Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Сценичните образи на Анна Томова-Синтова

Събота, 17 ноември, от 20 часа

| обновено на 16.11.18 в 16:41 БНР Новини
6
Анна Томова-Синтова
Снимка: личен архив

В оперната вечер ще слеем в едно миналото и настоящето. Настоящето, защото ще бъдем с една от най-емблематичните ни оперни певици. Миналото - благодарение на записите, които съхраняваме в нашата фонотека и благодарение на които ще се върнем десетилетия назад, за да проследим сценичните й превъплъщения. От 20.00 до полунощ ще бъдем с изкуството на Анна Томова-Синтова. От 15 до 24 октомври в Националната музикална академия се проведе за четвърти път майсторски клас. Осем млади певци се срещнаха и работиха с голямата оперна певица. С всеки един тях госпожа Синтова изработваше в детайли арията, разказваше за ситуацията от операта, в която се явява тази ария, за стила, за времето, припомняше някои забележки на големи диригенти и режисьори, с които е работила, припомняше и свои лични преживявания и трудности, които е срещала, ако арията е била интерпретирана от нея самата. Незабравима седмица не само за активните участници в майсторския клас, но и за всички, които намериха време да бъдат в залата на Академията.
По време на този майсторски клас се срещнах с Анна Томова-Синтова, която прие да поговорим за важните срещи и за ролите определили пътя й по най-големите оперни сцени по света. Тази вечер ще ни водят разказите й.
А моята работа се оказа изключително трудна. Какво да избера от необятна й дискография? Изумителни записи с най-известни диригенти и състави, и още повече документални регистрации осъществени при многобройните й завръщания на сцените у нас – София, Варна, Русе, Стара Загора. Вероятно ще разберете избора, който направих - няколко записа осъществени през годините тук у нас, записи, които може да чуете само вие слушателите на нашата оперна вечер. Те обхващат период от около 30 години - от 1969 г. до 1996 г. Ще чуете фрагменти от няколко опери на Верди:
„Дон Карлос“, запис от 15 юни 1987 г. – откриване на „Варненско лято“ с Варненската филхармония, диригент Иван Маринов.
„Набуко“, запис от 19 януари 1969 г. в Софийската опера с диригент Руслан Райчев,
„Аида“, спектакъл в София от 1979 г., диригент Руслан Райчев
„Травиата“, запис от 1988 г. с хор и оркестър на Софийската опера, диригент Руслан Райчев,
„Реквием“, от 1984 г. с хор на Софийската опера, Зингферайн Виена и Виенската филхармония, диригент Херберт фон Караян,
„Танхойзер“ на Вагнер от 29.11.1983 г. от „Фестивала на оперното и балетно изкуство“ в Стара Загора, диригент Руслан Райчев
„Евгений Онегин“ на Чайковски от 05.06.1975 г. от "Софийски музикални седмици" с оркестъра на Софийската опера, диригент Недялко Недялков, „Дон Жуан“ на Моцарт от 27 януари 1976 г. спектакъл на Софийската опера, диригент Михаил Ангелов
„Сътворението“ на Хайдн запис от 1988 г. със смесен хор "Родина", Русе, хормайстор Васил Арнаудов, Фестивален симфоничен оркестър, Диригент Емил Чакъров
както и фрагменти от две концертни изпълнения:
„Четири последни песни“ на Рихард Щраус, запис от „Мартенски музикални дни“, Русе - 31.03.1999 г., със Софийската филхармония, диригент Емил Табаков.
Рецитал с арии от опери на Рихард Щраус от 1996 г., с оркестъра на Софийската опера, диригент Йохан Арнел.

Снимките във фотогалерията са от личния архив на Анна Томова-Синтова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

“Водите на март” с Мирослава Кацарова

Два предстоящи клубни концерта в София и Пловдив носят името “Водите на март” – любима песен от Антонио Карлос Жобим. Написана през 1972 година, тя е смятана за най-добрата бразилска песен на всички времена. А песента на Жобим с превода на Зорница Христова на български език стана особено популярна в изпълнение на Мирослава Кацарова. Интересно е, че..

публикувано на 04.03.25 в 17:30

Теодосий Спасов с концерт в Оснабрюк

Гордост, свобода и благодарност – това символизира 3 март за Теодосий Спасов. "Каквато и да е политиката, както и да се върти, все пак ние сме успели да прекратим нашите взаимоотношения с турската империя и да се обособим като самостоятелна държава", каза в деня на националния празник виртуозният музикант. Като един от посланиците на..

публикувано на 03.03.25 в 12:35

Ploho за трети път в София на 5 март

Беше въпрос на време звукът на новата вълна на руския пост-пънк да се завърне на софийската сцена, а за Ploho изминалата година и половина беше повече от достатъчна, за да изпълнят всичките си ангажименти. След първия си разпродаден концерт в зала "Сингълс" на НДК и участието си на Wrong Fest 2023, групата освежи дискографията си с още един..

публикувано на 02.03.25 в 20:28

Избрано от сезона на Метрополитън опера – "Хофманови разкази" от Жак Офенбах

Последната творба на Офенбах оживява отново на сцената на Метрополитън опера. След като придобива известност като оперетен композитор Жак Офенбах се насочва към сериозен сюжет. Основата, са три истории – едновременно дълбоки, зловещи и смешни, от романтичния немски писател Е.Т.А. Хофман, който става главен герой в тях. Всяка от историите разказва..

публикувано на 01.03.25 в 07:50
Пиеро Епифания

Пиеро Епифания и неговата "Афроперуанска психеделия"

Повече от три (направо почти четири)   години минаха, откакто излезе дебютният албум на живеещия между Амстердам и София перуански перкусионист и композитор Пиеро Епифания Осамбела Miles, los amigos , така че можем логично да наречем новото издание Psicodelia Afroperuana дългоочаквано. То е ЕР (тоест, кратък албум) от четири пиеси – първа част..

публикувано на 27.02.25 в 17:45