Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Свилен Начев и фотографията, която запечатва духа на времето

Свилен Начев
Снимка: svilen.nachev/ Фейсбук страница

„Уличните сцени на живота са не нещо статично, а нещо много динамично и човек винаги трябва да бъде отворен към света“ – този урок от стрийт фотографията предаде в ефира на „Време и половина“ фотографът Свилен Начев. Той за втори път е финалист на фестивала в Маями – най-престижният в жанра на уличната фотографията.

Според Свилен Начев това е фотография на ежедневния живот, която може да се случи навсякъде. Тя показва духа на времето, колкото и субективни всъщност да са спомените, запечатани в нечий кадър.

Фотограф: Свилен Начев, Кадърът е финалист на MSPF 2020 (The Miami Street Photography Festival)
Фотографът, който е един от лекторите в BECA/Before Creating Academy и член на колектива BULB за фотография от Балканите, оценява много общуването с колегите. До комуникацията с тях и обмяната на опит най-често води именно участието във фестивали като този в Маями. Начев смята, че макар фотографите да са съмишленици в крайния резултат, те достигат до него по различен начин. А винаги е интересно да погледнеш от друга гледна точка на познатото. Особено когато не отговорите, които фотографията дава, а въпросите, които задава, са същественото.

За визуалната тайна и идеалния кадър, за създаването на безвремие във фотографията, усещането за езика на визуалното и неговото разчитане, за снимането на нищото, което говори нещо Свилен Начев разказва в звуковия файл. В него ще чуете и защо фотографът е на мнение, че голямото изкуство не бива да слиза при обикновения човек, а човекът трябва да направи усилието да стигне до него.



БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Fun & Games на ателие "Керамика" на НБУ в галерия "Сердика"

Семестриалната изложба на ателие "Керамика" на Нов български университет се нарича Fun & Games и беше открита в галерия "Сердика" с галеристка Клара Арнаудова. Заглавието е препратка към работния, обучителния и творческия процес на студентите.  В света на дуализма, от който сме част, позитивното и негативното вървят ръка за ръка, четем в анонса за..

публикувано на 13.02.25 в 18:50
Ася и Радослав Рачеви

Ася и Радослав Рачеви: Ние сме телевизионни терористи

Ася и Радослав Рачеви разказват за изкуството на дублажа и какви са неговите специфики, как се изгражда образ само с глас зад кадър и какво трябва да притежава един актьор, за да практикува този занаят.  Гласовете им са сред най-емблематичните в бранша. Те са куклени актьори, завършват НАТФИЗ в класа на проф. Димитър Стоянов и са сред..

публикувано на 13.02.25 в 18:30

Литература и музика в списание "Страница"

Новият брой на сп. "Страница" може да се нарече музикален. Не само цял един раздел "Литературен университет" е посветен на музиката и литературата, но и интервюто на Клео Протохристова с писателя и преводача Иван Станков е "за музиката в думите, за думите като музика и за "Отсамния край на невъзможното".  В броя са публикувани "Фонограми" от Цочо..

публикувано на 13.02.25 в 17:25
Рудникът в Кремиковци – днес езеро

Потенциал за промяна

Две изложби изследват разрухата и паметта, и превръщането им във възможност за ново начало. Проектите на Яна Абрашева и Слава Савова насочват вниманието към някогашни "обещаващи" родни индустрии и състоянието им в момента. В "Оберлихт" в галерия "Поста" Яна Абрашева възкресява спомена за завод "Родопа" чрез витраж от изпочупените стъкла на..

публикувано на 13.02.25 в 16:45
Димитрина Хамзе

Димитрина Хамзе – вдъхновена от творби на художници

В Полския институт в София се състоя премиерата на книгата "Поетично за художници" от Димитрина Хамзе. Представиха я Жоржета Чолакова и Правда Спасова, а Димитрина Хамзе прочете стихотворения, сред които вдъхновени от творби на полските художници Рафал Олбински и Йежи Новошелски.  "В тази книга творенията на художниците не са обект на поетичен..

публикувано на 13.02.25 в 16:15