Непосредствено след края на Втората световна война, сред разрушенията и трагедиите, които тя причинява в Европа, в северноиталианската провинция Реджо Емилия родители на малки деца организират на кооперативен принцип заведение за обучение и възпитание на децата си.
Осъзнаването, че обществото не е оказало достатъчна съпротива на фашисткия режим и е допуснало да бъде въвлечено в кървавия конфликт кара родителите да потърсят различен модел на образование, който да не формира послушни сляпо подчиняващи се на авторитети хора, а граждани със свободна воля и демократичен дух.
Моделът е разработен от педагога Лорис Малагуци, последовател на реформаторите Джон Дюи, Жан Пиаже, Лев Виготски и Хауърд Гарднър. Той става популярен и започва да се прилага в други детски заведения в Италия и по света. Характерни за него са уважението към любознателността на детето, силното присъствие на изкуствата и сетивните усещания, връзката с природата, екипността и сътрудничеството.
В България подходът също има последователи. С него работят в Детската къща – детски център във Варна. За подхода Реджо Емилия и за инициативата „Демокрация и образование“ на фондацията за детско развитие „Калейдоскоп“ разказва Нора Гавазова, създателка и управителка на Детската къща.
Повечето хора обикновено спят между седем и девет часа всяка нощ. Науката твърди, че някои хора могат да се чувстват добре само с четири часа сън, като са напълно отпочинали и готови за работа. Звучи като суперсила, а за някои щастливци това е генетична реалност. Изследователите отдавна се интересуват от хората, които естествено спят кратко време...
В деня на светите братя Кирил и Методий, на българската азбука, просвета и култура и на славянската книжовност – 24 май, събеседниците на Антон Митов говорят за единните стандарти и методология за дигитализиране на музейно, библиотечно и аудио-визуално съдържание. Или накратко – за процеса на преобразуване на информация в цифров (електронен) формат в БНР...
Международният ден на биологичното разнообразие се отбелязва ежегодно на 22-ри май. Той се чества от 2001 г. с резолюция A/RES/55/201 на Общото събрание на Организацията на обединените нации (ООН) от 20 декември 2000 г. Темата на инициативата през настоящата 2025 г. е: "Хармония с природата и устойчиво развитие". Какво е това биологично..
В рубриката "Всичко за образованието" задаваме въпроса на директора на СУ "Д-р Петър Берон" в Червен бряг Антон Шуманов. Преди да запеем "Върви, народе възродени" и да си дадем сметка колко се разминава общата картина на средното ни училище от наследените от далечни времена очаквания към него, искаме да разберем има ли начин то да бъде мястото,..
Имаме известен отлив от фундаменталните научни изследвания поради естеството на науката днес, малко са финансовите инструменти за този тип фундаментални изследвания, а без тях трудно се стига до приложни постижения, така че тук също е необходима особена грижа. "Това, което като жена бих искала да постигна, е да създам още по-силно усещане в..
Има ли руска пропаганда в българските училища и какво показва разследване на БНТ, коментира в „Мрежата“ по програма „Христо Ботев“ Мая Димитрова,..
Как да различим социалните от политическите послания в една криза и защо исканията на синдикалистите по време на протестите в градския транспорт на..
"Тъй като писарите ще продължат, малцината читатели, които ги имаше по света, ще сменят занаята си и ще станат също писари" – това някак беше първата..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg