Когато видях, че в интернет-платформата OperaVision се предлага видеозапис на знаменитата опера на Кристоф Вилибалд Глук „Орфей и Евридика“, не се поколебах и веднага реших да я гледам, още повече, че тя е една от любимите ми творби. Изпълнението е на Ирландската национална опера в Дъблин – театър, създаден само преди 18 месеца, но вече гостувал в 21 театри в Ирландия, в Барбикан център в Лондон и на Оперния фестивал в Амстердам. Там е и награден за постановката си на операта „Вторият цигулар“. В репертоара на този съвсем млад театър са „Сватбата на Фигаро“, “Аида“, “Мадам Бътерфлай“, „Гризелда“ от Вивалди и „Орфей и Евридика“ от Глук.
Спектакълът на „Орфей и Евридика“ на Глук, който гледах, е направен като камерна творба, със съвсем малък оркестър - Ирландският бароков оркестър, без хор, партиите на различните гласове се изпълняват от четирима солисти и балет от петима балетисти. Въпреки че изпълнението беше на добро ниво, липсата на блясъка на оркестъра и силата на хора не представи творбата с цялата й красота. И като постановка с режисьор Ема Мартин сцената беше много бедна - само завеси, на фона на които се развиваше действието. Подразбира се, че героите са със съвременни костюми и боси, балетът също, само в прочутия танц на блажените духове балетистите бяха в бели костюми. Всичко беше камерно, много камерно!
Солистите бяха добри. В ролята на Орфей се представи мецосопранът Шарон Карти - ирландка, завършила Кралската академия по музика в Дъблин, специализирала във Виена, в оперното студио във Франкфурт. Дебютът й е през 2013 година като Дидона от операта на Пърсел „Дидона и Еней“ и критиката я оценява веднага като „изненада“. Засега кариерата й се развива в Германия – във Фрайбург, Линц, Ерфурт, Франкфурт, участва и в концертни гостувания на ансамбъл „Музика вива” от Амстердам. Още е в началото на кариерата си, но може да се очаква много от нея, защото е много музикална, артистична, с глас, подходящ за точно такива камерни изпълнения. Ролята на Евридика изпълни ирландката Сара Пауър - сопран, възпитаничка на консерваториите в Дъблин, Манчестер, Гилдхол и националното оперно студио в Лондон. Дебютира през 2014 в Шотландската опера. Носителка е на редица престижни певчески награди от конкурсите „Катлийн Фериър”, „Лондонски бахови певци” и др. Освен с оперна кариера тя вече се налага и като кантатно-ораториална певица, в репертоара й са „Месията” на Хендел, „Сътворението” на Хайдн, „Стабат матер” на Росини и др., гостува и с австрийското дуо „Линсбауер”. Гласът й е мек и приятен, пее много културно и музикално, чудесна е като Евридика. Доста остър ми се видя гласа на третата солистка Ема Наш, тя пееше и сопрановата партия от хоровата партитура. Спектакълът темпераментно и авторитетно се ръководеше от Петер Уелън - известен ирландски диригент, клавесинист и фаготист, артистичен директор на Ирландския бароков оркестър, който участваше в спектакъла и създател на ансамбъл „Марсиас”. В спектакъла на „Орфей и Евридика“ той ръководеше изпълнението, седнал на клавесина. И ако се примирим с този камерен поглед на мащабната опера на Глук, всичко останало е много добре обмислено и представено!
Последният ден от Младежки джаз фест София 2025, на 31 май, е и с най-динамична програма, която започва в 11 ч. с конкурсната част, а надвечер ще продължи със заключителен гала концерт, джем сешън и награждаване на отличените участници. Именно това е и денят, в който организаторите канят и публика , входът е свободен, а мястото на провеждане е..
Кирил Илиевски е композитор, цигулар, педагог и общественик, оставил значима следа в съвременната българска музика. На 27 май той можеше да празнува 70-годишнина, но си отиде през 2019 г. Кирил Илиевски е роден в София, в семейство на музиканти. Завършва Българската държавна консерватория (днес Национална музикална академия „Проф. Панчо..
В предаването „Алегро виваче“ започна поредица от срещи с носителите на призове в допитването „Музикант на годината 2024“. Галаконцертът се състоя на 12 май 2025 г. в Първо студио на БНР. Събитието беше под патронажа на председателя на Народното събрание на Република България - доц. Наталия Киселова. Галаконцерт "Музикант на годината 2024" -..
В Пловдив започна 16-ото пролетно издание на международния фестивал "Дни на музиката в Балабановата къща". След откриването с дуо, което се събра специално за този фестивал – цигуларя Марио Хосен и пианистката Дора Делийска – и двамата пристигнали от Виена, на 24 май рецитал с много интригуваща програма изнесе младият китарист Георги Димитров -..
Убеден съм, че бъдещето на изкуството ще се роди на границата на сегашните изкуства, думите са на един от нощните ни гости - художникът Росен Дончев, на когото водещото международно списание за изкуство Art Market обръща специално внимание в последния си брой. И това е така, защото оригиналните сюжетни линии в картините му са препрели фолклорни..
Предложение за регламентиране на обособена зона за рисуване и представяне на графити изкуство и арт-изяви по каменното корито на река Банщица през Кюстендил e направил кметът на Общината инж. Огнян Атанасов. Така градът ще се сдобие с арт-спот, където всеки ще може, без никакви забрани, да демонстрира таланта си, мотивира се кметът. Кюстендил ще e..
На 2 юни в зала "България" ще се развихрят кралете на аржентинското танго Quinteto Astor Piazzolla. Носителите на две награди "Латино Грами" ще изнесат спектакли и на сцените на Летния театър във Варна и Античния театър в Пловдив. За летния сезон у нас е предвидена фламенко програма, обединяваща елит от музиканти, певци и танцьори. Това съобщи..
" Когато изграждахме структурите на ДПС през 1990 г. Чакъров, Местан, Адемов и Аталай ги нямаше . Те и още хора се криеха под масата, защото тогава..
" Ахмед Доган сам си създаде "чудовище" и това "чудовище" изяде собствения си създател". Това каза пред БНР Танер Алимолла , лидер на партия ДОСТ:..
Убеден съм, че животът на Пеевески в политиката няма хоризонт повече от 1 – 2 мандата. Бяхме 45 години в комунизъм и ни трябват още 45 за новите..