Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Георги Борисов, САИ Видин: Войната по пътищата е резултат от инфраструктурата, не от обучението

Снимка: Радио ВИДИН


Промени от 2019 година, разписани от тогавашния образователен министър, за първи път предвидиха в кормуването нощно шофиране, обучение в силен трафик, на магистрала и мъгла. Другата новост в тогавашните промени бяха задължителните 6 часа в извънградски условия, 3 от които на магистрала. Два часа пък са за кормуване през нощта, при намалена или ограничена видимост.

С увеличението на часовете не значи, че ще се повиши квалификацията, каза Георги Борисов, председател на регионалната структура на Съюза на автомобилните инструктори-Видин.

"Не само във Видин, в България изобщо не може да се приложи. В разрешителното за обучение пише, че се извършва във видинска област. Нямаме право да напускаме областта. Трябва да минем два окръга, за да стигнем до Ботевград, но така попадаме под ударите на закона. Това са оправдания, че не са свикнали да управляват автомобила по автомагистрала. Който си го може, си го може. Има хора, които катастрофират по селски пътища. Не сме поставени на едни условия, от нас се изисква много неща - офиси, секретари и т.н. Не сме с еднакъв старт със СБА, които са със сграден фонд от комунистическо време. Имат магазини, сервизи, всичките им прегледи са от Видинско и получават пари. Защо извършват пътна помощ, застраховки, годишни прегледи? Същата е историята и с БЧК, които се занимават с обучение на водачи. Едно време викахме доктор за лекция, сега лекцията е над 60 лева, докато тогава беше 4 лева. Над три милиона се събират от тези такси, но никой не казва къде отиват. Има си програма: 31 моточаса. Всеки, който подбива цената, която е регламентирана, е фалирал. Не можеш да излъжеш данъчните".

Защо България всяка година е на първа позиция що се касае жертвите по пътищата и как може да се подобри обучението?

"Обучението го извършват инструкторите, а външното оценяване е на инспектори от ДАИ. Защо прехвърлят вината винаги на инструкторите? Има разни хора, разни методи, но винаги се прехвърля вината. Ако един ученик получи двойка, кой е виновен, учителят? Тези катастрофи се дължат на лоши пътища, лоша маркировка, лоши пътни знаци. Най-вече - слабият контрол. Това са факторите, които влияят на безопасността на движението. Инструкторите дават, но преценяват изпитващите дали са обучени или не. Важен е характерът на човек. Има акция от години, която твърди, че обучението е слабо. Изпитът минава на листовки, които са на таблет, отива се после на практика... и се стига до инспектора, който оценява. Инструкторът седи отзад като куфар. По закон трябва да се вземе мнението и на инструктора, но не се прави. Слабата верига е път-обстановка-курсист-автомобил. Верига от фактори е".



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

И еврото дълбоко раздели българското общество

Разделението в българското общество "за" и "против" еврото достига своя пик. Утре се очаква да бъде публикуван докладът за готовността на България за членство в еврозоната. За същото време в София е насрочен протест срещу приемането на единната европейска валута.  Президентът Румен Радев заяви, че протестите, социологическите данни и..

публикувано на 03.06.25 в 12:01

Поклон пред Ботев и падналите за свободата на България

2 юни е Ден на Ботев и на загиналите за свободата и независимостта на България. Отбелязва се за първи път през 1884 година едновременно във Враца и в Пловдив, по инициатива на учителя Георги Бенев. Официално се отбелязва от 1901 година. За пръв път на 2 юни 1948 година денят се почита с едноминутно мълчание в цялата страна, с подаден сигнал..

публикувано на 02.06.25 в 14:03

Крива бара - селото с най-младо население в община Брусарци

Рубриката "Добро утро, кмете!" но отвежда в село Крива бара -  едно от онези български села, където животът тече бавно и спокойно.  Владимир Владов е кмет от   2019 година, в момента тече неговият втори мандат.  "Към момента постоянно живущи сме над 800... Крива бара от цялата община е най-много младо население и то си личи. Имаме..

публикувано на 30.05.25 в 08:06

Седмица до окончателното "да" за еврото

ЕС скоро ще одобри кандидатурата на България за присъединяване към еврозоната от 1 януари догодина, като така тя ще стане 21-ият неин член, съобщава "Политико". По данни на няколко официални източника, се очаква Европейската комисия и Европейската централна банка най-сетне да дадат благословията си в доклада, който ще бъде публикуван на 4 юни -..

публикувано на 29.05.25 в 10:00

Има ли икономиката ни потенциал за растеж?

Според Асоциацията на индустриалния капитал, икономиката ни има потенциал за растеж, чрез насърчаване на заетостта. Министърът на труда и социалната политика Борислав Гуцанов и председателят на Управителния съвет на Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ) Румен Радев се обединиха около идеята за отключване на потенциала на..

публикувано на 28.05.25 в 10:45

Има ли лек за демографския срив?

И през миналата година продължава тенденцията Северозападът да се обезлюдява . По последни данни на НСИ в област Видин вече живеят малко над 70 000 души, спадът на населението за една година е 1231 човека, което е най-голямото намаление като процент в страната. Област Враца е загубила за година 1617 жители и към декември 2024 година е 146 000 души,..

публикувано на 27.05.25 в 13:38

Ценим ли българското слово

Отбелязахме 24 май - Денят на светите братя Кирил и Методий, на българската азбука, просвета и култура и на славянската книжовност.  "В библията пише "Началото бе словото" и словото на роден език е нещо, което не всеки народ има. А ние като българи би следвало да сме изключително горди с това, че това е празник, който е наш. Празник, в който е..

публикувано на 26.05.25 в 12:59