Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Албена Данаилова: Живото изпълнение има несравнимо въздействие

Албена Данаилова

От 7 декември австрийското правителство обяви поетапно отпадане на някои от ограничителните мерки, предприети през втория локдаун. За огромно съжаление на меломаните, епидемичната ситуация налага всички форми на културни събития с публика да останат забранени в продължение на още един месец – до 7 януари 2021 г. Логично рестрикциите в този период засягат и прочутия в цял свят Новогодишен концерт на Виенската филхармония. Той ще се състои както винаги в Златната зала на Музикферайн на 1 януари, но за първи път в своята история ще бъде без публика. Въпреки необичайните обстоятелства, провеждането на концерта се възприема като символично послание към света. Събитието ще бъде  директно предавано от телевизионни канали на 90 държави, очаква се аудитория от над 50 милиона зрители, планирани са интерактивни овации, които ще се излъчват чрез специална платформа, а на диригентския пулт на Новогодишния концерт за шести път ще застане Рикардо Мути. Италианският маестро отбелязва през идващата 2021 г. своя 80-годишен юбилей и отсега е запланувал бъдещи концерти в този период с Виенската филхармония в Залцбург, Виена и Миланската Скала.

Виенската филхармония продължава и в тези трудни условия  на световна пандемия да бъде еталон като културна институция и посланик на своята държава. Международната преса отбеляза успешния гастрол на Виенските филхармоници, осъществен  през есента в Япония под диригентството на Валерий Гергиев. Едно турне – изключение в световен мащаб, станало възможно благодарение на сондажи на най-високо политическо ниво между двете държави и специалното съдействие на правителствата на Австрия и Япония.

В интервю за слушателите на предаването „Алегро виваче“ по "Хоризонт" изключителната българска цигуларка Албена Данаилова - първата жена концертмайстор на Виенската филхармония - разказа подробности за това необичайно, безпрецедентно пътуване на оркестъра в условия на световна пандемия:
Албена Данаилова с Виенската филхармонияНашето турне в Япония е ежегодно, това е традиция повече от 50 години и в този смисъл не е извънредно събитие за Виенската филхармония. Всъщност беше запланувано като продължителен гастрол в Азия – в Китай, Южна Корея, Тайван. Всички тези страни отказаха една по една, защото статистиките около вируса
Covid-19 се променяха непрекъснато. В този момент в Япония имаха по-малко случаи на заразени, в следствие на което успяха да издействат на държавно ниво разрешение единствено за нашия оркестър да осъществим своите запланувани концерти в продължение на две седмици и при пълни зали. От своя страна канцлерът на Австрия разреши Виенската филхармония да напусне в целия състав, в който пътува, организиран беше и специален чартърен полет. Публиката в Япония навсякъде беше с маски и тъй като японците са изключително стриктен народ, хигиенните мерки за безопасност бяха спазвани на 120%. Всички членове на нашия оркестър също дадохме съгласие за цяла система от правила, включително да не напускаме индивидуално хотела по никакъв повод, да не се срещаме с японци и да общуваме единствено с екипа, който бе назначен да ни съпровожда през цялото пътуване. При тези условия за 14 дни престой в Япония изнесохме 12 концерта с 4 различни програми, включващи руска, френска и немска музика под диригентството на Валерий Гергиев. Виенската филхармония е предпочитаният оркестър за мнозинството от японците, които се интересуват от класическа музика. Те идваха дори и на репетиции, когато бяха отворени за публика, носеха плакати, поздравявайки по този начин различни членове на оркестъра, които познават, пожелаваха ни здраве и късмет. По време на концертите на публиката беше разрешено да аплодира силно и колкото дълго иска, но бяха забранени викове „ Браво“, „Бис“ и др. Беше действително незабравимо пътуване и безпрецедентно за 2020 г. в този мащаб. Виенската филхармония беше единственият оркестър от Европа, който беше допуснат в Япония.“

С Албена Данаилова  разговаряхме и за актуалните проекти на Виенската филхармония в сегашния период на втори локдаун и за емблематичния Новогодишен концерт на 1 януари, както и за отпадането на нейни индивидуални музикални ангажименти като солист в тази година на пандемия:
В момента положението за нашия оркестър не е особено добро, но едва ли може да се сравнява с други по-малки формации, които се издържат само от частни спонсори и са по-засегнати от нас. При сегашния втори локдаун, за разлика от първия, е разрешено провеждането на репетиции. Въз основа на това  ние решихме да продължим своя цикъл с Кристиан Тилеман. Самият диригент се съгласи да дойде във Виена и да се подложи на тест, както и целият оркестър, за да можем да запишем Брукнер, тъй като в момента осъществяваме интеграл от неговите симфонии. Състоя се като вид концерт на празна зала с пряко излъчване по австрйското радио
ORF. По същия начин смятаме да процедираме и за нашия следващ концерт със Зубин Мета. Както вече стана известно от пресконференцията, Новогодишният концерт на 1 януари от Златната зала на Музикферайн също ще се излъчи без публика и може би ще е най- тъжният Новогодишен концерт до този момент. Първоначалната концепция и мечта на Виенската филхармония беше това събитие да се състои по начина, по който винаги е било досега, имайки предвид, че е най-известният концерт в света, включващ прекрасната, гениална музика на валса и на полките, която предполага общение с голяма група хора и което сега няма да се състои. Но в Австрия е отказан и целият сезон на баловете, включително и Балът на филхармонията.

В цялост 2020 г. се оказа катастрофална за много професии. В момента сферата на класическата музика е силно засегната като бранш, особено в Америка.  Много колеги там просто престават да бъдат музиканти и дори са принудени да продават своите къщи. За щастие този проблем не съществува в такава степен в Европа, а най-малко засегнати са Германия, Австрия и Швейцария. Като цяло страните в Европа отделят държавна субсидия, която подкрепя културния бранш. Финансови загуби в този период има за всички институции, включително и за Виенската филхармония – вероятно в  рамките на 40-50% , но въпреки всичко нашите доходи са далеч по-стабилни в сравнение с тези на музикантите в Америка, Англия, Франция, Италия и Испания. Аз оставам оптимист за бъдещето и смятам, че следващата година ще донесе постепенно овладяване на вируса и регулиране на ситуацията. Надявам се на по-добро бъдеще за всички хора, както и в личен план. Всички мои индивидуални концерти от март досега отпаднаха, общо 6-7 с камерна музика, като солист в Азия и България. Очаквам отново всички музиканти да свирим пред публика, да не минаваме изцяло на дигитални концерти и live streaming, защото истината е в живото изпълнение, което има несравнимо въздействие, както за публиката, така и за изпълнителите.“

Чуйте цялото интервю с Албена Данаилова в звуковия файл.

 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
 Проф. Ваня Добрева

Ваня Добрева: Когато човек се докосне до света на Александър Божинов, разбира, че животът е усмивка

Темата за историята като шарж, през живота и творчеството на родоначалника на българската карикатура Александър Божинов представяме в "Нощен хоризонт" с проф. Ваня Добрева . С нея говорим за човека, който положи основите на политическата карикатура в България и остави незаличима следа в историята на нашата култура.  Самият Александър Божинов..

публикувано на 16.07.24 в 12:17

Изтича срокът за българското предложение за "Оскар"

До 18 юли ще се приемат номинации кой филм да е българското предложение за "Оскар", съобщават от Министерството на културата. На какви критерии трябва да отговаря националното предложение? Съгласно правилата на Американската филмова академия в категорията за международен филм право да участват имат анимационни, документални и игрални..

публикувано на 14.07.24 в 08:46

"Не си отивай" е първата песен на Цветелин Наков

"Не си отивай" е първата песен на Цветелин Наков . Тя е сбъднатата негова мечта. Цял живот е искал да се занимава с музика. Автор на текста на песента е Дамян Дамянов. "Тук е мястото да благодаря на Надежда Захариева за невероятната възможност да изпея точно този текст на Дамян Дамянов." В избора на песен е замесен Рафи Жамакорцян, който е създал..

публикувано на 14.07.24 в 08:02

Мъдростта на потомката Райна Дамянова

Всъщност не ви казвам нищо ново. От двама дълбоки поети, нормално е поне една наследница да продължи поетичната нишка, макар и по свой самобитен начин. Това прави Райна Дамянова, дъщерята на Надежда Захариева и Дамян Дамянов, в стихосбирката "До мръкване", издадена в края на миналата година. Красиво оформена, книгата съдържа изблици от..

публикувано на 14.07.24 в 05:32
Олга Дойкова

Отзвук от "Музикант на годината 2023": Приз "Олга Камбурова" за цигуларката Олга Дойкова

В предаването „Алегро виваче“ по "Хоризонт" представяме носителите на призове в допитването „Музикант на годината 2023“. Галаконцертът се състоя на 31 май 2024 г. в Първо студио на БНР. Галаконцерт "Музикант на годината 2023" - видеозапис 16-годишната цигуларка Олга Дойкова получи специалната награда "Олга Камбурова" в подкрепа на младите..

публикувано на 12.07.24 в 21:07
Момент от протест на културни дейци срещу недостатъчното финансиране на сектора от държавния бюджет

ПВУ - глътка въздух за творците

Подкрепата за културата в Плана за възстановяване и устойчивост е двойно по-висока от тази в националния бюджет . Това обясни пред БНР Асен Асенов, културен мениджър, директор на Фондация "Едно за култура и изкуства". По думите му, налице са гаранции, че българските творци ще получат достатъчно много средства, "за да няма оправданието,..

публикувано на 12.07.24 в 11:09
Проф. Саша Попов

Спомен за големия музикант Саша Попов

На 11 юли се навършват 125 години от рождението на големия български диригент Саша Попов - основоположникът на българското професионално симфонично дело.  Той е създател на първата симфонична формация у нас - Академичния симфоничен оркестър през 1928 г., по-късно, през 1936 г., прераснал в Царски военен симфоничен оркестър, последван от Държавния..

публикувано на 11.07.24 в 14:22