„Не ме отхвърляй в старостта ми, кога почне да чезне силата ми, не ме оставяй“. Това са стихове от 70-тия псалм на Давид, по който израелският композитор и певец Авиху Медина създава популярна песен, станала световен хит и му донесла най-високото отличие за принос в културата в еврейската държава - наградата на Израел. До тогава е бил в категорията източни (чалга) певци.
"Това е една от най-известните ми композиции и е по текст на един от псалмите на цар Давид." Не ме изоставяй, като остарея ". Бях я написал за конкретен певец. Първоначално той не искаше да я изпълни. Стряскаше го прекалено сериозният текст. Смяташе, че трябва да изпълнява само леки песни, на базата на народни мотиви.
След 4 години склони да изпее този псалм и имаше огромен успех. Когато я писах бях млад, но усещах нещата в бъдеще. Да си възрастен певец не е лесно. Имаш славно минало. На рядко се сещат да те поканят да участваш в концерт. Бъдещето на творчеството ти е неясно. Израел е страна с много музикални таланти. Всеки две - три години се появяват млади певци, чиито песни засенчват най-изпълняваните шлагери от последните няколко години. Ние имаме шанс само сред публика от наши връстници, при които носталгията е доминираща, каза за БНР Авиху Медина.
Слушащите музика в Израел са шест милиона. Едни обичат класическа и оперна музика, други джаз или хорова музика. Леката и забавна музика предпочитат не повече от 4,5 милиона. А ние имаме талантливи изпълнители, за поне 100 милиона слушатели.
Като публиката е толкова малко, не са минали и десет години и ти си вече творец от предна епоха. Младите енергично те изтласкват от сцената и в прекия и в преносния смисъл на думата.
Но това е хубаво, нали? Имаме много жанрове, много изпълнители и много предпочитания на слушателите. Нищо, че страната ни е малка."
За човек, произлизащ от бедно семейство, при това от група евреи, което не са имали особено голям авторитет в Израел при пристигането им, музиката и спорта са двете области, с които младите хора са можели са се оттласнат от дъното. Медина е опитал и двете и е постигнал успехи. Като малко момче, когато овдовелият му баща създава ново семейство, Авиху отива в интернат в кибуц. Там опознава нови жанрове музика. Влюбва се в рока. Творчеството му е комбинация между източна и западна музика. Затова то е толкова слушано по всички радиостанции и по мрежата.
"Получих наградата на Израел като първопроходец на нов за Израел жанр. Някои го наричат източен, аз - не. Всеки, който е пристигнал в тази страна е донесъл музикалните традиции на предците си. Те може да са от запад, изток, север, юг, о ако звучат добре, стават любими за всички. Затова, като се говори за израелска музика, имаме предвид влиянието и пречупването под нов ъгъл на цялата световна традиция и на съвременните течения.
Например, моите родители имат йеменски корени. Семейството на майка ми е пристигнало по тези места през 1883 година. И родителите ми, и аз сме родени тук. Но вкъщи звучеше музиката на страната, откъдето идват и аз познавам добре традициите на Йемен.
Притаявам дъх като ги слушам. Сега от страната на дедите ми се чува само за ракетите на Хусите и дрънкането на оръжие в Червено море. Но терористите са толкова малка група, че не са в състояние да заглушат музиката на Йемен, нито музиката на Израел, убеден е Авиху Медина.
Още по темата в звуковия файл.
На 9 ноември в морската ни столица диригентът Павел Балев ще ръководи концерта "TUTTO VERDI" с участието на баритона Кирил Манолов, солисти, хор и оркестър на Държавна опера - Варна. В края на октомври българинът с успешна международна кариера дебютира като диригент на Берлинския радио-симфоничен оркестър. Той беше поканен да партнира с този състав..
Ректорът на НХА проф. Георги Янков представя своя юбилейна изложба, озаглавена "Неоренесанс". Изложбата е позиционирана в галерия "Райко Алексиев" на СБХ. Такава юбилейна изложба предполага равносметка, ретроспекция . Решихме обаче, че може да бъде представена и с чисто нови работи , разказа той пред БНР. Сред творбите са плакати..
На 7 ноември от 19 часа в концертната зала на НМА „Проф. Панчо Владигеров“ Смесеният хор на БНР ще участва в авторски концерт на Нева Кръстева. Програмата включва „Victimae paschali laudes“ за орган, „Отче наш“ от „Литургия на Св. Йоан Златоуст“ за глас и орган, „In memorias exire“ за пиано, орган и ударни и специалният акцент - „Реквием..
Българската публика ще има шанса да присъства на първото съвместно музициране на двама забележителни изпълнители - австрийския цигулар Райнер Хонек, дългогодишен концертмайстор на Виенската филхармония, и пианистката Пламена Мангова, която има впечатляваща международна кариера като солист и камерен музикант. Двамата са в София по покана на камерния..
От днес до 1 декември в Топлоцентрала можем да се срещнем с "Небесното войнство" на художника Юлиян Табаков. С изложбата завършва поредицата "Виждам те". "Имам някакво мое търсене, което е някаква граница между духовно и материално. "Небесното войнство" е една от трите серии и със собствено заглавие във "Виждам те". За първи път единствено и..
Фондация "Арденца", организатор на Международния конкурс за пианисти непрофесионалисти "Vivapiano", кани всички заинтригувани от клавирното изкуство за деца - педагози, изпълнители и родители, на концерт под надслов "В приказния свят на Борислава Танева". Той ще се състои на 6 ноември от 18:00 часа в залата на Съюза на българските композитори в..
Тази година за първи път присъствах на фестивала „Colours Of Ostrava“ по покана на организаторите от Чехия, състоял се от 17-ти до 20 юли в областта Долни Витковице. Мястото е известно с изоставената фабрика за стомана, днес превърнато в празник на музиката и различните видове изкуства в четирите фестивални дни. Още от първия миг бях поразена..
Безредици пред Народния театър "Иван Вазов" предшестват премиерата на постановката "Оръжията и човекът", режисирана от Джон Малкович...
Днес е втората премиерна дата на постановката на Джон Малкович „Оръжията и човекът“ в Народния театър "Иван Вазов" . Снощи, по време на първото..
Лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов призова президентската институция да се извини за изразената позиция, с която се поставя под съмнение легитимността..