Повестта „Зана“ на Керана Ангелова, издадена през 1998, и радио драматизацията на Биляна Петрова са текстовете, върху които възникна през 2016 аудиото „Зана“. Пътят от текста и образността на прозата на Керана Ангелова до фантазните и реални аудио образи, случили се и разказани сцени, скокове напред и назад във времето и акустични картини е път на дълго навлизане в повествователните и емоционални възможности на гласовете, звуците, ритъма, музиката, звуците и шумовете.
Едно от супер постиженията на тази игрална продукция е фактът, че дори на финала, при слушане, дори при едно необичайно слушане, при което публиката не стои пред радио или монитор, а в студио пред мощни тонколони, с прецизно изчислени точки на стереото, и трябва да поглъща аудио на български език, докато държи в ръце и чете транскрипт с паралелно подредени оригинален български текст и превод на английски, дори при това слушане тази публика оцени мелодиката, оригиналността и дълбочината на началния текст на повестта.
„Зана“ е четвъртата Най-добра радиодрама за годината в Европа според финала на PRIX EUROPA Берлин през 2016, фестивал номер 1 за радио и телевизия на континента. Това е последният голям успех на Радиотеатъра в България и можете да разберете какво означава този факт, като чуете „Зана“.
Актьорските гласове на Станка Калчева, Снежина Рашева, Сабина Коен, Димитър Костадинов, Слав Стоянов, Аделина Петрова, Огнян Симеонов дават нов живот на една история, толкова невероятна в своята автентичност и същевременно толкова документално-правдоподобна в своята приказност. „Зана“, измислена за радио, е полифоничен спектакъл с музиката и саунд дизайна на Асен Аврамов и звукорежисурата на Калин Николов, Живко Марев и Константин Райдовски.
Юджийн О'Нийл пише "Дългият път на деня към нощта" през 1940 година, само четири години преди това, през 1936-та, той става Нобелов лауреат като драматург. В "Дългият път на деня към нощта" О'Нийл разказва историята на своето семейство. Всички конфликти и ситуации, съответстват на мъчителните, изстрадани мигове, изживяни през годините в неговия дом...
Отиде си вълшебницата на музикалното оформление Валя Бояджиева. Професионалният ѝ път премина в БНР. Работи за различни редакции в програма "Христо Ботев". За късмет на Радиотеатъра, тя прекара дълги години като музикален оформител на радиопиесите. Остави толкова много след себе си, че ще трябва продължително да ѝ благодарим. Фин човек. Прекрасен..
Словото се умори и капна. Капна до такава степен, че ми е съвестно да прибягвам до услугите му. То е като кон, коленичил кон. Камшик, камшик трябва! Единственият камшик – това е смехът! Смейте се, гадове, на мъките на падналото слово. Виктор Ерофеев, "Три срещи" "Орфей" на Кокто е модернистична и ексцентрична интерпретация на една класическа..
Историята на "Монетата" започва през 2020 г., когато е отличена като победител в конкурса за нова пиеса на Нов български университет. На 20 януари 2021 г. се състоя премиерата ѝ на сцената на Младежки театър "Николай Бинев". В началото на 2025 г. пък слушателите на програма "Христо Ботев" ще могат да чуят премиера на аудио "Монетата" – от 16 часа на..
Камила Грудова (Camilla Grudova) е канадска писателка, която дълго време не може да си позволи свой мобилен телефон, а баба ѝ се е препитавала като шивачка в Париж. Първата машина, която Камила е имала в дома си била шевна, компютър получава едва като тийнейджърка и вероятно с негова помощ завърша История на изкуството в университета в Торонто. За..
Германско-австрийският писател Даниел Келман гостува в България, за да представи най-новия си роман "Светлина и сянка". Книгата излиза в превод на Жанина..
"Принцесата на Бухенвалд" е доказателство, че в историята на Втората световна война няма пощадени. Испанската авторка Ана Андреу Бакеро гостува в..
Когато предишния път бях на остров Мавриций надлежно се сбогувах с него завинаги, защото смятах, че едва ли ще се върна в този отрязък от рая. Но..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg