Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ще има ли нормални пътища в Северозапада?

Снимка: Диана Русинова

"Едва ли има по-отвратителен и неподдържан път в Европа от Е79 между Враца и Видин. Това не е път, а мъчение. Държавата е тотално абдикирала." Това написа в социалните мрежи Диана Русинова, председател на Европейския център за транспортни политики. 

"Никога през живота си не бях пътувала с тежкотоварен автомобил с полуремарке. Така се случи, че имах тази възможност - качих се и минах целия път от София до ГКПП Дунав мост Видин-Калафат. По-неприятно преживяване не съм имала. Този път е в потресаващо състояние. Обидно е това да бъде първокласен път, европейски, по който да се движи по-голямата част от транзитния трафик. Липсва пътна маркировка, на места липсват пътни знаци, на други места големият проблем е, че пътните знаци са изцяло обрасли в растителност. Това са важни пътни знаци, касаещи предупреждения, че наближава кръстовище с път без предимство, за ограничения на скоростта - все неща, които биха могли да спасят нечий човешки живот. Тези храсти не са чистени от години. Храстите навлизат в платното за движение, на много места има ударени ограничителни системи за пътища - мантинели, които не са поправени и вече са ръждясали и изкривени, което е много опасно. Не на последно място, на този път асфалтовото покритие няма едно равно място - то е кръпка в кръпката, в кръпката..., което е безобразие. Този път е много труден за преминаване. Не зная как шофьорите на тежкотоварни автомобили си опазват товарите през тези пътища. То няма равно място по този път, а това е първокласен път, който се води част от т.нар. паневропейска транспортна мрежа. Такъв път в Европа никъде няма, това е по-зле от козя пътека!", каза в "Посоките на делника" Диана Русинова.

До края на годината трябва да бъде отворен за движение участъкът от международния път Е-79 между Мездра и Ботевград, чието затваряне за довършване на строителните работи по новия скоростен път предизвика нови транспортни неволи на Северозапада. Според пътния експерт Диана Русинова обаче строителните дейности там не се извършват достатъчно активно:

"Не зная на какво се дължи това, но по единия участък се работи много ударно - говоря за участъка Мездра - Лютидол, а между Ботевград и Лютидол общо взето има два багера и пет човека. Преди шест месеца също минах по този маршрут и оттогава кой знае какво не се е случило. Да не говорим, че в този участък асфалтът е на вълни вече, докато в другия участък е гладък като масло. Този участък ще бъде готов до края на годината, съдейки по голямото количество строителна техника, която е струпана, и начинът, по който е организирана работата. Но за другия участък имам много дълбоки съмнения, че ще успеят да го свършат за следващите 3-4 месеца. Този проект е изключително важен от гледна точка на икономическото развитие на Северозападния регион на България, защото продължава да е един от най-изостаналите региони в Европа, което е сериозен проблем за нас като държава и изобщо за населението там. Транспортните връзки са важният фактор, който може сериозно да повлияе на икономическото развитие. Ако не напреднем с този проект за скоростния път и не го довършим докато станем част от Шенген, ще бъде много голям проблем после, защото трафикът тогава ще се усили неимоверно и ще стане много трудно за експлоатация и поддръжка. Този проект трябва приоритетно и бързо да бъде довършен и да се види къде са проблемите, защото хората са подложени на тормоз и на геноцид."

Затварянето за движение на участъка от международния път Е-79 между Мездра и Ботевград, както и пренасочването на част от тежкотоварния трафик от Дунав мост 2 през прохода Петрохан, което доведе до протести, предизвикаха изслушване на ресорния служебен министър Виолета Коритарова и председателя на Агенция "Пътна инфраструктура" Йордан Вълчев в парламента. Инициативата е на ГЕРБ-СДС. 

"Скоростният път Видин – Ботевград е част от Европейски коридор номер IV и осигурява най-важната стратегическа свързаност към останалата част на Европа. Това е и трасето, което е изключително важно за развитието на един от най-слабо развитите и изостанали региони в България – Северозападния. Дневно по това трасе днес минават между 3200 и 3600 тежкотоварни автомобила и леки коли. За гражданите на Северозападна България изграждането на този път е изключително важно и винаги е представлявало сериозна болка... Вместо преди три години да имаме готово изградено трасе между Мездра и Ботевград, ние шест години по-късно имаме 65% изпълнение. Този път се измерва в човешки животи независимо от това колко несериозно на някого може да му звучи необходимостта от това да се изгражда инфраструктура. При едно стабилно и нормално правителство, редовно правителство, изграждането на Мездра – Ботевград отдавна щеше да е факт и нямаше да се налага да правим днешното изслушване. Същото щеше да се отнася и за изграждането на участъците от Видин до Ружинци. Това, което сме загубили като време до момента, не можем да си върнем. Можем обаче да спрем да си губим времето, да съставим много ясен план и график, за да може след една година пътуването от София до Видин да не бъде кошмар, след две години да движим по нормална европейска инфраструктура", каза народният представител от Видин Росица Кирова.

Служебният министър на регионалното развитие и благоустройството Виолета Коритарова представи актуална информация за напредъка на строежа:

"Ние всички сме длъжници на Северозападна България. Мое дълбоко убеждение е, че изграждането на този път е изключително задължително, без никакво забавяне и трябва да продължи веднага, без да губим повече ценно време. Към момента се строи 85 км от трасето. На 7 юни 2024 г. подписах разрешение за строеж за модернизация на още 40 км от пътя Видин – Ботевград в отсечките Ружинци – Монтана. На 30 май 2024 г. издадохме разрешение за ползване в участъка на пътен възел Макреш - пътен възел Бела от км 33 до км 47 с дължина 14 км. На различни етапи от дейностите по строителството са останалите участъци, а именно участък от 3-ти до 10-и км, Видин – пътен възел Макреш, е в сила подписан Акт № 10, тоест спряно е строителството от 1 декември 2021 г. Работи се само по участък от 10-и до 33-ти км с приблизително изпълнение на обекта около 32%. За участъка от пътен възел Бела до Ружинци, км 47 до км 61, приблизителният процент на изпълнение е 30%. За лот 2 от трасето Мездра – Ботевград - от км 161 до км 171, дейностите са завършени. За лот 1 - от км 174 до км 194, беше въведена именно временна организация на движението. Участъкът е с дължина около 19 км и изпълнението му е 70%, а именно той трябва да бъде завършен до края на тази година. Това е по сроковете на договора. Ние нямаме време за губене. Сега е летният строителен сезон. Той не трябва да бъде пропускан за пореден път. Във връзка с реализация на проекта изпълнителите аргументирано изискаха ограничаване на трафика с необходимостта от извършване на строителни дейности. Знаем, че със затварянето на участъка за строителни дейности се създават неудобства и за жителите на района, и за шофьорите, но сме поставени пред ситуация да разчитаме само на съществуващата към момента инфраструктура в Северозападна България. Ние не избираме по-добрия вариант за въвеждане на обхода, ние избираме възможните варианти и тях сме ги предложили. 

Да, нужно е обновяване на пътната инфраструктура. От малко над 3360 км републикански пътища в Северозападна България повече от половината са в лошо или в средно състояние, само една трета от тях, а именно 1158 км, са в добро състояние. Всички ние сме убедени обаче от необходимостта от изграждане на пътя Мездра – Ботевград. В тази посока работим и чрез реализиране на дълго чакания тунел под Петрохан."

Народни представители се усъмниха в спазването на обещаните срокове за завършване на новия скоростен път между Мездра и Ботевград. От правителството уверяват, че трафикът там ще бъде възстановен до края на тази година:

"Договорът на изпълнителя е до края на годината. Не бихме искали да сключваме анекси за удължаване на договора, не бихме искали да сключваме анекси за увеличаване стойността на пътя. Агенция „Пътна инфраструктура“ ще си влезе в ролята на възложител, ще следи стриктно изпълнението както за срокове, така и за качество и при необходимост ще бъдат налагани санкции своевременно именно за да може да бъдат спазени тези срокове", отговори министър Коритарова.

Бившият министър на регионалното развитие, а сега депутат от "Продължаваме промяната - Демократична България", Андрей Цеков попита на какъв етап е проектирането на двете отсечки, при които има най-голямо забавяне: Монтана - Враца и Враца-Мездра

"За обхода на Враца и пътя Враца – Монтана имаме избрани изпълнители и предстои сключване на договор за извършване на идейни проекти. Очакваме до края на годината да се проведе поръчка за ремонта между Враца и Мездра", обясни председателят на АПИ Йордан Вълчев.

Народният представител от Видин от партия "Възраждане" Вера Александрова подчерта, че 9 години е твърде дълго време за изграждането на пътя Видин-Ботевград и заяви, че трасето през прохода Петрохан не е подходящо за тежкотоварен трафик:

"Стартирането на този проект започна с първото решение на Министерския съвет през 2018 г. Прогнозата към днешна дата е, че ще бъде построен скоростният път Видин – Ботевград към 2027 г. Девет години българската държава ще строи 190 км скоростен път. За какъв напредък изобщо говорим?" 

Депутатът от БСП от Враца Генади Събков поиска конкретика от председателя на Агенция "Пътна инфраструктура" кога ще бъде готов участъкът Мездра-Ботевград.

"Участъкът от Мездра до Ботевград ще бъде завършен до края на годината с движение в една лента във всяка посока. Лот 1 има довършителни работи по възела на Ботевград, където все още нямаме разрешение за строеж, извършват се отчуждителните процедури. Срокът е до края на следващата година за лот 1, а за лот 2 е до края на тази година. Там ще бъдат завършени работите. В продължение на тежкия терен не може да се позволи пускането на по две ленти в посока до края на годината. За да не спираме движението и да облекчим трафика, строителите така са организирали строителните работи, че до края на декември движението в този участък да може да се пусне", отговори Йордан Вълчев. 

Държавата най-сетне да влезе в ролята си по отношение на бързия и качествен строеж на пътната инфраструктура, препоръча в ефира на Радио Видин и пътният експерт Диана Русинова:

"Да се засили контролът от страна на държавата по отношение на качеството на строителството, защото имам известни съмнения за някои от участъците, които съм видяла с очите си. Имам притеснения, че отново ще се наложи ремонт на ремонта. По-силна държава, държава, която да влезе в ролята си и по-бързо да реши проблемите на хората. Разбирам, че имаме служебни правителства и те са с ограничени правомощия, но в крайна сметка проблемите на хората се трупат и политиците трябва да постъпят отговорно, да започнат да ги решават, защото от тези проблеми зависи животът и здравето ни."

Повече - в прикачения звуков файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Ще се присъединим ли (и кога) към Еврозоната?

Присъединяването на България към Еврозоната е ключов приоритет на новото редовно правителство, по който се работи усилено и в тясна координация с партньорите от Европейската комисия. Това е потвърдил министър-председателят Росен Желязков на среща с българския еврокомисар Екатерина Захариева.  От думите на премиера, става ясно, че България ще..

публикувано на 30.01.25 в 10:00

Крие ли рискове икономическото райониране на страната?

Промяна в икономическото райониране на страната поиска бизнесът преди дни и очерта приоритетите си, за които очаква съдействие от редовното правителство. Работодателите настояват и за реформа в образованието, и въвеждане на матура по математика, като част от политиките за решаването на проблема с недостига на работна сила. Според тях е..

публикувано на 29.01.25 в 10:45

Пътят Видин-Ботевград: Обещания и (без)действия

Седем години изминаха от протестите, които принудиха властта да започне да строи съвременна и сигурна инфраструктура до Северозапада. Завършването на скоростния път Видин-Ботевград обаче все още е някъде в неопределеното бъдеще, а според първоначалните ангажименти трябваше да е готов до края на 2021 година. Общо три редовни и шест служебни..

публикувано на 28.01.25 в 12:56

Общини от селски райони са с гарантирани европейски средства за инфраструктура

Общините от селските райони в страната са с гарантирани средства по Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони, които да са за изграждане и развитие на инфраструктура. В област Видин право на тях имат десетте по - малки общини- Белоградчик, Бойница, Брегово, Грамада, Димово, Кула, Макреш, Ново село, Ружинци и Чупрене. Общата..

публикувано на 27.01.25 в 12:25

Жителите на село Копиловци: Няма работа, няма млади хора

Гостуваме на село Копиловци , община Георги Дамяново. Китно и красиво планинско селце. Освен прекрасната природа, която е и най-голямото богатство на Копиловци, центърът на селото също е много чист, облагороден и поддържан. Въпреки това, обаче основният проблем е, че работни места няма. Съвсем наскоро е закрит шивашкият цех, който осигурявал..

публикувано на 24.01.25 в 11:29
Александър Михайлов

Александър Михайлов: Опасявам се, че най-нечистата от всички нечисти унии ще изкара пълен мандат

105-тото правителство в историята на България обещава върховенството на правото и равенството пред закона, укрепването на социалната държава, защита на гражданското общество, свободата и плурализма в медиите, членство в Еврозоната и изпълняване на Плана за възстановяване и устойчивост.  Приоритети пред новата власт ще са и качеството на живот, с..

публикувано на 23.01.25 в 10:00

Какви проблеми създаде абсурдът с двойната минимална заплата?

Заради липсата на бюджет от началото на годината реално у нас има две различни минимални заплати - в частния и обществения сектор. Парите са по-малко за чиновниците и повече за всички останали. В бюджета за 2025-та година. трябва да бъде разписан новият размер на минималното възнаграждение за работещите в обществения сектор. Докато това..

публикувано на 22.01.25 в 10:45