Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Кукленият театър в Пловдив с провокативна версия на "Апокалипсисът идва в 6 вечерта"

Режисьорът Лео Капон: Всеки има нужда от своя личен апокалипсис

| Репортаж

В края на годината Кукленият театър в Пловдив провокира с постановката за възрастни "Апокалипсисът идва в 6 вечерта" от Георги Господинов. 

13 години след като Маргарита Младенова поставя пиесата на сцената на Малък градски театър в София, сега режисьорът Лео Капон разлиства отново страниците на този текст, за който Господинов казва: "Апокалипсисът не е непременно глобален срив, конници, тръбящи ангели, огън и жупел. По-скоро е минималистичен и ням. Понякога краят на света е нещо много лично и всекидневно."

Когато преди години питат Георги Господинов що за апокалипсис е този в пиесата му и каква е причината да идва точно в 6 вечерта, той отговаря, че става дума за много апокалипсиси, за малки апокалипсиси, за лични апокалипсиси във времето през есента, когато светлината вече си е отишла, а мракът още не е дошъл. Там се простират историите на хората от неговото поколение, истории между деня и нощта, в часа на преход, на отключване.  

Защо Лео Капон поглежда към тази пиеса, изследвайки и реакциите младите актьори от пловдивския куклен театър? 

"Пиесата е за време, в което съм живял и ми се прииска да разкажа за него на тези млади хора. Това, което ме провокира, е как можем да разкажем историята си единствено ако се скрием зад нещо. Всички, които сме били в това време, го разказваме от друго лице и невинаги казваме истината."

Без пречистването няма как да продължим. Всеки има нужда от своя личен апокалипсис, смята режисьорът.

Велизар Евтимов сподели, че е научил интересни неща, разпитвал е и е гледал филми, за да се потопи в непознато за него време – преди 10 ноември 1989 г.

"На мен не ми е било ясно как сте се редили за опашки за мляко и за хляб. Това е предизвикателство за нас, които не сме живели в това време."

"Самата пиеса няма точка, няма финал. След апокалипсиса идва нов апокалипсис. Всъщност, апокалипсисът е нещо много хубаво", подчертава Елин Стоянова. 

В постановката участват още Йордан Стоянов, Евдокия Енчева, Стайко Стайков, Михаела Андонова, Ивелин Николов. Сценографията и куклите са дело на Христина Недева, композитор е Пламен Петков. 

Екипът е репетирал в постоянна комуникация с Георги Господинов, който няма да може да присъства на двете премиерни представления днес и утре заради ангажименти в чужбина. Ще гледа обаче спектакъла през януари. 

Снимки: Кремена Данева

По публикацията работи: Яна Боянова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Филмов фестивал МЕНАР

Започва филмовият фестивал МЕНАР

Днес в Дома на киното в София се открива филмовият фестивал МЕНАР. Той запознава българската публика с културата и традициите на Югоизтока и ислямския свят. Това е 17-тото му издание. Зрителите да очакват една добра селекция от игрални, документални и късометражни филми, които ще се се излъчват до 30 януари, обясни пред БНР Здравко..

публикувано на 17.01.25 в 12:06

Премиера на "2084. RЕХ. Или последният цар на света" в Пловдив

На сцената на Пловдивския театър тази вечер ще се състои премиерата на спектакъла "2084. RЕХ. Или последният цар на света" . Автор на пиесата е руският драматург Кирил Фокин , а постановката е на македонския режисьор Деян Пройковски .  Ироничната антиутопия ще поведе зрителите към близкото бъдеще – свят, в който човечеството е постигнало..

публикувано на 16.01.25 в 14:50
Woomb

Българският дует Woomb излиза на сцената на фестивала "Евросоник" в Грьонинген

Българският дует Woomb ("Уумб"), носител на награда от конкурса "Пролет" на БНР, ще излезе на сцената в Грьонинген тази вечер като един от номинираните за престижните музикални награди. Българската група Woomb е сред номинираните за наградите MME Public Choice Award Наградите Music Moves Europe, организирани от европейския шоукейс..

публикувано на 16.01.25 в 08:23

Силен старт на Международния кларинетен конкурс "Сава Димитров" 2025

От 17 до 21 януари 2025 г. София ще бъде домакин за трети път на Международния кларинетен конкурс „Сава Димитров“ – културно събитие, което все повече трупа престиж и привлича световния музикален елит. Организатори са Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ и фондация „Проф. Сава Димитров“, със съдействието на Министерството..

публикувано на 15.01.25 в 16:52
Мартина Табакова и Албена Врачанска

Радиооркестърът представя световната премиера на нов български клавирен концерт

На 15 януари в Първо студио на БНР от 19.30 ч. Симфоничният оркестър на БНР ще продължи поредицата си, в която през този сезон представя програми изцяло с българска музика. На диригентския пулт ще застане Константин Добройков - ръководител на камерния ансамбъл "Софийски солисти", с когото радиосимфониците са работили многократно и в концертни, и в..

публикувано на 15.01.25 в 15:56

Влиянието на ИИ във фокуса на Венецианското биенале по архитектура 2025

19-ото издание на Венецианското биенале по архитектура е планирано за периода от 10 май до 23 ноември 2025 г. Темата тази година изследва влиянието на изкуствения интелект и новите технологии върху архитектурата и обществото.  Българският павилион ще бъде подготвен от архитект Ясен Марков . Неговият проект "Псевдоприрода" спечели първо..

публикувано на 13.01.25 в 18:34
Росица Кавалджиева, Ирена Гъделева, Красимира Йорданова и Татяна Иванова

"Алегро виваче" на 35!

Първото издание на предаването за класическа музика "Алегро виваче" е на 6 януари 1990 г. Оттогава, вече 35 години, водещите, редакторите и репортерите му се стараят да отстояват високите стандарти, задавани ежедневно в ефира на Програма "Хоризонт", с актуални новини и динамичен стил, подсказани и от самото име - термин в музиката, озвачаващ "весело,..

публикувано на 13.01.25 в 14:57