Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Презастрояването в градовете и ролята на озеленяването

Снимка: Радио ВИДИН

Населението на България основно е съсредоточено в градовете и това е тенденция от години. Градските територии особено силно се урбанизират, а това води до пренаселването им. Това, обаче, не върви ръка за ръка с устойчиво развитие на градовете. Презастроява се градската територия, но всички други комплекси на града изостават- обществено обслужване, зелен транспорт, озеленяване, а това води до неустойчиво развитие на градската среда, заяви ланд. арх. Станимир Шаламанов.

"Все по- малко места, все повече бетон, все повече трафик, все по-лоши условия на обитаване, все по-лошо проветряване, замърсен въздух от това презастрояване. Градовете ни, в крайна сметка, особено през летните месеци, колкото повече изкуствена настилка има, те се превръщат в едни топлинни кладенци, които предизвикват дори от климатична гледна точка поройни дъждове лятно време. Нали от слънчевата радиация тези изкуствени настилки се нагряват и това нещо в последствие излъчва, през нощта например. Това нещо може да се преодолее с най-различни градоустройствени похвати. Но така, ако мога да се изразя, една особено важна част е озеленяването."

Зеленината произвежда кислород и пречиства въздуха. Ние не можем без нея и колкото повече се лишаваме в градски условия от нея, толкова повече ще страдаме, заяви още ланд. арх. Станимир ШаламановОсобено в по-старите градски части, където улиците са по-тесни и където няма габарит, озеленяването е проблем. Растителността е удушена от околните сгради и от малките пространства, които са се образували. На много от по-старите градски части, където има улично озеленяване, в момента, в който то загине, няма как да бъде реализирано ново, защото няма необходимата ширина на тротоарите.

"За да имаме улично озеленяване ширината на тротоара трябва да бъде 3 метра, а пък ние в повечето случаи я нямаме. И в един момент всички дървета, които на тези тротоари загинат, те няма как да бъдат подменени... Ако всъщност общинските ръководства, общинските структури, ако имат желание за нещо такова, то винаги може да бъде реализирано и давам пример. Например една улица може да стане еднопосочна, да се промени габаритът на пътното платно и спокойно от едната страна тротоарът да стане минимален, еднопосочна улица, която изисква по- малка ширина и съответно от другата страна тротоарът да стане 3 метра, така че да може да бъде реализирано едно озеленяване. Разбира се, това може да бъде комбинирано и с джобове за паркиране."

Начините за улично озеленяване трябва да се реализират комплексно от пътни инженери, ландшафтни архитекти, като всеки казус трябва да се решава самостоятелно и да се подхожда индивидуално. Застаряването на самата растителност в градовете също е проблем, посочи ланд. арх. Станимир Шаламанов. Жизнеността на градските дървета варира между 70-80 години. Тъй като градските условия са особено утежнени от биологична точка, видовете много по- бързо достигат предела на своята жизненост. Когато реконструираме едно трасе трябва да се има предвид растителността в момента на каква възраст е и колко перспективно време и ма тя пред себе си , както и в какво здравословно състояние са дърветата. 

При реконструкция на по-малките улици е по-добре да се остави паважа, съветва ланд. арх. Станимир Шаламанов. В дългосрочен аспект ползите са много и най-различни. Асфалтът по тротоарите отвежда водата на 100 процента в канализацията. При дъждове, в зависимост от големина на плочи, на фуга и т.н. част от водата прониква надолу и това спомага да има малко влага в почвата под тротоарите съответно и за дърветата.

Цялата тема може да чуете в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Александър Михайлов: Демокрацията продължава да бъде най-добрата възможна форма на управление

Зимата приближава, в навечерието сме на новата официална валута, а бюджетът за следващата година продължава да поражда разнопосочни мнения. От опозицията заплашват с големи протести заради еврото, липсата на върховенство на правото и обедняването на страната.  Възможни ли са промени в управлението? Как се очертава да изпратим политическата година?..

публикувано на 27.11.25 в 10:00

Ще понесе ли бизнесът тежестта на новия бюджет?

Асоциацията на организациите на българските работодатели (АОБР), обединяваща национално представените работодателски организации: Асоциация на индустриалния капитал в България (АИКБ), Българска стопанска камара - съюз на българския бизнес (БСК), Българска търговско-промишлена палата (БТПП) и Конфедерация на работодателите и индустриалците в България..

публикувано на 26.11.25 в 10:45

Вижда ли се светлина за тунел под Петрохан?

Близо 8 години след протестите в Северозападна България за тунел под Петрохан проектът не е напреднал съществено. В началото на 2018 година, отчаяни от неглижирането на Българския Северозапад, стотици жители на региона излязоха няколко седмици поред на протести с настояване държавата да изгради магистрален път до Видин и тунел под Петрохан. Тогава..

публикувано на 25.11.25 в 13:30

Как ще повлияе еврото на пазара на автомобили втора ръка

Въвеждането на еврото у нас наближава и това поставя под лупа прехода към европейската валута в редица ключови сектори. Сред тях е и автомобилният сегмент, в който по традиция доминира вносът на употребявани коли. Купуването на кола втора ръка винаги е бил свързан със сравнения, анализи, разбира се, преговори за цената, така нареченото "пазарене" и..

публикувано на 24.11.25 в 11:00

Село Станево - където проблемите не липсват

Днес нашият екип гостува на едно спокойно дунавско село - Станево , част от община Лом. Село с богата история, но като много други малки населени места, и тук ежедневието не минава без трудности.  Инфраструктура е амортизирана, електрозахранването често създава грижи, а най-сериозният проблем за хората в Станево остава водоснабдяването - старият..

публикувано на 21.11.25 в 11:10
Георги Киряков

Георги Киряков: Да разчиташ на бъдещите поколения означава неспособност и бягане от отговорност

Приключи ли преходът в България? Изградихме ли истинска демокрация? Има ли влияния още Държавна сигурност (ДС) в политическия живот на страната? Има ли реална пазарна икономика?  Отминаха 36 години от началото на промените в България, но темата продължава да създава огромен интерес, показва последното социологическо изследване на агенция "Мяра"...

публикувано на 20.11.25 в 10:00
Светлин Тачев, политолог

Светлин Тачев: Може би ще оценим демокрацията, когато я изгубим

Приключи ли Преходът в България? Изградихме ли истинска демокрация? Има ли влияния още Държавна сигурност (ДС) в политическия живот на страната? Има ли реална пазарна икономика?  Отминаха 36 години от началото на промените в България, но темата продължава да създава огромен интерес, показва последното социологическо изследване на агенция "Мяра".  Каква..

публикувано на 20.11.25 в 10:00