С този въпрос се занимаваме в Автономията за слушане. Отговорът търсим от Диана Трифонова, редактор и преводач и Бояна Стоилова, автор и водещ на подкаста КОНТУРИ, който щрихира животa на едни от най-познатите български художници на ХХ в.
Във фокуса на „Изотопия“ попада именно въпросният подкаст, който двете дами, заедно с ко-продуцента и аудио монтажист Илиян Ружин, създават.
За да сме в почти абсолютен унисон с творческия подход на Диана и Бояна, в тази статия ще опитаме да следваме структурно концепцията на аудиопортретите.
ГЛАВА ПЪРВА: Генезисът на идеята за КОНТУРИ
Диана Трифонова: „Импулсът ни беше даден от желанието ни на разбираем език, без много сложни думи, да разказваме за едни от най-бележитите имена, които са представители на българското изобразително изкуство. Всички сме ги виждали в учебниците, чували сме оттук оттам нещо, учителки по изобразително изкуство най-вероятно са ни споменавали някакви неща, но вероятно голяма част от нас не знаят нищо за тях истински“.
Свързване на името с произведенията, а оттам - защо и как те са били произведени. В тези няколко изречения се състои есенцията на КОНТУРИ.
Бояна Стоилова: „Идеята за КОНТУРИ всъщност престоя доста дълго време като аудиобележка в телефона ми. С Диана се запознахме през 2019 г. Работихме заедно по проект за възстановяване на Епископската базилика в Пловдив. Бях ангажирана около комуникацията на проекта в дигиталните медии и инициирах създаването на няколко аудиоепизода, които да разказват за някои интересни моменти от историята на това място.“
Друг импулс дава и желанието им да дадат друга форма на цялото текстово съдържание, което е вътре в базиликата.
„Аудиото е много добър вариант да учим и да приобщаваме“, казва Бояна.
ГЛАВА ВТОРА: Многопластов подход в сетивността
Още една от идеите на КОНТУРИ е да даде алтернативен достъп до подобно знание на хора със зрителни затруднения. Затова подкастът излиза от рамките на класическите аудио канони на този формат и звучи мултимедийно, ангажирайки допълнително сетивните ни възприятия. Усещане като за аудио гид в галерия, като своеобразен многопластов подход в сетивността.
Бояна Стоилова: „Често материалите са текстово ориентирани. Затова с КОНТУРИ ние искахме да запълним една малка празнина. Водещ е аудиоразказа, но ние играем и с въображението на слушателя.“
Диана Трифонова: „Възможността да комбинираме аудио, текстово съдържание и изображения със сигурност е търсен ефект, тъй като си даваме сметка, че използването на различни елементи може по най-силен начин да влияе на нашата аудитория и всъщност да я създаде. Съвременните слушатели са свикнали да използват всички различни инструменти на едно място – аудио, видео и звук. Именно затова всичко, което ни попадна и ни се стори релевантно, решихме да го подредим в тази цялостна картина.“
ГЛАВА ТРЕТА: Подбор на художници и яркото им изплуване
Бояна Стоилова: Първият сезон на КОНТУРИ ще се състои от 4 епизода – всеки от тях е фокусиран върху живота и творчеството на един наш художник.“
Засега са налични два от епизодите. Останалите двама нашите гости искат да запазят в тайна до тяхното публикуване.
Диана Трифонова: Това, което изплува най-ярко в моето създание, когато се каже български художник, е Цанко Лавренов. Заради специфичния му стил и това колко по-различен е в сравнение с всичко, което съм виждала, а и по някакъв начин на международна сцена.“
Цялото интервю с Диана Трифонова и Бояна Стоилова може да чуете в звуковия файл над тескта.
А втория епизод на подкаста КОНТУРИ, посветен на Цанко Лавренов можете да видитие/чуете тук:
"Най-впечатляващо беше в Боливия, на соленото езеро Салар де Уюни, където при дъждовния сезон се образува тънък слой вода и чувството е неописуемо – звездите слизат на земята, буквално. Все едно си в открития космос . Там се виждат неща, които не можем да видим от северното полукълбо, от България, и успях да запаметя с камерата си много красоти...
Тази седмица във фоайето на Регионалната библиотека "Любен Каравелов" в Русе бе представен луксозен като изработка и изключително ценен като съдържание албум. Под заглавието "Русе в миналото. Градът във времето между двете световни войни 1920 - 1940 г." притежателите на фото албума имат редкия шанс да видят част от колекциите на съставителите Йовчо..
През тази седмица Монтана бе домакин на Международно полево учение за справяне при наводнение. Към 300 пожарникари, спасители и доброволци от 7 държави показаха възможностите си за реакция при природното бедствие. Това бе второто подобно учение с международен характер. Посланикът на Федерална Република Германия посети учението. Монтана бе..
Историята на 46-и пехотен добрички полк разказва изложба, подредена в Регионалния исторически музей в Добрич. Акцентът на експозицията е върху участието на безстрашните над 2 000 войници в заключителните битки преди края на Втората световна война. Изложбата е съвместна с Регионалния клуб „46-и Пехотен Добрички полк“. „Пътят към победата“ е..
В Плевен с тържествен концерт отбелязаха 35 години от създаването на Държавната финансово - стопанска гимназия „Интелект“. На тази годишнина е посветен и филм, създаден от две момичета в 11 клас - възпитанички на училището. За идеята, мотивите и за гимназия „Интелект“, Латинка Светозарова разговаря с Радинела Павлова и Габриела..
За първи път в историята на националния фестивал на българското кино „Васил Гендов“, Столична община учреди и връчи специална награда за филм със социална значимост. Отличието бе част от церемонията на Съюза на българските филмови дейци – най-престижното признание за родното кино. Наградата беше присъдена на документалния филм „Училище за надежда“ –..
Към 19 часа ще излезем с официално решение за прекратяване на блокадата на градския транспорт в София. Нека първо минат комисиите на СОС,..
А з отправих ясно предложение. Това заяви пред БНР Васил Терзиев, кмет на София, след като стана ясно, че продължава протестът на работещите в..
Тази криза в градския транспорт на София можеше да не се случва . Това заяви пред БНР Драгомир Стойнев, председател на парламентарната група на "БСП –..