поемаме на кратко, но вдъхновяващо пътешествие из българския Северозапад. Ще се спрем в едно малко, но живо кътче от страната - не само с красива природа, но и с хора с големи сърца. Ще научим истории от хората там, ще разберем как се пазят традициите и какво значи да живееш със спомени, но и с поглед напред. И..

обновено на 05.09.25 в 17:30
Яница Петкова

Яница Петкова: Делян Пеевски е продукт на системата, а не причина за нея

Със заявки за сблъсъци между власт и опозиция започва новият политически сезон.  Част от опозицията е готова с вот на недоверие на тема "завладяната държава", който акцентира върху корупцията по високите етажи.  Макар че началото на парламентарната сесия беше съпътствано от протест, от управляващото мнозинство изразяват увереност за консолидация в..

публикувано на 04.09.25 в 10:00

Ще има ли нова минимална заплата от догодина?

Министерството на труда и социалната политика (МТСП) предлага минималната работна заплата да достигне 1213 лв. (620,20 евро) от 1 януари 2026 г. Това увеличение от 12.6% ще засегне доходите на близо 600 000 души в България. Минималната почасова ставка ще бъде 7,31 лв. (3,74 евро). Повишението на минималната заплата ще подобри финансовото..

публикувано на 03.09.25 в 10:45