Какво липсва на преподаването по математика в училище, което сякаш внушава, че тя служи единствено за взимане на изпити.
Потърсихме мнението на Лъчезар Томов, в деня на изпита по математика на седмокласниците и седмица след ниските резултати на учениците в 4 клас на Националното външно оценяване.
Какво мерят и проверяват изпитите и какво казват за системата, която ги изготвя?
"Въпросът е как бъдат въведени децата, казва Томов. – Това, което прави нашата система, е, че до 4 клас изобщо не им показва математика, тя им показва сметки, а в гимназията най-интересната част от математиката остава скрита и невидима за тях.
У нас се преподава така, както се е преподавало в древен Вавилон и Египет – учат ги на неща, които всеки компютър прави с лекота, а на нас всъщност ни трябват мислещи хора.
Св. Константин Кирил е получил титлата "философ", защото е овладял седемте изкуства – тривиума (граматика, логика и реторика) и квадривиума (аритметика, астрономия, музика, геометрия). Вие можете да видите математическите елементи в глаголицата, които, разбира се, са свързани със Светата троица и Светия дух, това са елементите, които той е вложил в азбуката. Направил е система. Едно дете, което се интересува от история, може да учи математика, търсейки кодове в глаголицата.“
Как трябва да се подготвят учителите по математика?
"За да се подготвят добре учителите, трябва да се промени системата. Нещата, които имат нужда от реформи, а не получават реформи, стигат до революции. А революцията означава пълно връщане до началото и минаване през крах, което е много по-скъпо, отколкото да се реформира. Затова колкото и да е странно реформите обикновено идват от консервативните хора.
А като говорим за история, ако прочетете записките на Макгахан, ще останете с впечатление, че под турско сме имали много по-добри училища, отколкото по времето на цар Борис ІІІ. При него е имало същата система като сега – формална, ниски заплати, предимно жени учителки, на които се е казвало какво, колко и как да бъде преподавано. Реално никога не сме имали реформи. Ние сме имали най-добрите училища и учители по времето преди Освобождението – този извод можем да направим, четейки Макгахан.
Да, имали сме силна Академия, университетът е бил на високо ниво, но това не се отнася за училището, там никога не сме имали високи резултати.
На фокус трябва да са учителите, а не покриването на формални критерии. Да, ще има големи вариации, но не тези, от които се плашат хората, че училищата в София ще процъфтяват, а тези в малките градове – не. Да, ще има различни варианти на учене.
Не е казано, че всички училища трябва да учат една и съща математика, просто всички трябва да я учат еднакво добре.
В училище по дизайн и архитектура, може да наблягат на геометрията, други върху числени методи, защото ще стават програмисти, тези, които ще отидат във финансите – върху вероятности и т.н. Ако един човек знае как да работи добре в една част на математиката, той няма проблем да изучи и останалите.
Как да не фалирате на борсата? Как да си намерите гадже? – на подобни въпроси може да отговори математиката.
Ключов е учителят, а именно него формалната система неутрализира."
Изслушайте разговора с Лъчезар Томов и ще научите и за приликите на CEO популациите със затворниците от "Сант Куентин" и ще си отговорите на въпроса защо толкова често на върха се оказват психопати.
Най-добрите български ученици по биология спечелиха 4 медала от най-престижното състезание за годината. На Международната олимпиада по биология (IBO 2025) родните гимназисти отвоюваха 2 сребърни и 2 бронзови медала, съобщават от Сдружението на олимпийските отбори по природни науки. Олимпиадата се проведе от 20 до 27 юли във Филипините...
Природният феномен "Подводна вкаменена гора" е открит на около 18 метра дълбочина в района между гр. Созопол и островите Св. Иван и Св. Петър. Мястото е уникално в световен мащаб, тъй като вкаменени дървета под вода има на много малко места. Смята се, че нашата "Вкаменена гора" е на около 20 милиона години, според геолозите. Първите..
"Казвам се Анита Гергова и съм горда майка на четири породени деца. Те са моето вдъхновение да се свържа с Адел Фабер и Илейн Мазлиш и да поема отговорността и ангажимента да разпространя техните световно признати курсове сред българските родители и всички хора, работещи с деца." За това къде и кога се поставят граници между родители и деца,..
"За всички ученици е важна мотивацията, а Гошо е изключително мотивиран. И изпълнен с желание да помага на другите." Това казва за Георги Костадинов неговата учителката в Бургаската природо-математическа гимназия Мариана Анастасова. На юнската сесия той успешно взе и последния си изпит за тази учебна година и от есента ще е второкурсник във..
В последните десетилетия, след приемането на Закона за културното наследство (ЗКН) през 2009 г., нашето недвижимо национално наследство, нашите старини бяха оставени на произвола на съдбата и природните сили, се казва в документ-петиция, изготвен от група експерти и интелектуалци в България. "Поставяме настоящия документ на обсъждане пред..
Как изкуството помага за осмисляне на нарастващите екологични кризи и за намирането на решения за тяхното преодоляван? Този въпрос е на фокус на вниманието..
Насилието срещу възрастни жени е специфичен и сериозен социален проблем в световен мащаб, изискващ координиран отговор от различни организации. Сред..
През 2025 г. България за първи път ще има честта да посрещне един от най-значимите артисти на съвремието. След повече от четири десетилетия забележителна..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg