Колко странни инструменти могат да бъдат използвани в класическите произведения, или за какви странни инструменти са писали прочути композитори? За това си говорим в звуковите хроники този месец.
Днес ще разбeрeм някои от имената на композиторите писали за туба и кавал.
Тубата е най-ниският по звучене инструмент в оркестъра. Това е последното попълнение за състава на симфоничния оркестър, който след нейното изобретяване вече е напълно окомплектован. Появява се през първата половина на 19 век. Вилхелм Фридрих Випрехт и Йохан Готфрид Мориц получават патент за бас туба във фа строй с пет винтила през септември 1835 година. След три години синът на Йохан Мориц – Карл изобретява тенор тубата. Но усъвършенстването на инструмента, както това се случва и при много от другите духови инструменти се дължи на белгиеца Адолф Сакс.
Инструментът много скоро е приобщен към британския брас бенд. За първи път тубата се използва в състава на оркестъра през 1843 година от Вагнер в „Летящият Холандец“. Негови предшественици има още от 1590 година – французинът Гийом изобретява Серпент – Змията. И други композитори от следващите епохи с удоволствие се обръщат към него – Бетовен, Менделсон, Майербер. Спомням си в консерваторията преподавателят по инструментознание все цитираше свой студент, който на въпроса за тубата отговорил, че това е един голям, навит инструмент, в който влизаш, за да свириш.
Обикновено в един оркестър има една туба, много рядко две, а изключително рядко три. Инструментът има от три до седем винтила. Използва се във военните и духовите оркестри, в биг бенда. Най-популярни творби, в които има соло за туба са „Картини от една изложба“ на Мусоргски с оркестрацията на Равел, „Така каза Заратустра“ на Рихард Щраус, Стравински използа тубата в балетите си „Петрушка“ и „Пролетно таинство“, Шостакович в симфониите си, Прокофиев в Пета симфония, Марс, бог на войната от „Планетите“ на Холст, Фантастичната симфония на Берлиоз.
Има и специално създадени концерти за туба от Ралф Вон-Уилямс, Джон Уилямс, Александър Арутуняни, Паул Хиндемит.
Звукът на кавала е тъй характерен за нашите земи. Почти във всички фолклорни области кавалът е неразделна част от музиката. Предшественик са му пастирските свирки използвани от най-дълбока древност. Подобни инструменти са намирани в поречието на Тигър и Ефрат, в Египет, сред инструментариума на траките и древните гърци. Разликата е в дължината на инструмента и в наличието на отвори. Днешният кавал е от три части, които се сглобяват, като на средната част има 8 отвора за пръстите, долната е с резонаторни отвори – душници.
Звукът се произвежда чрез странично духане в наустника. Това е изключително трудно и изисква продължителни репетиции, за да се постигне майсторско изпълнение. Кавалът най-често се изработва от дрян, бадем, кайсия, чемшир – здраво, плътно дърво, което позволява извличане на чист звук. Подръжката на кавала изисква да се смазва с бадемово масло или зехтин, като инструментът се маже и отвън и отвътре.
При майсторско овладяване на кавала той може да звучи като различни инструменти. Най-ниският тембър на кавала започва от ре на голяма, а най-високите тонове, които могат да се изсвирят с различните видове кавали са от четвърта октава. Особено ефектни са тембрите „каба“ и „тромпет“. Кавалът може да наподобява флейта или друг инструмент.
За кавал и симфоничен оркестър има написани няколко произведения:
• Вариации в български стил по тема от Хендел за струнен оркестър, кавал и акустична китара от Георги Андреев.
• Копнеж по изгубената хармония – музика за струнен оркестър, тастови, ударни инструменти и кавал от Георги Тутев.
• Концерт за кавал и струнен оркестър от Александър Йосифов.
Антибактериални повърхности с приложение при възстановяване на увредена костна тъкан разработват учени от Института по електроника на БАН. В изследването са използвани лазери със свръхкъси импулси, с които се повишават антибактериалните свойства на керамични и полимерни материали, съвместими с човешката тъкан. Тези проучвания са проведени под..
Отскоро в ръцете на специалистите и любознателните читатели е едно интересно издание, плод на дългогодишен труд – каталог на библиотеката на Осман Пазвантоглу във Видин. Автор на книгата е изявената ни османистка проф. Стоянка Кендерова. Осман Пазвантоглу е управител на областта от 1795 да смъртта си през 1807 г. В размирните "кърджалийски..
Терминът "бивши хора" се употребява от някогашните служби на тоталитарна България за обозначаване на онези, които след преврата на 9.IX.1944 г. са превърнати в парии – преследвани, затваряни, заточавани. В своята книга "Бившите хора" на концлагерна България" историкът Мартин Иванов разглежда в дълбочина както мероприятията на народната власт,..
Знaчим пpoбив в ĸвaнтoвитe изчиcлeния бeшe пocтигнaт, cлeд ĸaтo изcлeдoвaтeли oт Oĸcфopдcĸия yнивepcитeт cъздaдoxa мaщaбиpyeм ĸвaнтoв cyпepĸoмпютъp, cпocoбeн нa ĸвaнтoвa тeлeпopтaция, написа преди дни "Индипeндънт". Какво е значението му за развитието на квантовата технология, разяснява докторантът по квантова механика Иво Михов. "Един квантов..
Мария Аргирова. Тя е млад учен с дълга професионална биография. Мечтае да стане археолог, но се запалва по химията. Д-р Мария Аргирова съвсем наскоро получи наградата "Еврика" за постижения в науката, но преди това е носител на съвместната награда на фондация "Еврика" и Съюза на учените в България за отличната защита на дисертационния си труд. Освен..
Отскоро в ръцете на специалистите и любознателните читатели е едно интересно издание, плод на дългогодишен труд – каталог на библиотеката на Осман..
С комедията на Шекспир "Напразни усилия на любовта" Арт театър ще отбележи 94-тия рожден ден на проф. Надежда Сейкова. Тя е режисьор на спектакъла. А..
Тази вечер, от 19 ч. в Артиум център Несебър , посетителите ще имат възможността да се пренесат в Париж. В морския град се готви концерт, вдъхновен от..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg