Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Расте поколение, което не уважава правилата

Владимир Тодоров: Когато законите се нарушават, майките плачат, а гробищата се пълнят

Идеята на автошколата е да ви научи да шофирате, а не ви уредят книжка

Владимир Тодоров
Снимка: БГНЕС


Има ли пропуски в обучението на младите шофьори? 

Проблемът с високата скорост, неправилното изпреварване и честото надценяване възможностите на автомобила и водача: потърсихме за коментар Владимир Тодоровдиректор на Асоциацията на пострадалите при катастрофи.

Радио ВИДИН: Без значение конкретен инцидент, но в последните години зачестяват зловещите катастрофи с участието на по-млади шофьори. Това, разбира се, има своето обяснение, има своята предистория. Защо нашите младежи карат по този начин?

"Основната причина е, че подготовката на младите водачи не е достатъчно добра. Има много сериозен сив сектор в бранша. Има необходимите 31 часа, които са за кормуване, но реално се дават по-малко. Има часове, свързани с шофиране в тъмната част на деня, шофиране на магистрала, извънградско, шофиране в интензивен трафик, но това не се случва. Изключително остарели са технологиите, по които се контролира даването на часове - това са едни хартиени картони, които се попълват на ръка, всичко това е изключително остаряло. В крайна сметка - системата бълва около 50 хиляди млади водачи, които не са добре обучени. Имаме проблем с обучението и с подготовката. Като добавим, че една голяма част от автошколите, когато трябва да имат кормуване извън града, тези автомобили нямат винетни стикери, не могат да напускат пределите на града. Много сериозен е проблемът с контрола, който осъществява Автомобилна администрация върху тези автошколи".

Радио ВИДИН: Прави впечатление, че доста често, че по-неподготвени шофьори шофират и доста мощни коли, които не отговарят на стажа им зад волана.

"Това е другият проблем. В България няма регламент, както има в другите държави, младите водачи да имат някакъв специален статут. Има различни практики - в някои държави те имат придружител в първите 12 месеца, в други държави им е забранено да шофират след 22 часа, в трети - да имат мощни автомобили, има различни подходи, но в България такъв няма".

Радио ВИДИН: Посочихте сивия сектор, но да не забравяме, че и възпитанието вкъщи е от изключително значение.

"Възпитанието е важно за всичко. Важно е както вкъщи, така и в училище, но тук вече са неща, които няма как да контролираме. Ние можем като цяло да призоваваме за спазване на правилата, но в последните 30 години българинът забрави да спазва правилата във всяка една сфера. Само че в сферата на пътя тези правила са написани с кръв: когато те се нарушават, майките плачат, бащите псуват и гробищата се пълнят с млади хора. Точно това възпитание, което виждате вие един дефицит, е много важно - създава се от семейството, от една здрава среда, но виждаме как в последните години много български семейства са разделени, пътуват в Европа да работят, да гурбчетчийстват, децата са гледани от бабите и дядовците, а те не са толкова строги и стриктни. Расте поколение, което не уважава правилата".

Радио ВИДИН: Целият този процес обратим ли е? Можем ли да направим нещо, за да предпазваме тези младежи?

"Този процес изисква безкомпромисност от страна на държавата, защото ако има камери, ако има събираемост на глобите, ако парите за нарушенията се взимат бързо, ако има правила - реално обучение, за да взимат книжки по-подготвени, това е цялостен процес, за който ние с вас си говорим от години. Да, ама от 2 години нямаме Народно събрание, което да приеме нови правила".

Радио ВИДИН: Една личност на 18 готова ли е да застане зад волана?

"В другите държави в този технологичен век - напротив, тя възрастта пада. В Америка е 16, в Европа на 17 могат да вземат книжка и да карат с придружител. Ние няма как да вдигаме възрастта, ние трябва да създадем условия за по-добра подготовка на тези водачи, да създадем подготовка за безкомпромист, за санкции. Единствената разлика в момента е, че младите шофьори получават по-малко контролни точки - получават 24, вместо 39. Няма друг специален статут. По отношение на възрастта - няма как, това е европейска тенденция, дори се говори за сваляне на възрастта за придобиване на книжка".

Радио ВИДИН: Бягаме от отговорност, бягаме от темата. Животите на бъдещите поколения трябва да бъдат подсигурени. Тази тема се неглижира, не мога да си обясня защо.

"Темата не е интересна за политиците, защото за да се решат част от проблемите, трябва да се въведат непопулярни мерки: повишаване на събираемостта на глобите, да има камера, да се спазват правилата. Политиците казват, нали се сещате, че еднолично Бойко Борисов разпореди скоростта на магистралата да бъде 140, което го няма никъде в Европа, освен в Германия и Полша. В най-развитите държави с най-малко жертви скоростта на магистралите е 120. Ние имаме разбити пътища, със счупени коли, по които позволяваме да се кара със 140, защото някой политик е решил, че това ще се приеме добре от хората. Хората, ако питате някой, би било най-добре да няма правила, да няма светофари, всеки да си кара както си иска. В същото време - в едни други държави, където има много по-малко загинали, има много по-строги правила, глобите са брутални, плащат се. Ако не искаш да ги плащаш, отиваш в затвора или съдия-изпълнител ти запорира всичко. Тук, стане ли въпрос за такива неща, политиците дават заден ход. Това са непопулярни мерки".

Радио ВИДИН: Как бихте се обърнали към младите и по-неопитните?

"Когато избират, където да карат шофьорския курс, нека да проучат тази автошкола, нека да попрочетат. Нека не се доверяват на автошкола, която казва "Ела при нас, ние бързо ще ти уредим книжка". Идеята на автошколата е да ви научи да шофирате, а не ви уредят книжка. Книжката, самата пластика, тя не ви прави добри шофьори. Това е моят съвет: да избират внимателно автошколите. Качвайки се зад вола, да помнят, че не са добри водачи. Те са начинаещи водачи. Трябва да направят едно 7-8 хиляди километра".




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Ще подпомага ли санирането Националният декарбонизационен фонд

Започва саниране на блокове по първия етап от Плана за възстановяване и устойчивост. Над 4 млрд. лв. ще бъдат инвестирани в енергийна ефективност на многофамилните жилищни сгради в страната до края на 2029 г. В тази сметка са включени средствата от Плана за възстановяване и устойчивост, Фонда за справедлив преход на Програма "Развитие на..

публикувано на 30.06.25 в 14:07

Пътят към еврото: Какво предстои за Северозапада

Какви възможности разкрива еврото в Северозапада? Ще донесе ли предимства или не? Това беше коментирано по време на дискусия с граждани "Пътят към еврото: възможности за Северозапада" от икономиста Владислав Панев .  Своето мнение изрази и депутатът от Видин Любен Иванов по чиято покана гостува Владислав Панев. "През изминалите няколко..

обновено на 26.06.25 в 11:30

Намалява ли материалното благосъстояние на домакинствата?

През 2024 година страната ни е била на предпоследното място в ЕС заедно с Естония по фактическо индивидуално потребление на човек от населението. Това е един рядко цитиран, но важен индикатор за материалното благосъстояние на домакинствата, съобщиха от Евростат и НСИ. Този показател варира силно между държавите в съюза - от 72% в Унгария..

публикувано на 25.06.25 в 10:45

Имаме ли нормален достъп до информация?

"Това, което се случва по света и у нас през последната година, не е от най-вдъхновяващите събития. Неща, за които имахме надеждата през последните 35 години, че никога няма да се завърнат, започват да се завръщат и да се опитват да проникнат в нашия дом. Поставя се под въпрос ролята на гражданските организации, започнаха да се възобновяват фашистки..

публикувано на 24.06.25 в 13:24

Какви функции имат органите на съдебната власт

В Окръжен съд-Видин се проведе Ден на отворените врати . Специални гости на събитието бяха единадесетокласници от СУ "Цар Симеон Велики" в областния град. Проявата се организира всяка година и има за цел да допринесе за повишаване на правната култура на младите хора и на доверието на гражданите в съдебната система. "Има хора с по две- три..

публикувано на 23.06.25 в 14:06
Александър Борисов, кмет на с. Василовци

Кметът на Василовци: Не може в 21 век да газим в кал

Рубриката "Добро утро, кмете!" ни отвежда в село Василовци - едно от най-голямото в община Брусарци. Селото изглежда приветливо и добре поддържано, освен това не липсват и млади хора.  Александър Борисов е кмет на населеното място първи мандат, от 2023 година. Опитва се да е в помощ на жителите и да се отзовава при нужда. По думите му,..

публикувано на 20.06.25 в 11:00
Светлин Тачев

Светлин Тачев: Правителството не може да бъде съборено

В кризисната за света ситуация политическата сцена в България продължава да бъде белязана от напрежение.  Опозицията се обедини с призиви за оставка на министъра на вътрешните работи, а част от нея подготвя и вот на недоверие. Част от обществото продължава да протестира срещу еврото.  На 16 януари мандатът започна с думите, че не очаква..

публикувано на 19.06.25 в 10:00