„Да живеем съзнателно само с нещата, от които наистина се нуждаем“, „Отблокирайте пространството“, „Не разчиствайте, прочиствайте“ – посланията на съвременния минимализъм станаха особено актуални в годината, която заради пандемията прекарахме у дома.
Хиляди статии и постове с хаштаг "минимализъм" пълнят пренаселеното онлайн пространство, а планетарен гуру на движението е Мари Кондо – повелителката на изхвърлянето и освобождаването от ненужното.
Като че ли най-успешно с повелята да се живее с малко се справят хората, които имат избор между това да имат и това да нямат. Те са и най-ревностните адепти на новия минимализъм и обикновено се позовават на Шинто традицията, според която, ако имаме малко вещи, можем да се грижим за тях така, сякаш притежават душа.
Есенция на минимализма са японските дзен градини и рьокани – хотелите с изчистени линии, рогозки на пода и завивки, прибрани в шкафове с плъзгащи се врати.
Доколко японска е тази традиция и дали не става въпрос за представа, която обявяваме за японска за повече убедителност? Защото, докато на Запад „зен“ е основното понятие, с което обличаме представата си за японската култура, на място в обръщение са други две популярни думи: hayari – модно и yasui – изгодно.
Разговор в "Лабиринти на познанието" доколко е японски произходът на модната минималистична тенденция с Надя Иванова Ямазаки, една от двамата основатели на архитектурното студио Yamazaki + Ivanova architects, основано в Токио през 1997 г. от Надя и съпругът ѝ Йоши Ямазаки. Тя се занимава с архитектурен дизайн и изследвания на архитектурната култура и история.
Естетиката на празните пространства според японското светоусещане може да се види в икебаната – изкуство, което Надя познава и споделя основните принципи за аранжиране на цветя или клонки.
Темата в това издание на "Време за наука" е една от най-дискомфортните човешки емоции – срамът. Сигурно няма на този свят човек, който поне веднъж да не се е червил, да не е изгарял от срам, а ако има такъв човек, вероятно е социопат. Знаем за какво служи страхът, за какво ни предупреждава болката. За какво ни е срамът се питаме във..
Не от вчера бизнесът у нас алармира, че изпитва недостиг от квалифицирани кадри. В края на миналата година Министерството на образованието и науката предложи 61.32% професионални паралелки в план-приема за гимназии за учебната 2025/2026 г. – най-високият досега процент. Дали това е достатъчно като мярка да повиши интереса на младите хора към..
"Най-важното през целия ми живот е било, че никога не съм спирал да търся нови решения и да уча. Най-важното е да не спираш да упражняваш знанията, които имаш, да търсиш начин да ги надградиш, за да правиш нещата по-лесни, по-прости и по-сигурни. Така растеш!" – това е изводът, който инж. Емил Митев прави на този етап от живота си. Той е носител..
Главен асистент Силвия Георгиева от Университета за национално и световно стопанство, катедра Предприемачество, неотдавна беше в любимия ми щат Гуджарат, за да преподава в тамошния университет. Тъй като не съм ходила в Ахмедабад след ковид пандемията, нямам търпение да я разпитам за този най-голям град в щата, който е и на седмо място в огромна..
Само три години след създаването на Софийския университет са сформирани катедрите по ботаника (1891) и зоология (1897). За десет години броят на катедрите се удвоява и те осъществяват обучение на студенти в рамките на Физико-математическия факултет, в специалността Естествена история. През 1944 г. специалността се разделя на две – Биология и..
Професор арх. Тодор Кръстев, почетен член на Международния съвет за паметниците на културата и забележителните места (ИКОМОС) и експерт по Световното..
Тоби Драйвър , създателят на митичните чудовища Kayo Dot и maudlin of the Well , един от най-оригиналните композитори в съвременната американска..
Във връзка с годишнина от Кюстендилската акция за спасяването на българските евреи от лагерите на смъртта, къщата музей "Димитър Пешев" представя изложбата..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg