Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Поскъпнаха автомобилите, търсенето изпреварва предлагането

Снимка: Радио ВИДИН


Цените на новите и употребявани автомобили през последната година се покачват. Въпреки това на пазара търсенето изпреварва предлагането. Нови автомобили на склад почти липсват, а при покупка клиентите са принудени да чакат с месеци, в някои случаи и година. 

Забавянето на производството идва от недостига на различни части и компоненти в автомобилостроенето. Проблемът е комплексен и е свързан с ковид пандемията и войната в Украйна, обясни за Радио ВИДИН Дончо Димитров търговец на нови автомобили в Монтана и официален представител на "Пежо" за Северозапада:

"Първо с ковид пандемията се сви рязко пазара. Хората се уплашиха, нямаше търсене, нямаше предлагане. Въпреки, че се опитваха такива иновативни методи, като онлайн продажби и прочие, но не стигнаха до кой знае какви успехи. След това започна недостиг на електронни компоненти за автомобилостроенето. Основен производител е Китай от там започна всичко. След това кризата в Украйна повиши цените и на останалите суровини. И това доведе до неминуем ръст на цените на автомобилите и съответно до забавяне на тяхното производство. Към момента няколко марки разполагат с автомобили на склад. Всички работят с поръчки, като срокът за производство на един нов автомобил е в порядъка на 6 месеца и 1 година..."

Въпреки проблема с доставките, в Европа и в България като цяло се наблюдава ръст в продажбите на нови коли. Това се дължи на свития пазар от предишната година. Малко над 200 са закупените нови автомобили през тази година в трите области от Северозапада- Видин, Враца и Монтана. Данните са на Пътна полиция и са до септември месец, уточни Дончо Димитров:

"По последна справка от КАТ, защото тя е най-актуална по брой регистрация на автомобили, общо Враца, Монтана и Видин- трите града в Северозапада, са продадени до септември месец, малко над 200 нови автомобила. Сега това не може да е точно, защото голям е процентът на лизинговите автомобили, които се регистрират да речем в София, а се управляват в Северозападна България. Иначе общо взето в цялата страна до момента са продадени около 25 500 нови автомобила, регистрирани, което спрямо миналата година е малко по-добре, не знам 1, 2 % има някакъв ръст. Но това говорим на база за България. А иначе в ЕС ние сме на последно място по брой продадени нови автомобили на глава от населението..."

Макар и в момента да трябва да се чака известно време за нов автомобил, те имат своите предимства. Основното е липсата на разходи по поддръжка, освен периодичното обслужване, допълва Дончо Димитров. 

Цените на употребяваните автомобили също растат. Причината е, че в България традиционият внос на втора ръка коли от Европа е силно ограничен. Увеличението е с около 20 %, 30 %, смята Любомир Доросиев заместник председател на Асоциацията на вносителите на автомобили и търговец на коли втора ръка:

"Автомобили втора употреба все по-трудно се намират, защото новите автомобили се предлагат със закъснение от 1 година, година и половина... На вторичния пазар изпадат много малко автомобили и пазарът е доста динамичен, защото доста търговци имат нужда от втора употреба автомобили. А иначе пазарът е също динамичен, добри са цените все още на втора употреба автомобили, нищо, че се вдигнаха с около 20 %. Има огромно търсене... По принцип тенденцията и на нови, и на втора употреба автомобили през последните  2, 3, 4 години е за повишаване на цената, не знам докъде би могла да стигне... За един автомобил, който го оставят на вторичния пазар в Европа се борят 5, 6 човека и започва едно наддаване, кой ще даде повече за да може да получи този автомобил и да го докара да го продаде на вторичния пазар..."

Според Любомир Доросиев българите не робуват на дадена марка, когато избират употребявана кола. Все пак, въпреки известното покачване в цените, се забелязва търсенето на автомобили до 10 години. При избора е много важно внимателно да се подбира и търговеца. Традиционно колите, които се внасят в България, са от Германия, Италия и Швейцария, допълни още Любомир Доросиев:

За видинчани покачването на цените на автомобилите е нормално предвид инфлацията в момента. Повечето, с които разговаряхме, управляват коли втора ръка, а ако можеха да си позволят нови, не биха отказали, показа анкета на Радио ВИДИН:

"Няма да купувам, аз си имам кола, онзи джип там -14 години е. Нямаме пари за чисто нови коли, ние сме работили 30 и няколко години в чужбина, искам да карам нова кола, но не става. В тази държава трябва да си бандит, крадец за да караш нова кола... На времето при дядо Тошо си чакал за кола, но си взимал нова кола, ти си се возиш в нея. Караш 15, 20 години, това няма да мръдне... Моят автомобил на години е 2001 г., добре е колата нищо, че е стара. Работи като сълза, на старо я купих от Австрия ми я докараха. Доволен съм, е правих някои неща, смених много неща по нея, но съм доволен. Разбира се, че бих искал нов автомобил... Следя, зная, че новите и старите автомобили поскъпват. Кризи, инфлация, икономически, петролни кризи и всякакъв род вече. Сега заводите не работят, няма части, заради войната примерно се чака 6 месеца... 

Прогнозите на някои търговци за колите втора употреба са, че те могат да достигнат 50 % спрямо миналата година. 





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Стоил Цицелков

Стоил Цицелков: Наблюдаваме активно мероприятие, което цели да раздроби прогресивните сили

Скандали разтърсиха българската политика в средата на горещото лято.  Кирил Петков подаде оставка като председател на Продължаваме промяната след обвиненията за корупция от районни кметове на партията и ареста на зам.-кмета на Столична община Никола Барбутов.  Колко големи са сътресенията в дясната формация?  Освобождава ли ПП от тежестта на..

публикувано на 03.07.25 в 10:00

Трябва ли да пестим енергия?

Енергийното потребление на домакинствата в ЕС и България спада през 2023 г., отчита Евростат. През същата година домакинствата в евросъюза са използвали 9,6 милиона тераджаула енергия. Това представлява намаление от 5,6% спрямо 2022 г., когато са регистрирани 10,1 милиона тераджаула, показват най-новите данни на Евростат, публикувани на..

публикувано на 02.07.25 в 10:45

Може ли държавата да се справи с насилието между деца?

Постоянната комисията за взаимодействието с гражданското общество към Народното събрание инициира национална кампания за преодоляване на агресията между деца . Поводът е последният случай от Видин, при който 13-годишен младеж нанесе средна телесна повреда на 12-годишно момче. Случаят предизвика вълна от възмущение и протести в крайдунавския град...

публикувано на 01.07.25 в 13:40

Ще подпомага ли санирането Националният декарбонизационен фонд

Започва саниране на блокове по първия етап от Плана за възстановяване и устойчивост. Над 4 млрд. лв. ще бъдат инвестирани в енергийна ефективност на многофамилните жилищни сгради в страната до края на 2029 г. В тази сметка са включени средствата от Плана за възстановяване и устойчивост, Фонда за справедлив преход на Програма "Развитие на..

публикувано на 30.06.25 в 14:07

Пътят към еврото: Какво предстои за Северозапада

Какви възможности разкрива еврото в Северозапада? Ще донесе ли предимства или не? Това беше коментирано по време на дискусия с граждани "Пътят към еврото: възможности за Северозапада" от икономиста Владислав Панев .  Своето мнение изрази и депутатът от Видин Любен Иванов по чиято покана гостува Владислав Панев. "През изминалите няколко..

обновено на 26.06.25 в 11:30

Намалява ли материалното благосъстояние на домакинствата?

През 2024 година страната ни е била на предпоследното място в ЕС заедно с Естония по фактическо индивидуално потребление на човек от населението. Това е един рядко цитиран, но важен индикатор за материалното благосъстояние на домакинствата, съобщиха от Евростат и НСИ. Този показател варира силно между държавите в съюза - от 72% в Унгария..

публикувано на 25.06.25 в 10:45

Имаме ли нормален достъп до информация?

"Това, което се случва по света и у нас през последната година, не е от най-вдъхновяващите събития. Неща, за които имахме надеждата през последните 35 години, че никога няма да се завърнат, започват да се завръщат и да се опитват да проникнат в нашия дом. Поставя се под въпрос ролята на гражданските организации, започнаха да се възобновяват фашистки..

публикувано на 24.06.25 в 13:24