Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Увеличават ли се проблемните сектори на икономиката?

Според водеща застрахователна компания броят на фалитите на фирми в България расте и все повече браншове се задъхват

Снимка: Архив, БНР

Броят на фалитите в България ще нарасне с по 2% през тази и следващата година, тъй като все повече компании изпитват затруднения да изплащат задълженията си, а проблемните сектори се увеличават. Бавните и сложни процедури за обявяване на несъстоятелности още повече усложняват положението. Това се посочва в изследване на глобалния застраховател на търговски кредити "Allianz Trade", според което в световен мащаб положението е още по-тревожно, тъй като се очаква фалитите да нараснат с 6% през тази година и с 3% през 2026 г. Това не трябва да носи успокоение за България, защото се наблюдава удължаване на сроковете за разплащане на българските фирми, обясняват анализаторите. Те припомнят и спецификите в българското законодателство, които правят процедурите за обявяване на фалити прекалено сложни и продължителни и още повече усложняват нещата. Кои са проблемните сектори и има ли изход от ситуацията? 

Според данните от изследването, в Германия има 23% ръст на несъстоятелността, във Франция - 17% а в Италия - 45%, все важни търговски партньори на България. Сериозен ръст на фалитите има и в съседни на нас държави - Турция с 45%, Гърция със 17% и Румъния с 9%. Експертите на глобалния застраховател в България вече докладват за ясен ръст на забавените плащания именно при случаи на експорт на български компании. Нерядко става дума за големи суми, като се наблюдава както увеличение на несъстоятелностите на длъжниците, така и невъзможност за обслужване на задълженията. За резултатите от изследването потърсихме Цвета Димитрова, представител на застрахователната компания "Allianz Trade" за България:

"Прогнозата за следващата 2026-а и настоящата 2025 година е за 2% ръст на несъстоятелностите в България. Тези нива са по-ниски от очакваните на глобално ниво, но винаги експертите разглеждат фалитите в един по-широк контекст, защото заради спецификите в българското законодателство и тежките и дълги процедури за обявяване на несъстоятелности, тенденциите трябва да се разглеждат в по-голяма дълбочина. Макар в сравнение със силно изразения ръст на фалитите на глобално ниво през миналите две години ситуацията у нас да изглежда по-спокойна, това не бива да ни носи изрично успокоение, защото има ясна паралелна тенденция за увеличаване на сроковете за издължаване на българските фирми. Проблемните сектори в това отношение се разширяват и увеличават."

Ще повлияе ли допълнително върху платежоспособността на родните компании усложнената международна икономическа обстановка?

"Конкретно за България няма такова проучване, но според прогнозата на глобалните анализатори, една пълномащабна търговска война може да доведе до допълнително увеличение на фалитите на глобално ниво с още 8%, а не трябва да се забравя, че България не е остров, отделен от целия свят. Има много експортно ориентирани търговски компании, които също трябва в тази ситуация да подхождат с повишено внимание, защото те търгуват със свои партньори навън с други държави, където ръстът на фалитите е много състоятелен" - допълни Цвета Димитрова, представител на застрахователната компания, автор на изследването за България:

От доклада става ясно, че у нас традиционно транспортният сектор е начело по брой регистрирани случаи на забавени плащания и лоши вземания. Фирмите не успяват да изпълнят ангажиментите си към доставчици на горива, висока е и междуфирмената задлъжнялост. Сроковете за погасяване в сектора поддържат ниво от над 90 - 120 дни. Какви са проблемите в бранша - потърсихме за коментар Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи:

"В момента транспортният сектор е в много тежко състояние, освен рецесията в европейската икономика, наблюдаваме и сериозни проблеми в транспортния сектор, като една от основните причини за това е липсата на кадри. Имаме необходимост от между 4000 и 5000 шофьори на тежкотоварни камиони, но за съжаление вносът, който единствено остана като алтернатива за намиране на решение за този проблем чрез внос на хора от трети страни. Това много трудно се осъществява, имаме непрекъсната комуникация с представители на правителството, на 5, 6, 7 месеца се бавят процедурите и търсим решение на този проблем... Има транспортни фирми, които прекратяват дейността си, дали фалират, или е нещо друго трябва да се изследва в детайли, но така или иначе има фирми, които прекратяват своята дейност."

Строителството и земеделието също са сред проблемните сектори с високи нива на просрочия. Малките строителни фирми изпитват трудности и нерядко не успяват да погасят дълговете си дори и след 120 дни отсрочка. От друга страна фирми, които участват в обществени поръчки, съобщават за забавени плащания от държавния бюджет в срокове от 6 до 9 месеца. 

Каква е ситуацията в област Видин и има ли повод за притеснение, предвид резултатите от проведеното изследване? Разговаряхме с Красимир Кирилов, председател на Видинската търговско-промишлена палата:

"Връщайки се назад във времето и гледайки статистиките, особено в годините по време и след пандемията 2020-2021, ще се види, че този процент е доста по-голям. Според мен нашите 2% са в рамките на статистическата грешка. За миналата 2024 година от регистрирани малко над 11 000 фирми има около 1160, които са обявили фалит или несъстоятелност. Не можем да разграничим Северозапада като нещо по-различно спрямо останалите части на България" - обясни Красимир Кирилов.

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Жители на село Медовница: Искаме помощ- пътят е опасен!

Екипът на радио Видин е в село Мѐдовница, община Димово. Селото е на около 50 км от Видин. Потегляме по новата магистрала, но тъкмо когато сме се настроили да пътуваме удобно,  отбиваме по старото трасе на Е-79  и започваме да криволичим по тесния и изпълнен със завои път Скомля - Медовница.  По пътя върволицата от тирове е безкрайна и меко казана..

публикувано на 18.07.25 в 12:05
Владислав Панев

Владислав Панев: Събитията днес навяват спомен за 2020 година

Обвинения в корупция, арести и обиски: политическите нюанси, които изпълват горещото лято, напомнящо повече на раздираната от скандали 2020 година, отколкото на променила се България след серията от големи протести преди години.  От коалицията Продължаваме промяната-Демократична България подготвят вот на недоверие през септември, който да очертае..

публикувано на 17.07.25 в 10:00

Стабилна ли е икономическата ситуация в средата на годината?

Според Националния статистически институт, през юни общият показател на бизнес климата у нас се е покачил с 1.9 пункта спрямо предходния месец. Подобрение на показателя се наблюдава в строителството, търговията на дребно и в сектора на услугите, а в промишлеността запазва приблизително равнището си от май. Промишлените предприемачи оценяват..

публикувано на 16.07.25 в 10:45

Ще има ли Северозападът в обозримо бъдеще нормален път?

След близо 6 години строителство в началото на този месец най-после бе отворен за движение 33-километровият участък от новия скоростен път между Мездра и Ботевград. В експлоатация от миналата година е и 14-километровата отсечка Макреш - Бела. За да бъде завършен обаче целият изключително важен за Северозапада път, който ще свърже Видин и София,..

публикувано на 15.07.25 в 11:55

Предлагат промени в обучението по математика

Предлагат промени в Закона за училищното и предучилищното образование , сред които и преобразуването на настоящите природо-математически гимназии в специализирани училища, с прием от пети клас. Проблемът с достъпа до разширено математическо образование за децата се замита под килима, казват от Гражданска група "Математика за всички деца" ...

публикувано на 14.07.25 в 13:23

Село Праужда- място, забулено в мистика и тайни

В рубриката "Добро утро кмете" днес ще посетим белоградчишкото село Праужда. То се намира в Западния Предбалкан, на около 7 км от Белоградчик. Разположено е в северната част на планинския рид Ведерник. От околностите на село Праужда започват на изток Белоградчишките скали. Това е живописно място, където историята извира като непресъхващ извор. В..

публикувано на 11.07.25 в 14:47

Еврото - новата валута на България

Европейският парламент и министрите на финансите на Европейския съюз излязоха с окончателно решение за присъединяването на България към единната европейска валута. С 531 гласа "за", 69 "против" и 79 "въздържал се" в парламента беше одобрен докладът за присъединяването ни към еврозоната от 1 януари следващата година, с което България става нейният..

публикувано на 10.07.25 в 10:00