Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

От 190-километровия нов скоростен път Видин-Ботевград в експлоатация са едва 47 километра

Ще има ли Северозападът в обозримо бъдеще нормален път?

Замразено е строителството на част от участъците, а за други все още тече процедура по проектиране

Снимка: skyPoint

След близо 6 години строителство в началото на този месец най-после бе отворен за движение 33-километровият участък от новия скоростен път между Мездра и Ботевград. В експлоатация от миналата година е и 14-километровата отсечка Макреш - Бела. За да бъде завършен обаче целият изключително важен за Северозапада път, който ще свърже Видин и София, трябва да се изградят още цели 135 километра. Ще има ли в обозримо бъдеще българският Северозапад нормална пътна инфраструктура? 

Народният представител от Видин Любен Иванов използва правото си на парламентарен контрол, за да попита регионалното министерство на какъв етап е строителството на недовършената част от пътя - магистралата от Видин до Монтана, както и участъкът Монтана-Враца и разширението на обходния път на Враца

"Забавянето на модернизацията на този път способства за чести пътни инциденти и забавя икономическия растеж на региона", се посочва в писмения въпрос на видинския депутат. 



От отговора на министър Иванов става ясно, че в голяма част от трасето в момента не се строи, а други участъци все още са в етап на проектиране:

- Дейностите по изграждането на първата отсечка - Видин-пътен възел "Макреш", са изпълнени на 56,5%. За участъка от трети до десети километър е в сила Акт 10 за спиране на строителството. Причината за преустановяването на дейностите е искане на Община Видин за промяна на одобрения технически проект, като Общината настоява за проектиране на локални платна, осветление на пътните възли, ново проектно решение за надлез при седми километър. В момента се процедира и промяна на техническия проект от 18-и до 21-и километър заради новорегистрирано свлачище в землището на град Дунавци. Предвижда се модернизацията на участъка от Видин до Макреш да приключи през 2027 година.

- Участъкът от пътен възел "Макреш" до пътен възел "Бела" с дължина 13,6 километра е завършен и въведен в експлоатация. 

- Участъкът от пътен възел "Бела" до пътен възел "Ружинци" с дължина 11 километра е изпълнен на 36,5%. Строителството е започнало на 21 март 2022 година, а срокът за завършването му е 30 месеца, т.е. до септември тази година.

- Строителните площадки за участъците Ружинци - пътен възел "Белотинци" с дължина 15,4 километра и пътен възел "Белотинци" - пътен възел "Винище" с дължина 12 километра са открити на 5 декември 2024 година. Месец по-късно и за двата участъка е подписан Акт 10 за спиране на строителството. Срокът за изпълнение на строителните работи съгласно договора е 28 месеца. 

- Същата е ситуацията и с последния участък до Монтана с дължина 13,7 километра - пътен възел "Винище" - околовръстен път на град Монтана. Строителството е спряно, крайният срокът за завършването му е 32 месеца.



- За участъка между Монтана и Враца - 29 километра, в момента се изработва разширен идеен проект с извършване на пълни инженерно-геоложки проучвания и Подробен устройствен план - Парцеларен план. На 1 август миналата година тази дейност е възложена на софийска специализирана фирма за инженерни и консултантски услуги. Проектирането преминава през три междинни етапа. Срокът за изработвана на документацията е 180 дни, като той спира с предаване на проектната разработка и продължава за следващите етапи след разглеждане и приемане на проекта от експертна комисия към АПИ. В момента проектирането е на първия етап, като са разработени две вариантни трасета с габарит Г20 - скоростен път. Установено е наличието на склад за взривни вещества "Ливадски дол", който е в началото на трасето. Това обстоятелство, както и съществуващото летище, налагат проектните трасета да бъдат променени в участъка до село Трифоново. След това двете трасета се разделят, като едната отсечка се разработва по следата на съществуващия път Е-79, а втората по нов терен. Трасетата се съгласуват с министерства, администрации и експлоатационни дружества. Изискани са данни за археологически обекти. Отговорено е, че има такива обекти в близост до проектните маршрути. По тази причина през месец май 2025 година АПИ е обявила обществена поръчка за изпълнител на предварителни археологически проучвания по трасето. През декември миналата година изпълнителят е предал проектната разработка за първия междинен етап, за която е установен непълен обем, както и закъснение в срока за предаване. Констатирани са пропуски и неточности в документацията, като проектът е върнат за допълване. В началото на месец юни тази година в пътната агенция е внесена коригирана разработка, на която се извършва преглед. Документацията обаче не съдържа основни части заради неизвършените все още археологически проучвания. Ако всичко с документацията е наред, предстои съгласуване с Министерството на околната среда и водите, след което трябва да бъде избран окончателен вариант на трасето.

- Подобна е ситуацията и с модернизирането на обходния път на град Враца. В момента се разработва разширен идеен проект с извършване на пълни инженерно-геоложки проучвания и Подробен устройствен план - Парцеларен план за удвояването на този път, който е с дължина 15 километра и след модернизирането му ще бъде с габарит Г20. Дейността е възложена с подписването на договор на 18 февруари тази година с избрания след обществена поръчка изпълнител. Срокът за изработването на документацията е 5 месеца. Проектната разработка е внесена в Агенция "Пътна инфраструктура", но след извършена проверка и тук са установени неточности и пропуски, като проектът е върнат за коригиране. На 20 юни е представена нова преработена документация. Ако този път всичко е наред, експертен съвет ще вземе решение за приемане на разработката. След това утвърдените варианти за трасето ще бъдат представени в Министерството на околната среда и водите за екооценка. След тази процедура ще бъде окончателно избран вариант на трасе. Едва в последващ етап ще бъдат обявени обществени поръчки за избор на строители на тези две отсечки. 

- За рехабилитацията на 9-километровия участък Враца - Мездра не е стартирала процедура за избор на изпълнител.



Политическата криза през последните години, освен че забави значително строителството на пътя Видин-Ботевград, е довела и до значително оскъпяване на проекта. Това стана ясно по време на блиц контрол в постоянната комисия по регионална политика в Народното събрание. 

"Колко струва оскъпяването през тези три години, през които нищо не се правеше и през които имаше промяна на част от договорите, които бяха първоначално подписани по един начин и след това, след много обвинения, че са допуснати грешки, бяха направени едни анекси, бяха дадени едни средства и се промениха цените? Всичко струва нещо, човешкият живот обаче е безценен и жертвите, които акумулираме на този път и на обходните пътища, не могат да бъдат заплатени с пари. Осигуряването на средства за следващия бюджет е задача както на правителството, така и на всички нас като народни представители, особено на тези, които са от този регион. Много хора ме питат защо се забавихме толкова много и е трудно да се обясни, че когато се сменят пет правителства, шест кабинета, седем министри, които имат различно мнение по въпроса и всеки започва отначало да се запознава с нещо, след което го оскъпява, безвремието и безвластието ни доведоха дотук... Имаме времето сега, в рамките на един редовен кабинет, поне да довършим Видин-Ботевград", каза народният представител от Видин Росица Кирова.

"През всички тези правителства са подписани доста документи, доста анекси, с които се е увеличавала цената на строителството. Най-малко е 50% по силата на тези индексации, които са позволени и са направени през годините. Това е минимумът, но според мен е доста нагоре, защото анексите, които прочетох и които са подписвани със строителите, доста са вдигнали цените. Изменени са и условията. Първоначалните условия между изпълнителя и възложителя е било договорено да се плаща при завършен обект, а сега с последните анекси тези условия са изменени и се дължат суми на всеки един етап, при всяко едно поискване от строителя", обясни министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Иванов.

Според председателя на парламентарната комисия по регионална политика Николай Нанков оскъпяването е повече от двойно:

"Допълнителното споразумение на Ботевград-Мездра е с 50% увеличение. Това е по времето на министър Шишков. Веднага след това имаме и индексация с 50% над тези вече 150%, така договорът става вече 225%. Т.е. имаме над два пъти завишаване на цената към момента."



Въпреки че заради липса на средства е замразено строителството на част от участъците, а за други все още тече процедура по проектиране, пътят Ботевград - Видин е един от приоритетите на правителството и амбицията е да бъде напълно завършен до края на мандата или 2028 година. Това увери министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Иванов на заседание на министерския съвет, на което бе обсъдена пътната безопасност:

"Пътят Ботевград-Видин е един от проектите, които ще имат финален завършек, надявам се, до края на мандата."

Министър Иванов каза още, че строителството на пътя Видин-Монтана ще се ускори през следващата година, ако бъдат заложени необходимите за това средства в държавния бюджет. Той допълни, че до септември тази година се очаква да бъде готов и пътният възел "Ботевград". 

В момента от 190-километровия нов скоростен път Видин-Ботевград, чието бързо строителство бе обещано и стартирано преди 7 години, в експлоатация са едва 47 километра

Повече - в прикачения звуков файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Ще ни осигури ли финансова стабилност бюджет 2026?

До края на тази седмица бюджетът на страната ни за следващата година трябва да бъде внесен за разглеждане в Народното събрание. Това стана ясно от думите на лидера на ГЕРБ Бойко Борисов , който заяви, че в бюджета за догодина не е предвидено увеличение на налози.  Няма да има увеличение на данъци през 2026 година. Планира се увеличение на..

публикувано на 29.10.25 в 10:45

Ще има ли кой да работи в Северозапада?

България продължава да се изправя пред сериозни демографски и трудови предизвикателства - населението на страната е намаляло с близо 2,5 млн. души за последните 40 години , показват данните на НСИ. Негативните процеси са най-видими и тревожни в изоставащите региони, като Северозападния. Проблемът бе дискутиран по време на форума "Европа е с мен" -..

публикувано на 28.10.25 в 09:34

Йорданка Ценова: Ролята на учителя е да покаже на децата, че техният интелект е по-важен от изкуствения

С навлизането на изкуствения интелект на пазара на труда някои професии ще бъдат застрашени. Една от тях е графичен дизайнер. Защото изкуственият интелект вече генерира картини и видеа, които са с много добро качество, смята Йорданка Ценова - заместник-директор по учебната дейност в ПГ "Проф. д-р Асен Златаров"- Видин: "Друга професия,..

публикувано на 27.10.25 в 15:11

Камелия Лозанова: Изкуственият интелект е неизбежен и ще ни бъде полезен

Доста страхове се насаждат във връзка с изкуствения интелект, смята Камелия Лозанова- председател на Управителния съвет на Агенция за регионално развитие и бизнес център /АРРБЦ/- Видин.  "Засега Chat GPT е познат, но това съвсем не е онова, което е истинският изкуствен интелект и за който вече се правят форуми и се коментира неговото бъдещо..

публикувано на 27.10.25 в 14:56

Александра Рачева: Въздействието на изкуствения интелект не е замяна, а по-скоро трансформиране на работни места

Изкуственият интелект се очаква да донесе както значителни рискове, така и огромни възможности за пазара на труда. Влиянието му ще е дълбоко и ще засегне почти всички сектори, като се променят нуждите от умения и работни места.   Основните притеснения са свързани със замяната на човешкия труд и увеличеното неравенство, посочи в "Посоките на..

публикувано на 27.10.25 в 14:06

Светослав Стефанов: Гледам на изкуствения интелект като на поредния мощен инструмент

Какви са рисковете и ползите за пазара на труда от изкуствения интелект? Кои професии са застрашени от изчезване? Появяват ли се нови професии? Темата коментираме със с истемния администратор Светослав Стефанов. Работи в IT сферата от 20 години, ангажиран е със системна администрация и с въвеждане на нови информационни системи и..

публикувано на 27.10.25 в 14:02

Медешевци – селото, което бавно изчезва

В рубриката "Добро утро, кмете" предприемаме кратко пътешествие из българския Северозапад. Днес ще посетим село Медeшевци , за да чуем истории от хората там, ще разберем как се пазят традициите и какво значи да живееш със спомени, но и с поглед напред. Селото е сгушено в падина между съседните хълмове и е част от община Грамада. Отстои на..

публикувано на 24.10.25 в 13:00