Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Директно предаване от Софийската опера – Гала концерт на студенти от майсторския клас на Райна Кабаиванска

събота, 29 септември, от 19 часа по програма "Христо Ботев"

БНР Новини
Кайна Кабаиванска
Снимка: nbu.bg

XVIII майсторски клас на Райна Кабаиванска в София. За курса са подали документи певци от 21 страни, а броят им е 59. Избрани са 13 от 6 държави, като българите са трима. Всеки ден в продължение на две седмици те работиха с Кабаиванска, а тази вечер е гала концертът в Софийската опера.
В програмата на Гала концерта са включени арии и дуети от опери на Волфганг Амадеус Моцарт, Гаетано Доницети, Джузепе Верди и Джакомо Пучини. Свири оркестърът на Софийската опера с диригент Найден Тодоров. Участват: Алекси Марсопуал, баритон (Франция), Емануела Ширеа, сопран (Италия), Сеонкйонг (Ева) Джонг, сопран (Корея), Йоана Кадийска, мецосопран (България), Рейналдо Дроз, тенор (Венецуела), Мария Николова, сопран (България), Юнгхюн (Давиде) Риу, тенор (Корея), Джеонгхйеок Сео, баритон (Корея), Александрина Михайлова, сопран (България).
„Вече има школа на Райна Кабаиванска. Защо съществува тази школа? Защото ние започнахме да правим с НБУ, в който аз отворих с лични средства моя фонд да помагаме на младите таланти и от 18 години този процес се реализира, и след това продължава, и то с невероятен ефект. Сега в класа ни, това е целият свят – Корея, Венецуела, Гърция, Турция, Италия, Франция и разбира се България. Това е нещо невероятно. Може би защото славата на школата наистина заля света. По всички големи сцени по света има вече наши деца, а те са и наши стипендианти. Можете ли да си представите какво чудо стана, защото тези деца са расли с нашите стипендии, те всички са минали през София, те са минали през България. Сега вече едната е в Ню Йорк, другата е в Чикаго, третата е във Флоренция, тенорът Андреа Каре сега е в Копенхаген. Отвсякъде имам непрекъснати съобщения. Чакат ме и в Италия, за да продължим работата. Тези деца, които виждате тук за втора година те минават и през Модена. Пеенето не е импровизация. В никакъв случай не може да се учи една година и после да се стъпи на голяма сцена. Пеенето е работа постоянна и поне две, три годишна – ученето на пеене, за да имат тези млади хора една техническа база. Без нея е голям риск. Техниката дава сигурността на кариерата и моралното спокойствие, защото ти ако си сигурен в техниката си не трепериш при всяко излизане. Ти знаеш, тази нота така, втората нота така, фразата по еди кой си начин. Това смятам, че е много важно особено за дългите кариери. Една дълга кариера се гради не само с глас. Гласът е един от елементите на тази кариера. Една голяма и дълга кариера се гради преди всичко с интелигентност, с много смелост, с голям кураж, голяма техника и талант. Без талант понякога става. На мене не ми харесва само гласа. Аз искам да са артисти. Да има това огънче в душата“ – споделя Райна Кабаиванска.

Попитах я дали подтиква студентите си да се явяват на конкурси?

„Това е начин за правене на кариера. Днес конкурсът е средство за изявяване на таланта. Няма друг начин. Тези млади хора първо отиват на конкурси. За щастие учениците ми често спечелват тези конкурси и така започва кариерата им. Едно време май пак така беше, защото и аз се явих на конкурс в Миланската Скала, взеха ме и след 4, 5 месеца вече пеех там“.

Но на вокални конкурси не сте се явявала?

„Нямах нужда повече. След дебюта ми в Скалата първата вечер в гримьорната ми дойде един елегантен мъж и ме попита „Искате ли да пеете в Метрополитън опера в Ню Йорк?“ и аз казах „Да“ и ме покани да се видим на обед следващия ден. След него влезе друг елегантен мъж и ме попита „Искате ли да пеете в „Ковънт Гардън“ в Лондон?“ – „Ама, разбира се“ отвърнах аз и той ме покани на обед следващия ден. „Но аз имам друга среща“, казах аз. „Ами добре, тогава да вечеряме? И ето така започна всичко“.
Още разкази за живота на певицата може да чуете в звуковите файлове.







БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Теодосий Спасов с концерт в Оснабрюк

Гордост, свобода и благодарност – това символизира 3 март за Теодосий Спасов. "Каквато и да е политиката, както и да се върти, все пак ние сме успели да прекратим нашите взаимоотношения с турската империя и да се обособим като самостоятелна държава", каза в деня на националния празник виртуозният музикант. Като един от посланиците на..

публикувано на 03.03.25 в 12:35

Ploho за трети път в София на 5 март

Беше въпрос на време звукът на новата вълна на руския пост-пънк да се завърне на софийската сцена, а за Ploho изминалата година и половина беше повече от достатъчна, за да изпълнят всичките си ангажименти. След първия си разпродаден концерт в зала "Сингълс" на НДК и участието си на Wrong Fest 2023, групата освежи дискографията си с още един..

публикувано на 02.03.25 в 20:28

Избрано от сезона на Метрополитън опера – "Хофманови разкази" от Жак Офенбах

Последната творба на Офенбах оживява отново на сцената на Метрополитън опера. След като придобива известност като оперетен композитор Жак Офенбах се насочва към сериозен сюжет. Основата, са три истории – едновременно дълбоки, зловещи и смешни, от романтичния немски писател Е.Т.А. Хофман, който става главен герой в тях. Всяка от историите разказва..

публикувано на 01.03.25 в 07:50
Пиеро Епифания

Пиеро Епифания и неговата "Афроперуанска психеделия"

Повече от три (направо почти четири)   години минаха, откакто излезе дебютният албум на живеещия между Амстердам и София перуански перкусионист и композитор Пиеро Епифания Осамбела Miles, los amigos , така че можем логично да наречем новото издание Psicodelia Afroperuana дългоочаквано. То е ЕР (тоест, кратък албум) от четири пиеси – първа част..

публикувано на 27.02.25 в 17:45

Симфоничният оркестър на БНР представя "Вишеградски традиции"

Концерта "Вишеградски традиции" ще представи Симфоничният оркестър на Българското национално радио. Двама словашки музиканти ще гостуват на Радиооркестъра. На диригентския пулт ще застане Растислав Щур, а сред солистите на вечерта ще бъде младата изпълнителка на блокфлейта Айна Марош. Началото ще даде българско произведение. С изпълнението на..

публикувано на 27.02.25 в 17:39