Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Какви рискове крие ниското ниво на Дунав в разгара на лятото?

5
Снимка: Светослав Цветанов

Безводието, обхванало цяла Европа, започна все повече да тревожи хората, живеещи по бреговата ивица на Дунав през последните седмици. Ниското ниво на реката води до изключителни загуби за корабоплаването. Стотици самоходни и несамоходни плавателни съдове изчакват в Българо- румънския участък, а прогнозите не са никак оптимистични. Корабособствениците в цяла Европа търпят загуби заради липсата на достатъчно вода в трите най- важни реки- Рейн, Майн и Дунав. Ситуацията по нашата водна магистрала, е тежка, а десетки кораби изчакват на котвени стоянки край бреговете в българо-румънския участък. Ниски са водите и в средното и горното течение на реката, защото няма дъждове във водосборната област и притоците не могат да напълнят Дунав. Преди дни излезе информация, че голямата суша е понижила нивото до такава степен, че са се разкрили останките на натоварени с експлозиви немски военни кораби, потопени по времето на Втората световна война. Какво си спомнят видинчани за нивото на Дунав през годините- попитахме ги в анкета:

"Знам, че тук преди няколко години почти беше спряло корабоплаването. Сега не знам как е, дано да има дъждове и да се понапълни малко. никога не е било толкова ниско нивото, трябва да ни притеснява. Имаше години, когато корабите не пътуваха, защото е ниско нивото. Сега има риба, моят племенник ходи за риба и хваща риба. Нямаше снегове, дъждове нямаше и затова така тази година нивото е ниско. Може би и на "Железните врати" спират водата ... Притеснително е наистина и за напояването и за централата в Козлодуй, на всичко вреди безводието."- коментираха видинчани.

Заради рекордно ниското ниво на река Дунав последиците за всички растения и животни са доста сериозни, особено за влажните зони и водолюбивите птици, които гнездят в тях. През пролетта нивото на реката беше толкова ниско, че не успя да залее влажните зони и езерата и птиците не успяха да загнездят, което е сериозен проблем". Причините за това състояние са комплексни, обясни за БНР Стоян Михов, ръководител на програма "Води" в организацията Световен фонд за дивата природа. По думите му влиянието на ниското ниво на реката е многостранно и заради него са засегнати различни отрасли, сред които са корабоплаването и напояването. Каква е ситуацията към момента с корабоплаването- потърсихме за коментар капитан Тони Тодоров, директор на Дирекция "Речен надзор"- Лом към Морска администрация.

"Определено не са благоприятни условията за корабоплаване. В участъка, за който отговарям са дефинирани четири места, които са проблемни откъм дълбочина и не го казвам със съжаление, а информацията идва от румънските власти, защото те отговарят реално за тях. В момента край остров Богдан Сечен и остров Добрина са двете най- плитки места, които са съответно 1.60 м и 1.80 м дълбочина на фарватера."- поясни капитан Тони Тодоров.

Ситуацията с ниското ниво на Дунав дава отражение и върху екосистемата като цяло. Валентин е дългогодишни рибар от Видин, който в момента е пенсионер, но въпреки това не пропуска ден в който да не е край реката със своята въдица:

"Сутрин излиза, обикновено към 7.00 часа, че е светло, а в 9.00 спря. Привечер пак се обажда, на тези места сме и всяка вечер. Уклей няма, морунаж излиза, някоя бабушка. Сега тук развалиха брега, точно тук дето ловим ние. Тука сме ловили риба по- рано, имаше много риба, но откакто направиха този бряг с тия камъни се развалиха местата ... Това е много вода, не като някоя малка рекичка или язовирче и да е пресъхнало. Вода си има достатъчно, но рибата усеща и бяга на дълбокото, защото е времето е горещо."- разказа Валентин от Видин.


Как глобалното затопляне оказва влияние върху понижаването на нивото на Дунав и можем ли да очакваме и по- трайни засушавания вследствие изменението на климата- потърсихме за коментар Симеон Матев, главен асистент и ръководител катедра "Климатология, изменение на климата, градски климат и агроклиматология" към СУ "Св. Климент Охридски". 

"Ниското ниво на Дунав не зависи от нас, а зависи от мястото, където се формира, а именно в Централно европейските страни в средния участък на реката, където се вливат притоците. Голяма част от притоците в момента страдат от доста сериозна суша в регионите, където формират техните нива. В Алпите миналата зима снегът беше доста по- малко от обичайните. Други притоци също носят по- малко вода от нормалното и това е причината за ниското ниво ... Ние борба с климата не можем да водим, но можем да бъдем по- адаптивни, по- подготвени за тези суши, така че с прилагането на нужните мерки можем поне малко да си облекчим страданията."- каза Симеон Матев.

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл към материала.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Вижте още

Кои са основните причини за катастрофите у нас

Алкохолът и наркотиците са главната причина за възникване на катастрофите в страната, показва анкета на Съюза на българските автомобилисти, проведена с шофьори през 2024 г. Анализът на данните от проучването е направен от доц. д-р Зорница Тоткова от Института за изследване на населението и човека към Българска академия на науките.  След..

публикувано на 03.02.25 в 11:05

Кметът на Флорентин: Искам да променя облика на селото към по-добро

  Село Флорентин е едно от петте населени места в община Ново село. Разположено е на брега на река Дунав. Хората тук се занимават с риболов, селско стопанство, лозарство и винопроизводство. Местните говорят на влашки език. Съхраняват влашки обичаи и традиции в песенния и танцов фолклор. Материалното културно наследство е най-вече в красивите и..

публикувано на 31.01.25 в 11:20

Ще се присъединим ли (и кога) към Еврозоната?

Присъединяването на България към Еврозоната е ключов приоритет на новото редовно правителство, по който се работи усилено и в тясна координация с партньорите от Европейската комисия. Това е потвърдил министър-председателят Росен Желязков на среща с българския еврокомисар Екатерина Захариева.  От думите на премиера, става ясно, че България ще..

публикувано на 30.01.25 в 10:00

Крие ли рискове икономическото райониране на страната?

Промяна в икономическото райониране на страната поиска бизнесът преди дни и очерта приоритетите си, за които очаква съдействие от редовното правителство. Работодателите настояват и за реформа в образованието, и въвеждане на матура по математика, като част от политиките за решаването на проблема с недостига на работна сила. Според тях е..

публикувано на 29.01.25 в 10:45

Пътят Видин-Ботевград: Обещания и (без)действия

Седем години изминаха от протестите, които принудиха властта да започне да строи съвременна и сигурна инфраструктура до Северозапада. Завършването на скоростния път Видин-Ботевград обаче все още е някъде в неопределеното бъдеще, а според първоначалните ангажименти трябваше да е готов до края на 2021 година. Общо три редовни и шест служебни..

публикувано на 28.01.25 в 12:56

Общини от селски райони са с гарантирани европейски средства за инфраструктура

Общините от селските райони в страната са с гарантирани средства по Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони, които да са за изграждане и развитие на инфраструктура. В област Видин право на тях имат десетте по - малки общини- Белоградчик, Бойница, Брегово, Грамада, Димово, Кула, Макреш, Ново село, Ружинци и Чупрене. Общата..

публикувано на 27.01.25 в 12:25

Жителите на село Копиловци: Няма работа, няма млади хора

Гостуваме на село Копиловци , община Георги Дамяново. Китно и красиво планинско селце. Освен прекрасната природа, която е и най-голямото богатство на Копиловци, центърът на селото също е много чист, облагороден и поддържан. Въпреки това, обаче основният проблем е, че работни места няма. Съвсем наскоро е закрит шивашкият цех, който осигурявал..

публикувано на 24.01.25 в 11:29