Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Повече българска история, упражнения и обяснения в клас искат родители и ученици

Снимка: Радио ВИДИН

Много висок стил на изказа в учебниците, материал, който не е съобразен с възрастта на децата, необходимост от повече примери и обяснения, вместо твърде много информация, както и необходимост от повече време за упражнения. Това са основните проблеми, които изпъкват в отговорите на родители и деца във връзка с учебния материал. Като най-труден предмет в училище, очаквано, се утвърждава математиката. Но оказва се, че сериозни затруднения при по-малките ученици предизвикват и предметите „Човекът и обществото“ и „Човекът и природата“. При по-големите по-трудни са „География и икономика“ и „История и цивилизации“.

Това са част от изводите на единствено по рода си изследване на „Галъп интернешънъл болкан“ по поръчка на Министерството на образованието и науката, каза в "Посоките на делника" Яница Петкова, автор на проучването:

"Изследването беше проведено сред родители и ученици от 1 до 10 клас. Основната цел на МОН, която трябваше да изпълним, е да видим какво е трудното, какво е неразбираемото в учебниците, има ли проблем с междупредметните връзки, т.е. един предмет да не кореспондира с изучаваното по друг предмет, какво би трябвало да се промени, какви са препоръките на родителите и учениците. Да получим обратна връзка по отношение на изучавания учебен материал."


По-голямата част от родителите са споделили, че детето им се справя добре с учебния материал, но около 40% процента са заявили, че децата им срещат трудности. Всеки десети родител е отговорил, че детето му има значителни трудности по повечето предмети.

"Интересно е, че родителите, които казват, че децата им изпитват трудности и тези, които казват, че децата им не изпитват трудности, дават различни отговори на въпроса какви са трудностите и защо имат трудности. За родителите, които казват, че детето им не изпитва трудности, по-скоро трудностите са свързани с неясен език в учебниците, учебно съдържание, коeто не е съобразено с възрастта на детето. Проблеми, които по-скоро не са свързани с начина на поднасяне на материала от страна на учителя, които не са свързани конкретно с учителя. А за родителите, които казват, че детето им има проблеми с учебния материал, тези проблеми произтичат по-скоро от прекия контакт с учителя и ролята на учителя по време на преподаването. В този случай на първо място излиза проблемът с онлайн обучението, недобро поднасяне на материала от страна на учителите. Родителите предприемат различни механизми, за да се справят с трудностите на своите деца. Най-честият е да се изпращат децата на допълнителни индивидуални или групови уроци. Най-често деца от 5-и до 7-и клас посещават такива уроци. Близо 1/2 от децата в тези класове ходят на допълнителни уроци на предмети, които се изучават в училище. Това до голяма степен се свързва с предстоящите изпити след 7-и клас, за които детето е необходимо да се подготви допълнително."

В проучването учениците са били склонни да говорят по-обширно за предметите, с които имат проблеми. Математиката е най-трудният предмет за всички ученици от 1 до 10 клас.

"Изследването ни показа и нещо друго - има някои специфични предмети, които затрудняват ученици в определени класове. В 3-ти и 4-ти клас това са предметите "Човекът и обществото" и "Човекът и природата". Децата доста често имат проблем с несъобразено съдържание с възрастта, според оценка на самите ученици. Липсва кореспонденция между предметите. Самите деца имат усещането, че нещо им липсва, че нещо им е преподадено, а трябва да са научили още нещо допълнително, за да могат да си разберат урока. Обемът на уроците, по оценка на децата, е твърде голям. При встъпването в тези нови предмети "Човекът и обществото" и "Човекът и природата" в 3-ти и 4-ти клас, както и при "История и цивилизации", "География и икономика" в 7-и и 8-и клас, започват да имат много нови понятия, много нови термини, които са по-скоро на научен, академичен език. Стил, който не е подходящ за по-малки деца, които не могат да разберат толкова сложни концепции."

Децата са препоръчали повече време за упражнения, по-систематизирана информация, по-разбираем език в учебниците, акцент върху най-важната информация в урока.

"По-специфичното в препоръките на децата е, че те искат по-интерактивен метод на преподаване на материала. Да имат повече експерименти, примери, графики. Всякакъв начин на преподаване, който ги въвлича чисто опитно в изучавания материал."


Препоръките на учениците и техните родители почти изцяло се припокриват.

"С една интересна разлика. От интервютата на родителите ни направи впечатление, че те искат да има по-голям акцент върху изучаването на историята на България и българската литература. Искат по-голям акцент върху българското. Създава се впечатление сред родителите, че българската история и българската литература убягва от учебното съдържание. Има и едно усещане и у родителите, и у учениците, че има материал, който е свален от по-горните класове, за да се изучава в по-долните. Много често беше споменавано това. Обща препоръка и от родители, и от ученици е да се адаптира самият език и преподаваната информация към възрастта на детето. Да бъде по-систематизирана и да има време за упражнения."

Изводите от изследването ще бъдат взети под внимание при изготвянето на учебните програми и учебниците, допълни Яница Петкова:

"При представянето на изследването в присъствието на експерти от МОН бяха поети такива ангажименти. Все пак изследването е поръчано от МОН, вярвам, че с идеята именно да бъдат отразени желанията и нуждите както на родителите, така и на децата, защото те все пак са основният елемент в процеса на образование. Важно е да се вземат предвид препоръките и на самите учители. Доколкото съм запозната, има такова изследване от страна на МОН и към учителите. Така че и трите гледни точки- на родителите, учениците и учителите, да бъдат взети предвид при една бъдеща реформа, когато и да се осъществи."

Повече- в прикачения звуков файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Жителите на село Копиловци: Няма работа, няма млади хора

Гостуваме на село Копиловци , община Георги Дамяново. Китно и красиво планинско селце. Освен прекрасната природа, която е и най-голямото богатство на Копиловци, центърът на селото също е много чист, облагороден и поддържан. Въпреки това, обаче основният проблем е, че работни места няма. Съвсем наскоро е закрит шивашкият цех, който осигурявал..

публикувано на 24.01.25 в 11:29
Александър Михайлов

Александър Михайлов: Опасявам се, че най-нечистата от всички нечисти унии ще изкара пълен мандат

105-тото правителство в историята на България обещава върховенството на правото и равенството пред закона, укрепването на социалната държава, защита на гражданското общество, свободата и плурализма в медиите, членство в Еврозоната и изпълняване на Плана за възстановяване и устойчивост.  Приоритети пред новата власт ще са и качеството на живот, с..

публикувано на 23.01.25 в 10:00

Какви проблеми създаде абсурдът с двойната минимална заплата?

Заради липсата на бюджет от началото на годината реално у нас има две различни минимални заплати - в частния и обществения сектор. Парите са по-малко за чиновниците и повече за всички останали. В бюджета за 2025-та година. трябва да бъде разписан новият размер на минималното възнаграждение за работещите в обществения сектор. Докато това..

публикувано на 22.01.25 в 10:45
Яница Петкова

Яница Петкова, "Мяра": Няма ентусиазъм, но все пак управлението е приемливо за българите

37,4% от пълнолетните българи приемат формулата на правителството "Желязков". Това сочи експресен сондаж на социологическа агенция „Мяра“. Формулата на правителството по-скоро приемат 21,4%, 16,5 на сто по-скоро не я приемат, а 20,8% съвсем не я приемат. Останалите близо 4 на сто от запитаните се затрудняват да отговорят.  "Повече от..

публикувано на 21.01.25 в 12:24
Д-р Георги Савков, управител на ломската болница

Д-р Георги Савков: Болницата продължава да работи със същия обем, както преди десетилетия

Проблемът с кадрите стои и пред ломската болница "Свети Николай Чудотворец". Това е проблем за цялата държава, казва управителят на лечебното заведение д-р Георги Савков.  "С течение на години, десетилетия да не кажа, тя концентрираше кадрите си само в големите градове. За периферията нямаше решение. И това, което в момента работи в..

публикувано на 20.01.25 в 13:23

Буковец: Голямо село с млади хора

Гостуваме виртуално на село Буковец , община Видин. Село Буковец е едно от големите села в общината. Разположено е на 12 км югозападно от град Видин. То е и едно от малкото останали села на територията на общината, в които все още има функционираща детска градина. Венцислав Кирилов е трети мандат кмет на село Буковец и усилено работи за селото,..

публикувано на 17.01.25 в 11:41
Тома Ушев

Тома Ушев: Ако трябва едно правителство да е Слейър, това прилича повече на чалгаджийска формация

Повече от два месеца след предсрочните избори на 27 октомври редовното правителство е факт.  Тройна коалиция, съставена от ГЕРБ, БСП и ИТН, с парламентарната подкрепа на ДПС на Доган, ще управлява страната.  Мнозинството е от 126 депутати.  Какви са хоризонтите пред кабинета "Желязков" и възможно ли е той да бъде устойчив?  Ще успее ли..

публикувано на 16.01.25 в 10:00