Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Диана Русинова, ЕЦТП: Пътната безопасност изисква постоянен мониторинг на инфраструктурата

Диана Русинова
Снимка: Ани Петрова


Какви трябва да бъдат приоритетите пред новия Парламент за подобряване на безопасността по пътищата и намаляването на пътнотранспортните произшествия, за да се опазват здравето и живота на гражданите? 

Нужна е методология за осъществяване на мониторинг на пътната инфраструктура и безопасността, посочи в "Посоките на делника" Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики.

"При откриването на предходния Парламент нито една от избраните да представляват българския народ политически сили не извади като приоритет пътната безопасност и запазването на здравето и живота на хората. Не трябва да чуем обаче само, че е приоритет, а и конкретни, много спешни мерки. Смъртността се вдигна - към момента имаме 35 човека повече загинали, сравнено с миналата година. Парламентът и някой от събранието трябва да припознае темата за важна и да се ангажира с нея. Нужна е цялостна политика в сферата на пътната безопасност, а първата стъпка да бъде анализ и оценка на състоянието на текущата инфраструктура. Това не е правено никога, така че няма как да бъдем наясно какви мерки са нужни. Нормалният отговор на държавата в момента, когато стане тежък инцидент, е да се стартира акция. Това не дава резултат. При временното служебно правителство, както предупреждавах, пътната безопасност мина на заден план. Държавната агенция напълно мълчи, а министърът на регионалното развитие също".

От Центъра призовават и за повече експертиза при работата в насока подобряване на пътната безопасност.

"Нашият Европейски център не веднъж е подарявал инспекции, доклади и обследвания, правени за наша сметка, на АПИ, на Държавната агенция и на държавата, но резултат няма. Трябва да се отсее кой е експерт, кой говори общи приказки. Да се титулуваш като такъв не означава, че си такъв. Но експертизата не трябва да бъде пренебрегвана".

Статистиката сочи, че в последните няколко години България продължава да бъде на челно място в Европейския съюз по брой загинали при катастрофи. 

Пътната инфраструктура в България, намираща се в безобразно състояние, изисква постоянен мониторинг, категорична е Русинова.

"Най-вече искаме първоначален мониторинг - нещо, което дори в Европа не е правено, но първоначално да се заснеме инфраструктурата, така че да съберем база данни и да знаем кои са опасните места, да направим анализ на риска и да дадем финансова стойност на въпросите за коригиране на черните точки и опасни места. От друга страна, следва да има непрекъснат мониторинг, защото пътната обстановка се мени непрекъснато, трябва да бъдем подготвени, да имаме отговор на излизащите заплахи. Само така ще можем да взимаме превантивни мерки. Наш екип на предлага да заснемем със сателит дупките по пътищата, а идеята е да не стигаме до тях. Искаме да предупреждаваме, че има опасност да се появят такива".

Автоекспертът е част от екип, разработил иновативен метод за заснемане на текущото състояние на пътищата.

"Той съдържа използването на сателитни изображения за заснемането. В България няма собствени сателити, а всъщност има един, който е частен и е телекомуникационен. По-различното е, че един такъв продукт има добавена стойност за гражданите. Чрез ранното оповестяване на различни опасности можем адекватно да отговорим на предизвикателствата на пътя от гледна точка метеорология и инфраструктура. Ще знаем къде да насочим финансовия ресурс".

Европейският център за транспортни политики изчислява, че жертвите на пътя в България могат да намалеят с 25 %  посредством предложения метод.

Стратегиите са пожелания на лист хартия, ако политиците не поемат отговорност, обясни още Русинова.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Александър Михайлов

Александър Михайлов: Партиите да мислят за победа, а не за по-следващия мач

За втори път през тази година и за седми от 2021-ва досега ще избираме парламент.  Кои са реалните фактори, задълбочаващи партийната и политическата криза в страната?  Ще продължи ли тенденцията активността на гражданите да бъде все по-ниска?  Има ли основания да се очаква, че вотът наесен ще приключи изборната спирала?  Действащото..

публикувано на 12.09.24 в 10:00

Забавят ли ръст цените на хранителните продукти?

Пазарът на хранителни продукти на едро в момента е "доста стабилен и равновесен", а пазарът на дребно е по-раздвижен и има своите регионални особености. Това каза в интервю за БНР Владимир Иванов , председател на Държавната комисия за стоковите борси и тържищата. В големите магазини може да се видят трендове, които не са обосновани..

публикувано на 11.09.24 в 10:45

Проблеми с финансирането затрудняват автобусния бранш

Пред множество затруднения е изправен автобусният бранш. Най-актуален към момента е проблемът с финансирането. Липсват компенсациите, с които трябва да бъдат подпомогнати превозвачите за безплатното пътуване на деца до 14-годишна възраст и други правоимащи граждани (ветераните от войните, военноинвалидите, военнопострадалите) в градския транспорт...

публикувано на 10.09.24 в 11:00

В какво състояние са водоемите, речните корита, дерета и канализационна инфраструктура в област Видин

В Конферентния център на Областна администрация- Видин се  проведе заседание на Областния съвет за намаляване на риска от бедствия, свикано по повод заповед на служебния министър-председател Димитър Главчев. Представителите на общините в област Видин отчетоха в какво състояние са язовирите и речните корита.  Извършват се текущи проверки на..

публикувано на 09.09.24 в 16:35

Хората от Добри дол искат да възстановят читалището си

Екипът на радио Видин  гостува на Добри дол. Село, което е на кръстопът, село, в което природата е  благосклонна към хората тук и климатът е изключително благоприятен и топъл.  Селото се споменава за първи път в турски документ от средата на 16 век под името Добрин дол. Димитър Маринов пише, че Добри дол е „старинско село“ и „преданието не..

публикувано на 06.09.24 в 12:00

Стоил Цицелков: ЦИК защитава политическите, а не гражданските интереси

Формациите демонстрират незаинтересованост от разпространението на визиите, а хората вече са загубили доверие.  Как съдбата на България, а не злободневието, може отново да е в основата на диалога?  Защо предизборните кампании спряха да бъдат арена на идеите?  Предстоящият вот дискутираме с изборния експерт Стоил Цицелков . Радио ВИДИН:..

публикувано на 05.09.24 в 10:05

Тома Ушев: Основните стълбове за реализацията на България са образованието и църквата

Формациите демонстрират незаинтересованост от разпространението на визиите, а хората вече са загубили доверие.  Как съдбата на България, а не злободневието, може отново да е в основата на диалога?  Защо предизборните кампании спряха да бъдат арена на идеите?  Предстоящият вот дискутираме  с анализатора  Тома Ушев , автор в дясната платформа..

публикувано на 05.09.24 в 10:00