По-голямата част от родителите са споделили, че детето им се справя добре с учебния материал, но около 40% процента са заявили, че децата им срещат трудности. Всеки десети родител е отговорил, че детето му има значителни трудности по повечето предмети.
"Интересно е, че родителите, които казват, че децата им изпитват трудности и тези, които казват, че децата им не изпитват трудности, дават различни отговори на въпроса какви са трудностите и защо имат трудности. За родителите, които казват, че детето им не изпитва трудности, по-скоро трудностите са свързани с неясен език в учебниците, учебно съдържание, коeто не е съобразено с възрастта на детето. Проблеми, които по-скоро не са свързани с начина на поднасяне на материала от страна на учителя, които не са свързани конкретно с учителя. А за родителите, които казват, че детето им има проблеми с учебния материал, тези проблеми произтичат по-скоро от прекия контакт с учителя и ролята на учителя по време на преподаването. В този случай на първо място излиза проблемът с онлайн обучението, недобро поднасяне на материала от страна на учителите. Родителите предприемат различни механизми, за да се справят с трудностите на своите деца. Най-честият е да се изпращат децата на допълнителни индивидуални или групови уроци. Най-често деца от 5-и до 7-и клас посещават такива уроци. Близо 1/2 от децата в тези класове ходят на допълнителни уроци на предмети, които се изучават в училище. Това до голяма степен се свързва с предстоящите изпити след 7-и клас, за които детето е необходимо да се подготви допълнително."
В проучването учениците са били склонни да говорят по-обширно за предметите, с които имат проблеми. Математиката е най-трудният предмет за всички ученици от 1 до 10 клас.
"Изследването ни показа и нещо друго - има някои специфични предмети, които затрудняват ученици в определени класове. В 3-ти и 4-ти клас това са предметите "Човекът и обществото" и "Човекът и природата". Децата доста често имат проблем с несъобразено съдържание с възрастта, според оценка на самите ученици. Липсва кореспонденция между предметите. Самите деца имат усещането, че нещо им липсва, че нещо им е преподадено, а трябва да са научили още нещо допълнително, за да могат да си разберат урока. Обемът на уроците, по оценка на децата, е твърде голям. При встъпването в тези нови предмети "Човекът и обществото" и "Човекът и природата" в 3-ти и 4-ти клас, както и при "История и цивилизации", "География и икономика" в 7-и и 8-и клас, започват да имат много нови понятия, много нови термини, които са по-скоро на научен, академичен език. Стил, който не е подходящ за по-малки деца, които не могат да разберат толкова сложни концепции."
Децата са препоръчали повече време за упражнения, по-систематизирана информация, по-разбираем език в учебниците, акцент върху най-важната информация в урока.
"По-специфичното в препоръките на децата е, че те искат по-интерактивен метод на преподаване на материала. Да имат повече експерименти, примери, графики. Всякакъв начин на преподаване, който ги въвлича чисто опитно в изучавания материал."
Препоръките на учениците и техните родители почти изцяло се припокриват.
"С една интересна разлика. От интервютата на родителите ни направи впечатление, че те искат да има по-голям акцент върху изучаването на историята на България и българската литература. Искат по-голям акцент върху българското. Създава се впечатление сред родителите, че българската история и българската литература убягва от учебното съдържание. Има и едно усещане и у родителите, и у учениците, че има материал, който е свален от по-горните класове, за да се изучава в по-долните. Много често беше споменавано това. Обща препоръка и от родители, и от ученици е да се адаптира самият език и преподаваната информация към възрастта на детето. Да бъде по-систематизирана и да има време за упражнения."
Изводите от изследването ще бъдат взети под внимание при изготвянето на учебните програми и учебниците, допълни Яница Петкова:
"При представянето на изследването в присъствието на експерти от МОН бяха поети такива ангажименти. Все пак изследването е поръчано от МОН, вярвам, че с идеята именно да бъдат отразени желанията и нуждите както на родителите, така и на децата, защото те все пак са основният елемент в процеса на образование. Важно е да се вземат предвид препоръките и на самите учители. Доколкото съм запозната, има такова изследване от страна на МОН и към учителите. Така че и трите гледни точки- на родителите, учениците и учителите, да бъдат взети предвид при една бъдеща реформа, когато и да се осъществи."
Повече- в прикачения звуков файл.
Днес храмовия си празник чества Белоградчик . Местната църква "Свети великомъченик Георги Победоносец” е на близо 160 години, разказа отец Рафаил , архиерейски наместник на Белоградчишка духовна околия: "Историята на храма е малко забулена в тайна, нямаме достатъчно информация за него. При ремонт преди години бе открито, че на северната фасада с..
5 май е ден, който обединява акушерките по цял свят. Отбелязва се от 1992 г. по инициатива на Международната конфедерация на акушерките, с цел да се популяризира дейността на медицинските работници в тази сфера и да се повиши осведомеността на обществото за грижите, които те полагат за майките и новородени деца. "Тя се грижи за майката в..
Бременните жени са особено уязвими към високите температури поради физиологични промени на бременността, ускорен метаболизъм и намалено съотношение на телесната повърхност към масата. Това заяви д-р Зорница Спасова- главен асистент в Националния център по обществено здраве и анализи (НЦОЗА) към Министерство на здравеопазването...
Този петък рубриката "Добро утро, кмете!" ни отвежда в село Горно Церовене , община Монтана. То се намира на 11 км западно от Монтана по пътя за Белоградчик. Ангел Ангелов е кмет на населеното място от една година. Интересен факт е, че и неговият дядо, на когото е кръстен, също е бил кмет на село Горно Церовене. Ангел Ангелов казва,..
Политическата сцена в България продължава да бъде белязана от напрежение между институциите и вътрешни противоречия в управляващото мнозинство 100 дни след встъпването в длъжност на управляващата Тройна коалиция. Мандатът започна с думите, че не очаква толеранс, както и с обещания за законови промени. Премиерът отчете свършеното до този..
Всеки пети българин живее под линията на бедност, сочи изследване на Националния статистически институт (НСИ). Делът на бедните у нас се е покачил и е 21,7% за 2024 г. спрямо 20,6% през 2023 г. 18,7% от хората у нас споделят, че нямат достатъчно финансова възможност да слагат месо или риба през два дни на трапезата си. Същият дял се затруднява..
С рекордни проектобюджети се похвалиха местните власти на трите областни града в Северозапада . За какво приоритетно ще харчат през тази година общинските ръководства във Видин, Враца и Монтана? Проектобюджетът на община Община Видин бе подложен на обществено обсъждане. Мотото на финансовата рамка тази година е "Инвестираме в бъдещето -..