Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Диана Русинова, ЕЦТП: Пътната безопасност изисква постоянен мониторинг на инфраструктурата

Диана Русинова
Снимка: Ани Петрова


Какви трябва да бъдат приоритетите пред новия Парламент за подобряване на безопасността по пътищата и намаляването на пътнотранспортните произшествия, за да се опазват здравето и живота на гражданите? 

Нужна е методология за осъществяване на мониторинг на пътната инфраструктура и безопасността, посочи в "Посоките на делника" Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики.

"При откриването на предходния Парламент нито една от избраните да представляват българския народ политически сили не извади като приоритет пътната безопасност и запазването на здравето и живота на хората. Не трябва да чуем обаче само, че е приоритет, а и конкретни, много спешни мерки. Смъртността се вдигна - към момента имаме 35 човека повече загинали, сравнено с миналата година. Парламентът и някой от събранието трябва да припознае темата за важна и да се ангажира с нея. Нужна е цялостна политика в сферата на пътната безопасност, а първата стъпка да бъде анализ и оценка на състоянието на текущата инфраструктура. Това не е правено никога, така че няма как да бъдем наясно какви мерки са нужни. Нормалният отговор на държавата в момента, когато стане тежък инцидент, е да се стартира акция. Това не дава резултат. При временното служебно правителство, както предупреждавах, пътната безопасност мина на заден план. Държавната агенция напълно мълчи, а министърът на регионалното развитие също".

От Центъра призовават и за повече експертиза при работата в насока подобряване на пътната безопасност.

"Нашият Европейски център не веднъж е подарявал инспекции, доклади и обследвания, правени за наша сметка, на АПИ, на Държавната агенция и на държавата, но резултат няма. Трябва да се отсее кой е експерт, кой говори общи приказки. Да се титулуваш като такъв не означава, че си такъв. Но експертизата не трябва да бъде пренебрегвана".

Статистиката сочи, че в последните няколко години България продължава да бъде на челно място в Европейския съюз по брой загинали при катастрофи. 

Пътната инфраструктура в България, намираща се в безобразно състояние, изисква постоянен мониторинг, категорична е Русинова.

"Най-вече искаме първоначален мониторинг - нещо, което дори в Европа не е правено, но първоначално да се заснеме инфраструктурата, така че да съберем база данни и да знаем кои са опасните места, да направим анализ на риска и да дадем финансова стойност на въпросите за коригиране на черните точки и опасни места. От друга страна, следва да има непрекъснат мониторинг, защото пътната обстановка се мени непрекъснато, трябва да бъдем подготвени, да имаме отговор на излизащите заплахи. Само така ще можем да взимаме превантивни мерки. Наш екип на предлага да заснемем със сателит дупките по пътищата, а идеята е да не стигаме до тях. Искаме да предупреждаваме, че има опасност да се появят такива".

Автоекспертът е част от екип, разработил иновативен метод за заснемане на текущото състояние на пътищата.

"Той съдържа използването на сателитни изображения за заснемането. В България няма собствени сателити, а всъщност има един, който е частен и е телекомуникационен. По-различното е, че един такъв продукт има добавена стойност за гражданите. Чрез ранното оповестяване на различни опасности можем адекватно да отговорим на предизвикателствата на пътя от гледна точка метеорология и инфраструктура. Ще знаем къде да насочим финансовия ресурс".

Европейският център за транспортни политики изчислява, че жертвите на пътя в България могат да намалеят с 25 %  посредством предложения метод.

Стратегиите са пожелания на лист хартия, ако политиците не поемат отговорност, обясни още Русинова.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Как да се предпазим като потребители от некоректни туроператори

Сивият сектор в туризма- онези случаи, когато пътувания се организират без регистрации, договори, застраховки, засяга не само потребителите, но и коректните фирми в бизнеса. Една част от тези туроператори изпълняват все пак някакво пътуване, но по-неприятният случай е когато потребителите остават излъгани- хората се подлъгват, плащат и не..

публикувано на 19.05.25 в 15:25

Село Сираково – малко, но задружно

Сираково е село в Северозападна България. То се намира в община Борован, област Враца.   Днес в него са останали около 180 жители.  Селото е малко, но китно и красиво. Възникнало е в древността. В местността Пчелиня има останки от тракийско селище. Това са могили гробници на местни тракийски владетели. По време на римското..

публикувано на 16.05.25 в 12:00
Епископ Мелетий Знеполски

Епископ Мелетий Знеполски: Духът на безбожния комунистически режим не е разобличен и все още присъства в обществото

Защо и днес продължава да бъде актуална, независимо от дистанцията на времето, проблематиката за отношенията между Българската православна църква и държавата по времето на тоталитарния комунистически период?  Продължава ли да рефлектира тази връзка върху актуалните проблеми, с които се сблъскват Църквата и православните християни?  Могат ли да..

публикувано на 15.05.25 в 10:00

Ще се вдигнат ли осигурителните вноски и възрастта за пенсиониране?

Ocигypитeлнaтa внocĸa зa пeнcия да бъдe yвeличeнa c 1 пpoцeнтeн пyнĸт пpeз 2027 гoдинa и c oщe 2 пpoцeнтни пyнĸтa пpeз 2028 гoдинa. Toвa e зaлoжeнo в aĸтyaлизиpaнaтa cpeднocpoчнa бюджeтнa пpoгнoзa, пpиeтa oт пpaвитeлcтвoтo. Bъзpacттa зa пeнcиoниpaнe ce yвeличaвa плaвнo, ĸaтo ĸpaйнaтa цeл, cпopeд ceгaшнoтo зaĸoнoдaтeлcтвo, а мъжeтe и жeнитe дa..

публикувано на 14.05.25 в 10:45

Петко Петков, "Галъп": Този "подарък" от президента допълнително стабилизира правителството и го сплотява за еврото

Извънредното обръщение на президента Радев, с което поиска референдум за еврото, вдигна градусите на политическото напрежение у нас. Остро реагираха премиерът Росен Желязков, от ГЕРБ, от ПП-ДБ. Против референдума се обяви и лидерът на "ДПС - Ново начало" Делян Пеевски. ДПС на Ахмед Доган декларира, че подкрепя европейския път на България. От ИТН..

публикувано на 13.05.25 в 12:38

Защо е необходим спешен ремонт на пътя Добри дол - Козлодуй

Граждански протест се проведе през декември м.г., заради лошото състояние на пътя Козлодуй - Лом , част от републикански път II-11. В началото на януари т.г. последва втори .  На 9 януари от АПИ съобщиха , че предприемат действия за трайно и дългосрочно подобряване на експлоатационното състояние на второкласния път II-11 в участъка Лом -..

публикувано на 12.05.25 в 16:07

Кметът на Добролево: Повечето неща в селото са направени с доброволен труд

Днес ще посетим село Добролево в община Борован. Намира се на 40 км северно от Враца, на 30 км южно от Козлодуй и на 35 км от Оряхово. Разположено е в китна долина на двата бряга на Барата, малка рекичка, която се влива в Бързица. Селото има интересно минало. - останки от праисторическо селище от бронзовата епоха се намират по левия бряг на..

публикувано на 09.05.25 в 14:27