Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Започна ли плавното преминаване към електромобилите

Снимка: Радио ВИДИН

Ерата на електромобилите наближава и до няколко години се очаква те да са огромен дял от всички превозни средства. През последните години глобалните продажби на напълно електрически (BEV) и хибридни превозни средства (PHEV) не спират да растат. За 2023 г. те са нараснали с 31%, а година по-рано - през 2022 г., постигнатото увеличение е 60%, сочат данните на компания за пазарни проучвания. Водещите автомобилопроизводители вече обявиха амбициозни планове постепенно да оставят двигателите с вътрешно горене и да се насочат към превозни средства с нулеви емисии. В началото на следващото десетилетие се очаква и официално да започнем да се разделяме с дизеловите и бензиновите автомобили, коментира за Радио ВИДИН Илия Левков, председател на Управителния съвет на Индустриалния клъстер за електромобили. По думите му развойната дейност при тях е спряла и те ще приключат своя жизнен цикъл, а "ценовата война", която се случва при пазара на електромобили, ще натиска още цените надолу и тези превозни средства ще станат по-достъпни.

"... Може би 2021-2022 г., а и преди това голяма част от автомобилните компании спряха развоя при двигателите с вътрешно горене. Да си припомним и тези големи проблеми, които имаха с "дизелгейт" големите автомобилни компании, защото се оказа, че емисиите, които бълват в атмосферата, не са тези, които са декларирани. Това още веднъж доказва, че двигателят с вътрешно горене е приключил своя жизнен цикъл. Няма как да се сравни двигател с вътрешно горене с електрически, КПД-то на единия и на другия са тотално различни. Да не говорим за производителност, за разходи за тяхното производство и обслужване не на последно място. Така че 2030 г. ще бъде официалното разделяне с двигатели с вътрешно горене... Всяка година ръстът на продажби на електрически превозни средства е между 30, 50, 100, 160 % имаше в началото. Но този ръст е устойчив и ускорителен. Хората разбраха, че е много по-лесно да се кара електромобил, по-евтино е да се поддържа. А и виждаме какво се случва вече - "ценовата война", китайските производители на електромобили засега са победители в това съревнование, което ще натиска все още цените надолу и така електромобилът ще бъде със сигурност по-приемлив дори за закупуване..."

Процентът на електромобилите у нас към момента все още е много нисък, липсват адекватни стимули за тяхното закупуване, обясни още Илия Левков.

 "Засега по мои чисто субективни преценки електромобилите са някъде около 15 000 - 20 000, което е под 1 % от 3-те млн. автомобила, които се движат на територията на България. Засега този темп е много бавен, плавен, защото всички български правителства не разбраха, че системата от стимули трябва да бъде въведена, за да може това нещо да ускори процеса. Но въпреки че липсват или тук-там има някакви дребни стимулчета, това нещо се случва и аз съм убеден, че към 2030 г. в България ще се движат няколко пъти в повече. Просто електрическата мобилност няма алтернатива, електрическите превози - това е следващият ни, как да кажа, скок в начина на придвижване. Дали ще ги купуваме, дали ще ги даваме дългосрочно, дали ще ги купуваме на лизинг, трябва да ги ползваме... Искаме не искаме, това са условията, това са законите, които са приети..."

Предимствата на електромобилите са много, липсата на разходи за обслужване е едно от тях. Системата на зарядната инфраструктура у нас не спира да се развива, като до към момента има около 2500 зарядни станции, допълни още Илия Левков.

Любомир Доросиев от Асоциацията на вносителите на автомобили и търговец на коли втора ръка е на мнение, че електромобилите са скъпи и зарядната инфраструктурата у нас в сравнение със западните страни все още изостава. Въпреки че е собственик на електромобил, по думите му към това превозно средство трябва да има и съпътстващо, защото то е подходящо най-вече за градски условия. 

"Значи в един централен Париж има буквално през 200-300 м такива по 3-4, 5 зарядни устройства, това е по Германия, Франция, Италия, навсякъде. Аз самият карам електрически автомобил, никой не ми е дал един лев. Единственото, което печеля, е, че мога да спирам в централните райони безплатно на паркомясто. А електромобилите сами за себе си са доста още скъпи. Значи колкото и да е от най-слабите марки електромобил, той струва от 40 000 - 50 000 лв. нагоре. Какъв е този българин, който ще извади 40 000 - 50 000 лв. да си купи чисто нова кола... Ние сме един балкански пазар, утвърдил се във времето, и не могат да коментират, че ние вкарваме бунището на Западна Европа, няма такова нещо - колите, които влизат в България, са съвсем във евросертификат и с доста добро качество. А дано влязат по-масово електромобилите, аз съм за, нека влизат такива автомобили, защото те наистина са доста голям процент в Западна Европа, купуват се, но там има много облекчения... Първо на първо в България нямаме инфраструктурата за зареждане на тези толкова автомобили, дори и да влязат, те няма къде да се зареждат, няма такива условия. Няма направени колонки всеки един човек, отивайки на работа да може да си спре автомобила, да си го зареди безплатно, да си работи цял ден и след работно време да си влезе в автомобила и да се прибере. Виждате много добре, че дизелови и бензинови автомобили се произвеждат все още и се карат и продават из цяла Европа и те никак не са евтини. Защото един електромобил човек ако има, той трябва да има задължително и друг съпътстващ автомобил, защото електромобилът човек може да го използва само единствено за градски условия. Искайки да напусне града и да отиде примерно до нашето Черноморие, той няма шанс да стигне с автомобил с един заряд... Моят електромобил сега, в студеното време и ако си пусна парно и др. работи, минава 250 км. Значи с 250 км аз не мога да си свърша работа... Търсене на електромобили втора ръка да ви кажа честно няма много. Ето, аз карам такъв автомобил, пуснат е в интернет пространството за продажба, не ми се обаждат хора - това означава, че електромобилите ги купуват много малко хора, които хора ги купуват единствено и само за градски условия."

Повече за електромобилите и мнението на видинчани за тях може да чуете в звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Българите избират да живеят самостоятелно, когато са на 30, сочи проучване

Българите напускат дома на родителите си средно на 30 години, сочат данните на Евростат за миналата година. С редната възраст, на която младите хора избират да живеят самостоятелно, за страните от Евросъюза, е 26,3 години. Според психолога Николай Нетов , изследването дава един по-широк поглед, при който важните детайли често се губят...

публикувано на 02.10.24 в 15:48

На добра воля

50-ото Народно събрание бе поредното, което не успя да приеме Закон за насърчаване на доброволчеството. България е единствената страна в ЕС, която няма такъв нормативен акт. Според доклад на "Евростат" само 14% от младежите в България участват в доброволчески дейности. Това е близо двойно по-малко в сравнение със средното за Европа. На фона на..

публикувано на 01.10.24 в 11:53

За съживяване на региона във Видин възлагат надежди на бизнеса

Общо 18% от българите през миналата година са били изправени пред тежки материални и социални лишения, сочат данните на Евростат. По този показател България е на второ място в дъното на класацията, след Румъния. У нас делът на хората, живеещи в лишения, е почти три пъти по-голям от средния за страните от Европейския съюз, който е 6,8%. В..

публикувано на 30.09.24 в 15:07
Светлин Тачев

Светлин Тачев: Изборите се превърнаха в битовизъм

Избори.  След изборите – отново избори.  Изречение, което обрисува живота в България през последните четири години.  Ще бъде ли 27 октомври първата стъпка към излизането от кризата?  Ще сложат ли изборите край на политическата нестабилност?  Патовото положение, породено от изхабяването на партийно-политическата система, трудните и непопулярни..

публикувано на 26.09.24 в 10:00

Нови промени при минималната работна заплата - ще бъде ли увеличена?

Нови промени, свързани с размера на минималната заплата трябва да направи социалното министерство, за да приложи правилно европейската директива за адекватните най-малки възнаграждения . Министерството на труда и социалната политика (МТСП) счита, че за транспониране на директивата за адекватни минимални заплати в ЕС е необходимо в Кодекса..

публикувано на 25.09.24 в 10:45

Какво целят новите изисквания в кредитирането за покупка на жилище

Управителният съвет на БНБ прие изисквания за показателите за кредитни стандарти при отпускане и при предоговаряне на кредити. Изискванията обхващат сектор "Домакинства" и се прилагат спрямо кредитите, обезпечени с жилищни недвижими имоти. Влизат в сила от 1 октомври 2024 година, като банките и клоновете на чуждестранни банки следва да..

публикувано на 23.09.24 в 11:43

Хората от Орсоя искат да бъде изградена чешма в селото

Село Орсоя се намира по пътя Видин-Лом и е част от населените места на община Лом. Населеното място  стана известно с голямото си свлачище, което през 1978 година поглъща част от къщите там.  В селото в миналото е имало рибарници, хората се занимавали със земеделие и риболов. Открай време местните работят в близките градове, както и в..

публикувано на 20.09.24 в 12:00