Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Държавата търси решения на проблемите пред дуалното обучение

Снимка: радио Видин

Пет милиона швейцарски франка или малко над 10 милиона лева ще получи България в периода до 2029 година за развитие на системата на дуалното обучение. Средствата са по линия на Швейцарско-българската програма за сътрудничество. От Министерството на образованието и науката разработиха проект на програма, наречена Домино 2 и явяваща се продължение на програмата, с която през 2015 година са поставени основите на системата на дуалното обучение в нашата страна. В началото на седмицата във Видин се проведе консултативна среща, на която представители на образователната система и работодатели от област Видин споделиха конкретни проблеми и трудности, с които се сблъскват, а експерти представиха визията на държавата за развитие на дуалното обучение, в което по-водеща роля да има бизнесът.

В периода от 2015 до 2019 година в рамките на проект Домино 1 е разработен българският модел на дуалното образование. Така в момента в 11-и клас учениците са два дни на работа във фирма и три дни - в училище. В 12-и клас вече дните, прекарани на реална работна среда, стават три. След 2019 година Министерство на образованието и науката продължава работата по разширяване на системата на дуалното обучение чрез европейско финансиране. Така през учебната 2022/2023 година броят на учениците в дуално обучение е малко над 11 700, като през настоящата учебна година се наблюдава лек спад, обясни ръководителят на секретариата на Българо-швейцарската търговска камара Васил Радойновски:

"Само статистиката не е достатъчна. Тук министерството напоследък забелязва леко отстъпление, макар бройките да не са толкова драстични. По-скоро има редица проблеми, които целта е да бъдат голяма част от тях преодолени във втората част на тази програма - Домино 2 така наречената, например с точния момент на сключване на договорите, как ще се организира тази работа в реална работна среда и какви ще са отговорностите на фирмите и какви ще са отговорностите на училищата и, не на последно място, да се потвърди, че наистина бизнесът участва в цялостния процес на обучение, включително и в първоначалния подбор на децата... Има много такива редица проблеми, които, вече имаме осем-девет години практика и може да се предприемат мерки за тяхното решаване."

В съвременния свят все по-важни стават така наречените меки умения, а именно такива умения учениците могат да придобият в реална работна среда, каквато възможност дава именно дуалното обучение, отбеляза Васил Радойновски:

От 13 учебни заведения в област Видин, които предлагат професионално обучение, в пет има дуална система на обучение - професионалните гимназии "Проф. д-р Асен Златаров" и "Михалаки Георгиев" в град Видин и в средните училища в Ново село, Кула и Белоградчик, каза експертът в Регионалното управление на образованието Анета Кирилова:

"Тази форма на обучение има своите плюсове, за мен обаче има и своите минуси... В 11-и клас учениците два дни са на практика, в 12-и клас три дни са на практика - моето предложение е тези три дни в 12-и клас да станат два, а единият ден тези ученици да бъдат на практика учебна в училище... Когато учениците се явяват на изпит, те не могат да се явят на строго специфичното, което се произвежда в това предприятие. Ние не можем да дадем на ученика диплома за това, че той знае да шие ризи. Ние му даваме, че е шивач. Да де, но той 11-и и 12-и клас е шил ризи... Не можем да разчитаме само на практиката в осми, девети и десети клас, че ще бъде достатъчна, за да могат те да усвоят целия цикъл на всички възможни дейности, които включва тази специалност от тази професия."

Трудности с намирането на подкрепа от страна на бизнеса, работещ в сферата на туризма и по-специално - на хотелиерството, за този проблем алармира директорът на Професионална гимназия "Проф. д-р Асен Златаров" Насенка Димитрова:

"Имаме сключени договори с хотели в Златни пясъци и проблемът идва оттам, че тъй като това е сезонна работа, ние правим промени в графика - учениците тръгват 1 септември, някъде до средата на октомври, след това са в училище, сега предстои от 22 април отново да отидат на работа в хотелите в Златни пясъци. Самата организация ни е трудна, ние задължително командироваме учител, който е с тях. но сега имаме едно сериозно брожение от страна на родителите, че не желаят втората част от практиката да бъде проведена в Златни пясъци и започнаха да търсят работни места в областта. не знам докъде ще я докарат, защото имат и някакъв срок. И още един проблем - ние получаваме подкрепа от бизнеса, тоест заявления за интерес за обучение в дуална форма в 8-и клас, но минават три години, в които следва да се сключи трудовият договор. Част от формите, разбира се, се отказват или по някаква причина не сключваме трудов договор със заявилите интерес фирми. И тази година се случи точно такъв проблем - 26 ученици трябваше да бъдат разпределени в търговски обекти, част от формите, които са ни искали тези ученици, отказаха сключване на трудов договор."

Проблем е и, че в зависимост от търговския обект, в който работят, учениците получават различно заплащане - на някои места това е минималната сума, която работодателят е задължен да плаща, а на други места е в пъти повече, в зависимост от възможностите на съответната фирма. Така се получава напрежение между самите ученици.  

Управителят на фирма в сферата на хлебопроизводството Иван Кръстев сподели, че имат нужда от млади кадри и изрази надежда, че подходяща професионална паралелка ще бъде открита и в град Видин:

"Нашата фирма е партньор на Средно училище "Христо Ботев" в Белоградчик по дуално обучение - за съжаление, те са съвсем в началото на своето обучение, "хлебар-сладкар". Дотук имахме едно посещение при на с на стаж. В нашия бранш - хлебар-сладкар, мисля, че е нужно да има още някоя и друга паралелка, и то не в далечния за нас Белоградчик. Ако се разкрият още такива паралелки, ние сме готови да приемем деца на стаж при нас, сключим предварителен договор.. Ние изпитваме нужда от освежаване на персонала с по-млади кадри, защото нашите кадри са в предпенсионна възраст общо взето... Но виждам интерес в децата, които идват да стажуват при нас дори за първи път, в девети клас, в реална среда положението е може би по-различно отколкото само суха теория."

Вяра Манева, която ръководи шивашка фирма, чиято база е в село Винарово, обясни, че до момента не е търсена от страна на училищата и посочи, че е готова да приеме ученици, които са на дуално обучение:

"За първи път чувам тази възможност... Бях получила, ето тук си нося поканата от Областна администрация Видин - за първи път получава тази покана. ние като работодатели, естествен, искаме отдавна да имаме такава възможност - да работим заедно с професионалните училища, за да можем да подготвим кадри. За съжаление, знаем каква е конюнктурата в нашия край - няма хора, които искат да работят."

Необходими са допълнителни стимули за бизнеса, каза председателят на Видинската търговско-промишлена палата Красимир Кирилов:

"Те нямат никакви стимули - освен в обозримото бъдеще, че той след пет години ще има качествен персона, дали ще е качествен, тук е въпрос на друг разговор, много дълъг. Но допълнителни някакви стимули за бизнеса - да им се облекчи цялата работа. Защото като чуят за бумащина, като чуят за инспекция по труда... спираме дотук."

Ако договорът на един ученик бъде прекратен от страна на работодателя преди приключване на дуалното обучение, чие задължение е да търси нова работа на ученика - това е друг въпрос, който дойде от страна на образователната сфера.

Поставените от представителите на бизнеса и на образователната система в област Видин въпроси по отношение на дуалното обучение са в голяма степен и критичните точки, по които от Министерството на образованието и науката обмислят конкретни действия, обясни заместник-министърът на образованието Мариета Георгиева:

"Практиката показва, че за да бъде ефективно и резултатно дуалното обучение, то трябва да обхваща по-дълъг период от време. Така че нашите намерения и нашата визия е по-скоро да свалим възможността за контакти с фирмата още от осми клас, включително и да дадем възможност и в десети клас да има контакт с реалната работна среда. Защото в крайна сметка идеята тук е чисто икономическата логика - готовността на децата наистина да бъдат част от икономическия процес. И в същото време не можем да очакваме от работодателите някаква трайна или дългосрочна благотворителна дейност. Тук говорим за взаимноизгоден икономически ефект."

Работи се и по посока как учениците да бъдат подготвени комплексно - по всичко, което е включено в профила на професията:

"Тук решението го търсим в тази посока - да създадем било то фирмени, както е в Европа, центрове, било то базирани в съответни училища, отворени сме да пробваме различни варианти... Тук проблемът вероятно е допълнен и с това, че при нас работодателите все още нямат активната роля при изграждането на учебното съдържание - знанията и уменията, които са необходими, включително и начинът, по който да бъдат проверявани. поради което в нашата система твърде много залитаме по свръхтеоритизиране на нещата... Така че ако успеем много плътно с реалния сектор да работим и дадем достатъчно време това да се случи, мисля, че можем да се справим с този проблем."

Предвиждат се и промени, които да дадат възможност за гъвкавост при графика на дуалното обучение, допълни Мариета Георгиева. 

Предлагат се четири отделни компонента на програма Домино 2, като в основата е предоставяне възможност на бизнеса да участва във всички етапи, както и изграждане на капацитет и добавяне на компетенции, обясни Васил Радойновски: 

"Мисли се за създаване на такива може би едно централно, междинно звено, което да подпомага по региони да се изгради капацитет на място, защото за нас е ясно, че на място се случва партньорството между образованието и бизнеса, както е в област Видин. Дори тук не сме още наясно дали това трябва да бъде на ниво област, на ниво община или на ниво регион за планиране... Но идеята е на такова регионално ниво да се изградят компетенции за предоставяне на услуги точно, за да покриват тези липси, които установихме..  По отношение на това кой намира работа на дете, на което му е прекратен трудовият договор с работодател или как фирмите да бъдат информирани за възможностите, които предлага дуалното образование. В момента нещата стават, поне моите впечатления са от последните осем-девет години,  малко на взаимноучителната методика - който се интересува, който има контакти, отива, търси. Липсва системният подход. Това искаме да направим - на място да има повече капацитет за предоставяне на тези услуги. Това, не на последно място, включва и работа по информираност и комуникация... И, разбира се, тук ще използваме максимално опита, който има в Швейцария, като той ще бъде адаптиран към нашите условия максимално добре, защото не може да се внасят готови модели."

Останалите компоненти на проектопрограмата Домино 2 включват разработване на мерки за осигуряване на качество на дуалното обучение и на модел за социално включване чрез този модел на обучение, както и на комуникационна стратегия, която да популяризира дуалното обучение сред всички заинтересовани страни. В момента проектът на програма се представя на обществени консултации в цялата страна. До края на месец април трябва да е финализирано предложението на Министерство на образованието и науката към Швейцарската агенция за развитие и сътрудничество. 

Повече по темата - в звуковия файл.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Северозападът - слаба икономика, застаряващо население, лоши пътища

Остават ли Видин и Северозападният регион на последно място по икономическо, демографско и социално развитие? Институтът за пазарна икономика представи традиционния си доклад "Регионални профили: показатели за развитие 2024".  Тазгодишното проучване показва, че изпреварващият икономически растеж в няколко от по-малките области в България..

публикувано на 19.11.24 в 13:49

Как помага кариерното ориентиране на учениците и кога да започне

Изборът за бъдещото професионално развитие е още в училище. Как правилно да се насочат учениците, обяснява Силвия Ставрева от Центъра за подкрепа на личностното развитие  с предмет на дейност кариерно ориентиране и консултиране във Видин. "Центърът работи с ученици от I-ви до XII-ти клас и в тази връзка нашата програма за работа с тези..

публикувано на 18.11.24 в 12:31

Село Неговановци - съвременно, обновено и съхраняващо традициите

Екипът на Радио ВИДИН гостува в близкото до Видин село Неговановци. То се намира н а 12 км от областния град.  Красиво и благоустроено е Неговановци.  Впечатлява с големия и обновен площад с красиви декоративни дървета и добре поддържани зелени площи.  Смята се, че Неговановци е лицето на община Ново село, защото е първото село, което..

публикувано на 15.11.24 в 12:00

Тома Ушев: Предстои преустройство на политическия модел

Преговорите за редовен кабинет продължават на фона на начертани червени линии и намерения за санитарен кордон.  Ще намерят ли партиите формула за управлението?  Кои са възможните партньори и невъзможните компромиси?  Политическото бъдеще на страната дискутираме с политическия анализатор Тома Ушев , автор в дясната платформа "Консерваторъ". Радио..

публикувано на 14.11.24 в 10:00

Ще бъде ли спряно решението за повишение на минималната работна заплата?

От Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ) внесоха жалба във Върховния административен съд с искане за отмяна на постановлението на Министерския съвет за повишение на минималната работна заплата на 1077 лева от 1 януари. В жалбата работодателите настояват за отмяна на постановлението, с което бе прието повишаването, като..

публикувано на 13.11.24 в 10:45
Яница Петкова

Яница Петкова: Отново надделяват партийните, а не обществените, интереси

Депутатите от новоизбрания 51-ви парламент положиха клетва. По-трудната задача обаче е да сформират управляващо мнозинство. Ще се намери ли консенсус в парламента или резултатите от изборите вече предопределиха краткия му живот? Непреодолими ли са разделителните линии и докога политиците ще ни предлагат още от същото? Какви са изводите от първия..

публикувано на 12.11.24 в 13:59

Подходящо ли е по-късно начало на учебния ден за по-малките ученици?

Учениците от първи до четвърти клас да започват по-късно училище, предлагат родители. Със започването на учебните часове в 9:00 часа, а не в 7:30 или 8:00 ч.,  учениците ще могат да са по-ефективни в усвояването на знанията и да се представят по най-добрия начин, посочват от Асоциация "Родители". Като пречка за по-късното започване на учебния..

публикувано на 11.11.24 в 11:00