Сезонът на Националната опера в Амстердам продължи през октомври с осем представления на „Така правят всички жени“ на Волфганг Амадеус Моцарт, белязала последното сътрудничество на композитора с бележития либретист Лоренцо да Понте. Образец на комична опера с множество дегизирания и усложнения – изкусен манипулатор, подпомогнат от своята талантлива и подкупна асистентка, увлича в своята мрежа от ловки интриги и подлага на тест крехките любовни чувства на четирима млади хора, доказващ способността им на лесна изневяра. Опера, изпълнена с лекота, веселие, тънък хумор и житейски поуки.
Всички тези елементи намират отражение в постановката на Йоси Вилер и Серджо Морабито от 2006 година, която се възстановява за втори път в Амстердам. Изходна режисьорска точка е арията на Деспина от второ действие „Една жена на петнайсет години“. В нея девойката обяснява на приятелките си как трябва да се държат момичета на тяхната възраст, а именно: да познават изкусно занаята на любовта; да маскират добре желанията и чувствата си; да симулират както смях, така и сълзи; лесно да намират извинения и да умеят да лъжат, без да се изчервяват. За режисьорите четиримата главни герои са тийнейджъри в разгара на пубертета. Действието е ситуирано през шейсетте години на миналия век по време на сексуалната революция, в младежки летен лагер на брега на океана. Сцената е огряна от ярко слънце, цари атмосфера на лято, море, купон и безгрижие. Декорът на Барбара Енес представлява масивна дървена конструкция, разделена на три части. С помощта на въртящата се сцена виждаме героите във всекидневната, кухнята и спалните помещения.
Персонажите носят прекрасни спортни, свободни облекла, решени в светли, ярки, многоцветни тонове – дело на Аня Рабес. Режисьорите се концентрират не толкова върху темата за лесната изневяра, а по-скоро върху проблемите на пубертетната възраст и прехода към съзряването. В началото на операта четиримата тийнейджъри не се различават много един от друг. С течение на времето те претърпяват развитие, натрупват житейски опит и придобиват индивидуални черти на характера, превръщат се в зрели хора. Действието протича на много високи обороти, като движенията на персонажите са изключително раздвижени, детайлно изработени и представляват сериозно актьорско предизвикателство за певците.
Солистичният изпълнителски състав в спектакъла на 13 октомври бе много хомогенен и балансиран. Екип от шест, предимно млади, много талантливи и добре изглеждащи певци, притежаващи не само изявени вокални качества, но и ярки актьорски умения.
Германката Анет Фрич чудесно представи по-сериозния характер на Фиордилиджи. Певицата притежава сравнително лек, светъл глас. Изтъкната Моцартова специалистка, Фрич, изпълни с безупречна техника двете големи арии на героинята, изискващи диапазон от две октави и половина: първата – „Come scoglio“, с непоколебима решителност; а втората – „Per pieta“, наситена с колебание и откровение. Гулиелмо бе младият, тембрист, лиричен баритон Давиде Лучано, който пя с голяма мекота и чудесна бравурна техника. Италианецът е не само утвърден Моцартов интерпретатор, но и изявен Росиниев певец. Той е чест гост на фестивала в Пезаро, където през 2018 година изпълни Фигаро в „Севилският бръснар“. В партията на остроумната и хитра Деспина чудесно се изяви американското сопрано с пуерторикански корени София Бургос. Изгряващ млад талант, нейното изпълнение се отличи с голяма музикалност, спонтанност, кристално чиста дикция и ярко сценично присъствие. Опитният холандски баритон Томас Олиманс бе забележителен Дон Алфонсо – неуморим двигател на действието. Завършен певец-актьор, влязъл напълно в кожата на героя. Все още си спомням неговия невероятен Папагено от миналия сезон.
Анджела Брауър насити с голяма жизненост и емоционалност образа на по-веселата и повърхностна сестра – Дорабела. Американката има великолепен лиричен, изравнен мецосопран, воден от певицата с голяма лекота. Брауър изпя много елегантно арията „È amore un ladroncello“. В бъдеще ѝ предстоят престижни изяви в роли, подходящи за гласа ѝ – в Метрополитън тя ще бъде Октавиан от „Кавалерът на розата“, а на следващия фестивал в Залцбург – Керубино от „Сватбата на Фигаро“. Любимият на Дорабела, поне в началото и края на операта, е Ферандо, изпълнен от германеца Себастиан Колхеп. В последните години тенорът си създаде име като интерпретатор на Моцартови роли, както и на кантати на Йохан Себастиан Бах. Колхеп притежава глас с красив, лиричен тембър, воден от певеца с чувство за стил и фразиране.
Холандският камерен оркестър бе ръководен от именития англичанин Айвър Болтън – всепризнат майстор на музика от бароковата и класическата епоха. В продължение на дванайсет години, от 2004-та до 2016-а, диригентът бе начело на Моцартеума в Залцбург. В момента Болтън е музикален директор на Театро Реал в Мадрид, както и главен диригент на Симфоничния оркестър в Базел. Под неговата веща грижа и голяма всеотдайност Холандският камерен оркестър бе пълнокръвно действащо лице с лек, чист, изразителен, вдъхновен звук. Безупречни бяха многобройните ансамбли и особено вихреният финал на първо действие. Изтъкнат чембалист, Айвър Болтън сам акомпанира солистите в речитативите, като в отделни моменти бе асистиран от китариста Михаел Фраймут, облечен като хипи и в непосредствена близост до младежите на самия морски пясък.
На 20 декември от 19.00 часа Симфоничният оркестър на Българското национално радио отново предлага на почитателите на високото изкуство програма, която впечатлява, интригува и стимулира въображението на слушателя. В последния си концерт за 2024 г. радиосимфониците, смесеният радиохор и четирима изявени солисти: бразилският бас Матеус Франка,..
Плевенската филхармония и Люси Дяковска правят музикален подарък на публиката за предстоящите празници с концерта "Бяла Коледа". Програма съдържа емблематични песни за коледно-новогодишните празници от всички краища на света – Италия, Франция, Германия, Англия, Америка, България и др. Вълнуващи истории за любов и надежда, завладяващи популярни..
Обичам пица, харесвам италианския футбол, обожавам Венеция и Таормина; встрастен съм в мелодиката на Нино Рота и маестро Мориконе, имам лични истории със Дзукеро – еднакво силно обожаваме Джон Лий Хукър и ферментирало грозде, даже получих покана да гостувам във винарната му в Тоскана; тънък ценител съм на джаза от тази държава и в часност Стефано ди..
На 17 декември в Зала 3 на Националния дворец на културата Детският радиохор на БНР ще постави началото на 38-ото издание на Новогодишния музикален фестивал. Концертът, озаглавен "Свята нощ", обещава вълнуваща вечер, изпълнена с музика, емоции и празнична атмосфера. За програмата и подготовката разказа диригентът на хора, маестра Венеция..
Георги Стрезов е сред най-изявените млади български композитори, диригенти и оркестратори. Първият му досег с музиката е на 6 години, когато започва да свири на пиано, а по-късно проявява интерес към композицията. В биографията му присъства музика за различни телевизионни сериали, пълнометражни и късометражни филми, театрални продукции, телевизионни..
На 20 декември от 19.00 часа Симфоничният оркестър на Българското национално радио отново предлага на почитателите на високото изкуство програма, която..
Седем произведения на Любен Димитров са включени в изложба в галерия "Квадрат 500". Те са собственост на Националната галерия, Софийската градска..
Тази година Венцислав Диков представи свои картини в Япония, Токио, под наслов "Институт за невъзможни неща", в галерия "Сан-Ай". Това е неговото трето..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg