Този перуанец днес е най-известният оперен певец. Нарича се Хуан Диего Флорес и присъствието му на всяка сцена е гаранция за успех. Сред ценители от цял свят той е прочут като мистър 9 До-та, а партията на Тонио е негова запазена марка, въпреки, че от скоро се опитва да избяга от този образ. Роден е на 13 януари 1973 г.
„Гласът на Хуан Диего Флорес е като двигател на Порше 91, когато го чуеш знаеш, че пред теб е нещо много финно настроено, нещо луксозно”. Това пише в „Опера нюз”. Или „Когато Флорес пее, слушателите знаят, че слушат истински виртуоз”.
„Той оцветява нотите както художник рисува върху платното. Флорес е известен със способността си да завладява сърцата и слуха на публиката с пламенната си изразност и майсторска техника”.
Баща му бил известен китарист и изпълнител на перуанска и креолска музика. Майка му пък имала пъб, в който се изпълнявала музика на живо. Често младежът замествал някой от разболелите се музиканти, което било и една от атракциите на клуба. „Това беше огромен опит за мен, тъй като повечето от посетителите бяха на определена възраст, така че аз трябваше да бъда готов да пея както хуаньос, така и музика на Елвис Пресли, и това беше за мен ярък пример, че всяка добре изпълнена музика независимо дали е джаз, опера или поп е добра музика”. Ще припомня, че едно от много успешните издания в дискографията на Флорес е дискът събрал най-популярните латиноамерикански песни.
Ръководителят на Националния хор на Перу започнал да му поверява солиращи изяви - участва в „Коронационната Меса” на Моцарт и в „Малка тържествена меса” на Росини, и дори решил да му дава уроци. „Той ми вдъхна вяра, че мога да пея опера и дори научих арията на Херцога и „Аве Мария” на Шуберт”. С тях се явих в консерваторията в Лима” - казва той. Там дълго не може да реши с какво точно да се занимава и се лута между популярната и класическа музика. „Исках да се занимавам с музика, особено с композиция и да свиря на пиано. Започнах да разучавам леки ноктюрни на Шопен и да си акомпанирам”.
Печели стипендия и заминава да учи в института „Къртис” във Филаделфия, където остава три години и научава много за операта. През това време се среща и с Мерилин Хорн и учи с нея в Санта Барбара.
През 1994 г. се среща и започва работа с перуанския тенор Ернесто Паласио, който му казва, че има специфичен глас и трябва много да внимава. Заедно заминават за Италия.
Първият си пробив Флорес прави през 1996 г. на 23 г. „Спешно се наложи да отида на росиниевия фестивал в Пезаро, за да подготвя малка роля от „Рикардо и Зораиде”, а се оказа, че трябва да изпълня главната роля в „Матилде ди Шабран” и така изведнъж станах известен”. Чуват го директори на много театри и веднага календарът му се запълва максимално. През август е извикан за прослушване в Миланската Скала и още през декември пее в „Армида” на Росини макар и не партията на Риналдо, след това в „Северна звезда” на Майербер в Уексфорд. След година от Ковънт Гардън първо го викат да замести колега в „Елизабет” на Доницети и след това сключват договор за „Отело” и „Пепеляшка” на Росини, и „Сомнамбула” на Белини. През 1999 е и на сцената на Виенската опера за „Севилският бръснар” на Росини.
В родината си Флорес е носител на най-престижното национално отличие - Големия кръст на ордена на слънцето на Перу. Той отвръща на този жест с благотворителни проекти. Създава в Перу фондация за насърчаване и създаване на национални детски и младежки хорове и оркестри. „Симфония за Перу” ми напомня всеки ден как музиката е променила не само моя живот, но и живота на хиляди деца, като им предлага ново бъдеще, изпълнено с надежда, казва той и продължава - Да създадем повече музикални училища, за да подобрим света, да пеем заедно една симфония за света, да запълним Земята с оркестри и хорове”.
Някои от наградите му:
Хуан Диего Флорес е камерзенгер на Австрия от 2012, през 2000 г. получава наградата на италианската критика като най-добър певец на годината, наградата „Аурелиана Пертиле”, „Златен Росини”, „Златен Белини”, наградата „Франческо Таманьо”, наградата на списание „Опера” - най-добър тенор за изпълнението си в „Сомнамбула“ на Белини през 2001 г. в Миланската Скала.
На официалната страница на певеца могат да се видят ангажиментите му за тази година - през януари - „Хофманови разкази” на Офенбах в Монте Карло. През февруари и март ще пее в „Орфей и Евридика” на Глук в Миланската Скала. Следват концерти през април - в Хамбург, Дюселдорф, Франкфурт, Хановер, Барселона с различни програми. През май го очакват в Мюнхен за „Лучия ди Ламермур” на Доницети, после рецитал в Мадрид и „Риголето” на Верди във Виена. На 23 юни ще има грандиозен концерт пред катедралата в Линц, а през август ще е в Пезаро в „Рикардо и Зораиде” на Росини.
Избрана дискография:
„Митридат цар на Понт” на Моцарт, Сакрална музика от Верди, Кантати от Росини, „Граф Ори” на Росини, „Вилхелм Тел” на Росини, „Матилде ди Шабран” на Росини, „Зелмира” на Росини, „Пуритани” на Белини, „Риголето” на Верди, „Орфей и Евридика” на Глук, „Сомнамбула” на Белини, „Жената от езерото” на Росини, „Семирамида” на Росини,
Албуми с арии от Росини, арии от Доницети и Белини, известни арии от опери, арии от Моцарт, италиански канцонети, сакрална музика, „Дъщерята на полка” на Доницети, арии за Рубини, песни от Латинска Америка.
В пътуванията си на различни сцени Хуан Диего Флорес се е срещал с различни български певици - Красимира Стоянова - „Лукреция Борджия”, Дарина Такова - „Северната звезда”, „Жената от езерото”, Веселина Кацарова - „Италианката в Алжир”, „Пепеляшка”.
Съдържание на оперната ни вечер:
• Цялостен запис на операта „Граф Ори” на Джоакино Росини с участието на:
Хуан Диего Флорес - Граф Ори,
Аластар Майлс - Губернаторът,
Мари-Анж Тодорович - Изолие,
Бруно Пратико - Рембо,
Стефания Бонфадели - графиня дьо Формутие,
Марина де Лизо - мадам Рагонд,
оркестър на театър „Комунале”, Болоня, Пражки камерен хор,
диригент Хесус Лопес Кобос.
• Запис от фестивала в Пезаро през 2003 г.
- Фрагмент от второ действие на операта „Сомнамбула” на Винченцо Белини с участието на Чечилия Бартоли - Амина, Хуан Диего Флорес - Елвино, Илдебрандо Д`Арканджело - граф Родолфо, Джема Бертаньоли – Лиза, Лиляна Никитяну - Тереза, хор на операта в Цюрих, Оркестър La Scintilla, диригент Алесандро Де Марки;
- Кантатата „Сватбата на Тетис и Пеле” от Джоакино Росини с участието на Елизабет Скано - Тетис, Хуан Диего Флорес - Пелей, Чечилия Бартоли - Церера, Даниела Барчелона - Юнона, Луиджи Петрони - Юпитер.
Съдържание на операта „Граф Ори”
събота, 17 август от 20 часа
"Във Funkallero сбъднах мечтите си откъм мелодии, които са били в главата ми от много време. Музикантите, с които свирим се влюбиха в тази музика и в това, което правим. Най-хубавото нещо за един творец е да имаш хора, които са на твоя страна и да приемат твоята музика като тяхна си." Това сподели композиторът, пианист, аранжор и бенд лидер Васил..
A сега да станем! Шапки долу! Защото влиза един ритащ същински хард рок колос, класик. Казват, че жив класик бил онзи, дето като го срещнеш, си викаш: "Божичко, тоя още ли е жив!". Да, жив е гигантозавърът, гордо носи името Глен Хюз . Голям приятел на България и герой, който си сверява часовника с миналото в името на бъдещето. А той още го има...
В понеделник, 17 февруари, от 18 часа в концертната зала на Националната музикална академия в София ще се състои официалното представяне на наскоро издадената книга с новооткрити писма на Любомир Пипков до неговите родители от Париж. Писмата датират от края на 20-те и началото на 30-те години на ХХ век, когато големият български композитор е живял,..
С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...
73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..
След поредния четвърти опит на "Възраждане" да прокара в Народното събрание законопроекта си за регистрация на чуждестранните агенти, а пък ДПС-Ново начало..
Режисьорът и създател на една от най-успешните театрални формации "Кредо" Нина Димитрова е навъртяла стотици хиляди километри с турнета и фестивали по..
"Два века изкуство в България" е нов цикъл с популярни лекции, който обхваща културните и художествени процеси в страната от началото на XIX век до..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg