Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Шринкфлация: Изкушението на търговците при инфлация

Богомил Николов: Най-добре се пази информираният потребител

Снимка: ЕПА/БГНЕС

Едно ново явление завладява публичното пространство особено след повишаването на инфлацията – шринкфлация. На границата между маркетинговия трик и измамата, зад екзотично звучащия термин "шринкфлация" се крие добре познат търговски подход: намаляване на количествата на стоки (или редукцията на тяхното качество), за да се запази цената, към която потребителят е привикнал. Механизмът е особено характерен за периодите с висока инфлация. 

За логиката на търговците, влиянието на шринкфлацията върху поведението и портфейла на обикновения потребител и колко чест е този сблъсък, разказва в "Нашият ден" Богомил Николов, изпълнителен директор на Асоциация "Активни потребители":

Богомил Николов"Явлението изобщо не е ново, а само получи име. Терминът се появи от академичните среди от една английска професорка. В нашето общество стана популярен от месец-два. Шринкфлацията представлява намаляване на обема/количеството на дадена стока или нейното качество в съдържанието, без да се променя продажната цена. По този начин нито един статистически институт не може да регистрира увеличение на цените и да регистрира инфлация. Но реално това е една модификация на инфлацията, при която, без да се увеличават номинално цените, се намалява това, което потребителят получава

Най-негативната страна на това явление шринкфлация е, че то обикновено остава. Формално погледнато, това не е измама – имате обявена цена, имате обявен грамаж. Само че се разчита на това, че хората не са чак толкова прецизни и не обръщат внимание. Статистиката не отбелязва инфлация, тя регистрира цени по своята методика."

Николов даде пример, че на пазара има над 300 вида хляб и затова трябва да се търси някаква форма на идентификация. Той предложи форма, подобна на стандарта "Стара планина" при месото и колбасите. При хляба има един стандарт "България", който, според експерта, не е достатъчен. "Ако браншът се активира, може да създаде някакъв стандарт, който да дава гаранции. Другият вариант е да се приеме някаква законова разпоредба, която да задължава производителите да указват в съдържанието вида и сорта жито, използван в дадено брашно."

Богомил Николов подчерта, че най-добре се пази информираният потребител. Затова трябва ясно да показваме на производителите и на търговците, че не сме безучастни и че имаме претенции.

Чуйте повече от звуковия файл.

Снимка – ЕПА/БГНЕС

По публикацията работи: Милена Очипалска


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Обновената сграда на минералната баня в Банкя

Термалното наследство на България в един клик – първа карта на минералните бани

В рубриката "Разговорът" разговаряхме с арх. Ивайло Захариев от Българската асоциация за термално наследство. Темата на разговора е първата карта на минералните бани в България , липсата на стратегия за развитието на този ценен ресурс и бъдещата визия за термалното наследство у нас. Арх. Захариев подчертава, че към момента държавата не..

обновено на 17.02.25 в 11:33

Апостола на свободата в ефира на "Terra Култура"

В навечерието на 152-рата годишнина от обесването на Васил Иванов Кунчев - Левски прозвучават откъси от радиоефира на "Terra Култура" от последното десетилетие – за делото и личността на Апостола на свободата. "Историческият образ на Апостола е завещан на днешните поколения, както и отговорността, с която тръгва към Голгота", казва през..

публикувано на 17.02.25 в 11:32

Творческа работилница в Стара Загора: Подкрепа и социализация за специални деца

В рубриката "Епизоди от живота" представяме една вдъхновяваща инициатива, която цели да осигури подкрепа и социализация за деца и лица с увреждания. В Стара Загора, на улица Венера 9, в квартал Малък Железник, започна дейност творческа работилница, създадена по инициатива на сдружение "Заедно с теб можем". Създателят и председател на..

публикувано на 17.02.25 в 09:44
Любомир Аламанов

Любомир Аламанов: Липсата на правила води до това да има само едно правило

Комуникационната индустрия позволява много широк обхват от най-различни комуникационни форми – от съвсем стандартните материали, интервюта, статии, до всякакви по-странни и по-нетрадиционни идеи, творчески концепции, клипове, картини. На комуникацията това ѝ е хубавото, че умее да обединява от алгоритмичния стратегически подход до изумително богати..

публикувано на 17.02.25 в 09:15
доц. Жана Попова

Един информационен жанр беше превърнат в апологетика на депутат

Как едно съобщение в телевизия за това, че Делян Пеевски "вади средства" и ще спаси българските щанги, може да наруши Закона за радио и телевизия (ЗРТ), коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" доц. Жана Попова, преподавателка във ФЖМК на СУ "Св. Климент Охридски". Какво не му е наред на съобщението, като жанр и съдържание "Няколко..

публикувано на 17.02.25 в 09:00