Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Проф. д-р Зарко Ждраков

За Разпятието и Възкресението в изкуството

Кръстът е символ на изкуплението чрез смъртта на Спасителя

Разпятие Христово в Боянската църква
Снимка: historymuseum.org

През изминалите векове след Разпятието и Възкресението на Исус Христос различни творци са преживявали и претворявали тези събития. Художествените произведения, посветени на Разпятието, забележимо преобладават спрямо тези посветени на Възкресението на Христос.

"Малцина знаят, че православният кръст, трябва да бъде равнораменен, гръцки тип кръст на който няма Разпятие, няма Христос. А в Римокатолическия свят се носи латинският тип кръст със самото Разпятие“.

Това казва в интервю за БНР  проф. д-р Зарко Ждраков е изкуствовед, преподавател по история на старото българско изкуство в катедра "Изкуствознание“ в Националната художествена академия.

Той допълва, че до XI век по еднакъв начин се изобразява Христос на кръста на Голгота , като от дясната му страна е Богородица. Може да има другите жени - мироносици. Докато от лявата му страна е Йоан Богослов. Там може да бъде войнът Лонгин, който удостоверява , че действително от раната на Христос при реброто му е протекла кръв и вода. Често пъти от дясната страна на Исус се изобразява слънцето, докато от лявата му страна е луната, т.е Новия и Старият завет. 

Любопитен факт, който не се среща никъде другаде в иконографията, е че зографите са пояснявали, онова, което за изобразявали. Такъв е примерът със сцената на Разпятието в Боянската църква, както и Остромировото евангелие. В Четвероевангелието на поп Добрейшо от XIIIвек, отново има подробно обяснение на всяко нещо, което е нарисувал.

След XI век настъпва промяна, защото католическата църква смята, че Светият Дух произхожда от Отца и Сина, а православната – че той произхожда само от Отца. Именно тогава католиците започват да изобразяват Исус прикован на кръста с три гвоздея.

"Исус е човек на земята и е разпънат като всеки обикновен човек с гвоздея на всеки крайник. Докато римокатолиците символично събират нозете един върху друг и така ги приковават с третия гвоздей. Така, че този тип разпятие противоречи на византийската иконографска традиция“, посочва проф. Ждраков.

Според християнската религия, Кръстът е символ на изкуплението чрез смъртта на Спасителя. Голготският кръст е осемконечно изображение – вертикално разтегнат кръст, пресечен с две малки хоризонтални летви в горната му и долна част. Това не е случайно – именно така е изглеждало позорното оръдие за умъртвяване преди повече от две хиляди години. 

През V век кръстът се поставя в голям реликварий, като този златен обков със скъпоценни камъни и от този момент върху византийските монети императорите се изобразяват с новия Голготски кръст обсипан със скъпоценни камъни. 

Целия разговор можете да чуете в звуковия файл. 



По публикацията работи: Наталия Маева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Есента на ловеца" – филм за привидно изчезналата емпатия

Актьорът Александър Алексиев гостува в "Нашият ден" след премиерата на новия филм "Есента на ловеца " на 19 февруари. "Есента на ловеца" е нежен и човеколюбив филм за изконните ценности, които ни събират, но понякога ни убягват. Стъпвайки върху истински истории на нелегални мигранти, прекосяващи българската граница , белгийският режисьор..

публикувано на 20.02.25 в 13:05
Паулина Мичева

"Песента на стрелеца" на Ирене Вайехо и изкуството да се разказват вечни истории

За романа "Песента на стрелеца" на Ирене Вайехо  в "Нашият ден" разговаряме с Паулина Мичева , представител на едно от водещите български издателства. С ерудицията на класик и с ярка белетристична дарба Вайехо преосмисля сюжета на античната поема, преплита история и митология, придавайки приключенски характер и съвременно звучене на своя..

публикувано на 20.02.25 в 10:15
Творба на К. Калъчева

"Полилеят на подпалвача" – обща изложба живопис на Калия Калъчева и Стоян Илев

В столичната галерия "Ракурси" под мотото "Полилеят на подпалвача" се откри съвместна експозиция живопис на Калия Калъчева и Стоян Илев. Авторите "разпалват искрата на гения или просто наливат твърде много масло в огъня – вероятно само времето ще може да потвърди със сигурност", казва кураторът на изложбата Теодосий Георгиев . Чуваме и как..

публикувано на 20.02.25 в 09:15

Изложба "Една от три: субективни гледни точки за аборта и безплодието"

"Една от три: субективни гледни точки за аборта и безплодието".  Под това заглавие от 26 февруари до 8 март в галерия Doza се открива изложба, чиито инициатори са Мария Станишева и Руксандра Губернат (Румъния). В реализацията са включени още кураторите Сузана Дан и Милена Едвиг (България). Като част от проекта в края на 2024 година, с подкрепата на..

публикувано на 20.02.25 в 09:10

В Радомир историкът Симеон Мильов представя най-новата си книга

В Радомир историкът и неумолим изследовател Симеон Мильов, автор на сборника "Скришен фолклор", представя най-новата си книга "Думи за огрев". Изданието съдържа 25 котловинни (не)приказни етюди и песни без ноти от Среднозападна България. Представянето ще се състои в НЧ "Напредък 1895" от 17 ч. – чуйте повече в звуковия файл:..

публикувано на 20.02.25 в 09:03