В началото на активния летен сезон една новина притесни сънародниците ни, готвещи се за плаж в Гърция.
Позовавайки се на информация в предаването „Тази сутрин“ на bTV изданието за туризъм Travelnews съобщи за „край на практиката - кафе срещу шезлонг в Гърция“. „24 часа“ също публикува информацията, но заглавието там е, че се очаква около 30% ръст на туризма в Гърция това лято. В самата публикация все пак откриваме, че „идва край на практиката да си осигурим място на плажа само с едно кафе, при това и то поскъпва“.
„Стандарт“ също е категоричен. „Едно фрапе и цял ден на шезлонга в Гърция? Забравете!“ гласи заглавието на статията му по темата.
Интернет порталът dir.bg също съобщава за край на практиката кафе срещу шезлонг в Гърция.
Пред БНР главният секретар на Министерството на туризма на Гърция Олимпия Анастасопулу определи разпространяваните твърдения за край на практика "фрапе срещу чадър и шезлонг" като дезинформация:
"Ние нямаме такава информация, нито е в плановете на гръцката държава или Министерството на туризма. Напротив, навсякъде в Гърция, не само в северните ѝ части, може да откриете плажове, където да изпиете кафето или безалкохолното си и да използвате чадър и шезлонг".

Олимпия Анастасопулу допълни, че е възможно тази дезинформация в България да се дължи на скорошните публикации за събития в Гърция, които засягат един единствен остров в Гърция - Миконос. Tам бяха открити редица строителни нарушения в туристическия сектор, по-специално плажни барове и заведения.
„Да, тези незаконни сгради, съоръжения и заведения съгласно Закона ще бъдат съборени. И впоследствие на хората отново ще бъде предоставен достъп до тези места и плажове на Миконос“, допълни главният секретар на Министерството на туризма. Тя увери българските туристи, че са очаквани с удоволствие в цяла Гърция, при това при същите условия, както досега.
Информацията, разпространена от редица медии у нас, че в Гърция приключва известната практика „кафе срещу шезлонг в Гърция“ е НЕВЯРНА. Няма официални данни досегашният туристически модел по плажовете в южната ни съседка да се променя. Пред БНР главният секретар на Министерството на туризма Олимпия Анастасопулу нарече разпространяваните твърдения "дезинформация".
------------------
Този материал е изготвен по проекта „Пилотни радио-проверки на факти за по-надеждна медийна среда“ (#factcheckEI_BNR), изпълняван от Фондация "Европейски институт" и Българското национално радио с финансовата подкрепа на Европейския фонд за медии и информация (European Media and Information fund) – EMIF. Отговорността за съдържанието, подкрепено от Европейския фонд за медии и информация EMIF, е на автора и може да не отразява позициите на EMIF и партньорите на фонда – Фондация „Калуст Гулбенкян“ (Calouste Gulbenkian Foundation) и Европейския университетски институт (European University Institute).
Екипът на БНР за проверка на факти поема ангажимент за проверка на твърдения, които могат да подведат слушатели и читатели по важни теми. Сигнали можете да изпращате на имейл reporter@bnr.bg Други материали от Екипа за проверка на факти на БНР може да прочетете на https://bnr.bg/factcheck

Наскоро в онлайн пространството популярност придоби видео с "финансов съвет" на тема плащане с карта/кеш. Краткото видео е публикувано на Facebook страницата Pestelivo, има 20,2 хил. харесвания, над 5 хиляди споделяния и множество одобрителни коментари. Авторът на клипчето насърчава хората да плащат в брой вместо с карта с обяснението, че едни..
Стотици коментари в социалните мрежи предизвика публикация под заглавие "Глаголицата се завръща" . От подзаглавието на статията, посветена на онлайн инициатива, става ясно, че тя "предлага подмяна на пътните табели с имената на градовете, като се премахне латиницата" - идея, която намира отзвук и онлайн сред потребителите, които прави..
В публикация, която само за няколко часа стана изключително популярна, се твърди, че пепелянка е умряла в Хърватия, след като е ухапала пиян мъж. Невероятната история на хърватина събра хиляди споделяния за няколко дни . Твърдението се тиражира както в социалните мрежи, така и в сайтове с новинарска насоченост, както може да се види тук и тук..
В момента протича Националната информационна кампания за въвеждането на еврото в България . Кампанията цели да предостави на българите достоверна информация за етапите и сроковете от процеса по преминаване към единната европейска валута. Българи из цялата страна изразяват своите притеснения около процеса на превалутиране. В онлайн..
Сиви контейнери с връх от цветни пликчета, пълни с разнородни отпадъци, заобиколени на места от ненужни някому вещи и черни чували с още и още смет в и край тях. Така накратко може да бъдат описани хилядите снимки в социалните мрежи, които споделят потърпевши и съпричастни хора от столицата, където от повече от седмица два жилищни района..
В тиражирана информация се твърди, че емблематичният монумент от социализма на Бузлуджа ще стане луксозен хотел под шапката на Marriott. В публикациите се казва, че хотелът ще "приютява световни туристи, бизнесмени и любители на архитектурата в лъскави стаи с 360-градусова панорама към Балкана, модерен спа център, инфинити басейн, мемориална галерия..
Във видео, разпространявано в групи с религиозна тематика в социалните мрежи, се твърди, че банкнотата от 50 евро е доказателство, че благодарение на приемането на еврото в България ще дойде дяволът. Според създателя на видеото - банкнотата може да изобразява рогат демон или дявол, ако бъде сгъната по определен начин и доближена до огледало...
Бързоразпространяващи се кадри на животни от Съединените щати, заразени с бързоразпространяващ се вирус, заляха това лято социалните мрежи отвъд Океана. В края на август по темата се появиха и статии в превод на български език, заради които от екипа на "БНР - Проверка на факти" потърсихме коментар от експерт биолог и географ. За..
БНР получи сигнал за разпространяването на дезинформация срещу цифровото евро в религиозни сайтове и социални групи. Проверката ми показва, че видеа с фалшиви новини срещу бъдещата единна цифрова валута наистина се разпространяват в подобни канали. Едно такова видео на страницата "Вяра с Мисъл" в социалната мрежа "Фейсбук" има 29 хиляди..
Във видео, публикувано от Костадин Костадинов в официалния му профил във Фейсбук, лидерът на "Възраждане" твърди, че ако от 1 януари 2026 г. България влезе в еврозоната, българските народни представители няма да могат да гласуват бюджет, който преди това не е одобрен от Европейската централна банка. На разпространеното видео се вижда надпис, от..
Електронна поща:
reporter@bnr.bgАдрес:
София, ПК 1040,