Това мнение изрази в интервю за БНР Мартин Владимиров, директор на програма "Енергетика и климат" в Центъра за изследване на демокрацията.
Турската национална компания "Боташ" е монополист на турския пазар и един от основните клиенти на "Газпром", "в момента може би най-големият клиент на "Газпром" в света", посочи той.
"От споразумението не става ясно какво точно ще се случва. Става по-скоро ясно, че ще купуваме газ от "Боташ", тоест ще разчитаме на турската компания да договаря количества с трети страни или да използва от микса си, който е много разнообразен."
"Не трябва да се забравят сериозните връзки, които има "Боташ" с "Газпром" и възможността "Боташ" да бъде използван като параван за доставки на руски газ в България", каза още Владимиров.
Освен интерконектора и терминала на Ревитуса, третият ни източник ще бъде Турция, отбеляза експертът.
"Въпросът е какви ще са пазарните условия и дали не се опитваме да продължим руската ни зависимост."
От пазарна гледна точка най-ефективно е "Булгаргаз" сама да закупува количествата, които са ѝ необходими, на терминалите за втечнен газ в региона. Това на този етап обаче не е възможно, поясни Мартин Владимиров в предаването "Преди всички".
"Става въпрос за една олигополна договорка между големите играчи в региона. Най-големите играчи на пазара доминират слотовете за доставка на природен газ и не позволяват на по-малки играчи да се включат в търговията."
Вече нямаме дългосрочен договор с "Газпром", но така и не си осигурихме нов дългосрочен договор, например за доставка на втечнен природен газ, отбеляза той.
Относно петролопровода Бургас - Александруполис експертът заяви, че "идеята е малко странна".
"Този проект не е бил икономически издържан никога. През годините са оставали съмнения, че се използва като начин за преразпределение на средства към олигархични мрежи, свързани с Русия. Проектната компания продължава да съществува и генерира разходи под формата на заплати, въпреки че не извършва никакви дейности. Не е ясно защо, при положение, че "Лукойл - Нефтохим" има достъп до морски внос на суров нефт, трябва да се строи нов тръбопровод, което води екологични рискове и ще оскъпи вноса на суров нефт. По-разумно е веднага да се премине към внос на суров нефт от неруски дестинации по море."
Според Владимиров това по-скоро е "средство за тупане на топката – да покажем, че правим нещо, за да диверсифицираме доставките на суров нефт".
"Аз подозирам, че това няма да се случи изобщо и 2025 г. ще се търси нова отсрочка, или ако не се търси нова отсрочка, "Лукойл" просто ще затвори производството си на горива в България."
Очаква се голяма част от страните членки на ЕС да поискат преразглеждането на националните си планове за възстановяване и устойчивост в рамките на инициативата Repower EU с цел намаляване на европейската зависимост от вносни изкопаеми горива от Русия, подчерта Мартин Владимиров.
По думите му, по тази инициатива страната ни може да дефинира проекти за ускоряване на декарбонизацията на българската икономика.
"Отварянето на националния план означава и разговор за бъдещето на въглищните централи. Но ЕК твърдо е заявила, че няма да допусне преразглеждане на тези ангажименти."
Чуйте цялото интервю в звуковия файл.
"Допълнителните ответни мита на стоки от страна на Европейския съюз са опит да се вкара администрацията на президента Тръмп в някакви преговори, които традиционно се водят в такава ситуация, тоест да се анализира цялостно търговията между двата пазара , индустрия по индустрия, продукт по продукт, някакъв вид сделка на базата на взаимни отстъпки "...
Общините се оказаха най-големите инвеститори у нас . Хиляди проекти се изпълняват от бизнеса, който пък осигурява работа на много хора. Логично е при усвояването на този милиарден ресурс държавата и обществото да следят за злоупотреби. Сигнали към институциите и медиите са подавани за много общини. Кметовете, които се разследват, обаче, се броят..
Днес в 11 часа трябваше да има среща между областния управител на София Стефан Арсов и представители на Столичната община, за да бъде официално предадена документацията на парк "Врана“ и ключовете от двата входа. На 7 юли кметът Васил Терзиев предупреди областната управа, че след 10 юли затваря врати за посетители парк "Врана" и спира движението..
" Спирането в аварийната лента предвижда три вида санкции - предвижда много висока имуществена глоба от 1000 лева , отнемане на книжката за три месеца, отнемане на контролни точки". Това каза пред БНР Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадалите при катастрофи: "Това превъзбудено обяснение, че започват да получават глоби, не е така, защото..
"Разговорът за инфлацията не трябва да остане на нивото на "Възраждане" и разговорът за приемането ни в еврозоната не трябва да се изчерпва с това, че ние сме получили дата, на която да се присъединим към еврозоната , тоест въпросите за икономическата ни политика, за това как ще се ползва държавния бюджет за правене на политики, за инвестиции и..
Паметна плоча на Съветската армия , монтирана върху фасадата на фитнес клуб в Пазарджик , провокира напрежение в общината . След проверка кметът Петър Кулински издаде заповед за премахването ѝ, тъй като е поставена без необходимото разрешение. От партия "Русофили за възраждане на отечеството“ оспориха това. Казусът ще се решава в съда . До..
"Вчерашните протести са протести, които Варна не помни от 2013 година , когато на улицата излязоха наистина хиляди хора". Това каза пред БНР Спас Спасов , кореспондент на "Дневник" от Варна: "Само че аз отдавна твърдя, че тези протести бяха абсолютно оркестрирани, за да може ГЕРБ, след като овладя Общинския съвет година по-рано, да овладее и..
В "Нощен Хоризонт" гости по темата за отпуските на учителите, как почиват през лятото учителите - това коментират Дора Терзиева - старши учител в ДГ..
Обществената поръчка за десет нови автобуса до Витоша е провалена. Явили са се двама участници, като единият е бил отстранен по формални причини...
"Вчерашните протести са протести, които Варна не помни от 2013 година , когато на улицата излязоха наистина хиляди хора". Това каза пред БНР Спас..