Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

“Кокичета в края на влака“ - нова лента на “София филм фест“

Галина Георгиева: Колегите на снимачната площадка ме слушат, защото ги слушам и аз

Галина Георгиева
Снимка: БНР

“Кокичета в края на влака“ е едно от филмовите заглавия, селектирани на София филм фест. Лентата е на режисьорката Галина Д. Георгиева. На 18 март е първата прожекция, а втората на 21-ви март. И двете прожекции са в “Дом на киното“.

Тя е филмов режисьор, сценарист и драматург. Участвала е със свои проекти в няколко международни уъркшопа по творческо и сценарно писане, като: „Sarajevo Talent Campus (2015); In The Palace Project Market (2015, 2019); CinemadaMare (2016); Clermont-Ferrand Short Film Market (2018, 2020); Transilvania Pitch Stop (2020), работилница на Фондация „Елизабет Костова“ (2020).

Първият ѝ сценарий „Репетиции“ печели Първа награда на Международния конкурс на NISI MASA (2007). Има няколко игрални късометражни филма, селектирани на международни фестивали, а последният ѝ филм „Френско кино“ бе част от официалната програма на 23-ия фестивал в Шанхай (А категория).

Тя е автор на два документални пълнометражни филма: „Булеварден роман“, селектиран на СФФ (2013) и на филма за Българската академия на науките (2016). И двата филма са излъчени по Българската национална телевизия.

Галина е автор на абсурдистката пиеса „Астероид 35 111“, базирана върху живота на руската поетеса Марина Цветаева. Пиесата се играе в Общинския театър „Възраждане“, има своя радио адаптация, излъчена е по програма Христо Ботев на БНР и има номинация за Първа награда в конкурса за Нова пиеса на Нов български университет през 2018 г. Галина е хоноруван преподавател към СУ "Св. Климент Охридски" и е автор е на книгата „Авангард и соцреализъм“.

Кокичета в края на влака Трейлър from Galina D. Georgieva on Vimeo.

“Кокичета в края на влака“

“В един антиутопичен свят цветята са единствен източник на енергия. Това идва с цената на постоянен недостиг и само собствениците на скъпи енергийни бонове се радват на електрическо захранване.

Ева Р., служител на „Градината“, се отказва от най-ценното си притежание – три крехки кокичета – в замяна на правото на достъп до асистирано държавно самоубийство. Но дори надеждата за този лесен изход не трае дълго.“


Галина Георгиева е главен герой в “Нашият ден“:
“Интересното за кокичетата е, че те са едни от цветята, които нямат специфичен аромат. Техният аромат е много фин и деликатен. Те не са като розата и зюмбюла, които миришат силно. Затова в някакъв смисъл избрах кокичетата като централна метафора на моя филм, те са изключително силни цветя. Те са цветята, които пробиват снежната покривка и то още в края на януари, началото на февруари.

Когато човек се зарови в биографията на кокичетата, вижда, че те са и с една особена митология. Смята се например, че когато Одисей, връщайки се в Итака, е бил омагьосан, билките, които той пие всъщност, за да свали тази илюзия от себе си, са от кокичета. Тези цветя са многопластови и понякога може да не ги забележиш, но точно в това е тяхната сила. Понякога мъничките неща са важните.

Както могат да видят зрителите на “София филм фест“, цветята са важно действащо лице. От тях се произвежда енергия и буквално в някакъв смисъл електричество. С този филм исках да обърна малко повече внимание на такива малки, но силни неща, каквито са цветята и кокичетата в частност.“


Жена филмов режисьор в България

“Жена филмов режисьор не е лесно наистина, защото това е подчертано мъжка професия, поне досега така се е възприемала. Освен творчество, енергия, всички неща, свързани със самото производство на изкуство, там буквално се иска физическа сила, за да устоиш 12 часа на терен, а на другия ден отново да си в кондиция. Да имаш поглед за това как се чувства целият екип по време на тези снимачни дни. Трябва да имаш и много организационни, и много психологически умения и издръжливост.

Опитвам се да изграждам дух на приятелство и диалог с колегите, с които работя. Да си изградя екип, с който се познаваме. Много е трудно, когато нещата трябва за секунди да бъдат изградени на снимачна площадка, тепърва да се опознаваш с човека и внимателно да си казвате думички, за да не се обиди някой. Колегите ме слушат ме, защото ги слушам и аз и защото сме си спечелили доверието през годините.“


Изкуството във време на военна криза

“В настоящата ситуация имам нуждата през изкуството, през филми и през книги да осмисля това, което става, защото коментарите по медиите не са ми достатъчни. Те първо са много поляризирани и често в тях се гледа от позицията на непосредственото настояще, а често нещата са опрели назад във времето и ще се разпространят в бъдещето. Именно това дава изкуството, тези по-големи панорами, по-големи картини на осмисляне на света, в който живеем.“

Чуйте разговора в звуковия файл.


Снимки: личен архив, БНР


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Антология разкрива живота на средновековните хора

Антологията "Животът през Средновековието" беше представена от проф. Цочо Бояджиев, проф. Олег Георгиев и Тони Николов, а журналистът Ангел Иванов прочете откъси.  В сборника се срещаме със "забележителна галерия от теми и автори, сред които св. Тома от Аквино, папа Григорий Велики, св. Бонавентура и др". Преводачи са Евгения Панчева, Ирена..

публикувано на 28.11.24 в 16:22

Лица от Кавала

"Започнах да правя тези фотографии в личното време на града – в затишието. Преди Коледните празници, веднага след Нова година, до началото на летния сезон. Последните няколко портрета направих в меката есен, когато всички си отдъхнахме от горещото лято на 2024 година. Изложбата става сега през ноември. Тя е предназначена за очите и сърцата на хората,..

публикувано на 28.11.24 в 16:10

Юн Фосе – драматургът, който предусеща бъдещето

Нобеловият лауреат за литература Юн Фосе пише първата си пиеса "Някой ще дойде" през 1992 година. В края на 90-те пиесите на норвежкия писател започват да се поставят по европейските сцени и не след дълго и на различни континенти. Постановката на Катя Петрова "Някой ще дойде" в Народния театър "Иван Вазов" е първи прочит на пиесата у нас и първа..

публикувано на 28.11.24 в 13:05

Софийският международен литературен фестивал – поле за среща със световни писатели

От 10 до 15 декември ще се проведе Софийския международен литературен фестивал в НДК.  Дария Карапеткова , координатор на събитието, запознава слушателтие на "Нашият ден" с акцентите в програмата , която предстои да бъде обявена в завършен вид съвсем скоро. Една от звездите на международната литературна сцена, която ще гостува в България..

публикувано на 28.11.24 в 11:10

Преподавателят и Принцът: Нишкови за фотографията – като страст и професия

В рубриката "Темите на деня" екипът ни имаше удоволствието да разговаря с Теодора Нишков, известна още като Принц Датски, и доц. д-р Александър Нишков, преподавател по фотография в НАТФИЗ. Темата бе фотографията – изкуство, вдъхновение и наследство. Теодора Нишков, фотограф и наследница на писателя Димитър Подвързачов, представи своето творчество..

публикувано на 28.11.24 в 09:46