Една от най-ценните ленти в програмата на фестивала за документално кино, посветено на изкуствата, „Master of Art“ тази година беше английският филм от 2017 г. „Йонас Кауфман – тенор за вечността“. Лента, която ви среща с един от любимите ви тенори, или с най-любимия съвременен тенор, както е за мен. Филмът разказва за последните няколко сезона, в които се вълнувахме дали и защо Йонас Кауфман отменя ангажиментите си и се надявахме отново да се върне в блестяща форма на оперната сцена. Ето че сега имаме възможност да разберем какво е означавало всичко това за него, да погледнем през неговия поглед и с неговата усмивка. Филмът отразява триумфалното завръщане на Йонас Кауфман на сцената на Кралската опера в Лондон „Ковънт Гардън“ в „Отело“ на Верди след 5-месечното му отсъствие поради проблеми с гласа. Поради големия зрителски интерес ще има извънредна прожекция на 1-и май от 18.30 ч. в Дома на киното.
Това, което аз и всички зрители на първата прожекция имахме възможност да получим, беше лична среща след прожекцията с режисьора на филма Джон Бридкът.
„Започнах да снимам филма, когато Йонас Кауфман дойде в Лондон на BBC Proms през септември 2015 г. Следващата година отидохме с целия екип в Берлин, където той трябваше да репетира за концерт с Даниел Баренбойм. Получихме съобщение в хотела си, че Кауфман отменя концерта. Той беше толкова болен, че прекъснахме снимките за 6 месеца. Продължихме през януари 2017 г. и през октомври готовият филм беше излъчен по BBC“ разказа Джон Бридкът.
Виждали ли сте някога Йонас Кауфман не във весело настроение?
„Той е много добър и внимателен със своите фенове. Виждал съм го да разговаря час и половина с хора зад кулисите след изпълнението. Излиза затрупан с подаръци, с цветя, с бутилки. Спомням си веднъж отидох при него, когато той не ме очакваше. Йонас Кауфман се обърна към мен с усмивка и каза: „Ти ставаш като член от семейството. Появяваш се без да те очакваме.“ Мисля, че той е много чаровен човек, но както всеки си има своите граници. Научаваш се да уважаваш това и да не превишаваш правата си като негов почитател.“
Какво беше най-важното и интересното, което Вие самият разбрахте за големия тенор, снимайки филма за него?
„Мисля, че може би това бяха репетициите на „Отело“. За мен музикалните репетиции са нещо много интересно, но хората в телевизията често ми казват, че ги намират за скучни, защото музикантите си говорят на чужд език, който зрителите не могат да разберат. Всъщност репетициите са мястото, на което се създава изпълнението, където научаваш много за подхода на музикантите към творбата и научаваш по този начин много за музиката. Затова репетициите винаги са ме очаровали, но намирам тези за особено интересни! Заради начина, по който Йонас Кауфман е толкова отдаден на спектакъла като цяло, не само на своето изпълнение, но на всеки аспект. Забележителен е начина, по който той говори на оркестъра. Това ми напомня за още един велик музикант – виолончелистът Мстислав Ростропович. Той също така беше отдаден изцяло на музиката, която пресъздава. Не само на своята партия, но на цялата музикална тъкан. И изискваше от своите ученици, когато им преподаваше даден виолончелов концерт, да могат да възпроизведат и солото на флейтата например“ сподели Джон Бридкът – режисьорът на английския документален филм „Йонас Кауфман – тенор за вечността“. Той е правил документални портрети на Херберт фон Караян, Рудолф Нуреев, Мстислав Ростропович и сър Колин Дейвис като последният филм е удостоен и с наградата Гриърсън за най-добър документален филм за изкуство.
Целият разговор с режисьора Джон Бридкът чуйте в звуковия файл.
На 21 ноември от 19 ч. в галерия "Vivacom Art Hall Оборище 5" музикантите от трио „Дивертименто“ ви канят на концерт-спектакъла „В годината на чешката музика“. Той е пореден в творческата биография на състава, който получи наградата в категория "Музикален проект на годината" на националната анкета след слушателите на БНР "Музикант на годината 2022"...
Предстои поредната среща на публиката със Симфоничния оркестър на БНР - в петък от 19:00 ч. в столичната зала "България". На диригентския пулт ще бъде Константин Илиевски, а солист – първият виолончелист на Радиооркестъра Христо Танев. Главният диригент на Радиооркестъра Константин Илиевски поставя като български акцент в програмата музиката..
На 20 ноември, сряда, в Първо студио на БНР в 19 ч. ще започне един специален концерт, посветен на трима големи композитори - представители на българския авангард, които през 2024-та закръглят годишнини: акад. Васил Казанджиев, който през септември отпразнува своя 90-и рожден ден и продължава да създава музика, както и двама автори, от чието рождение..
Довечера в Банско ще бъде официално открито 23-ото издание на Международния фестивал за планинарско и приключенско кино. Освен срещи с чуждестранни и български имена от екстремните спортове, програмата включва изложби, детски занятия, както и прожекции на 75 филма от 39 държави. През деня децата ще участват в уроци по ориентиране, скално..
Изложба на Борис Мисирков и Георги Богданов се открива тази вечер в Галерия "Алма Матер". Събитието е от Културния център на Софийския университет и е част от фестивала за европейска солидарност - инициатива, посветена на 35-годишнината от падането на Берлинската стена . Общата тема на фестивала тази година е "Стени". " Това се оказа една от..
Четири спектакъла ще изнесе бургаската танцова формация "Петлите" през ноември. Това ще се случи в Бургас, Поморие, София и Сливен. И четирите изпълнения на спектакъла, озаглавен "Танци на народите" , са финансирани от Министерството на културата. Зрителите ще видят българско, турско, гръцко и арменско изпълнение . Целта на тази..
Деветото издание на инициативата "Поезия в метрото" ще бъде открито на тази вечер в Полския културен институт в София. В проекта са включени произведения на общо 20 европейски автори. Произведенията им ще бъдат разположени на български език и в оригинал във вагоните на столичното метро и в част от метростанциите до 23 декември...
Синдикалната федерация на служителите в МВР (СФСМВР) е в протестна готовност. Поводът: опасения от замразяване на заплатите. "Искаме много ясно..
" Ще отидем на лидерска среща за правителство, ако бъдем поканени. Първото нещо, което ще сложим на тази среща, е конкретиката по декларацията, която..
Явна е липсата на кадри, а липсата на кадри е защото няма адекватно заплащане. Затова подготвените кадри отиват в чужбина . Тази равносметка..