Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Красимир Георгиев, Асоциация за квалификация на автомобилистите в България:

Пари за глоби и отнети книжки има, а за шофьорски курсове - не

С 31 часа инструкторите се превърнаха във факири

Снимка: БГНЕС

Професионални организации предлагат практическите часове в шофьорските курсове да се увеличат с модули за шофиране при намалена видимост и на скоростен път, а теорията да се свие. Предлага се увеличаване на практическите часове до 40 (спрямо сегашните 31), както и намаляване на теоретичните занимания на 26 часа.

31 часа не стигат, нашите инструктори се превърнаха във факири, коментира пред БНР Красимир Георгиев, председател на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България.

„Рамката на тези 31 часа е изключително отесняла и тя не може по никакъв начин да позволи и да спомогне за едно качествено, добро обучение, което да гарантира, че като излезе бъдещият водач на пътя, ще бъде безопасен, ще знае какво трябва да прави, ще може да го прави“, мотивира предложените промени Георгиев.

„Като добавим и това, че курсистът иска тези 31 часа да му се дават събота и неделя, защото тогава не е на работа, като знаем интензивността на движението в събота и неделя, можем да си представим какво е нивото на сегашното обучение.“

Теоретичната подготовка според Красимир Георгиев няма да пострада заради предлаганото намаляване на часовете. В една голяма част от времето се разисква размерът на глобите, което не е толкова важно за безопасността, а и глобите са променливо величина, изтъкна той. Така идеята е да се икономисат часове за теми, за които има информация в интернет. „Затова си позволихме да я намалим с 14 часа.“

„Ще си позволя да стъпя на народната мъдрост - колкото повече се кара, толкова по-добър шофьор ставаш. Старите шофьори не без основание казват, че шофьор се става с километри. Смятате ли, че с един курс в момента, в който са минали между 150 и 180 километра, със 180 км дали ще може да се произведе един добър водач? Ето това е в момента.“

Красимир Георгиев цитира примери от практиката, според които с курсисти, които преди това някой е обучавал, представляват по-голям проблем от тези, които нямат никакъв опит. „Половината от часовете им минават, за да ги от това, което ги е научил техният „великолепен учител“. Затова аз лично предпочитам при нас когато се записват да идват хора, които нито веднъж не са карали автомобил, защото знам, че това, което ще ги научим и те ще могат, е единствено правилно.“

„За разлика от много колеги аз имам полигон – не го използвам, защото установих, че ефектът е нулев. Има правилни места, стига този, който обучава, да е добър професионалист и да си подбере тези правилни места, да си направи т.нар. правилни маршрути, подходящи за упражнението, което ще отработва за дадения час. Има толкова тихи и хубави места, където на спокойствие, но в една истински обкръжаваща обстановка хем да свиква с обстановката, хем да усвоява първите навици и умения“ - така Красимир Георгиев отговори на въпрос редно ли е курсист с нулев опит да започва подготовката си насред интензивното движение.

Ще има оскъпяване на шофьорските курсове, но е трудно да се предвиди точно с колко, отбеляза още Красимир Георгиев. По думите му, "не може да се увеличават разходите и да не се увеличават и таксите за поемането на тези разходи.“

Георгиев смята, че прекалено много се фокусираме в цената, а „в следващия момент, когато от КАТ искат глоби от 2000-3000-5000 лева ръкопляскаме“.

„А не може ли да ги учим тези хора и глобите да станат по-малки? Мисля, че е по-нормално. И когато КАТ му вземе книжката, защото не си е платил глобата, той намира веднага пари да си плати глобата, за да си вземе книжката. А когато трябва да кара шофьорски курс и да се научи, за да има тази книжка, ами, виждаш ли, „много ми е скъпо“. Това не е гарантирано право от Конституцията. То е необходимост. На който му е необходимо, ще се учи толкова, колкото е необходимо, за да бъде безопасен и ще плаща толкова, колкото струва.“

Мнението на Красимир Георгиев чуйте и в звуковия файл.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Защо държавата да (не) финансира обучение на българи зад граница?

Има ли шанс българи да получат държавно финансиране за обучение в чужбина? Темата повдига 12-окласникът от Софийската математическа гимназия Борис Михов, носител и на отличието "Джон Атанасов", който не крие недоволството си от липсата на възможност държавата да помогне с финансиране, за да отиде той като студент в чужбина...

публикувано на 03.02.25 в 11:07
Доц. Лазаров, проф. Захариев и доц. Михов

Уволнени университетски преподаватели създадоха сдружение за академична етика

Университетски преподаватели, които са дисциплинарно уволнени от Великотърновския университет, Стопанската академия в Свищов и Тракийския университет в Стара Загора, създадоха сдружение за академична етика и реформи във висшето образование . Те не търсят лично възмездие, а настояват за законодателни промени и търсят срещи със Съвета на..

публикувано на 03.02.25 в 08:55

Храмът "Успение Богородично" в Русе има нужда от ремонт

На празника Голяма Богородица през 1934 г русенци за първи път чуват камбанния звън на храма "Успение Богородично". От 90 години църквата стои на мястото си, но вече има нужда от ремонт. Преди век никой не си е представял, че квартал "Възраждане" на Русе ще бъде един от най-населените, с много жилищни блокове и изключително привлекателен..

публикувано на 02.02.25 в 05:37
Георги Еленков

Има ли у нас почва за въвеждане на споделено родителство след развод?

В момента активно се обсъжда идеята за т.нар. споделено родителство . Това обясни пред БНР Георги Еленков от Националната мрежа за децата.  "Има три входирани законопроекта в НС . Идеята им е да се направи поправка в Семейния кодекс и съдът да постановява и на двамата родители да упражняват родителските права, когато желаят да бъдат титуляри на..

публикувано на 31.01.25 в 09:24
Никола Янков

Никола Янков: Прозорецът за еврозоната се затваря. Политическият ландшафт на Европа се променя

Истинската причина за отлагането на искането на извънреден оценителски доклад от ЕК за еврозоната е, че управляващата коалиция възнамерява да внесе в парламента бюджет с по-голям от 3% дефицит . Това мнение изрази пред БНР икономистът Никола Янков, бивш заместник-министър на икономиката. Той оглавява икономическия екип на "Синя България"...

публикувано на 31.01.25 в 09:23

Протест на таксита в София може да затрудни достъпа до Терминал 2 на летището

Достъпът до "Терминал 2" на летище "София" може да бъде затруднен по обед заради протест на таксиметрови шофьори .  От Националния таксиметров синдикат са недоволни от новата организация на движението , която е в сила от 9-и януари.  Достигането до терминала с кола става вече през бариери, които регистрират номера на колата.  От летище..

публикувано на 31.01.25 в 07:28

Надежда Николчева: Трябва да работим по изграждане на култура за ползването на смартфоните сред учениците

Пълната забрана за използване на телефони в училище няма да ни реши проблема. Това обясни пред БНР Надежда Николчева, зам.-директор на Първа английска гимназия, след като стана ясно, че н ад 16 хиляди ученици са преместени в друго училище в Гърция заради използване на мобилни телефони в клас.  Сред задълженията на учениците у нас, описани в..

публикувано на 29.01.25 в 11:27