Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

От 190-километровия нов скоростен път Видин-Ботевград в експлоатация са едва 47 километра

Ще има ли Северозападът в обозримо бъдеще нормален път?

Замразено е строителството на част от участъците, а за други все още тече процедура по проектиране

Снимка: skyPoint

След близо 6 години строителство в началото на този месец най-после бе отворен за движение 33-километровият участък от новия скоростен път между Мездра и Ботевград. В експлоатация от миналата година е и 14-километровата отсечка Макреш - Бела. За да бъде завършен обаче целият изключително важен за Северозапада път, който ще свърже Видин и София, трябва да се изградят още цели 135 километра. Ще има ли в обозримо бъдеще българският Северозапад нормална пътна инфраструктура? 

Народният представител от Видин Любен Иванов използва правото си на парламентарен контрол, за да попита регионалното министерство на какъв етап е строителството на недовършената част от пътя - магистралата от Видин до Монтана, както и участъкът Монтана-Враца и разширението на обходния път на Враца

"Забавянето на модернизацията на този път способства за чести пътни инциденти и забавя икономическия растеж на региона", се посочва в писмения въпрос на видинския депутат. 



От отговора на министър Иванов става ясно, че в голяма част от трасето в момента не се строи, а други участъци все още са в етап на проектиране:

- Дейностите по изграждането на първата отсечка - Видин-пътен възел "Макреш", са изпълнени на 56,5%. За участъка от трети до десети километър е в сила Акт 10 за спиране на строителството. Причината за преустановяването на дейностите е искане на Община Видин за промяна на одобрения технически проект, като Общината настоява за проектиране на локални платна, осветление на пътните възли, ново проектно решение за надлез при седми километър. В момента се процедира и промяна на техническия проект от 18-и до 21-и километър заради новорегистрирано свлачище в землището на град Дунавци. Предвижда се модернизацията на участъка от Видин до Макреш да приключи през 2027 година.

- Участъкът от пътен възел "Макреш" до пътен възел "Бела" с дължина 13,6 километра е завършен и въведен в експлоатация. 

- Участъкът от пътен възел "Бела" до пътен възел "Ружинци" с дължина 11 километра е изпълнен на 36,5%. Строителството е започнало на 21 март 2022 година, а срокът за завършването му е 30 месеца, т.е. до септември тази година.

- Строителните площадки за участъците Ружинци - пътен възел "Белотинци" с дължина 15,4 километра и пътен възел "Белотинци" - пътен възел "Винище" с дължина 12 километра са открити на 5 декември 2024 година. Месец по-късно и за двата участъка е подписан Акт 10 за спиране на строителството. Срокът за изпълнение на строителните работи съгласно договора е 28 месеца. 

- Същата е ситуацията и с последния участък до Монтана с дължина 13,7 километра - пътен възел "Винище" - околовръстен път на град Монтана. Строителството е спряно, крайният срокът за завършването му е 32 месеца.



- За участъка между Монтана и Враца - 29 километра, в момента се изработва разширен идеен проект с извършване на пълни инженерно-геоложки проучвания и Подробен устройствен план - Парцеларен план. На 1 август миналата година тази дейност е възложена на софийска специализирана фирма за инженерни и консултантски услуги. Проектирането преминава през три междинни етапа. Срокът за изработвана на документацията е 180 дни, като той спира с предаване на проектната разработка и продължава за следващите етапи след разглеждане и приемане на проекта от експертна комисия към АПИ. В момента проектирането е на първия етап, като са разработени две вариантни трасета с габарит Г20 - скоростен път. Установено е наличието на склад за взривни вещества "Ливадски дол", който е в началото на трасето. Това обстоятелство, както и съществуващото летище, налагат проектните трасета да бъдат променени в участъка до село Трифоново. След това двете трасета се разделят, като едната отсечка се разработва по следата на съществуващия път Е-79, а втората по нов терен. Трасетата се съгласуват с министерства, администрации и експлоатационни дружества. Изискани са данни за археологически обекти. Отговорено е, че има такива обекти в близост до проектните маршрути. По тази причина през месец май 2025 година АПИ е обявила обществена поръчка за изпълнител на предварителни археологически проучвания по трасето. През декември миналата година изпълнителят е предал проектната разработка за първия междинен етап, за която е установен непълен обем, както и закъснение в срока за предаване. Констатирани са пропуски и неточности в документацията, като проектът е върнат за допълване. В началото на месец юни тази година в пътната агенция е внесена коригирана разработка, на която се извършва преглед. Документацията обаче не съдържа основни части заради неизвършените все още археологически проучвания. Ако всичко с документацията е наред, предстои съгласуване с Министерството на околната среда и водите, след което трябва да бъде избран окончателен вариант на трасето.

- Подобна е ситуацията и с модернизирането на обходния път на град Враца. В момента се разработва разширен идеен проект с извършване на пълни инженерно-геоложки проучвания и Подробен устройствен план - Парцеларен план за удвояването на този път, който е с дължина 15 километра и след модернизирането му ще бъде с габарит Г20. Дейността е възложена с подписването на договор на 18 февруари тази година с избрания след обществена поръчка изпълнител. Срокът за изработването на документацията е 5 месеца. Проектната разработка е внесена в Агенция "Пътна инфраструктура", но след извършена проверка и тук са установени неточности и пропуски, като проектът е върнат за коригиране. На 20 юни е представена нова преработена документация. Ако този път всичко е наред, експертен съвет ще вземе решение за приемане на разработката. След това утвърдените варианти за трасето ще бъдат представени в Министерството на околната среда и водите за екооценка. След тази процедура ще бъде окончателно избран вариант на трасе. Едва в последващ етап ще бъдат обявени обществени поръчки за избор на строители на тези две отсечки. 

- За рехабилитацията на 9-километровия участък Враца - Мездра не е стартирала процедура за избор на изпълнител.



Политическата криза през последните години, освен че забави значително строителството на пътя Видин-Ботевград, е довела и до значително оскъпяване на проекта. Това стана ясно по време на блиц контрол в постоянната комисия по регионална политика в Народното събрание. 

"Колко струва оскъпяването през тези три години, през които нищо не се правеше и през които имаше промяна на част от договорите, които бяха първоначално подписани по един начин и след това, след много обвинения, че са допуснати грешки, бяха направени едни анекси, бяха дадени едни средства и се промениха цените? Всичко струва нещо, човешкият живот обаче е безценен и жертвите, които акумулираме на този път и на обходните пътища, не могат да бъдат заплатени с пари. Осигуряването на средства за следващия бюджет е задача както на правителството, така и на всички нас като народни представители, особено на тези, които са от този регион. Много хора ме питат защо се забавихме толкова много и е трудно да се обясни, че когато се сменят пет правителства, шест кабинета, седем министри, които имат различно мнение по въпроса и всеки започва отначало да се запознава с нещо, след което го оскъпява, безвремието и безвластието ни доведоха дотук... Имаме времето сега, в рамките на един редовен кабинет, поне да довършим Видин-Ботевград", каза народният представител от Видин Росица Кирова.

"През всички тези правителства са подписани доста документи, доста анекси, с които се е увеличавала цената на строителството. Най-малко е 50% по силата на тези индексации, които са позволени и са направени през годините. Това е минимумът, но според мен е доста нагоре, защото анексите, които прочетох и които са подписвани със строителите, доста са вдигнали цените. Изменени са и условията. Първоначалните условия между изпълнителя и възложителя е било договорено да се плаща при завършен обект, а сега с последните анекси тези условия са изменени и се дължат суми на всеки един етап, при всяко едно поискване от строителя", обясни министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Иванов.

Според председателя на парламентарната комисия по регионална политика Николай Нанков оскъпяването е повече от двойно:

"Допълнителното споразумение на Ботевград-Мездра е с 50% увеличение. Това е по времето на министър Шишков. Веднага след това имаме и индексация с 50% над тези вече 150%, така договорът става вече 225%. Т.е. имаме над два пъти завишаване на цената към момента."



Въпреки че заради липса на средства е замразено строителството на част от участъците, а за други все още тече процедура по проектиране, пътят Ботевград - Видин е един от приоритетите на правителството и амбицията е да бъде напълно завършен до края на мандата или 2028 година. Това увери министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Иванов на заседание на министерския съвет, на което бе обсъдена пътната безопасност:

"Пътят Ботевград-Видин е един от проектите, които ще имат финален завършек, надявам се, до края на мандата."

Министър Иванов каза още, че строителството на пътя Видин-Монтана ще се ускори през следващата година, ако бъдат заложени необходимите за това средства в държавния бюджет. Той допълни, че до септември тази година се очаква да бъде готов и пътният възел "Ботевград". 

В момента от 190-километровия нов скоростен път Видин-Ботевград, чието бързо строителство бе обещано и стартирано преди 7 години, в експлоатация са едва 47 километра

Повече - в прикачения звуков файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Александър Михайлов: Демокрацията продължава да бъде най-добрата възможна форма на управление

Зимата приближава, в навечерието сме на новата официална валута, а бюджетът за следващата година продължава да поражда разнопосочни мнения. От опозицията заплашват с големи протести заради еврото, липсата на върховенство на правото и обедняването на страната.  Възможни ли са промени в управлението? Как се очертава да изпратим политическата година?..

публикувано на 27.11.25 в 10:00

Ще понесе ли бизнесът тежестта на новия бюджет?

Асоциацията на организациите на българските работодатели (АОБР), обединяваща национално представените работодателски организации: Асоциация на индустриалния капитал в България (АИКБ), Българска стопанска камара - съюз на българския бизнес (БСК), Българска търговско-промишлена палата (БТПП) и Конфедерация на работодателите и индустриалците в България..

публикувано на 26.11.25 в 10:45

Вижда ли се светлина за тунел под Петрохан?

Близо 8 години след протестите в Северозападна България за тунел под Петрохан проектът не е напреднал съществено. В началото на 2018 година, отчаяни от неглижирането на Българския Северозапад, стотици жители на региона излязоха няколко седмици поред на протести с настояване държавата да изгради магистрален път до Видин и тунел под Петрохан. Тогава..

публикувано на 25.11.25 в 13:30

Как ще повлияе еврото на пазара на автомобили втора ръка

Въвеждането на еврото у нас наближава и това поставя под лупа прехода към европейската валута в редица ключови сектори. Сред тях е и автомобилният сегмент, в който по традиция доминира вносът на употребявани коли. Купуването на кола втора ръка винаги е бил свързан със сравнения, анализи, разбира се, преговори за цената, така нареченото "пазарене" и..

публикувано на 24.11.25 в 11:00

Село Станево - където проблемите не липсват

Днес нашият екип гостува на едно спокойно дунавско село - Станево , част от община Лом. Село с богата история, но като много други малки населени места, и тук ежедневието не минава без трудности.  Инфраструктура е амортизирана, електрозахранването често създава грижи, а най-сериозният проблем за хората в Станево остава водоснабдяването - старият..

публикувано на 21.11.25 в 11:10
Георги Киряков

Георги Киряков: Да разчиташ на бъдещите поколения означава неспособност и бягане от отговорност

Приключи ли преходът в България? Изградихме ли истинска демокрация? Има ли влияния още Държавна сигурност (ДС) в политическия живот на страната? Има ли реална пазарна икономика?  Отминаха 36 години от началото на промените в България, но темата продължава да създава огромен интерес, показва последното социологическо изследване на агенция "Мяра"...

публикувано на 20.11.25 в 10:00
Светлин Тачев, политолог

Светлин Тачев: Може би ще оценим демокрацията, когато я изгубим

Приключи ли Преходът в България? Изградихме ли истинска демокрация? Има ли влияния още Държавна сигурност (ДС) в политическия живот на страната? Има ли реална пазарна икономика?  Отминаха 36 години от началото на промените в България, но темата продължава да създава огромен интерес, показва последното социологическо изследване на агенция "Мяра".  Каква..

публикувано на 20.11.25 в 10:00