Целият път Е- 79 през трите области в Северозапада е рисков. Морално остарял е и не е предвиден за настоящия трафик- това коментира Петър Захариев, председател на УС на Националното сдружение на автобусните превозвачи в България, собственик на транспортна фирма от Монтана. По думите му, за да има решение за безопасността на пътя е нужно да се чуе и мнението на превозвачите:
"Има достатъчно участъци по Е- 79, които са доста рискови, но като цяло бих казал, че целият път трябва да се пътува с особено повишено внимание, защото като път е морално остарял. Не е предвиден за съвременния трафик първо като натоварване- голям брой автомобили, от които голяма част са тирове и второ- самото изпълнение на асфалтовата настилка, тя не е предвидена за такъв тежък трафик. Тя не издържа. Вие знаете, тя е пропаднала на много места. А що се касае до моралната част на пътя, това е път, който като концепция, технически вид път отговаря на преди сто години, т.е в никакъв случай не е предвиден за движение с 80-100 километра или повече. Макар че по закон са допустими 90 км по този път, всички знаете, че препускат със сериозна скорост, особено тежкотоварните автомобили."
Според Петър Захариев проблемът със сигурността на пътя е комплексен и не може да се реши с половинчати и едностранни мерки. Смята, че на българските превозвачи трябва да се даде възможност да изразят своето мнение пред бъдещото правителството като в разговорите участват и представители на пътната агенция:
"Досега правителството отпускаше средства за ремонти. АПИ ги правеше с всички изпълнения, за които слушаме през последните седмици и месеци. Ние като ползватели на въпросните пътища и конкретно нашия път Е-79 им сърбаме попарата, да го кажем образно. Ние като превозвачи отдавна сме го нарекли "пътя - убиец" в България. Там концентрацията на ПТП-та е най-голяма и е рисков от Дунав мост до след тунелите към София, включително и от Ботевград до София също е сериозно рисков път."
Друг проблем, който Петър Захариев очерта, са обозначенията на пътя:
"Има неадекватност на пътни знаци. Примерно труден участък, след това има и прав участък. Там е сложено, че можеш да изпреварваш обаче ограничението на скоростта е 60 км. Как да стане това нещо? Как да изпревариш след като на този участък един тир вече се движи с 90-100километра... От първо ниво на пирамидата, което сме ние- превозвачите, да се върне информация нагоре по пирамидата до управляващите органи и заедно, съвместно да се решава всеки конкретен случай, всеки конкретен участък от пътя."
Според Петър Захариев е нужен комплексен подход и за обновяване на автобусния парк в България, защото той е от най-старите в Европа. В намирането на решение трябва да участват както Министерството на транспорта с нормативните документи, които издава, така и общинските администрации по места със съответните комисии. Що се отнася до подготовката на професионалните шофьори, тя е достатъчна, но сигурността на пътя зависи и от морала на водачите:
"Нещата опират до професионалния морал, до съвестта на шофьора за това, че той е отговорен за живота на всички тези, които седят зад него, както и на тези, които се движат срещу него, защото 18-тотен автобус трудно се удържа на пътя, когато се движи със 100 километра в час."
Жертвите на пътя са жесток кръвен данък, за чието премахване трябва да работят всички, обяснява Петър Захариев. Според него с административни мерки от хората, които са на върха на пирамидата, не могат да бъдат решени проблемите в бранша, затова е важно да се търси мнението на самите превозвачи. Казва, че държавата трябва да използва потенциала им. Посочва като пример други страни, където за да получи лиценз определена фирма, трябва да се включи в някоя от браншовите организации:
"Нашите депутати, нашите министерства отхвърлят онзи закон, който ние отдавна искаме да бъде приет, както е в другите държави- Закона за браншовите организации. Това ще е уникален филтър за такива добронамерени хора, но на които не им стига капацитетът да организират тази работа.“
Годишната среща на местните власти- водещото събитие на Националното сдружение на общините в Република България /НСОРБ/, се провежда в курортния комплекс Албена. Събитието е част от проявите, посветени на Деня на българската община. През тази година форумът се провежда от 12 до 14 октомври и преминава под мотото "Безкрайни възможности в..
В първите дни на есента екипът на Радио Видин гостува на село Вирове, което се намира на 12 км от Монтана. До него има и редовен автобусен транспорт. Наименованието на селото идва от река Вировска, а тя пък носи името си от многото вирове, които са се образували по нея. Селото е заселено след 1882 г. И днес..
За последните 35 години населението на България е намаляло с над 2 млн. и половина, като към момента сме под 6 500 000 души. Нацията ни застарява, но раждаемостта в последните 20 години се покачва, показват данните на Националният статистически институт за 2024 година. Политиките по демография не са от хоризонта на едно правителство или на един..
От инициативен комитет в Гара Орешец се обявиха против изграждането на фотоволтаичен парк на площ от над 700 декара в землището на селото. Ще има екологични последици и ще попречи на туризма, каза Соня Серафимова. "В момента се стига до цифрата 735 декара, което ни води на мисълта, че това е много нещо и буквално задушава селото от..
"До вчера нямаше вода и се борехме с водната криза. Днес Елените и Царево са под вода. Проходът „Петрохан“ е затворен - не заради сняг, а заради 5 паднали дървета. През Витиня се пълзи с 20 км/ч - без осветление, без вентилация в тунелите. А сме в 21 век… България се е превърнала в държава на изненадите. Каквото и да стане - институциите са..
Алчността на инвеститорите и бездействието на държавните органи са причината за бедствието и жертвите в курортния комплекс Елените. Това каза в "Посоките на делника" по Радио Видин преподавателят по политология и част от екипа на Социологическа агенция "Мяра" Светлин Тачев . Според него това е типичен за Балканите синдром: "Всеки път отначало..
Предметът "Гражданско образование" е въведен като предмет в училищата от 2020 година. Преди това е работил друг модел- отделни теми, които се преподават през други предметни области като география, история, философия. Поради слабите ефекти от този модел през 2015 година Институтът за публична политика отново повдига въпроса за самостоятелен,..