Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Васил Вълков от "Хели Мед Сървисис": Пилотът на медицински хеликоптер винаги гони "златния час"

Васил Вълков- директор „Летателна експлоатация“ в "Хели Мед Сървисис“
Снимка: Личен архив
"За да стане човек пилот на хеликоптер, той преминава през обучение, включващо различни модули, или през така нареченото интегрирано обучение във висшите военни училища", разказа в интервю за "Хоризонт“ пилотът-инструктор Васил Вълков, който е директор „Летателна експлоатация“ в "Хели Мед Сървисис“ – държавното дружество, обявило обществена поръчка за наем на медицински хеликоптер, на който ще се обучават бъдещите кадри като част от системата ХЕМС за оказване на спешна помощ по въздух.

"Пилотът на медицински хеликоптер винаги е притиснат от времето, в което трябва да се действа. Там се гони "златния час", нещата не трябва да се случват прекалено бързо, но всеки е притиснат от времето, защото иска да бъде максимално бързо свършена дадената задача - да се отиде до мястото, където има пострадал, да се пренесе до болница", обясни Васил Вълков.

По думите му значение има и метеорологичното време, тъй като при намалена видимост трябва да се взимат нестандарни решения. Ако се отива на място, на което е станала катастрофа, или в планината, е нужно бързо вземане на решения.
"Решаващо значение за вдигането на хеликоптер, който да окаже медицинска помощ, има състоянието на пострадалия човек.

Лекарите преценяват дали да се изпрати линейка или хеликоптер, или ако е в планината, да се изпратят планински спасители. Хеликоптерът е скъпо струваща задача, но ако състоянието на човек е животозастрашаващо, предимство има тази машина", допълни пилотът, който има опит в изпълняването на такива задачи с частна фирма преди години.
"Ако трябва да разкажа за опита си в системата HEMS, от 2013 до 2019 година в една авиокопмпания бяха закупени медицински хеликоптери, започнахме извършването на тази дейност, ходихме на обучение при наши колеги вчужбина.
Работехме със застрахователна компания, но нямахме подкрепа от държавата и така след пет години, в началото на 2019 г. хеликоптерите бяха продадени и този вид дейност беше прекратена.

През 2009 имаше друга компания с медицински хеликоптери, ЕЪРБАН, но и тя прекрати съществуването си. След 2019 до момента, както виждате борбите са големи...", разказа в "Закуска на тревата" Вълков.

По поясни, че от предишните обучени кадри за работа на медицински хеликоптер, почти няма пилоти, които могат да се използват. Към момента трима от колегите на Вълков, могат да бъдат използвани, като се обучат и нови хора, които също са налични.

1000 часа опит на въздухоплавателно средство, от които 500 на хеликоптер - това е опитът, който е необходим като минимално изискване за пилотите на хеликоптер", поясни още пилотът.

Той припомни, че в момента процедурата за наемане на медицински хеликоптер за срок от една година, обявена от "Хели Мед Сървисис", е спряна заради жалба в Комисията за защита на конкуренцията. Иначе в обществената поръчка участват две фирми с оферти за даване под наем на хеликоптер.

"Според мен е реалистично до края на годината да имаме поне едни медицински хелкопитер - закупен или под наем, но по една или друга причиан имаме доста голям отпор на целия този процес в момента. Имаме някакво обяснение защо е така...

В момента за поръчката за медицинския хеликоптер, който трябва да е втора употреба и под наем за една година, неговата цел е да се разработят бази по територията на страната и по болниците, където ще се изпълняват полетите, ще се транспортират пациентите, за да се подготви цялата тази система, кокато дойдат новите хеликоптери, направо да започнат работят, да се обучават пилотите", изтъкна още Васил Вълков.
Подчертавайки, че отново има попадена жалба от фирма, нямала дейност от две години, срещу поръчката...което според Васил Вълков е това е атака срещу системата, която искат да се създаде.


Още по темата в звуковия файл.
По публикацията работи: Гергана Хрисчева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Лъчезар Богданов: С митата Тръмп иска да създаде повече възможности за американската индустрия

"Допълнителните ответни мита на стоки от страна на Европейския съюз са опит да се вкара администрацията на президента Тръмп в някакви преговори, които традиционно се водят в такава ситуация, тоест  да се анализира цялостно търговията между двата пазара , индустрия по индустрия, продукт по продукт,  някакъв вид сделка на базата на взаимни отстъпки "...

публикувано на 16.07.25 в 17:05
Кметът на Благоевград Методи Байкушев

Методи Байкушев, кмет на Благоевград: Страхът да оставим за страхливите

Общините се оказаха най-големите инвеститори у нас . Хиляди проекти се изпълняват от бизнеса, който пък осигурява работа на много хора. Логично е при усвояването на този милиарден ресурс държавата и обществото да следят за злоупотреби.  Сигнали към институциите и медиите са подавани за много общини. Кметовете, които се разследват, обаче, се броят..

публикувано на 16.07.25 в 14:46

Отново официално не беше предадена документацията за парк "Врана“

Днес в 11 часа трябваше да има среща между областния управител на София Стефан Арсов и представители на Столичната община, за да бъде официално предадена документацията на парк "Врана“ и ключовете от двата входа. На 7 юли кметът Васил Терзиев предупреди областната управа, че след 10 юли затваря врати за посетители парк "Врана" и спира движението..

публикувано на 16.07.25 в 12:41
Владимир Тодоров

Владимир Тодоров: Спирането в аварийната лента предвижда три вида санкции

" Спирането в аварийната лента предвижда три вида санкции  - предвижда много висока имуществена  глоба от 1000 лева , отнемане на книжката за три месеца, отнемане на контролни точки". Това каза пред БНР Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадалите при катастрофи: "Това превъзбудено обяснение, че започват да получават глоби, не е така, защото..

публикувано на 16.07.25 в 11:57
Христо Панчугов

Христо Панчугов: Опозицията няма подходящи инструменти адекватно да обоснове вот на недоверие

"Разговорът за инфлацията не трябва да остане на нивото на "Възраждане" и разговорът за приемането ни в еврозоната не трябва да се изчерпва с това, че ние сме получили дата, на която да се присъединим към еврозоната , тоест въпросите за икономическата ни политика, за това как ще се ползва държавния бюджет за правене на политики, за инвестиции и..

публикувано на 16.07.25 в 10:17
Сградата на Община Пазарджик

Паметна плоча на Съветската армия провокира напрежение в Пазарджик

Паметна плоча на Съветската армия , монтирана върху фасадата на фитнес клуб в Пазарджик , провокира напрежение в общината . След проверка кметът Петър Кулински издаде заповед за премахването ѝ, тъй като е поставена без необходимото разрешение. От партия "Русофили за възраждане на отечеството“ оспориха това. Казусът ще се решава в съда . До..

публикувано на 15.07.25 в 16:51
Спас Спасов, кореспондент на

Спас Спасов: Протестът във Варна е на хора, които не искат вотът им да бъде подменен

"Вчерашните протести са протести, които Варна не помни от 2013 година , когато на улицата излязоха наистина хиляди хора". Това каза пред БНР Спас Спасов , кореспондент на "Дневник" от Варна: "Само че аз отдавна твърдя, че тези протести бяха абсолютно оркестрирани, за да може ГЕРБ, след като овладя Общинския съвет година по-рано, да овладее и..

публикувано на 15.07.25 в 15:42