Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ще бъде ли решен проблемът с манипулираните километражи

Снимка: Радио ВИДИН


Проблемът с манипулираните километражи засяга голям процент от автомобилите втора ръка у нас. Потърпевши от измамата са собствениците, коментира за Радио ВИДИН евродепутатът от ГЕРБ/ЕНП Андрей Новаков, който е пряко ангажиран с намирането на решение на проблема. Освен финансовата загуба, която търпят собствениците, под въпрос е и сигурността на тези превозни средства. 

"Аз самият доста време започвах такива разговори с това, че това е огромна финансова измама защото лъжеш хората, затова каква стока им продаваш, колко е стара и колко е използвана. Истината обаче е, че на първо място стоят човешки животи. Защото една кола на половин млн. км., продадена сякаш е на 100 000 км. крие опасност за цялото семейство, която я използва, а и за всички участници по пътищата. Това е най-голямата ни тревога, на второ място идва и финансовият аспект, защото манипулирането на километража води в заблуждение хората... Това е европейски проблем, тъй като вярвате или не, много от колите идват с превъртян километраж още от чужбина... Разбира се, това е статистика, която не можеш да докажеш и потвърдиш, но от това, което съм чел са над половината..."

За да бъде решен проблемът, предстои създаването на обща европейска платформа за обмен на данни за пробега на автомобилите, предложението идва именно от евродепутата Андрей Новаков.

"Този европейски проблем намери българско решение, програмата, която предложих през 2017 г. и дълго се борихме да получи финансиране... се казва "Орел" и беше плод на българския офис в ЕП. Програмата, която предложих има за цел всеки път, когато колата минава годишен техн. преглед да се снемат данните от километража и те да се събират в обща база данни, това вече се случва. При всеки годишен техн. преглед в България километража заминава в ДАИ. Това, което прави програмата е между българския ДАИ и германски ТЮФ, да се обменя информация и ако си купиш кола от автокъщата или по скоро отидеш да я огледаш и ти кажат ето тази кола е нов внос от Германия, реални километри, сервизна история и прочие и всички останали разкази, ти да отвориш телефона си да влезеш в тази база данни и да видиш, че колата, която ти казват, че е внесена от Германия на 100 000 км., всъщност миналата година е била на 300 000 км. в Германия и е минала годишен техн. преглед. Или няма да си я купиш или ще направиш информиран избор и ще събориш цената на половина..."

С внедряването на общата платформа за пробега на автомобилите, пътуването ще стане по-безопасно, освен това ще бъде защитен финансовия интерес на собствениците, допълни Андрей Новаков. 

Всяка година с преминаването на технически преглед, километража на превозното средство се снима и се въвежда в електронна база данни. Средният годишен пробег на един автомобил варира спрямо това колко се ползва, с каква цел, за служебни нужди или лични. Все пак за нормално може да се смята изминатото разстояние от един автомобил да е между 10 000 - 20 000 км., обясни за Радио ВИДИН Асен Великин, управител на пункт за технически прегледи във Видин. 

"По принцип хората обикновено изминават между 10 000 - 20 000 км. Наскоро даже имахме един автомобил, оня ден, мисля, че беше под 200 км. изминал, а сме имали случай и 6 км. за една година. Повече такива служебни автомобили, те навъртат повече между 30-40, до 50-60 хиляди дори на година. Но личните автомобили рядко достигат 30 000 км. На новия внос автомобили, ние реално, километража, не знам дали знаете, той се снима, на всеки един километраж се прави снимка, при всеки един техн. преглед и се въвеждат в електронна система, новите километри. Но за новия внос автомобили, ние няма как да знаем на колко км. са били преди това и въвеждаме това, което реално на километража пише. А вече след 1 г., като мине повторно техн. преглед в България, може да видим дали е манипулиран километража или не е... Реално може да са върнати, да са сменени табла, преди да са дошли на преглед и това няма как да се установи... Иначе няма как да минем една кола на преглед, не е редно да се въвежда километраж с по-малко данни, трябва винаги километража да е повече от предходния преглед."


Шофьори, с които разговаряхме са на мнение, че повечето автомобили у нас, които са внесени са с манипулиран километраж, истинска рядкост е превозното средство да е с реален пробег.

Злоупотребата свързана с пробега на автомобилите е трудно доказуемо и на практика е почти невъзможно да се установи кой я извършва. Все пак в Закона за движение по пътищата е предвидена глоба от 2,000 до 7,000 лева за манипулация и/или изменения на показанията на километропоказателя на моторно превозно средство. 

Повече в звуковия файл.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Йорданка Ценова: Ролята на учителя е да покаже на децата, че техният интелект е по-важен от изкуствения

С навлизането на изкуствения интелект на пазара на труда някои професии ще бъдат застрашени. Една от тях е графичен дизайнер. Защото изкуственият интелект вече генерира картини и видеа, които са с много добро качество, смята Йорданка Ценова - заместник-директор по учебната дейност в ПГ "Проф. д-р Асен Златаров"- Видин: "Друга професия,..

публикувано на 27.10.25 в 15:11

Камелия Лозанова: Изкуственият интелект е неизбежен и ще ни бъде полезен

Доста страхове се насаждат във връзка с изкуствения интелект, смята Камелия Лозанова- председател на Управителния съвет на Агенция за регионално развитие и бизнес център /АРРБЦ/- Видин.  "Засега Chat GPT е познат, но това съвсем не е онова, което е истинският изкуствен интелект и за който вече се правят форуми и се коментира неговото бъдещо..

публикувано на 27.10.25 в 14:56

Александра Рачева: Въздействието на изкуствения интелект не е замяна, а по-скоро трансформиране на работни места

Изкуственият интелект се очаква да донесе както значителни рискове, така и огромни възможности за пазара на труда. Влиянието му ще е дълбоко и ще засегне почти всички сектори, като се променят нуждите от умения и работни места.   Основните притеснения са свързани със замяната на човешкия труд и увеличеното неравенство, посочи в "Посоките на..

публикувано на 27.10.25 в 14:06

Светослав Стефанов: Гледам на изкуствения интелект като на поредния мощен инструмент

Какви са рисковете и ползите за пазара на труда от изкуствения интелект? Кои професии са застрашени от изчезване? Появяват ли се нови професии? Темата коментираме със с истемния администратор Светослав Стефанов. Работи в IT сферата от 20 години, ангажиран е със системна администрация и с въвеждане на нови информационни системи и..

публикувано на 27.10.25 в 14:02

Медешевци – селото, което бавно изчезва

В рубриката "Добро утро, кмете" предприемаме кратко пътешествие из българския Северозапад. Днес ще посетим село Медeшевци , за да чуем истории от хората там, ще разберем как се пазят традициите и какво значи да живееш със спомени, но и с поглед напред. Селото е сгушено в падина между съседните хълмове и е част от община Грамада. Отстои на..

публикувано на 24.10.25 в 13:00

Яница Петкова: Политическата памет на обществото ни е кратка

Около ротационно председателство на Народното събрание в името на споделеното управление на държавата се обединиха формациите от коалицията. Идеята е всяка от тях да има председател за по една година.  Радикално преформатиране обаче няма да има. "ДПС-Ново начало" ще запази досегашния си статут и няма да получи нито министерски кресла, нито постове в..

публикувано на 23.10.25 в 10:00

Любен Иванов: Решенията на Борисов зависят от желанията на Пеевски

Около ротационно председателство на Народното събрание в името на споделеното управление на държавата се обединиха формациите от коалицията. Идеята е всяка от тях да има председател за по една година.  Радикално преформатиране обаче няма да има. "ДПС-Ново начало" ще запази досегашния си статут и няма да получи нито министерски кресла, нито постове..

публикувано на 23.10.25 в 10:00