Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Поскъпнаха автомобилите, търсенето изпреварва предлагането

Снимка: Радио ВИДИН


Цените на новите и употребявани автомобили през последната година се покачват. Въпреки това на пазара търсенето изпреварва предлагането. Нови автомобили на склад почти липсват, а при покупка клиентите са принудени да чакат с месеци, в някои случаи и година. 

Забавянето на производството идва от недостига на различни части и компоненти в автомобилостроенето. Проблемът е комплексен и е свързан с ковид пандемията и войната в Украйна, обясни за Радио ВИДИН Дончо Димитров търговец на нови автомобили в Монтана и официален представител на "Пежо" за Северозапада:

"Първо с ковид пандемията се сви рязко пазара. Хората се уплашиха, нямаше търсене, нямаше предлагане. Въпреки, че се опитваха такива иновативни методи, като онлайн продажби и прочие, но не стигнаха до кой знае какви успехи. След това започна недостиг на електронни компоненти за автомобилостроенето. Основен производител е Китай от там започна всичко. След това кризата в Украйна повиши цените и на останалите суровини. И това доведе до неминуем ръст на цените на автомобилите и съответно до забавяне на тяхното производство. Към момента няколко марки разполагат с автомобили на склад. Всички работят с поръчки, като срокът за производство на един нов автомобил е в порядъка на 6 месеца и 1 година..."

Въпреки проблема с доставките, в Европа и в България като цяло се наблюдава ръст в продажбите на нови коли. Това се дължи на свития пазар от предишната година. Малко над 200 са закупените нови автомобили през тази година в трите области от Северозапада- Видин, Враца и Монтана. Данните са на Пътна полиция и са до септември месец, уточни Дончо Димитров:

"По последна справка от КАТ, защото тя е най-актуална по брой регистрация на автомобили, общо Враца, Монтана и Видин- трите града в Северозапада, са продадени до септември месец, малко над 200 нови автомобила. Сега това не може да е точно, защото голям е процентът на лизинговите автомобили, които се регистрират да речем в София, а се управляват в Северозападна България. Иначе общо взето в цялата страна до момента са продадени около 25 500 нови автомобила, регистрирани, което спрямо миналата година е малко по-добре, не знам 1, 2 % има някакъв ръст. Но това говорим на база за България. А иначе в ЕС ние сме на последно място по брой продадени нови автомобили на глава от населението..."

Макар и в момента да трябва да се чака известно време за нов автомобил, те имат своите предимства. Основното е липсата на разходи по поддръжка, освен периодичното обслужване, допълва Дончо Димитров. 

Цените на употребяваните автомобили също растат. Причината е, че в България традиционият внос на втора ръка коли от Европа е силно ограничен. Увеличението е с около 20 %, 30 %, смята Любомир Доросиев заместник председател на Асоциацията на вносителите на автомобили и търговец на коли втора ръка:

"Автомобили втора употреба все по-трудно се намират, защото новите автомобили се предлагат със закъснение от 1 година, година и половина... На вторичния пазар изпадат много малко автомобили и пазарът е доста динамичен, защото доста търговци имат нужда от втора употреба автомобили. А иначе пазарът е също динамичен, добри са цените все още на втора употреба автомобили, нищо, че се вдигнаха с около 20 %. Има огромно търсене... По принцип тенденцията и на нови, и на втора употреба автомобили през последните  2, 3, 4 години е за повишаване на цената, не знам докъде би могла да стигне... За един автомобил, който го оставят на вторичния пазар в Европа се борят 5, 6 човека и започва едно наддаване, кой ще даде повече за да може да получи този автомобил и да го докара да го продаде на вторичния пазар..."

Според Любомир Доросиев българите не робуват на дадена марка, когато избират употребявана кола. Все пак, въпреки известното покачване в цените, се забелязва търсенето на автомобили до 10 години. При избора е много важно внимателно да се подбира и търговеца. Традиционно колите, които се внасят в България, са от Германия, Италия и Швейцария, допълни още Любомир Доросиев:

За видинчани покачването на цените на автомобилите е нормално предвид инфлацията в момента. Повечето, с които разговаряхме, управляват коли втора ръка, а ако можеха да си позволят нови, не биха отказали, показа анкета на Радио ВИДИН:

"Няма да купувам, аз си имам кола, онзи джип там -14 години е. Нямаме пари за чисто нови коли, ние сме работили 30 и няколко години в чужбина, искам да карам нова кола, но не става. В тази държава трябва да си бандит, крадец за да караш нова кола... На времето при дядо Тошо си чакал за кола, но си взимал нова кола, ти си се возиш в нея. Караш 15, 20 години, това няма да мръдне... Моят автомобил на години е 2001 г., добре е колата нищо, че е стара. Работи като сълза, на старо я купих от Австрия ми я докараха. Доволен съм, е правих някои неща, смених много неща по нея, но съм доволен. Разбира се, че бих искал нов автомобил... Следя, зная, че новите и старите автомобили поскъпват. Кризи, инфлация, икономически, петролни кризи и всякакъв род вече. Сега заводите не работят, няма части, заради войната примерно се чака 6 месеца... 

Прогнозите на някои търговци за колите втора употреба са, че те могат да достигнат 50 % спрямо миналата година. 





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Красимир Георгиев

Красимир Георгиев: Необходима е всеобща реформа във всички области от безопасността на движението

По-малко ранени и загинали по пътищата на страната през настоящата година, но повече катастрофи, отчита статистиката. Намалява пътният травматизъм в област Видин, но тежките пътни инциденти в Монтана се увеличават.  МВР обяви засилване на контроа и административнонаказателната дейност.  Мисия възможна ли е пътната безопасност в България?  Качествена..

публикувано на 03.10.24 в 10:00

Българите избират да живеят самостоятелно, когато са на 30, сочи проучване

Българите напускат дома на родителите си средно на 30 години, сочат данните на Евростат за миналата година. С редната възраст, на която младите хора избират да живеят самостоятелно, за страните от Евросъюза, е 26,3 години. Според психолога Николай Нетов , изследването дава един по-широк поглед, при който важните детайли често се губят...

публикувано на 02.10.24 в 15:48

На добра воля

50-ото Народно събрание бе поредното, което не успя да приеме Закон за насърчаване на доброволчеството. България е единствената страна в ЕС, която няма такъв нормативен акт. Според доклад на "Евростат" само 14% от младежите в България участват в доброволчески дейности. Това е близо двойно по-малко в сравнение със средното за Европа. На фона на..

публикувано на 01.10.24 в 11:53

За съживяване на региона във Видин възлагат надежди на бизнеса

Общо 18% от българите през миналата година са били изправени пред тежки материални и социални лишения, сочат данните на Евростат. По този показател България е на второ място в дъното на класацията, след Румъния. У нас делът на хората, живеещи в лишения, е почти три пъти по-голям от средния за страните от Европейския съюз, който е 6,8%. В..

публикувано на 30.09.24 в 15:07
Светлин Тачев

Светлин Тачев: Изборите се превърнаха в битовизъм

Избори.  След изборите – отново избори.  Изречение, което обрисува живота в България през последните четири години.  Ще бъде ли 27 октомври първата стъпка към излизането от кризата?  Ще сложат ли изборите край на политическата нестабилност?  Патовото положение, породено от изхабяването на партийно-политическата система, трудните и непопулярни..

публикувано на 26.09.24 в 10:00

Нови промени при минималната работна заплата - ще бъде ли увеличена?

Нови промени, свързани с размера на минималната заплата трябва да направи социалното министерство, за да приложи правилно европейската директива за адекватните най-малки възнаграждения . Министерството на труда и социалната политика (МТСП) счита, че за транспониране на директивата за адекватни минимални заплати в ЕС е необходимо в Кодекса..

публикувано на 25.09.24 в 10:45

Какво целят новите изисквания в кредитирането за покупка на жилище

Управителният съвет на БНБ прие изисквания за показателите за кредитни стандарти при отпускане и при предоговаряне на кредити. Изискванията обхващат сектор "Домакинства" и се прилагат спрямо кредитите, обезпечени с жилищни недвижими имоти. Влизат в сила от 1 октомври 2024 година, като банките и клоновете на чуждестранни банки следва да..

публикувано на 23.09.24 в 11:43