Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Есенно-зимните условия не бива да се подценяват

Как да подготвим автомобила за зимата

В ход е акция "Зима", проверяват за изправността на превозното средство

С понижаването на температурите и наближаването на най-студения от сезоните, темата за подготовката на автомобила за зимни условия отново е актуална.
От вчерашния 15 ноември е в сила традиционната акция "Зима", която продължава до 14 декември.
По пътищата в цялата страна ще има засилени проверки и тематични специализирани операции, а активният контрол ще продължи през целия есенно-зимен период. Полицейската акция "Зима" включва три превантивни кампании, обясни главен инспектор Владимир Герасимов, началник на видинския сектор "Пътна полиция".
"Първата кампания е "С безопасно превозно средство през зимата", от 14 до 24 ноември. Тя ще бъде насочена към водачите на ПТП, велосипедисти, превозни средства с пътна тяга и други. Условията все още не са се влошили толкова, че да не могат да се използват тези превозни средства с животинска тяга и велосипедите, се очаква че все още ще има такива, движещите се. Втората кампания е насочена към пешеходците, пътниците и водачите, за толерантност на пътя е. Третата кампания е "Безопасно шофиране през зимата", която ще се проведе от 5 до 14 декември. Насочена е към контрола на техническата изправност на автомобила, на осветителните системи. Паралелно се провежда разяснителна кампания в детските градини и училища. По време на трите кампании ще се провеждат специализирани полицейски операции със съответната насоченост."
Националната кампания, която е съвместна инициатива на "Пътна полиция" и Съюза на българските автомобилисти, се реализира на три етапа от по 10 дни: в първия фокусът е върху автомобилите, във втория върху пешеходци и пътници, а в третия върху безопасното шофиране.
По време на акцията ще се проверяват всички важни за шофиране през зимния сезон системи. Специално внимание ще се обръща на изправните светлини и чистачки, както и на гумите, каза още главен инспектор Владимир Герасимов.
"Препоръчително към всички водачи е да сменят течността си в стъкломиещите устройства с такива за зимни условия, да се провери състоянието на охладителната система, да се проверят изправностите на средствата за сигнализация и фаровете, както и отоплителната система."
От 1 януари до 31 октомври 2023 г. на територията на област Видин са били регистрирани общо 345 пътнотранспортни произшествия (ПТП) – от тях 70 тежки, с 16 жертви и 87 ранени. През първите 10 месеца на текущата година - при извършени проверки и в хода на проведени специализирани операции по безопасност на движението в региона, полицейските служители са установили 32 885 нарушения. От тях 17 687 са нарушения на скоростните режими. За периода са били засечени 96-ма водачи, шофирали след употреба на алкохол (в 58 случая пробата е отчела наличие на алкохол над 1.2 промила); 66-ма водачи, управлявали моторно превозно средство под въздействието на наркотични вещества, както и 185-ма неправоспособни водачи.


Пострадалите при пътнотранспортни произшествия в област Монтана от началото на годината са повече от миналата, стана ясно от отчета на "Пътна полиция". Основната причина за това е движение с несъобразена скорост. Общо 174 са тежките катастрофи, 13 души са загубили живота си, ранените са 245. Броят на произшествията е почти същият като миналата година, но ранените сега са с 22-ма повече. Какви са основните причини за катастрофите, съобщи пред Любо Андреев главен инспектор Елвис Иванов, началник сектор "Пътна полиция":


"Движение с несъобразена скорост - петима загинали, 96-ма ранени. Друга основна причина е неправилно изпреварване -7 тежки пътнотранспортни произшествия, 1 загинал и 8 ранени и внезапна промяна на посоката на движение, тъй наречената загуба на контрол върху моторното превозно средство - 8 тежки пътнотранспортни произшествия, 1 загинал и 13 ранени. Основният дял по вида на ПТП е сблъскване между движещи се моторни превозни средства - 62 пътнотранспортни произшествия, 6-ма убити и 102-ма ранени. Приблизително половината от загиналите са при този механизъм на пътнотранспортно произшествие."


Тази година голям е делът и на катастрофите, станали при сблъсък в дърво или стълб, където са загинали 4-ма души, допълни Елвис Иванов:


"Другото нещо, което е особено тази година, много е голям делът на ПТП-тата от вида блъскане в дърво или стълб. 17 тежки пътно-транспортни произшествия, 4-ма загинали и 17 ранени. Оказва се, че крайпътните дървета имат особен принос за броя на загиналите и ранените по пътищата в област Монтана. 50% от пътно-транспортните произшествия са регистрирани по републиканската пътна мрежа, тъй наречените междуселищни пътища, 47% са регистрирани в населените места на територията на региона. Разпределението е почти равномерно по отношение на тежките пътно-транспортни произшествия."


От Агенция "Пътна инфраструктура" съобщиха, че от 1 ноември пътните управления са в зимен режим на работа, като има готовност да се включат в почистване и обработване на пътищата.

От 27 ноември до 2 декември всички центрове на Съюза на българските автомобилисти (СБА) ще извършват безплатна проверка на колите за зимата, без значение дали собствениците на превозни средства са членове на СБА, или не. Такива технически центрове във Видинско има в областния град и в Белоградчик.

Есенно-зимните условия не бива да се подценяват, напомни Владимир Тодоров, председател на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи:

"Нашето законодателство е странно - не въвежда категорично изискване за зимни гуми, а за дълбочината на грайфера. Моят съвет обаче е да не караме с летни гуми с добър грайфер, а да сложим добри зимни гуми. Разликата не е само в дълбочината на грайфера, но и в шарката, както и в материала на изработване. За да може колата да се управлява добре в сняг, в дъжд, в по-студено време, трябва да бъдем с добри зимни гуми. Не трябва да се прави компромис с цената и качеството. Не трябва да забравим да сложим зимна течност за чистачки, да проверим обдухването. При движение в дъжд е важно да спазваме по-голяма дистанция с предния автомобил, а също така да внимаваме да не попаднем в аквапланинг - ако се случи, не натискайте рязко спирачката. Резервоарът трябва да е зареден напълно, всичко може да се случи в зимна ситуация по пътя."

С оглед на зимните метеорологични условия в България - сняг, дъжд и минусови температури - най-удачното решение за зимния сезон е да сменим гумите си с такива, които са проектирани да се държат добре както на сняг, така и на лед и студен асфалт. За шофиращите предимно в градски условия предстоят най-вече мокри пътища, покрити с киша и луга. За да бъде безопасна зимата, трябва да подсигурим безаварийното си шофиране чрез слагането на правилните зимни гуми на автомобила навреме.

В периода 15 ноември - 31 март леките автомобили трябва да са с гуми с минимална дълбочина на протектора от 4 мм. Няма изискване гумите да са зимни, но експертите съветват всички, които пътуват много и живея в градове със снежни зими, да заложат на тя. 


Крум Крумов, собственик и управител на сервиз и магазин за продажба на гуми във Видин, посъветва да не се прави компромис със зимните гуми.

"Важно е да се подменят летните със зимните. От съображения за сигурност го правят хората в последните 10 години. Летните гуми започват да губят сцепление, когато паднат температурите под 10 градуса. Асфалтът става доста по-хлъзгав. Каучукът, самата смес на зимната гума, работи доста по-добре при ниски температури. Масово се сменят, такива са ми наблюденията. Нашият район е характерен с по-дълги зими, с по-ниски температури."

От 15 ноември всички автомобили трябва да се движат с гуми, подходящи за зимни условия. Задължително е минималната дълбочина на протектора им да бъде 4 мм. Глобата за неизрядните шофьори е 50 лева, като се отнемат и 6 контролни точки. 50 лева е и санкцията при неизправност на чистачките. Забранено е шофирането с гуми с шипове.

Гумите на нашия автомобил имат съществено значение за това дали шофирането през зимата ще бъде спокойно и стабилно, въпреки хлъзгавия и заснежен терен и дали нашата безопасност ще е гарантирана. Следователно изборът на зимни гуми е едно от най-важните решения, които всеки шофьор трябва да вземе. Често шофьорите не разбират смисъла от смяната на летните със зимни гуми и се питат дали тя въобще е нужна. 

Специалните гуми за периода са с по-едри ламели на протектора, по-тежки и по-стабилни са от летните гуми, имат по-добре оформен и по-едър грайфер, което постига по-добро сцепление с пътя и по-голяма стабилност на автомобила.

Винаги трябва да проверяваме състоянието на нашите гуми, да ги преглеждаме за дефекти и износване, да следим какво е налягането в тях.

Специалистите съветват да проверяваме страниците на гумата и каналите ѝ за пукнатини също така. За да можем да разчитаме на характеристиките на даден автомобил, от съществено значение е да му осигурим необходимото сцепление. Изследване сочи, че зимната гума спира на 25-ия метър, докато лятната ще спре чак на 53-тия - два пъти по-голямо разстояние.

Ще позволяват ли видинчани на зимата да ги изненада или вече са направили нужните промени по автомобилите си?

"Подготвил съм се, с нови зимни гуми съм. Винаги ходя на профилактичен преглед. Проверявам чистачки и всичко друго. Видна е разликата в поколенията. Ние от старото сме така обучени, още от шофьорските курсове. Задължително е, за наша безопасност е... Да, ето ги гумите, пред вас са. Не са нови, но са зимни. По това време ходя на преглед, да видят акумулатор, стъкло, миещо, антифриз. За нас си е, бъдете отговорни... Ето, в момента виждате, че работя по колата. Останаха ми само гумите. Запознат съм по темата достатъчно. Уви, във Видинско културата е ниска, особено по селата."

Шофирайте разумно, носите отговорност! Спазвайте правилата и подгответе автомобила според правилата!


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Село Железна очаква завръщането на младите

Екипът на Радио Видин гостува на село Железна, община Чипровци. Едно невероятно китно, красиво, подредено и чисто селце, което се е разположило в подножието на Западна Стара планина – от двете страни на река Огоста. Само на 2 километра е от общинския си център Чипровци и на 32 километра от областния град Монтана. Старото име на Железна е..

публикувано на 22.08.25 в 12:05

Населението застарява, предприятията у нас не са подготвени за новите тенденции

В пет области в страната - Видин, Габрово, Кърджали, Кюстендил и Смолян над 40 % от населението са пенсионери по данни на НОИ (Национален осигурителен институт) и НСИ (Национален статистически институт). Освен че рефлектира върху качеството на живот, застаряването поставя предизвикателства пред социалната система и икономиката на страната. В..

публикувано на 21.08.25 в 14:56

Повишават ли се доходите на работещите в Северозапада?

Средната брутна месечна работна заплата през второто тримесечие на 2025 г. e 2572 лв. и се увеличава спрямо първото тримесечие с 5,3%, съобщават от Националния статистически институт (НСИ). Икономическите дейности, в които е регистрирано най-голямо увеличение, са "Образование" - с 21,2%, "Държавно управление" - със 17,9%, и "Добивна..

публикувано на 20.08.25 в 10:45

Ивайло Папов, "Възраждане": Това правителство е зловредно и трябва час по-скоро да си ходи

България и ЕС в момента "гледат през прозореца" какво се случва. Така коментира в "Посоките на делника" срещата между Тръмп и Путин народният представител от Враца от "Възраждане" Ивайло Папов и добави: "Европейските чиновници са модерни номенклатурчици, които водят Европейския съюз към много лош край, защото ЕС просто не е фактор в..

публикувано на 19.08.25 в 13:03
Любен Иванов

Любен Иванов: Трябва бърза промяна на ВиК сектора

Върху единен закон за ВиК работят няколко правителства. В последните 7 месеца този закон придоби определен нюанс, който му бе наложен от сегашните управляващи. Това, което се цели с него е първо, единна правна уредба на ВиК услугите. В момента те са разпръснати между няколко закона и няколко подзаконови нормативни актове. Цели се с един закон да..

публикувано на 18.08.25 в 15:14

Дава ли новият Закон за ВиК решение на проблемите в сектора

Реформа във ВиК сектора предвижда новият Закон за ВиК . Това е един от очакваните резултати- синхронизиране на нашето законодателство с европейското. Този закон е и опит да се решат някои от проблемите на ВиК операторите, които са от години. "ВиК операторите на практика са търговски дружества, които не могат да влияят на законодателството,..

публикувано на 18.08.25 в 14:33

Село Ошане - между природния рай и социалната изолация

И днес продължаваме да търсим мнения за причините, породили обезлюдяването на Северозапада и западането на този регион, като дадем поредния конкретен пример с още едно село от него.  В рубриката "Добро утро, кмете" ще посетим белоградчишкото село Ошане . То се намира в Западния Предбалкан, край река Арчар, на около 12 км северозападно от..

публикувано на 15.08.25 в 14:30