2
"Данните, които се виждат от тази година са, че трафикът- автомобилният, товарен и лекотоварен през нашите гранични пропускателни пунктове е до такава степен завишен, че ние имаме недоволство, изразено от наши съседи. Аз вече няколко пъти разговарям с посланика на Турция, която ме посещава в кабинета ми, няколко пъти разговарям по негова инициатива и с министъра на вътрешните работи на Турция за съдействие във връзка с натрупването на много голям брой товарни коли по границите, както на вход, така и на изход. Имаме такава възможност да открием още един гранично-пропускателен пункт, поне да бъде само за леки автомобили край българското село Салаш и това ще облекчи трафика смятам достатъчно на този етап и да се разтоварят онези гранични пунктове, да кажем Видин. Освен това би имало положителен ефект и във връзка с по-краткото пътуване, което би се осигурило на тези, които искат да посетят Република Сърбия, примерно да отидат до Белград, където пътят би се скъсил чувствително, така че това е в полза и на гражданите, не само на бизнеса. Смятам, че това се сериозни аргументи в подкрепа на идеята да се продължи и да се довърши този обект, който е започнат преди 6-7 години, ако не ме лъже паметта, направена е една част от пътя, но няколко километра 4 или 5, не мога да кажа точно, въобще не са започнати."
Сърбия е приключила със строителството на пътя към границата на своя територия, което потвърждава и сръбският министърът на вътрешните работи при срещата си с Бойко Рашков. В писмо до колегата си Виолета Комитова Бойко Рашков предлага да обсъдят в министерството възможността да се възстанови строителството и да се завърши този пункт на българската цел Салаш.
"Това би улеснило движението и на български граждани, и на сръбски, и на други разбира се, които искат по-бързо да преминат на българска територия. Подтикна ме и това, че както вече споделих, това се отразява и на нашите междусъседски отношения, както със Сърбия така и с Турция, така че ние дължим да предприемем нещо в тази насока."
През лятото на 2014 година започва изграждането на пътя от Салаш към границата със Сърбия. Предвижда се изграждането на 4 километра изцяло нов път и ремонт на километър съществуващо шосе, за което са осигурени 3 милиона лева по програмата "Растеж и устойчиво развитие на регионите". Началото на строителството е в присъствието на Михаил Миков, тогава председател на Народното събрание.
"Тогава в изключително къси срокове, благодарение на областния управител Кръстьо Спасов бяха отчуждени парцелите за строителството на тази път. Беше проведена обществена поръчка. Тя беше спечелена и бяха осигурени средства. Поради дъждовното време средствата не бяха усвоени от фирмата-изпълнител, а след това се смени управлението и остатъчните средства, с които трябваше да се довърши този проект, бяха върнати в държавния бюджет и от тогава е в застой (изграждането на ГКПП Салаш-Ново корито)"-каза председателят на 42-рото Народно събрание Михаил Миков.
Пътят, който е договорен преди повече от 14 години между президентите на България и Сърбия трябва да бъда завършен, отбеляза Михаил Миков, който е присъствал и на подписването на споразумението. Церемонията тогава е на сръбска територия край хидротехническото съоръжение "Железни врата".
"Усилията, които целият регион полага за този път най-сетне трябва да намерят своето решение да бъде довършен пътят и да бъде отворен този граничен контролно-пропускателен пункт, защото знаете какво се случва по сега съществуващите ГКПП-та, особено през летния сезон"- отбеляза Михаил Миков.
В Белоградчик чакат повече от 20 години чакат границата при Салаш- Ново корито да се отвори за преминаване от двете страни. Сега това се случва веднъж годишно, когато е панаирът при прохода Кадъ боаз, каза кметът на Белоградчик Борис Николов. Белоградчик сътрудничи по различни инициативи със сръбската община Княжевац, която е само на 20 километра. Сега хората от двете страни на границата трябва да изминат повече от сто километра, за да се срещнат.
"Трудно е да се предскаже икономическия ефект, но при всички случаи ще има такъв. Съдя за това косвено по международните панаири, които предполагам, че знаете, организираме всяка година, без последните две години заради ковид кризата. Десетки хиляди хора посещават за два дена този панаир. Интересът е огромен за всякакъв обмен чисто търговски, туристически и така нататък. Мисля, че ще има постоянен поток през този пункт. Това е и едно съживяване до голяма степен на община Белоградчик и района, който е край този пункт."
Очакванията на хората в белоградчишкото село Салаш обобщи кметският наместник Румяна Алексиева:
"То е хубаво да се отвори граничния пункт, защото ще има движение. От тук е много по-близко и за Ниш, и за Белград, и за Княжевац."
Зимата приближава, в навечерието сме на новата официална валута, а бюджетът за следващата година продължава да поражда разнопосочни мнения. От опозицията заплашват с големи протести заради еврото, липсата на върховенство на правото и обедняването на страната. Възможни ли са промени в управлението? Как се очертава да изпратим политическата година?..
Асоциацията на организациите на българските работодатели (АОБР), обединяваща национално представените работодателски организации: Асоциация на индустриалния капитал в България (АИКБ), Българска стопанска камара - съюз на българския бизнес (БСК), Българска търговско-промишлена палата (БТПП) и Конфедерация на работодателите и индустриалците в България..
Близо 8 години след протестите в Северозападна България за тунел под Петрохан проектът не е напреднал съществено. В началото на 2018 година, отчаяни от неглижирането на Българския Северозапад, стотици жители на региона излязоха няколко седмици поред на протести с настояване държавата да изгради магистрален път до Видин и тунел под Петрохан. Тогава..
Въвеждането на еврото у нас наближава и това поставя под лупа прехода към европейската валута в редица ключови сектори. Сред тях е и автомобилният сегмент, в който по традиция доминира вносът на употребявани коли. Купуването на кола втора ръка винаги е бил свързан със сравнения, анализи, разбира се, преговори за цената, така нареченото "пазарене" и..
Днес нашият екип гостува на едно спокойно дунавско село - Станево , част от община Лом. Село с богата история, но като много други малки населени места, и тук ежедневието не минава без трудности. Инфраструктура е амортизирана, електрозахранването често създава грижи, а най-сериозният проблем за хората в Станево остава водоснабдяването - старият..
Приключи ли преходът в България? Изградихме ли истинска демокрация? Има ли влияния още Държавна сигурност (ДС) в политическия живот на страната? Има ли реална пазарна икономика? Отминаха 36 години от началото на промените в България, но темата продължава да създава огромен интерес, показва последното социологическо изследване на агенция "Мяра"...
Приключи ли Преходът в България? Изградихме ли истинска демокрация? Има ли влияния още Държавна сигурност (ДС) в политическия живот на страната? Има ли реална пазарна икономика? Отминаха 36 години от началото на промените в България, но темата продължава да създава огромен интерес, показва последното социологическо изследване на агенция "Мяра". Каква..