Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Петър Тодоров: НФЦ може да бъде надежден и предвидим партньор на авторите

Петър Тодоров
Снимка: НФЦ

Когато стане дума за Националния филмов център през последните десетилетия, винаги става въпрос за разделителни линии. Дали новият директор на центъра Петър Тодоров ще успее да преодолее тези разделения? От една страна, мисията на НФЦ е да разпредели едни средства за филмопроизводство, разпространение фестивали и показ на филми. От друга страна, става въпрос за нещо, което се нарича българска филмова индустрия и българска кинокултура.

Ето как коментира Петър Тодоров в "Артефир":

"Времената, в които живеем, са смутни както за кинообщността, така и за световната общност. Но смятам, че мисията на всяка филмова индустрия по света, а и за нашата българска, е да заличава съществуващите граници – географски, възрастови, полови, расови, поколенчески или гилдийни. Затова съм на този пост – да се опитам да залича тези граници, всички да бъдат обединени в една обща цел – да правим стойностно български кино."

Мисия и цел на НФЦ

"Мисията на киното, като цяло, е да формира култура, да възпитава публика, да образова публика. Нещата са трудни. Имахме голяма среща с представители на различни асоциации, съюзи. Всички в кинообщността имат мнение за това как агенцията, определена със закон да подпомага българската филмова индустрия, може да заработи по-добре, какви промени са наложителни – в закона и в правилника към него – за да работи по-ефективно. Много често тези мнения са абсолютно противоположни. 

Моята първа цел, като директор, е да започна с тези мнения, за които общността е на едно мнение. Първите ми действия са свързани с Устройствения правилник на агенцията, който не е променян от 2018 г. И приетите през миналата година нови схеми на финансиране и чувствително увеличен годишен бюджет доведоха до остър недостиг на административен капацитет в агенцията. А това доведе до нейния административен колапс през 2021 г. Съществуващите щатове на служителите и техните възнаграждения категорично не отговарят на обема работа, която служителите е необходимо да администрират. Предприех няколко мерки – внасяне на нов проект за щатното разписание на служителите и повишаване на тяхното възнаграждение, за да бъде то адекватно и на административната работа. Предвидил съм и привличане на нови служители, които да отговарят за новите схеми." 

Новият директор на НФЦ определя като важни всички видове и жанрове кино: "Смятам, че документалното и анимационното кино в България не получават необходимата помощ, за да стигнат до зрителите. Нямаме конкретно специално място за документално кино, където целенасочено да се води публика, защото тези филми са важни за формирането на богата кинокултура. Самата агенция може да инициира такъв разговор и за физическо място, и за дигитална платформа. Надявам се на по-следващ етап да стартираме тези процеси." 

В очакване на финалното разпределение на бюджета Петър Тодоров е категоричен, че агенцията може да бъде много по-предвидим и силен партньор на самите автори, да ги подкрепя в техните усилия за участие в български и международни кинофестивали и да върви с тях по пътя, който е доста дълъг."

Чуйте подробности от звуковия файл.

Петър Тодоров е завършил Философския факултет на СУ "Св. Кл. Охридски" със специалност политология и е магистър по европеистика със специалност "Е-Европа". Има специализации в областта на управлението на независими киносалони в Италия и във Франция. Участва в редица проекти от последните години, насочени към независимите киносалони и организацията и управлението на международни кинофестивали,  с ключово значение за кинокултурата в България.
Има над 23 години опит във филмовата индустрия – производство, разпространение, промоция и показ на филми, както и в организация на международни кинофестивали. Той е филмов продуцент, разпространител на европейски пълнометражни и късометражни игрални и документални филми. Експерт е в управлението на киносалони и в ръководството и управлението на проекти. Работил е в първото мултиплексно кино в София и е упражнявал продуцентска дейност над 7 години. Външен експерт е на програма Eurimages към Съвета на Европа и външен експерт на ЕК в образователната и културна програма Creative Europe. 
Снимки – НФЦ


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Брайл ФМ навърши 10 години

Радио Брайл ФМ е българско социално интернет радио, където хората с увреждания учат и работят.  Целта на радиостанцията е да запознае обществеността с хора със специални нужди – с техните проблеми, възможности, постижения и права и да направи обществото по-толерантно.  Вече 10 години Анелия Велинова – изпълнителен директор на медията, и..

публикувано на 26.11.24 в 18:46

Пространството на книгата

Каква е значението на книгата в различните исторически епохи? Каква е ролята на илюстрацията и типографията? Как се ражда един шрифт, какви са политическите и културните причини за това? Заедно с доцент д-р Регина Далкалъчева, Кирил Златков, д-р Бояна Павлова и Дора Иванова коментираме темата в "Гласът на времето". Как се създава един шрифт, какви са..

публикувано на 26.11.24 в 17:06

Изкуственият интелект отново повдига въпроса какви сме ние

"Последната цитадела. Изкуственият интелект, естетика, въображение" – дискусия за формиращата роля на изкуствения интелект в съвременното въображение, ще се проведе на 27 ноември в Театралната зала на Софийския университет. Ще бъде представен и едноименния пърформанс, който изследва отношенията на един андроид с любовта. Двама от участниците – доц...

публикувано на 26.11.24 в 16:31
Цвета Ботева

Музикалната метафора като лечение с Цвета Ботева

Започва правенето на музиката през поезията и стиховете, обратно на това, което съветват музикантите, но тя така най-добре си може. Младата певица Цвета Ботева трябва да изкаже посланието си и метафорите си в стих, преди да стигне до мелодия.  Въпреки промените, които настъпват при музикалната обработка, засега за нея това е пътят, по..

публикувано на 26.11.24 в 16:10
Валентина Радинска

Валентина Радинска с премиера на книгата "Синът ми Степан"

"Най-накрая събрах смелост да допиша книгата си за моя син Степан, който си отиде преди 17 години, и живя цели 20, въпреки прогнозите на лекарите, че ще живее не повече от една година… Дължа огромна благодарност на моя стар приятел Борис Христов, който настойчиво ме подтикваше и ми вдъхваше кураж да го направя… "Ще плача, докато пиша, Боре…" – казвах..

публикувано на 26.11.24 в 14:05