Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Асоциация „Активни потребители“: Българските туроператори стават по-добри

| обновено на 15.07.19 в 16:38
Снимка: БГНЕС

Джапанките, банските, кремовете, играчките, детето – слагате всичко в куфара и се надявате на страхотна ваканция. Паспортите, билетите и книга за четене вече са готови, но на гишето ви поливат със студен душ. Полетът ви, например, няма да се състои, а вече имате ангажирана втора пакетна услуга, която покрай проваления полет е на път да изгори. Тогава имате права, напомня Богомил Николов от асоциация „Активни потребители“. Европейското законодателство в областта на т.нар. пакетни пътувания доста се е усъвършенствало през годините, обяснява той. И дава примери за подходи за решаването на казуси при пакетно пътуване.

„При пакетните услуги, ако, да кажем, ние пътуваме с пакет, с полет - лошо време, изпускате самолета за някъде си, или ще го хванете, ама на следващия ден, тоест, вие ще пропуснете един ден от почивката. Когато е форсмажор, не може да искаме обезщетение за пропуснатото време. В случай, че е по вина на авиокомпанията, туроператорът ви дължи още една вечер“, подчертава Николов.

Туроператорът носи цялата отговорност за изпълнение на всички туристически услуги, изтъква още той и обръща внимание върху масово срещаната грешка да отидем някъде и в хотела възникне повод за спор или конфликт, да започнем разправия с представителите му.

„Ние трябва да се обърнем към туроператора, защото той носи цялата отговорност. Той, съответно, вече да звънне на хотелиера и да се разберат. Много важно, с новия закон ясно се вменява на потребителя, че при възникнал проблем, той трябва да уведоми незабавно туроператора.“

Богомил Николов съветва още да сме много прецизни при връщането на кола под наем.

„Избягвайте да връщате колата извън работното време. Вашият полет е в 7 сутринта. Вие ще оставите колата, да кажем в 6, пет и половина на летището. Ще оставите ключовете в една пощенска кутия. Ще ви начислят всички възможни драскотини, петънца по тази кола. Когато знаете, че ще пътувате рано сутрин, по-добре дайте още 20-30 евро за пълно покритие, но ще спите спокойно, защото тогава не могат да ви претендират нищо. Обикновено най-големите пакости стават, когато не предавате колата лично“, предупреждава той.

Юристът на асоциация „Активни потребители“ Надежда Ангелова отчита, че в последните години туристите са станали по-внимателни при търсенето на правата си и по-взискателни туроператорите да спазват правилата.

„Имахме претенции в Испания към момичето, което водеше групата. Трябва да кажа, че много бързо реагираха от компанията, туроператорската, и ни предоставиха друг човек да свърши работата. Защото точно тя не знаеше добре английски език и превеждаше лошо“, дава пример юристът.

Според Надежда Ангелова, българските туроператори стават по-добри и все повече зачитат правата на потребителите и се съобразяват с тях.

„Има случаи, когато потребителите имат по-големи очаквания от това, което пише в договора. Например, ако изрично не е поискал прозорецът на хотелската стая да гледа към морето, не може да има претенции. Трябва да изрично да поиска, защото понякога може да се наложи да се плати по-висока сума.“

За да си търсим по-ефективно правата, е добре да познаваме закона и да четем договорите, които подписваме, а винаги, когато имаме проблем, да информираме този, от когото зависим – съветват от Асоциация „Активни потребители“.

Според Кристина Лозанова от Министерството на туризма е полезно преди да решим да ползваме конкретен туроператор, да проверим  дали има валидна застраховка.

„Съществува Национален туристически регистър, който е достъпен. Всеки може на сайта на министерството да го отвори, да напише името на фирмата, с която ще пътува. И там излиза информация за този туроператор: кога е регистриран, има ли такава застраховка, до кога е валидна. Тези туроператори, които нямат валидна застраховка към момента на проверка, светят в червено. Тези, на които ще им изтече скоро, светят в оранжево. И тези, които са ок, са оцветени в зелен цвят.“



БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Светослав Бенчев

Светослав Бенчев: Пазарът на петрол в момента е в паника

" Пазарът на петрол в момента е в паника от това, което наблюдаваме от сутринта, защото рано тази сутрин всъщност станаха ударите на Израел ". Това каза пред БНР Светослав Бенчев , председател на Сдружение "Българска петролна и газова асоциация" (БПГА): "Пазарът просто не знае какво се случва и решава да бъде сигурен. Има сериозно увеличение, с..

публикувано на 13.06.25 в 10:23
Росица Димитрова

Росица Димитрова: Държавата е изпълнила своя дълг по отношение на финансирането на социалните услуги

"Не бих казала, че в годините социалната политика в лицето на изпълнителната власт , на местната власт и на неправителствения сектор, който е специализиран в грижите за възрастни хора, не са полагали необходимите усилия. Още по-малко, че в потвърждение на това има Национална стратегия за дългосрочна грижа, чийто хоризонт е до 2031 година". Това..

публикувано на 13.06.25 в 08:21
Румен Гълъбинов

Румен Гълъбинов: В сегашната ситуация БНБ се справя много добре

" Рискове винаги съществуват. Има ги и сега". Така коментира пред БНР темата за влизането на България в еврозоната Румен Гълъбинов , икономист и бивш заместник-председател на Комисията по финансов надзор: "Въпросът е, че в сегашната ситуация Българска народна банка се справя много добре, управлява текущата ликвидност на банките, включително и..

публикувано на 12.06.25 в 14:29
Кети Канг

Кети Канг: Когато има мир между самите хора, ще има мир и между народите

"Мирът според мен трябва да бъде на ниво между самите хора. Когато има мир и разбирателство между самите хора , мирът, за който много често в днешно време се говори, ще бъде на лице , така че не само между хората в една страна, разбира се, това е най-важното, но също така и между хората и нациите на различни страни". Това каза пред БНР Кети Канг ,..

публикувано на 12.06.25 в 11:57
Изложбата

Дигитална изложба показва войната в Украйна

"Украйна: любов + война" е първата по рода си дигитална изложба , чиято цел е да покаже по нестандартен и запомнящ се начин над 700 визуални изображения и доказателства за насилието и военните престъпления, извършвани от Русия на украинска земя, анонсират инициаторите на изложбата. В рамките на проекта за пръв път 149 фоторепортери от 29..

публикувано на 12.06.25 в 10:24

КАТ-Кюстендил с писма до службите, имащи отношение към безопасността на движението

Над 100 сигнала и писма прати от началото на годината КАТ-Кюстендил до общините и служби, имащи отношение към безопасността на движението по пътната мрежа в региона, за бърза реакция и отстраняване на нередности и проблеми, казаха от Областната дирекция на полицията. Тази комуникация дава добри резултати. Последните дни се работи по пътя..

публикувано на 12.06.25 в 09:55
Пятрас Аущрявичюс

Пятрас Аущрявичюс: В Литва 55% не одобряваха еврото, сега 71 на сто са "за"

"Призивите за референдум за приемане на еврото ми изглеждат много популистки. Те водят до разделение на страната и носят несигурност. Не мисля, че България има нужда от несигурност." Това казва в интервю за БНР литовският евродепутат от "Обнови Европа" Пятрас Аущрявичюс. Г-н Аущрявичюс, как се разви икономиката на Литва 10 години след..

публикувано на 12.06.25 в 09:25