Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ще бъде ли решен проблемът с манипулираните километражи

Снимка: Радио ВИДИН


Проблемът с манипулираните километражи засяга голям процент от автомобилите втора ръка у нас. Потърпевши от измамата са собствениците, коментира за Радио ВИДИН евродепутатът от ГЕРБ/ЕНП Андрей Новаков, който е пряко ангажиран с намирането на решение на проблема. Освен финансовата загуба, която търпят собствениците, под въпрос е и сигурността на тези превозни средства. 

"Аз самият доста време започвах такива разговори с това, че това е огромна финансова измама защото лъжеш хората, затова каква стока им продаваш, колко е стара и колко е използвана. Истината обаче е, че на първо място стоят човешки животи. Защото една кола на половин млн. км., продадена сякаш е на 100 000 км. крие опасност за цялото семейство, която я използва, а и за всички участници по пътищата. Това е най-голямата ни тревога, на второ място идва и финансовият аспект, защото манипулирането на километража води в заблуждение хората... Това е европейски проблем, тъй като вярвате или не, много от колите идват с превъртян километраж още от чужбина... Разбира се, това е статистика, която не можеш да докажеш и потвърдиш, но от това, което съм чел са над половината..."

За да бъде решен проблемът, предстои създаването на обща европейска платформа за обмен на данни за пробега на автомобилите, предложението идва именно от евродепутата Андрей Новаков.

"Този европейски проблем намери българско решение, програмата, която предложих през 2017 г. и дълго се борихме да получи финансиране... се казва "Орел" и беше плод на българския офис в ЕП. Програмата, която предложих има за цел всеки път, когато колата минава годишен техн. преглед да се снемат данните от километража и те да се събират в обща база данни, това вече се случва. При всеки годишен техн. преглед в България километража заминава в ДАИ. Това, което прави програмата е между българския ДАИ и германски ТЮФ, да се обменя информация и ако си купиш кола от автокъщата или по скоро отидеш да я огледаш и ти кажат ето тази кола е нов внос от Германия, реални километри, сервизна история и прочие и всички останали разкази, ти да отвориш телефона си да влезеш в тази база данни и да видиш, че колата, която ти казват, че е внесена от Германия на 100 000 км., всъщност миналата година е била на 300 000 км. в Германия и е минала годишен техн. преглед. Или няма да си я купиш или ще направиш информиран избор и ще събориш цената на половина..."

С внедряването на общата платформа за пробега на автомобилите, пътуването ще стане по-безопасно, освен това ще бъде защитен финансовия интерес на собствениците, допълни Андрей Новаков. 

Всяка година с преминаването на технически преглед, километража на превозното средство се снима и се въвежда в електронна база данни. Средният годишен пробег на един автомобил варира спрямо това колко се ползва, с каква цел, за служебни нужди или лични. Все пак за нормално може да се смята изминатото разстояние от един автомобил да е между 10 000 - 20 000 км., обясни за Радио ВИДИН Асен Великин, управител на пункт за технически прегледи във Видин. 

"По принцип хората обикновено изминават между 10 000 - 20 000 км. Наскоро даже имахме един автомобил, оня ден, мисля, че беше под 200 км. изминал, а сме имали случай и 6 км. за една година. Повече такива служебни автомобили, те навъртат повече между 30-40, до 50-60 хиляди дори на година. Но личните автомобили рядко достигат 30 000 км. На новия внос автомобили, ние реално, километража, не знам дали знаете, той се снима, на всеки един километраж се прави снимка, при всеки един техн. преглед и се въвеждат в електронна система, новите километри. Но за новия внос автомобили, ние няма как да знаем на колко км. са били преди това и въвеждаме това, което реално на километража пише. А вече след 1 г., като мине повторно техн. преглед в България, може да видим дали е манипулиран километража или не е... Реално може да са върнати, да са сменени табла, преди да са дошли на преглед и това няма как да се установи... Иначе няма как да минем една кола на преглед, не е редно да се въвежда километраж с по-малко данни, трябва винаги километража да е повече от предходния преглед."


Шофьори, с които разговаряхме са на мнение, че повечето автомобили у нас, които са внесени са с манипулиран километраж, истинска рядкост е превозното средство да е с реален пробег.

Злоупотребата свързана с пробега на автомобилите е трудно доказуемо и на практика е почти невъзможно да се установи кой я извършва. Все пак в Закона за движение по пътищата е предвидена глоба от 2,000 до 7,000 лева за манипулация и/или изменения на показанията на километропоказателя на моторно превозно средство. 

Повече в звуковия файл.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Радио Видин звучи денонощно на площада в Габровница

Екипът на Радио Видин гостува в село Габровница, което се намира на 13 км от Монтана. То е най-голямото село в община  Монтана, 1080 са днес жителите му. 36 км е уличната мрежа.  Безработицата е преодоляна, младите хора работят в предприятия в Монтана, в строителството, в чистотата, други работят в чужбина. Всички инвестират в домовете си и..

публикувано на 26.09.25 в 12:00
Лидерите на ГЕРБ Бойко Борисов (вляво) и на ДПС Делян Пеевски (вдясно)

Според социолозите: ГЕРБ остава водещата политическа сила

След началото на новия политически сезон електоралните нагласи сочат нарастваща интрига за второто място, но и за местата след него. Ако изборите бяха през септември, ГЕРБ щеше да получи почти 27 % подкрепа, докато ПП-ДБ, Възраждане и ДПС-Ново начало се движат на едно равнище с над 13,5 %.  На политическата сцена прехвърчаха искри между Бойко..

публикувано на 25.09.25 в 10:00

Защо поскъпват стоките от малката потребителска кошница?

Според КНСБ, съществуват скандални различия между цените, обявени от Държавната комисия по стоковите борси и тържищата (ДКСБТ), и крайните цени за потребителите. Разликата при някои продукти е 20-50-100%. Това заяви за БНР Виолета Иванова , заместник-директор на Института за социални и синдикални изследвания на КНСБ. 30% е разликата при..

публикувано на 24.09.25 в 10:45

Преходът към еврото: съветите на експерти

Как през следващите месеци ще се справим с процеса на преминаване от българския лев към еврото? Отговор дадоха представители на различни държавни институции и неправителствения сектор по време на информационни срещи във Враца и Монтана . Целта на инициативата е експерти да отговорят на всички въпроси и притеснения на българите и бизнеса по места...

публикувано на 23.09.25 в 13:38

Колко ценна е за нас Независимостта

На 22 септември отбелязваме Деня на независимостта на България. Обявен е за официален празник с решение на Народното събрание от 10 септември 1998 година. Независимостта на България е провъзгласена с Манифест на 22 септември 1908 година в църквата "Св. Четиридесет мъченици" в старопрестолния град Търново. Независимото Българско царство е признато от..

публикувано на 22.09.25 в 13:25
Людмила Макавеева, кмет на село Аспарухово

Кметът на Аспарухово: Инфраструктурата ни е най-добра в цялата община

Рубриката "Добро утро, кмете!" ни отвежда в село Аспарухово , община Медковец. Сравнително оживено и много поддържано село в Северозапада.  Посреща ни Людмила Макавеева - млада и мотивирана дама, която заема поста от 2011 година. Преди да стане кмет е работила като секретар в кметството, а за кратко и като счетоводител. Споделя, че в малките..

публикувано на 19.09.25 в 11:10

Александър Михайлов: Летаргично общество сме, което е загубило протестната си енергия

Петият вот на недоверие към правителството влезе в парламента.  Акцентът му е провал на правителството в секторите вътрешна сигурност и правосъдие, който води до задълбочаване на проблема със завладяната държава, до липса на справедливост и до обедняване на българските граждани.  59 народни представители са вносители, но се очаква подкрепа от..

публикувано на 18.09.25 в 11:00