Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Започна ли плавното преминаване към електромобилите

Снимка: Радио ВИДИН

Ерата на електромобилите наближава и до няколко години се очаква те да са огромен дял от всички превозни средства. През последните години глобалните продажби на напълно електрически (BEV) и хибридни превозни средства (PHEV) не спират да растат. За 2023 г. те са нараснали с 31%, а година по-рано - през 2022 г., постигнатото увеличение е 60%, сочат данните на компания за пазарни проучвания. Водещите автомобилопроизводители вече обявиха амбициозни планове постепенно да оставят двигателите с вътрешно горене и да се насочат към превозни средства с нулеви емисии. В началото на следващото десетилетие се очаква и официално да започнем да се разделяме с дизеловите и бензиновите автомобили, коментира за Радио ВИДИН Илия Левков, председател на Управителния съвет на Индустриалния клъстер за електромобили. По думите му развойната дейност при тях е спряла и те ще приключат своя жизнен цикъл, а "ценовата война", която се случва при пазара на електромобили, ще натиска още цените надолу и тези превозни средства ще станат по-достъпни.

"... Може би 2021-2022 г., а и преди това голяма част от автомобилните компании спряха развоя при двигателите с вътрешно горене. Да си припомним и тези големи проблеми, които имаха с "дизелгейт" големите автомобилни компании, защото се оказа, че емисиите, които бълват в атмосферата, не са тези, които са декларирани. Това още веднъж доказва, че двигателят с вътрешно горене е приключил своя жизнен цикъл. Няма как да се сравни двигател с вътрешно горене с електрически, КПД-то на единия и на другия са тотално различни. Да не говорим за производителност, за разходи за тяхното производство и обслужване не на последно място. Така че 2030 г. ще бъде официалното разделяне с двигатели с вътрешно горене... Всяка година ръстът на продажби на електрически превозни средства е между 30, 50, 100, 160 % имаше в началото. Но този ръст е устойчив и ускорителен. Хората разбраха, че е много по-лесно да се кара електромобил, по-евтино е да се поддържа. А и виждаме какво се случва вече - "ценовата война", китайските производители на електромобили засега са победители в това съревнование, което ще натиска все още цените надолу и така електромобилът ще бъде със сигурност по-приемлив дори за закупуване..."

Процентът на електромобилите у нас към момента все още е много нисък, липсват адекватни стимули за тяхното закупуване, обясни още Илия Левков.

 "Засега по мои чисто субективни преценки електромобилите са някъде около 15 000 - 20 000, което е под 1 % от 3-те млн. автомобила, които се движат на територията на България. Засега този темп е много бавен, плавен, защото всички български правителства не разбраха, че системата от стимули трябва да бъде въведена, за да може това нещо да ускори процеса. Но въпреки че липсват или тук-там има някакви дребни стимулчета, това нещо се случва и аз съм убеден, че към 2030 г. в България ще се движат няколко пъти в повече. Просто електрическата мобилност няма алтернатива, електрическите превози - това е следващият ни, как да кажа, скок в начина на придвижване. Дали ще ги купуваме, дали ще ги даваме дългосрочно, дали ще ги купуваме на лизинг, трябва да ги ползваме... Искаме не искаме, това са условията, това са законите, които са приети..."

Предимствата на електромобилите са много, липсата на разходи за обслужване е едно от тях. Системата на зарядната инфраструктура у нас не спира да се развива, като до към момента има около 2500 зарядни станции, допълни още Илия Левков.

Любомир Доросиев от Асоциацията на вносителите на автомобили и търговец на коли втора ръка е на мнение, че електромобилите са скъпи и зарядната инфраструктурата у нас в сравнение със западните страни все още изостава. Въпреки че е собственик на електромобил, по думите му към това превозно средство трябва да има и съпътстващо, защото то е подходящо най-вече за градски условия. 

"Значи в един централен Париж има буквално през 200-300 м такива по 3-4, 5 зарядни устройства, това е по Германия, Франция, Италия, навсякъде. Аз самият карам електрически автомобил, никой не ми е дал един лев. Единственото, което печеля, е, че мога да спирам в централните райони безплатно на паркомясто. А електромобилите сами за себе си са доста още скъпи. Значи колкото и да е от най-слабите марки електромобил, той струва от 40 000 - 50 000 лв. нагоре. Какъв е този българин, който ще извади 40 000 - 50 000 лв. да си купи чисто нова кола... Ние сме един балкански пазар, утвърдил се във времето, и не могат да коментират, че ние вкарваме бунището на Западна Европа, няма такова нещо - колите, които влизат в България, са съвсем във евросертификат и с доста добро качество. А дано влязат по-масово електромобилите, аз съм за, нека влизат такива автомобили, защото те наистина са доста голям процент в Западна Европа, купуват се, но там има много облекчения... Първо на първо в България нямаме инфраструктурата за зареждане на тези толкова автомобили, дори и да влязат, те няма къде да се зареждат, няма такива условия. Няма направени колонки всеки един човек, отивайки на работа да може да си спре автомобила, да си го зареди безплатно, да си работи цял ден и след работно време да си влезе в автомобила и да се прибере. Виждате много добре, че дизелови и бензинови автомобили се произвеждат все още и се карат и продават из цяла Европа и те никак не са евтини. Защото един електромобил човек ако има, той трябва да има задължително и друг съпътстващ автомобил, защото електромобилът човек може да го използва само единствено за градски условия. Искайки да напусне града и да отиде примерно до нашето Черноморие, той няма шанс да стигне с автомобил с един заряд... Моят електромобил сега, в студеното време и ако си пусна парно и др. работи, минава 250 км. Значи с 250 км аз не мога да си свърша работа... Търсене на електромобили втора ръка да ви кажа честно няма много. Ето, аз карам такъв автомобил, пуснат е в интернет пространството за продажба, не ми се обаждат хора - това означава, че електромобилите ги купуват много малко хора, които хора ги купуват единствено и само за градски условия."

Повече за електромобилите и мнението на видинчани за тях може да чуете в звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Лехчево: Едно от най-големите населени места в област Монтана

Лехчево е село в Северозападна България. Намира в община Бойчиновци, област Монтана.  Най-старият писмен документ за село Лехчево се съхранява в ориенталския отдел на Народна библиотека "Кирил и Методий" в град София. Това е една данъчна книга, в която е отбелязано събраното през 1430 година "джизие" (така са наричали личния данък, който всеки..

публикувано на 29.11.24 в 15:03
Теодора Макавеева

Теодора Макавеева: Всеки регионален журналист ще излъже, ако каже, че не му е оказван натиск

Българските журналисти работят под непрекъснат стрес, който отключва тревожност, безсъние, стига се дори до прегаряне в професията, показва седмото поредно проучване на Асоциацията на европейските журналисти в България за медийната свобода в страната.  Кои са факторите за този съпътстващ делника стрес на хората в медиите?  Ще намерят ли отговор..

публикувано на 28.11.24 в 10:05
Илия Вълков

Илия Вълков: Журналистите направиха всичко възможно през годините да намалят до минимум доверието

Българските журналисти работят под непрекъснат стрес, който отключва тревожност, безсъние, стига се дори до прегряване в професията, показва седмото поредно проучване на Асоциацията на европейските журналисти в България за медийната свобода в страната.  Кои са факторите за този съпътстващ делника стрес на хората в медиите?  Ще намерят ли отговор..

публикувано на 28.11.24 в 10:00

Заложници ли са общините на политическата безтегловност?

Политическата обстановка в края на годината у нас остава напрегната и нестабилна. Българите се питат дали този път ще се сформира правителство и дали страната най-накрая ще преодолее дългогодишната политическа криза. За съжаление, потърпевши от нестабилната политическа ситуация се оказват и общините, които продължават да разчитат на сигурно..

публикувано на 27.11.24 в 10:45

Светослав Славчев: Без държавата да се намеси, няма как Видин да излезе от дъното

"Статистически вече не сме най-бедните, съревноваваме се с няколко области, като това, разбира се, не ме успокоява. Тук обаче Общината не може да направи кой знае какво. Общината и Общинският съвет могат да съдействат всячески на инвеститори и да има прозрачност в тази връзка, но липсата на инфраструктура е главният фактор, липсата на газова връзка,..

публикувано на 26.11.24 в 14:14

Ще работят ли младежите по специалността си след гимназията

Около половината от гимназистите, които завършват средно образование, няма да работят това, за което са учили. Това показва изследване на Института за пазарна икономика за 2024 година. В проучването се съпоставят различните специалности, които се завършват, приемът в професионалното образование и профилът на икономиката, обясни за Радио ВИДИН..

публикувано на 25.11.24 в 11:00

Село Куделин- най-северната точка на България

Днес гостуваме в село Куделин- най-северната точка на България при устието на река Тимок. Намира се в община Брегово, област Видин. Старото име на селото е Влашка Раковица. През 1934 г. е преименувано на името на владетеля на "Браничевската земя" Куделин. Историята на братята Дърман и Куделин е малко позната, но важна страница от средновековното..

публикувано на 22.11.24 в 16:56