В Израел се проведе театрализирана демонстрация на хора на изкуството – от сферата на операта, театрите, оркестрите. „Погребваха“ културата, всички в черни дрехи.
„Дори когато на сцената танцува или има моноспектакъл само един артист, зад него стоят десетки хора, които осъществят представлението: режисьор, хореограф,корепетитор или оркестър, осветители, дори продавачи на билети и костюмиери, специалисти по маркетинг, шофьори, охранители, завеждащи архива и библиотеката. Само в центъра за балет и танц в Тел Авив „Сузан Делал“ на щат са 150 души. Всеки от тях има семейство, което изхранва. Освен тях имаме десетки хора, които работят на граждански договор. Има и гостуващи артисти на свободна практика“, каза по време на демонстрацията Хана Вайс, директор на центъра „Сузан Делал“.
Артистите от оперите, театрите, оркестрите, музеите и картинните галерии на Израел протестираха срещу липсата на конкретен план за излизане от кризата в областта на културата. Знае се, че културните учреждения бяха първите, които бяха заставени да затворят врати и ще бъдат последните, които ще започнат да работят. Но с разрешение за 30, дори и за 50 на 100 запълняемост на залите, отрасълът, който досега има близо половин милион шекела загуби, е обречен на банкрути на театри, изложбени зали и оркестри.
„Културата е лекарството, което ще излекува душите на хората след карантината. Дайте им го навреме и в необходимите количества“, бе изписано на плакатите, които артистите и служителите в културните институти на Израел носеха по време на протестите.
Тъй като демонстрацията беше в деня, в който беше предвидено в Националната опера да се състои премиера на „Травиата“, певците искаха да направят концерт на открито с най-популярните арии, дуети и ансамбли. Полицията се намеси и наложи забрана на артистичната акция.
Ден преди това по улиците на големите израелски градове преминаха траурни шествия. На ковчега пишеше „Култура“, а в процесията вървяха с цветя в ръце и в траурни дрехи сценични работници и целият персонал, осигуряващ представленията. На площада пред народния театър „Абима“ колоната се срещна с тази на самонаетите артисти.
Политиката на повечето културни институти е все по-малко да бъдат щатните работници. От една страна театралните артисти така могат да съчетаят ангажиментите си на сцената и в киното, а оперните артисти и музикантите - участия в страната и в чужбина. На младите творци обаче се налага да съчетават участията си в културните институти с работа като сервитьори, фитнес инструктори и дори чистачки и охранители. Още преди кризата заради Covid-19 тяхното финансово положение беше доста тежко, а сега е направо катастрофално.
Въпреки забраните няколко от особено популярните певци изпяха за всички участници в протестите по една песен. Плакатите, които носеха, напомнят, че не са невидими и техните проблеми трябва да бъдат решавани. Всичко зависи обаче от това кой ще стане министър на културата в новото правителство на Израел, чиято клетва непрекъснато се отлага. Не по–малко важно е какъв ще бъде бюджетът в кризата. Засега едно е ясно: за гастроли няма да се плащат субсидии. Така малките селища поне до края на годината, а може би и по-нататък, няма да могат да гледат „високо изкуство“ на своите скромни сцени. Още по-малко - селищата „зад зелената черта“.
Тук можете да чуете песен от протеста на музиканти, артисти и сценични работници в Израел. Текстът разказва, че сценичните работници са братята, които никой не вижда. Започват работа дълго преди всяко представление и дълго след него товарят реквизита на камиони и разтоварват в складовете. Срещу това носят парче хляб вкъщи, а сега, когато „Ангелът на смъртта” дебне навсякъде, няма публика и те умират от глад. Творците може и да творят по интернет, но сценичните работници - не.
Днес - 21.05, Димитър Воев – една от най-ярките, загадъчни и провокативни фигури на българската алтернативна музикална сцена от края на 80-те и началото на 90-те, щеше да навърши 60 години . Воев и група "Нова генерация" не просто създават музика, те изразяват духа на едно бурно време на социални и политически промени. Димитър Воев е един..
Зджислав Зембжуски е българският Шиндлер, спасил множество евреи от ужасите на нацизма . Определението е на неговия внук Димитър Гачев. Зджислав Зембжуски е българин от полски произход. Участвал е в Балканските войни и в Първата Световна война в редиците на българската армия. Награден е с кавалерския кръст на ордена на "Св. Александър" от..
В Плевен започва Шестият международен конкурс за млади оперни певци, който носи името на примата Гена Димитрова. 55 певци от 12 държави участват в тазгодишното издание, което ще продължи до 22 май. Според програмата, от 10.00 ч. е първият тур за младите оперни певци, които ще покажат своя талант пред журито в зала „Катя Попова“ .Вторият тур е..
Българският филм "Сватба" беше представен в Европейския парламент в Брюксел по инициатива на евродепутата от ГЕРБ - ЕНП Андрей Ковачев. Продуцент и режисьор на лентата е Магдалена Ралчева, а сценарист Юрий Дачев "Сватба" е българска драма от 2024 г., базирана на едноименния разказ на Николай Хайтов. Българската премиера на филма бе на 8..
Какво кара едно дете да загуби вярата, че животът има смисъл? Какво остава, когато мълчи семейството, обществото? Какво става, когато не познаваме Бог? Темата е тежка, но важна, защото става въпрос за самоубийството сред младите, агресията и липсата на страх от Бога и закона в обществото ни. Разговорът е на кореспондента ни в Силистра..
Цигуларката Лия Петрова пропътува от Мадрид до Токио и после до Монпелие за няколко дни в края на април. Нейните ангажименти стават не просто повече, те са и все по-престижни, а на 6 юни в зала "България" тя ще солира на Симфоничния оркестър на БНР с диригент Екхард Вичик в Първия цигулков концерт от Сергей Прокофиев. С голяма радост научаваме, че..
Гост в "Магията на театъра" е театралният режисьор Крис Шарков . "В тази криза на истината в съвременното общество, именно истината е това, което търсим най-много в театъра през последните години" - думи на режисьора Крис Шарков. Крис Шарков е един от талантливите режисьори у нас, който впечатлява с решенията си на сцената, с овладяването на..
На децата отдавна не им е интересно в училище. Това заяви пред БНР Александър Чакмаков, директор на Първа английска гимназия в София...
Репортаж на Латинка Светозарова в предаването "12+3" можете да чуете от звуковия файл.
" Видях транспортни работници, които бяха използвани от политиците. Бяха използвани от т.нар. икономическо мнозинство в Столична община, в което за мой..