На Карлсплац във Виена – точно срещу известната концертна зала „Музикферайн“ в Кюнстлерхаус – се намира Албертина модерн. Преди повече от 120 години младите художници, начело с Густав Климт, го напускат, защото смятат Съюза на творците за твърде консервативен. Сега сградата от 1865 година в неокласически стил е възстановена и днес тук е разположена експозицията на австрийския авангард, тук може да се види австрийско изкуство след Втората световна война, както и временни изложби.
Там са изложени две експозиции – главната е съсредоточена около изкуството на 80-те години на миналия век. Тази декада е смятана за най-важната за развитието на модерното изкуство. За него е характерно не една тема, а съвкупност от много различни начини на размисъл и дейности. Глобализирането на обществото и навлизането на компютъра в ежедневието играят съществена роля в модерното изкуство. През 80-те години всичко става изведнъж възможно. Сцената вече не е доминирана от абстракционизма и от попарта. В това десетилетие се ражда постмодернизмът.
Експонатите са конгломерат от картина, фотография и залепени и прикрепени вещи със символично значение. В първата зала са изложени фотоси на мъжки лица с акрилни бои и туш – произведение на Арнулф Райнер, в които той показва чрез цветове (предимно черния) как влияят фотографиите на настроението му.
Следват обектите на кича от американския автор Джеф Кунс, от които най-ярките в изложбата са фигурата на мечката с полицая и модерният Дон Кихот. Под мотото „Изкуството излиза на улицата“ са показани графити на Кейт Харинг от метростанции в Ню Йорк, както и психоделични комикси на Жан Мишел Баскуат и Кени Шарф.
В следващата зала са показани експонати на трансавангардизма. Те представляват колажи от елементи на рекламни текстове и плакати за различни продукти от ежедневието, но представени по такъв начин, че да провокират зрителя към размисъл за техния смисъл. В това течение е много силна Венецианската школа с главни представители Сандро Хия и Франческо Клементи.
Следват картини от Джак Голдщайн и Шери Ливайн, които са кръстени „картини на картини“ и представляват копия на фигури от чужди художници, но в собствена композиция. Такава е например картината на Ливайн „Пикасо“ в която фигурите са заимствани от творбата на Пикасо „Гуерника“.
Изложени са и произведения на австрийския художник Ервин Вурм – представител на минимализма. Набързо нарисувани скици само с няколко черти – са характерни за неговото творчество. Показани са скици за проекта му, наречен „Едноминутна статуя“. Следват обекти, наподобяващи крайния резултат на течението „Хепънинг“ от 70-те години: картини, рисувани върху залепени парчета от счупени чинии, обекти от мебелни части и машинни елементи. Голямо впечатление прави и композицията „Франкенщайн“ която се състои от няколко десетки детски парцалени играчки и кукли, зашити заедно.
Особено декоративни са двата щирокоформатни автопортрета на българската художничка Адриана Чернин, които показват лицето и части от крайници, скрити зад лехи от цветя.
Особен интерес представлява отделната изложба на Егон Шиле с негови автопортрети. Показани са платна, изразяващи различни настроения на художника, страдащ с изкривено от болка лице, затворник по време на полицейски арест и други.
Всички негови картини са шедьоври на натурализма с багрите на експресионизма в неповторими пози и ракурси, характерни за цялото творчество на този велик австрийски художник.
Повече чуйте в звуковия файл от Константин Брадваров.
"Художници и букви" е изложба на преподаватели от катедра "Книга, илюстрация, печатна графика" на НХА, чието откриване ще се състои днес (29 май) в Българския културен институт - Братислава. Доц. д-р Капка Кънева , художник с интерес към хартиената скулптура, преподавател в НХГ, дизайнер на книжни корици, гостува в "Артефир", за да разкаже..
На 29 май с поредица събития, посветени не само на литературата, започва 17-ото издание на фестивала "СтолицаЛитература". Епичните поеми на Джон Милтън "Изгубеният рай" и "Възвърнатият рай" задават тематичната рамка на тазгодишната "СтолицаЛитература". Събитията в програмата на фестивала следват противоречивото ни отношение към носталгията и..
Родовият документално-истроически роман "Реките на времето" е дебютен за авторката доц. д-р Евгения Кръстева-Благоева , преподавател в Департамент "Антропология" на НБУ. В "Артефир" доц. Кръстева заявява, че през личната семейна памет всъщност разказва историята на България от последните близо 100 години. По думите на авторката..
Първият роман на поета Азиз Таш "Ниският полет над думите" беше представен в Унгарския културен институт "Лист". Кристина Йорданова, литературовед и преподавател в Софийския университет "Св. Климент Охридски", говори за книгата, а Ива Колева изпълни избрани откъси от нея. За атмосферата допринесе и музикалното изпълнение на Бехрин Шопова, музиколог,..
В "Нашият ден" гостува Гонсало М. Тавареш , най-престижното писателско име в съвременната португалска литература, философ по образование и преподавател по теория на науката в Лисабонския университет. Богатото му творчество обхваща романи, разкази, пиеси, поезия, есеистика. У нас са преведени "Пътуване до Индия", "Кварталът", "Матео остана без..
Протест на настоящи и бъдещи медици се проведе в 6 града в страната. Исканията са за работна заплата, отговаряща на висококвалифицирания труд, който..
Грандамата на латиноамериканската литература ни поднася завладяващ роман за любов и война, за пътя към преоткриването и себеутвърждаването. " Името ми е..
През изминалата седмица парламентът прие на първо четене промени в Закона за здравното осигуряване . Основните акценти в тях включват разпределение на..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg