На празника на Милано бяха запалени коледните светлини в града.Великолепна дигитална 12-метрова елха заблестя в Галерия Виторио Емануеле, под патронажа на Кметството на Милано и специалното присъствие в церемонията на кмета на града Джузепе Сала, а 37-метрово коледно дърво блесна на площад Дуомо. По традицияпрожекторите бяха насочени към световното културно-музикално събитие, което всяка година потопява града в несравнима празнична атмосфера – откриването на новия музикален сезон 2019/2020 в Миланската Скала.
За първи път в историята на миланския театър на този ден завесата бе вдигната от шедьовъра на Пучини“Тоска”.Огромни екрани бяха инсталирани на площади, в кина и театри, в Консерваторията “Джузепе Верди” и затвора Сан Виторе в Миланов трепетно очакване на премиерата на операта, изпълняванa от световни имена на диригенти и легендарни гласове: през 1974 г. с маестро Франческо Молинари Прадели, българското оперно дарование Райна Кабаиванска и Пласидо Доминго, през 1980 г. отново с участието на Райна Кабаиванска и Лучано Павароти, а през 1989 г. с незабравимата Гена Димитрова. Неслучайно сред специалните гости на вечерта, поканени да коментират спектакъла, бе именно Райна Кабаиванска, изпълнила главната роля в операта на Пучини над 400 пъти в своята кариера.
Малко преди началото на спектакъла фоайето на театъра се изпълни с изтъкнати гости, сред които бяхапрезидентът на италианския сенат Елизабета Казелати, кметът на Милано Сала, министърът на вътрешните работи Лучия Ламорджезе, министърът на спорта Винченцо Спадафора, вицепрезидентът на Коституционния съд Марта Картабиа, Пати Смит, италианските актьори Виториа Пучини и Клаудио Сантамариа, дизайнерите Долче и Габана, Карла Фрачи в класическо бяло, която на въпрос на журналисти, с какво омайва Миланската Скала, искрено споделя: “Не бих могла да кажа – за мен Скалата е дом!”
Премиерата започна в 18 ч., присъстващите в залата се изправиха на крака, последваха 4-минутни аплодисменти за президента на Република Италия Серджо Матарела, в залата прозвуча химнът на Италия и отново аплодисменти. В тази приповдигната атмосфера на сцената се изкачи музикалният директор на Ла Скала и диригент на операта маестро РикардоШайи.
В дните преди премиерата имаше огромен интерес към творбата на италианския композитор и избора на маестро Шайи да представи операта в оригиналната версия от световната премиера, състояла се на 14.01.1900 г. в Театро Костанци в Рим. “През годините на обучение и дирижиране чувствах все по-силно нуждата от нова визия към шедьоврите на композитора, която да отразява музикалните дебати. Изучих всеки детайл на оригиналната партитура. Осем са непознатите музикални елементи, които ще напомнят за себе си на премиерата” сподели маестрото. Рикардо Шайи, посветил голяма част от кариерата си именно на Пучини, получи заслужените аплодисменти на присъстващите в залата за своето брилянтно дирижиране! “Поех палката в ръка на 13-годишна възраст, сблъсквал съм се с различни партитури и днес търсенето на малко познати оригинали на опери е пламъкът, на който дължа любовта към музиката и моята професия” каза още маестро Шайи.
На режисьорския пулт имахме удовоствието да видим добре познатия на италианската публика Давиде Ливермор. С дебют в Ла Скала през 2017 г. с “Тамерлан” на Хендел, последвана от “Дон Паскуале” през 2018 г. и огромен успех с “Атила” на откриването на миналогодишния сезон, Ливермор получи изключително висока оценка за своя режисьорски усет. “Миланската Скала има дълга да върне на публиката шедьоври в техния оригинал. Моята задача е пътешествие в партитурата в търсене на духовното” ” сподели Ливермор. А след първия антракт италианският режисьор коментира: “Днес е голям празник за италианската култура, един от най-големите!” Перфектна бе симбиозата на Ливермор с известната италианска компания на дизайнери и архитекти, автор на сценографията, “Джо Форма”. Великолепни фрески и подвижни мостове на сцената бяха само част от елементите на внушителния спектакъл, на който станахме свидетели. Аплодисментите бяха и за носителя на наградата “Абиати” за 2013 г. и автор на пищните костюми на изпълнителите Джанлука Фаласки.
В ролята на “Тоска” бе световноизвестният оперен талант Анна Нетребко. Руският сопран отбеляза четвърто участие в откриването на сезона на Миланската Скала след успешни премиери в “ДонЖуан” през 2011 г., “Жана Д’Арк” през 2015 г. и “Андре Шение” през 2017 г. Нетребко ни покори със силно сценично присъствие, а допуснатата грешка в края на второ действие не попречи на високото признание, което сопранът получи за своето великолепно участие в премиерата.
След изява в откриването на сезон 2005/2006 г. с “Идоменей” и “Жана Д’Арк” за сезон 2015/2016 г., Франческо Мели ни впечатли с брилянтно изпълнение в ролята на Каварадоси. “Толкова силно погълнах ролята, че по време на репетициите след края на арията от трето действие “Lucevan le stelle” се просълзих” сподели тенорът. След участие в “Андре Шение” на 7 декември 2017 г., един от най-изявените баритони, Лука Салси, бевеликолепен Барон Скарпия. Овациите бяха и за Карло Чини, който бе Анджелоти, за Алфонсо Антониоци в ролята на свещеника и Карло Бози в ролята на Сполета. Неслучайно маестро Шайи коментира: “В оперите на Пучини не съществуват второстепенни роли, всички са главни роли, с определена тежест.”
Спектакълът завърши с рекордните за последните години 16-минутни аплодисменти. Отсъствието на обичайните освирквания от ложата беше доказателство за огромния успех и признание за целия звезден състав.
Христо Гърбов е обичан от публиката актьор. Той може да те накара да се разсмееш от сърце, но и да те разплаче. Мисли, че "Смехът е голяма сила – искрена и разтоварваща, но и пречистваща и оздравителна". Той гостува в поредицата "Магията на театъра" на "Нощен хоризонт". Може да се каже, че всички харесват Христо Гърбов и се радват да го гледат на..
В студените зимни дни имаме време да се обърнем навътре към себе си, да се успокоим , да се научим да чакаме по-светлите дни, да се убедим, че те скоро ще дойдат и ще посрещнем по-топлите и щастливи слънчеви лъчи . Тази философия се утвърждава във времето и в нея ни убеждава житейският поглед на изкуството . То умело запечатва проекцията..
24-тия галаконцерт на "Младите фолклорни таланти" се проведе в първо студио на БНР на 16-и февруари. Сред тях бяха Пресиана Леонидова, Ралица Генчева и Теди Славова. Трите учат в Националното училище по изкуства "Добри Христов" във Варна. Ученички са на Ваня Друмева. "Фолклорът ни събира и ни обединява", казва Пресиана. Дават си сметка, че..
Младият певец Валентин Велчев събра някои от най-големите звезди от всички жанрове на българската музика на бляскавия си концерт, с който направи промоция на новия си албум "Свети Валентин". Събитието уважиха естрадните легенди Мая Нешкова и Кирил Икономов, Мари и Хайгашод Агасян, Ани и Светослав Лобошки, първата победителка от "Златният Орфей"..
Народният изпълнител Божидар Златков представи в ефира на програма "Хоризонт" и предаването "Рано в неделя" новата песен "Деведжии". Обичаят „Деведжии“ се празнува в село Лесново, Елинпелинско. Това е традиционен кукерски обичай, който се отбелязва от много години. Според някои, идва от времето на турско робство. В село Лесново се провежда..
По повод 152 години от гибелта на Апостола на свободата Столичната община организира историческа възстановка „Живи картини от учредяването на Софийския таен революционен комитет от Васил Левски и разпита му пред турския съд“. Тя се проведе на площад „Гина Кунчева“ в София пред очите на десетки граждани, деца и ученици от столични училища...
Любопитна премиера предстои следващата седмица в Пловдивския куклен театър с покана към възрастните, а не към децата. Моноспектакълът на Димитър Николов - „Момо или животът пред теб“ по романа на един от знаковите съвременни френски автори, Ромен Гари ще се състои на 27 февруари от 19 часа. Актьорът е запленен от книгата още като студент и..
" Най-уязвимите области в България, с най-високи енергийни нужди и най-много проблеми от гледна точка на социалната уязвимост са София област, Разград,..
Не подкрепяме и трите бюджета, заяви пред БНР инж. Иоанис Партениотис - вицепрезидент на КТ "Подкрепа". На НСТС вчера всички социални партньори..
"Възраждане" фактически загубиха политическия дебат за еврото, но с агресията показаха несъстоятелност и неадекватност. Това каза пред БНР доц...