Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Във Велико Търново се проведе 11-ото издание на „Трабант фест“

Трабантите също поскъпват, но цените зависят от модела, от състоянието на автомобила

Фестивал за трабанти във Велико Търново
Снимка: Здравка Маслянкова

Близо 100 трабанта от България и Румъния дефилираха в събота във Велико Търново за 11-ото издание на „Трабант фест“. С фестивала във Велико Търново започват тазгодишните празници в страната, посветени на двутактовата източногерманска машина, която не се произвежда от 31-а години.
Фестивалът на трабантите отново се завръща във Велико Търново за празника на града след двегодишно прекъсване заради пандемията от коронавируса. На собствен ход в старата столица ще пристигнат автомобили, произведени преди близо 60 години, разказа историкът доцент Милен Михов от „Ретро клуб трабант“ във Велико Търново, организатор на празника на двутактовата машина:

„Надяваме се в тазгодишния "Трабант фест", 11-и, да се върнем към добрите времена на масово участие, въпреки финансовата криза, въпреки ръста на цените на горивата, въпреки пандемията и войната в Украйна. Интересът е голям. Отказахме се от състезания за майсторско кормуване и от скоростни отсечки, поради все още продължаващата епидемия от коронавирус

Тодор Колев, Милен Михов, Ивайло Антов     Снимка: Здравка Маслянкова

Собствениците на трабанти и техните почитатели можеха да покажат автомобилите си, да разговарят, да се снимат, да влязат, да пипнат и да питат на изложението от 11 до 13 часа в съботния ден пред Община Велико Търново. След това трабантите тръгнаха   в традиционното си шествие до крепостта Царевец и се събраха за финална снимка в подножието на паметника на Асеневци във Велико Търново. 

Посланието на "Трабант фест" е за добро настроение в трудните времена, сподели за БНР доцент Милен Михов:  

„Всичко идва и си отива, трабантът става. Един малък автомобил с голямо бъдеще. На шега, преди време, един мой съгражданин ме видя с трабанта и каза: „Трабантът ти е по-стар от македонската нация“. Веднага съобразих, че той е абсолютно прав. Трабантът е създаден преди написването на първата история на македонския народ с повече от 12 години“

През април 1991 година последният трабант е слязъл от поточната линия на завода в Източна Германия като са произведени три милиона и триста хиляди трабанта. Доцент Милен Михов купува трабанта си през 1987 година, чисто нов от магазина след 7-годишно чакане и избор между трабант и москвич.  

Дилема никога не е имал великотърновецът Ивайло Антов, който притежава над 100 трабанта: 

„Донаждам все по някой трабант още, както всеки път – последен, последен, ама не ми дава сърце като видя някой изоставен да го изхвърля и се прибират. Половината от трабантите са с документи, с номера, регистрирани... Не разглобявам трабант, не го ползвам за части. Всичко е цяло, комплектно и се съхранява. Това ми е като хоби – кой за въдици, кой за марки, кой за други, на мен са ми трабантите“

Близо два декара от селския двор на Ивайло Антов са превърнати в гараж и изложбена площ за неговите трабанти. Най-старият, който има, е произведен през 1963-а година. Купил го от възрастно семейство през 90-е години на миналия век. Има три тунинговани трабанта – един кабриолет, два пикапа и все още незавършена лимузина.  

Наскоро Ивайло Антон продал един от трабантите си на младо момче от Благоевград. Трабантите също поскъпват, но цените зависят от модела, от състоянието на автомобила, разказва колекционерът: 

„По обява последно гледах за 4200 евро, от Пловдив обявен за продажба. Няма и за три дена е продаден. Има и по 10 000, има и по 1000 лева, по 500 лева. Зависи от състоянието и от това колко си иска човек, защото има и развалини, за които им искат страшно много пари“.

Фестивал за трабанти във Велико Търново     Снимка: Здравка Маслянкова

Великотърновецът Тодор Колев купува своя трабант преди десетина години с практична насоченост: 

Тъй като си ремонтирах къщичката на село и нямаше с какво да си превозвам материалите. Законно го направих пикап, платих му всички такси по реконструкцията. Сега винетката ми е на товарен автомобил, не е на лек автомобил. Въпреки всичко съм много доволен, че го имам, защото изключително много проблеми ми решава. Първо е вседеход, второ – поддръжката е много лека, трето - дори и да има проблем, части се намират и са на много ниска цена“. 

Мит е, че трабантът има разход на гориво като танк и то във времената с галопиращи цени на горивата. Всичко зависи колко е натоварен трабантът, през какъв терен върви, както и колко настъпваш педала на газта, пояснява Тодор Колев: 

„При съвременните автомобили не се влияе толкова колко са натоварени и колко настъпваш газта, докато при трабанта може да стигне и 20 на 100, ако караш по нивите, и да е 6 - 6,5, когато го караш на дълъг път спокойно. Единственият проблем е, че трябва постоянно да проверяваш с пръчката, защото няма индикатор вътре в купето и можеш да бъдеш изненадан в някой момент“.  

Тръпката към трабанта не е функция на белите коси и на белите бради, има все повече жени и млади мъже, които си купуват и шофират трабанти, казват организаторите на 11-ото издание на Трабант феста във Велико Търново, който отново събра почитателите на двутактовата немска машина. 

Повече можете да чуете в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

В режим на оцеляване ли са социалните предприятия и кооперациите?

ООН обяви настоящата 2025-а за година на кооперативите. Като част от солидарната икономика социалните предприятия осигуряват заетост на хора от уязвимите групи . "Държавата и кооперативните съюзи трябва да работят заедно. Ние сме длъжници на кооперативното дело ", смята министърът на социалната политика Борислав Гуцанов...

публикувано на 10.04.25 в 10:33

Туроператорите със свежи и вкусни идеи къде да празнуваме Великден

Фестивалите са начин да съхраним традициите , да се докоснем до местната култура и да усетим духа на общността. Те събират хора от различни краища, като създават атмосфера на споделеност и празничност. Освен че предлагат уникални преживявания, фестивалите подпомагат местната икономика и популяризират автентични кулинарни, фолклорни и занаятчийски..

публикувано на 09.04.25 в 11:35
Локомотив 2626

Назад във времето с ретро подвижния състав на БДЖ

Има още една г рупа любители на железниците, които показват страстта си към този вид транспорт като изработват модели на влакове , жп инфраструктура и гари. Това са членовете на Клуб железопътен моделизъм . Неговото клубно помещение и изработени модели се намират на Централна жп гара София. Владимир Колев е председател на клуба. По темата..

публикувано на 08.04.25 в 13:25

Тайнствена пирамида на 2200 години открита близо до Мъртво море

Тайнствена пирамида на 2200 години, пълна със съкровища: монети и оръжия, беше открита близо до Мъртво море. Артефактите са запазени в почти перфектно състояние, благодарение на сухия пустинен климат. Мистериозната пирамидална структура е близо до ручея Зохар. Джипът пъпли през пустинята. Няма път. Тръгнахме, въпреки предупрежденията, че след..

публикувано на 08.04.25 в 11:05
Йордан Жечев и Яна Липованска

На мач с маргаритка – кампания срещу агресията

Мачът да не е терен на война, а място, където можеш да заведеш детето си – този мотив обединява организаторите на кампанията "На мач с маргаритка". Акцията ще се състои в рамките на четири дни – от 11 до 14 април и   ще покрие 8 мача с участието на 16 отбора. Това е  29-и кръг, предпоследен за професионалната ни футболна лига...

публикувано на 08.04.25 в 10:14
Снимката е илюстративна

"Активни потребители": Нови правила облагодетелстват авиокомпаниите за сметка на пътниците

В продължение на две десетилетия Европейският съюз прави полетите по-лесни и по-справедливи за потребителите, като либерализира цените и въвежда в законодателството основни права на пътниците.  Сега налице е обратният процес - преразглеждане на Европейския регламент относно правата на пътниците с въздушен транспорт .  Авиокомпаниите редовно..

публикувано на 08.04.25 в 06:20
Норвегия

Въпрос на време ли е Норвегия и Исландия да влязат в ЕС?

Териториалните амбиции на Съединените щати към Гренландия, пряко оспорващи суверенитета на съюзника Дания, са заплаха сама по себе си, но имат последици за цяла Европа. Най-новата история ни учи, че неинтегрираните, неутрални държави не функционират като буферни зони между сферите на влияние. За агресивните велики сили с имперско мислене те..

публикувано на 05.04.25 в 11:20