Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Превозвачи на протест- за какво настояват от бранша?

Снимка: Радио Видин

Превозвачи протестират днес в някои големи градове на страната. Сред причините за това са високите цени на горивата, готвеното увеличение на тол таксите и липсата на адекватни политики в сектора. От бранша настояват да се премахне биокомпонента на горивата за 6 месеца и пресмятат, че така те ще поевтинеят с 10-15 стотинки за литър. Искат и намаляване на акциза с 50% за половин година. Очаква се това да доведе до спад с 33 стотинки в цената на литър гориво. Превозвачите са против увеличаването на тол таксите и обхвата на пътната мрежа. Регионалният министър обаче заяви, че не е склонен на отстъпки относно тол таксите, защото са нужни пари за ремонти и строежи на пътищата в страната. Превозвачите дават за изпълнението на условията си срок до 18 май. Ако това не се случи, заплашват със затваряне на магистрали и гранични пунктове. Под каква форма протичат днешните протести и включва ли се и Северозапада? Потърсихме Петър Захариев, председател на УС на Националното сдружение на автобусните превозвачи в България, който е и собственик на транспортна фирма в Монтана. 

"Беше обявено- това са високите цени на горивата и втората точка, която според мен не е втора а е първа, да го наречем "батака", който се подготвя с тол системата на България. Тя в момента е зле действаща, погрешно организирана, финансовата тежест, която трябва да поемат превозвачите, не я поемат транзитно преминаващите и тези, които най- много ползват и съответно рушат пътя. От 400 млн. лева събрани за миналата година 2/3 са платени от винетки и само 1/3 е платено от тежкотоварни автомобили. Това чудо го няма никъде- нито в ЕС, нито по света ... Един камион в България по тези релации плаща 30 евро, а в Унгария същият камион плаща 145 евро, а в Австрия плаща 150. Естествено, че няма да имаме магистрали както в Унгария, както в Австрия или в други държави. В момента вместо да се въдвори ред и да се направи това, което е в другите държави, в България се измисля супер екзотика за товарене на второкласни и първокласни пътища, вместо това, което е обичайното и нормално в целия свят."

Цените на горивата също са конкретна причина за недоволството на превозвачите, обясни още Петър Захариев, според който могат да бъдат предприети конкретни стъпки в тази насока за тяхното задържане или дори понижение.

През 2020 година в България бе въведено електронно отчитане на пътните такси- винетки и тол, като съвременен начин за събиране на такси за ползване на републиканската пътна мрежа. Събраните по този начин финансови средства трябва да бъдат използвани за поддръжка и развитие на съществуващите и изграждане на нови пътища, както и за пътна безопасност. Системата за събиране на пътни такси е базирана на съвременни технологии, които позволяват удобни начини за заплащане и осъществяване на контрол, без това да забавя и пречи на свободното движение на пътни превозни средства. Още пет други държави в Европа изградиха подобна тол система, това са Германия, Белгия, Словакия, Унгария и Чехия. Какви са недостатъците на българската тол система- това попитахме Стефан Георгиев от Видин, дългогодишен международен шофьор и собственик на товарен камион:

"Първо пътищата ни не отговарят на категориите. Нашите магистрали не отговарят дори и на втори клас път, да не говорим за първи клас път. Турците минават, те са с машинки пак и по първи клас и по втори клас път, за тях няма ограничения кой и откъде ще мине. Това го няма в нито една държава, всеки има маршрутна карта, по която трябва да мине и по която трябва да плаща. По тая тол система най- ощетени са българските превозвачи и това е така, откакто е пусната тол системата ... В Румъния има винетки- винетка 11 евро и минаваш за 24 часа. Това е за всички, всеки един шофьор плаща на ден 11 евро в Румъния, независимо по какъв път ще мине и колко километра ще измине."- уточни Стефан Георгиев.

Протестите са в градовете София, Пловдив, Варна, Бургас, Благоевград и Русе. Организатори са Асоциацията на българските предприятия за международни превози и пътищата (АЕБТРИ), Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ), Българското обединение на шофьорите, Европейски транспортен клъстер, Конфедерацията на автобусните превозвачи, Камарата на автобусните превозвачи, Камарата на автомобилните превозвачи в България и Съюз на международните превозвачи. От бранша настояват за намаление на акциза на горивата с 50% за период от 6 месеца, което ще доведе до намаление на цените с около 0,33 лева на литър за всеки български гражданин. Те обръщат внимание, че поради мерките, наложени срещу Русия, суровият петрол от сорта "Урал“ се търгува с 35 долара за барел по-евтино спрямо сорта "Брент", но това по никакъв начин не поевтинява цената му в България. Потърсихме Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи:

"Всички организации, които са в транспортния бранш, излизат на протест. Това са както превозвачите на товари, така и превозвачите на пътници. Без София в другите градове камионите се събират и ще направят протестно шествие по централните улици на градовете ... Много са недостатъците на българската тол система, като се започне с налагането на компенсаторни такси в размер на 750 лева за всеки недеклариран пътен сегмент, стигне се и до третирането на нашите превозвачи като престъпници по границите, да си плащат съответно тези компенсаторни такси и прозрачността колко милиона километра са генерирани за всяка категория. Значителен е броят на проблемите. Настроенията в бранша като цяло са твърде негативни по отношение на говоренето от страна на управляващите."- подчерта  Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи:

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл към материала.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Дунавци чества 50 години от обявяването си за град

Дунавци празнува 50 години от обявяването на населеното място за град. Честването съвпада с 10-ия Международен фолклорен фестивал "Дунавци пее и танцува". Тържествата ще продължат три дни, каза кметът Димо Скорчев:  "Това са два празника в едно, затова ще продължат в рамките на три дни. Имаме поканени състави - танцови и певчески групи...

публикувано на 04.10.24 в 08:00
Красимир Георгиев

Красимир Георгиев: Необходима е всеобща реформа във всички области от безопасността на движението

По-малко ранени и загинали по пътищата на страната през настоящата година, но повече катастрофи, отчита статистиката. Намалява пътният травматизъм в област Видин, но тежките пътни инциденти в Монтана се увеличават.  МВР обяви засилване на контроа и административнонаказателната дейност.  Мисия възможна ли е пътната безопасност в България?  Качествена..

публикувано на 03.10.24 в 10:00

Българите избират да живеят самостоятелно, когато са на 30, сочи проучване

Българите напускат дома на родителите си средно на 30 години, сочат данните на Евростат за миналата година. С редната възраст, на която младите хора избират да живеят самостоятелно, за страните от Евросъюза, е 26,3 години. Според психолога Николай Нетов , изследването дава един по-широк поглед, при който важните детайли често се губят...

публикувано на 02.10.24 в 15:48

На добра воля

50-ото Народно събрание бе поредното, което не успя да приеме Закон за насърчаване на доброволчеството. България е единствената страна в ЕС, която няма такъв нормативен акт. Според доклад на "Евростат" само 14% от младежите в България участват в доброволчески дейности. Това е близо двойно по-малко в сравнение със средното за Европа. На фона на..

публикувано на 01.10.24 в 11:53

За съживяване на региона във Видин възлагат надежди на бизнеса

Общо 18% от българите през миналата година са били изправени пред тежки материални и социални лишения, сочат данните на Евростат. По този показател България е на второ място в дъното на класацията, след Румъния. У нас делът на хората, живеещи в лишения, е почти три пъти по-голям от средния за страните от Европейския съюз, който е 6,8%. В..

публикувано на 30.09.24 в 15:07
Светлин Тачев

Светлин Тачев: Изборите се превърнаха в битовизъм

Избори.  След изборите – отново избори.  Изречение, което обрисува живота в България през последните четири години.  Ще бъде ли 27 октомври първата стъпка към излизането от кризата?  Ще сложат ли изборите край на политическата нестабилност?  Патовото положение, породено от изхабяването на партийно-политическата система, трудните и непопулярни..

публикувано на 26.09.24 в 10:00

Нови промени при минималната работна заплата - ще бъде ли увеличена?

Нови промени, свързани с размера на минималната заплата трябва да направи социалното министерство, за да приложи правилно европейската директива за адекватните най-малки възнаграждения . Министерството на труда и социалната политика (МТСП) счита, че за транспониране на директивата за адекватни минимални заплати в ЕС е необходимо в Кодекса..

публикувано на 25.09.24 в 10:45