Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Поскъпнаха автомобилите, търсенето изпреварва предлагането

Снимка: Радио ВИДИН


Цените на новите и употребявани автомобили през последната година се покачват. Въпреки това на пазара търсенето изпреварва предлагането. Нови автомобили на склад почти липсват, а при покупка клиентите са принудени да чакат с месеци, в някои случаи и година. 

Забавянето на производството идва от недостига на различни части и компоненти в автомобилостроенето. Проблемът е комплексен и е свързан с ковид пандемията и войната в Украйна, обясни за Радио ВИДИН Дончо Димитров търговец на нови автомобили в Монтана и официален представител на "Пежо" за Северозапада:

"Първо с ковид пандемията се сви рязко пазара. Хората се уплашиха, нямаше търсене, нямаше предлагане. Въпреки, че се опитваха такива иновативни методи, като онлайн продажби и прочие, но не стигнаха до кой знае какви успехи. След това започна недостиг на електронни компоненти за автомобилостроенето. Основен производител е Китай от там започна всичко. След това кризата в Украйна повиши цените и на останалите суровини. И това доведе до неминуем ръст на цените на автомобилите и съответно до забавяне на тяхното производство. Към момента няколко марки разполагат с автомобили на склад. Всички работят с поръчки, като срокът за производство на един нов автомобил е в порядъка на 6 месеца и 1 година..."

Въпреки проблема с доставките, в Европа и в България като цяло се наблюдава ръст в продажбите на нови коли. Това се дължи на свития пазар от предишната година. Малко над 200 са закупените нови автомобили през тази година в трите области от Северозапада- Видин, Враца и Монтана. Данните са на Пътна полиция и са до септември месец, уточни Дончо Димитров:

"По последна справка от КАТ, защото тя е най-актуална по брой регистрация на автомобили, общо Враца, Монтана и Видин- трите града в Северозапада, са продадени до септември месец, малко над 200 нови автомобила. Сега това не може да е точно, защото голям е процентът на лизинговите автомобили, които се регистрират да речем в София, а се управляват в Северозападна България. Иначе общо взето в цялата страна до момента са продадени около 25 500 нови автомобила, регистрирани, което спрямо миналата година е малко по-добре, не знам 1, 2 % има някакъв ръст. Но това говорим на база за България. А иначе в ЕС ние сме на последно място по брой продадени нови автомобили на глава от населението..."

Макар и в момента да трябва да се чака известно време за нов автомобил, те имат своите предимства. Основното е липсата на разходи по поддръжка, освен периодичното обслужване, допълва Дончо Димитров. 

Цените на употребяваните автомобили също растат. Причината е, че в България традиционият внос на втора ръка коли от Европа е силно ограничен. Увеличението е с около 20 %, 30 %, смята Любомир Доросиев заместник председател на Асоциацията на вносителите на автомобили и търговец на коли втора ръка:

"Автомобили втора употреба все по-трудно се намират, защото новите автомобили се предлагат със закъснение от 1 година, година и половина... На вторичния пазар изпадат много малко автомобили и пазарът е доста динамичен, защото доста търговци имат нужда от втора употреба автомобили. А иначе пазарът е също динамичен, добри са цените все още на втора употреба автомобили, нищо, че се вдигнаха с около 20 %. Има огромно търсене... По принцип тенденцията и на нови, и на втора употреба автомобили през последните  2, 3, 4 години е за повишаване на цената, не знам докъде би могла да стигне... За един автомобил, който го оставят на вторичния пазар в Европа се борят 5, 6 човека и започва едно наддаване, кой ще даде повече за да може да получи този автомобил и да го докара да го продаде на вторичния пазар..."

Според Любомир Доросиев българите не робуват на дадена марка, когато избират употребявана кола. Все пак, въпреки известното покачване в цените, се забелязва търсенето на автомобили до 10 години. При избора е много важно внимателно да се подбира и търговеца. Традиционно колите, които се внасят в България, са от Германия, Италия и Швейцария, допълни още Любомир Доросиев:

За видинчани покачването на цените на автомобилите е нормално предвид инфлацията в момента. Повечето, с които разговаряхме, управляват коли втора ръка, а ако можеха да си позволят нови, не биха отказали, показа анкета на Радио ВИДИН:

"Няма да купувам, аз си имам кола, онзи джип там -14 години е. Нямаме пари за чисто нови коли, ние сме работили 30 и няколко години в чужбина, искам да карам нова кола, но не става. В тази държава трябва да си бандит, крадец за да караш нова кола... На времето при дядо Тошо си чакал за кола, но си взимал нова кола, ти си се возиш в нея. Караш 15, 20 години, това няма да мръдне... Моят автомобил на години е 2001 г., добре е колата нищо, че е стара. Работи като сълза, на старо я купих от Австрия ми я докараха. Доволен съм, е правих някои неща, смених много неща по нея, но съм доволен. Разбира се, че бих искал нов автомобил... Следя, зная, че новите и старите автомобили поскъпват. Кризи, инфлация, икономически, петролни кризи и всякакъв род вече. Сега заводите не работят, няма части, заради войната примерно се чака 6 месеца... 

Прогнозите на някои търговци за колите втора употреба са, че те могат да достигнат 50 % спрямо миналата година. 





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Тома Ушев

Тома Ушев: Безвластието се усеща по-силно и от корупцията

Стратегическите решения, които ще определят следващото десетилетие на европейския континент и ролята на България в тях, обсъдиха политици и експерти.  Основните акценти включваха ролята на НАТО, регионалните инициативи, механизмите за ограничаване на корупцията и укрепване на отчетността.  Представени бяха и начини, по които може да се..

публикувано на 13.11.25 в 10:00

Ресторантьори на прага на еврозоната - какви са проблемите в бранша?

От Българската асоциация на заведенията и Сдружението на българските заведения изразиха остро несъгласие с предложения държавен бюджет за 2026 година. Според тях заложените данъчни промени ще нанесат сериозен удар върху ресторантьорския и хотелския сектор. Председателят на Българската асоциация на заведенията Ричард Алибегов сподели, че..

публикувано на 12.11.25 в 10:45

Замръзна ли отново строителството на новия път Видин-Ботевград?

Новият скоростен път Видин-Ботевград е определен като приоритетен за правителството, но предвидените за строежа му средства в следващите години са по-малко. Към момента строителни дейности се извършват само в два от шестте участъка между Видин и Монтана. Отсечката Мездра-Ботевград се очаква да е напълно завършена чак в края на следващата година...

публикувано на 11.11.25 в 11:40

Има ли криза за пелети и колко ще ни излезе отоплението тази зима

Времето тази есен застудя по-рано. Отоплителният сезон започна, рязко се увеличи и търсенето на пелети. Повечето видинчани се отопляват на климатици, показа анкета на Радио Видин: "На климатик. По- удобно, по- изгодно ми е... На пелети от камината на Община Видин. Климатикът си е студена топлина... На климатик. Така, поне ние по -изгодно. А..

публикувано на 10.11.25 в 14:43

Златия съхранява русалийския обред за здраве Калуш

Село Златия се намира в Северозападна България и е част от община Вълчедръм. Разположено е на брега  на река Цибрица, а река Дунав е на разстояние  5 км от селото. аселеното място е разположено  в  Златията, известна като една от най-плодородните местности в България.  По исторически данни селото е създадено около 1800 година от власи,..

публикувано на 07.11.25 в 12:00

По-малко от два месеца до еврото

Конференцията "България на прага на Еврозоната" събра ключови фигури от света на финансите в София. БНБ и Министерство на финансите организираха събитието д ва месеца преди страната ни официално да приеме еврото. България е готова за бъдещето си, подчерта министър-председателят Росен Желязков . "Нашата цел не е присъединяването към еврозоната,..

публикувано на 06.11.25 в 10:00

Защо над 2 млн. българи се определят като бедни?

Българите продължават да се чувстват едни от най-бедните в Европейския съюз, показват данни на Евростат за 2024 г. Според изследването 37,4% от хората в страната определят себе си като субективно бедни - т.е. смятат, че доходите им не им позволяват да живеят достойно. Това поставя България на второ място в ЕС след Гърция, където цели..

публикувано на 05.11.25 в 10:45